Live vanaf de Autosalon van Brussel: de nieuwe M2. Wat vinden we ervan?
BMW heeft geen grote grille nodig voor een controversieel design. Dat bewijzen ze met de nieuwe M2. Die heeft geen enorme nieren, maar toch zijn de meningen heel erg verdeeld over deze auto. De een vindt ‘m lekker dik, de ander vindt het een lelijk hok.
Op de Autosalon van Brussel, die vandaag van start is gegaan, kunnen we de nieuwe M2 in levende lijve bewonderen. Het betreft een maagdelijk wit exemplaar met zwarte velgen. Of nee, gouden velgen. Of nee, allebei. BMW heeft links en rechts verschillende velgen gemonteerd. Jullie mogen dus kiezen.
Onder de motorkap zien we de 3,0 liter zes-in-lijn die we ook kennen uit de nieuwe M3 en M4. Het vermogen is wel ietsje teruggeschroefd, want verschil moet er zijn. In plaats van 480 pk levert de zescilinder in deze M2 460 pk.
Aan de aandrijflijn zal het niet liggen. Aan het gewicht misschien wel. De nieuwe M2 ziet er namelijk niet alleen dik uit, maar is ook serieus zwaar. Je ziet hier namelijk 1.725 kg (!) aan auto staan.
Hoeveel je daarvan merkt, daar gaan we achter komen in de rijtest. Voor nu de vraag: is het uiterlijk van de nieuwe M2 een beetje te pruimen? Roept u maar.
kniesoor zegt
Is dit een solid witte of is het parelmoerwit ? De vorige M2 CS was in beide kleuren verkrijgbaar. Een solid witte met goudkleurige velgen, keramische remmen en – ja, val hier effe van m’n geloof . . . – handbak zou ik wel lusten.
damrakker zegt
Heras meets BMW, en noemen het M2. #hekkie
rikus zegt
Hekkie?
viezefreddyw zegt
Ik ben echt benieuwd hoe een auto als deze M2 zo zwaar kan zijn. Zeker ten opzichte van zijn voorganger, die zo rond de 1500 kilogram woog. Waar komt de 200 kilogram extra gewicht vandaan?
kniesoor zegt
Die 1500 kg was kentekengewicht, als ik me niet vergis. Dus voor een eerlijk vergelijk moet je daar 100 kilo bij optellen. Maar goed, dan blijft alsnog een dikke 100 kg gewichtsverschil over.
Foramen zegt
1725kg wauw. Hoe is dit ruim 250kg zwaarder dan een e46 M3, niet echt evolutie te noemen.
kniesoor zegt
Zie hierboven, de 1475 kg van de E46 M3 is kentekengewicht, niet EU rijklaar gewicht.
Foramen zegt
Is deze 1725kg dan niet ook het kenteken gewicht? Neemt niet weg dat ze beide veel te obese zijn.
kniesoor zegt
Kan ik me niet voorstellen, deze oto staat op een beurs in Brussel. Daar zullen ze geen Nederlandse kentekengewichten hanteren, lijkt me.
racefan zegt
Wat leuk dat Mansory de nieuwe M2 mocht ontwerpen.
kle500 zegt
Idd dacht ook even aan een fout tuning project.
Alleen te weinig forged carbon voor een Mansory creatie.
Moet er niet aan denken wat er gebeurt als Mansory dit nog in handen krijgt.
Robert zegt
Met die flink uitgeklopte wielkasten nemen ze menig tuner de wind behoorlijk uit de zeilen…
Het staat hem overigens best goed. Ik vind alleen de kont verhoudingsgewijs wat te kort t.o.v. de rest van de auto.
paulvanwersch zegt
ik voel een beetje gal achterin mijn keel naar boven komen…
Waar is die mooie tijd van een 1M of M3 F84 gebleven……???
maotje zegt
F84? Dat model ken ik nog niet.
Allison Burgers zegt
Dit is gewoon echt een heel lelijke auto.
lekkerlinksrijden zegt
Ennnn deze ook verne#kt
Jochen zegt
In daglicht komen de vlakken ongetwijfeld anders uit. Ik herken elementen van de e30 m3 en dat vind ik positief. Op de foto’s niet heel fraai, maar i.r.l. zal het zeer waarschijnlijk een stuk beter ogen.
bietje zegt
Ik had precies hetzelfde… ik kan die E30 M3-esque wielkast bijv wel waarderen. Het ziet er in dit geval ook wel echt ongenuanceerd en no-nonsense uit.
cossiekiller zegt
*Het autosalon ;-)
machielvdd zegt
In Nederland zeggen we de autosalon ;)
rollingstoned zegt
In het Nederlands zijn zowel ‘het’ als ‘de’ toegestaan. Zie o.a. de dikke Van Dale.
b00st zegt
Beide mogen inderdaad, maar hebben wel een verschillende betekenis.
Salon is een het-woord in de betekenis ‘grote beurs, jaarbeurs’, bijvoorbeeld in samenstellingen als autosalon, voedingssalon, vakantiesalon.
Salon kan zowel een mannelijk de-woord als een het-woord zijn in de betekenis ‘bankstel, meubels voor een zithoek’, in de betekenis ‘woonkamer, zitkamer’ en in de betekenis ‘chique ontvangkamer’.
Oma is erg trots op de / het lederen salon die ze kreeg van haar kinderen.
/taalnazi
fastforward zegt
Mooie Forza bodykit.
chrisvis zegt
Precies een blokkendoos
Dutchdriftking zegt
Doe mij die GS die er naast staat maar.
berlinetta zegt
De normale 2-serie vind ik echt een mislukking. Deze M2 ziet er nog enigszins dik uit, maar mooi kan ik het niet echt noemen. Die droopy-achterlichten, die rechte lijnen. Meh. Doe mij de vorige M2 maar, liefst in Competition-uitvoering. Alleen het interieur van de nieuwe M2 vind ik een stuk mooier.
HelldogBE zegt
Is het ooit anders geweest? De 1/2-serie coupé heeft altijd moeilijk op het netvlies gelegen. De vorige M2 was toch echt de uitzondering op de regel voor mij. Ook de 1M heeft tijd nodig gehad om te rijpen en was tov de tijdloze E46 en E92 maar een mager design.
SanderB zegt
Veel te druk design naar mijn mening. Waar de E46 en E39 prachtigwaren in hun eenvoud is dit lelijk in zij complexiteit. BMW is echt serieus de wegkwijt, de enige mooie auto in het gamma momenteel is de 5 serie
Turbo S zegt
Lijkt wel een of andere goedkope kit car.
mc96 zegt
Ik vind decgoudkleurige velgen persoonlijk erg mooi. De nieren en de inlaten op de voor bumper/spoiler van de M2 kunnen mij minder bekoren. Jammer want het front van de normale 2 coupe vind ik juist erg geslaagd.
Edge zegt
Ik vind hem vooral heel erg dik, in de positieve zin. Ik vind hem ook mooier dan de gewone 2-serie, maar het zal nooit een beauty worden.
718s zegt
Wie wil nog zo ’n ding? Een gemiddelde tesla model y performance rijdt dit Ding naar huis… Snellere acceleratie, hogere top, en bochten zal ’t niks ontlopen… Een 2de hands m2 kopen snap ik nog… Maar dit? Nehh…
kniesoor zegt
Boeien . . . 🥱
HZW zegt
Compleet mislukte auto, dan is de vorige M2 echt 10x mooier.
mrrobot zegt
Serieus mijn 550 weegt 1800 jatog, en hoe die achterkasten? Zit er iemand opzettelijk een dip te maken in elk design.
joki zegt
Dat gewicht is toch echt niet meer normaal… Als je 100 kg uit je wagen haalt besef je wat dat toevoegt aan wendbaarheid. Ik snap echt niet dat BMW hier zo de mist in gaat…
lexis zegt
Shit man, het kan dus nog erger dan de beverneus. Zou het dan toch waar zijn dat de volledige design afdeling van BMW naar het verre Oosten is vertrokken. Dit is echt “zum kotsen” gelukkig is er nog de reguliere m240i. En met dik 380 peekaas kom je eigenlijk weinig te kort en is het uiterlijk toch nog enigzins doenbaar. Tja de spypics deden al het ergste vermoeden. RIP binnenkort BMW.
gdjnl zegt
Iemand is vergeten de Smoothing Tool vergeten te gebruiken bij het tekenen van die wielkasten en luchtinlaten. De voorzijde lijkt wel een airco duct…
kennone zegt
Waar ik de nieuwe 2serie coupe echt verschrikkelijk vind, vind ik deze M2 helemaal geslaagd👌🏼👌🏼👌🏼 heerlijke brede sjaak. Graag eentje waar zo’n 500kg van af gestript is🙂
maotje zegt
Op de foto oogt het als een autostyle bodykit. Mag hopen dat het er irl toch beter uitziet.
jippie zegt
Bij deze is de tweedehands waarde van het vorige model in één klap flink gestegen.