Daar is ‘ie dan!.
Het grootste deel van de zweverige marketingpraat laten we even voor wat het is, want jij wil natuurlijk alleen maar weten hoeveel pk’s en Nm’s er onder de kap van deze SQ5 huizen. Wel: de 3.0 TFSI is goed voor 354 pk en 500 Nm. Een en ander is mogelijk gemaakt door hocus pocus met de compressie. De compressieslag wordt namelijk verkort en de arbeidsslag verlengd, wat een hogere compressie mogelijk maakt. Als de tijd daar is kunnen we hier best eens wat dieper op in duiken.
Wakker worden, we hebben prestatiecijfers voor je! 0-100 km/u duurt 5,4 tellen en de top ligt op 250 km/u. Dat alles bij een testverbruik van 8,3 l/100 km en een uitstoot van 189 gram CO2/km. Nog even kort over die motor. De mechanische compressor heeft plaatsgemaakt voor een vette twin-scroll turbo die bovendien tussen de cilinderbanken in ligt, net als bij een Hot-V het geval is. Verder is het blok gekoppeld aan een 8-traps tiptronic.
Audi belooft een spannend weggedrag en dynamisch bochtenwerk. Bij het insturen zou de SQ5 langer neutraal blijven in plaats van ondersturen, dus die grappen kunnen de prullenbak in. Adaptieve Continuous Damping Control-dempers zijn standaard, luchtvering staat dan weer op de (ongetwijfeld gepeperde) optielijst.
bram95 zegt
Wut. Geen sjoemeldiesel meer?
zyanox zegt
@bram95: zucht…
f40racer zegt
@bram95: Get over it
sjaterantekomen zegt
@bram95: zo 2016…..zucht
jobberns zegt
Geen diesel meer?
ko4n zegt
@jobberns: in de vs was de oude SQ5 als leverbaar als TFSI. Nu dus ook in Europa. Misschien komt er in de toekomst weer een TDI versie
jobberns zegt
@ko4n: ja ik wist inderdaad dat de SQ5 er ook is geweest als benzine (maar niet in Nederland), maar daarom verbaasde het me dat de benzineversie nu wél naar Nederland komt!
keesieboy2 zegt
Ik vind hem er nog redelijk saai uitzien voor een S!
berlinetta zegt
@keesieboy2: S-versies van Audi zien er nooit uitbundig uit. Dat is echter wel net hetgeen wat ik aan S-versies kan waarderen.
str8six zegt
@keesieboy2: daar heeft Audi patent op.
teundelaat zegt
Ik vind hem toch wel echt geslaagd! Mag ik er 1?
banaan7 zegt
@teundelaat: ja, maar eerst betalen! ;)
kraakensmaak zegt
Dit was toch een diesel?
RuVi zegt
@kraakensmaak: In Nederland was enkel de diesel leverbaar, maar Audi maakte zowel een benzine als dieselversie van de vorige SQ5.
vonklausenburg zegt
Deze was vanochtend toch al officieel hier? #VAGrapje
dennisdebengel zegt
@vonklausenburg: goh, alweer zo’n slim grapje. Had van een man met een oude s klasse wat meer klasse verwacht.
dennisdebengel zegt
@vonklausenburg: Ok, dus ook nog het voorlaatste model? Klopt precies bij het plaatje. U zou toch niet meer reageren?
camber24 zegt
@MaurtisH wordt de dieselvariant niet meer geleverd?
Tonnie zegt
Wat een lelijk gezapig ding lijkt het! Totaal niet strak. Een beetje hyundai 2007 design ofzo. Ik ben er niet weg van, verre van zelfs.
huracan zegt
Echt een zeer geslaagde wagen. Gelukkig kan ik hem ook duidelijk onderscheiden van bijvoorbeeld de A5. Goed bezig Audi, alleen nog even de Diesel erin hangen aub!!
viezefreddyw zegt
Als ik dan toch een midsize SUV moet uitzoeken laat ik deze staan. Ik ben er niet zo kapot van. Dan kies ik liever een Macan of een volle F-Pace. Vooral die laatste, prachtige auto vind ik dat.
frederik zegt
@viezefreddyw: Zeker! De Jag kun je beter mee voor de dag komen (minder proleterig), de Macan lijkt me eigenlijk net iets gaver…
Dutchdriftking zegt
Blijft een mooi ding. Nu ook weer met dikke diesel graag!
cla220 zegt
Beter die uitlaten zo!
berlinetta zegt
Die uitlaten vind ik wel netjes weg gewerkt in de achterbumper. Zeer fraai gedaan. Verder vind ik het ook wel een mooie SUV, alleen de nieuwe grille vind ik niet zo geslaagd.
berlinetta zegt
@berlinetta: Het valt me overigens nu op dat Audi heeft gebroken met de traditie om S-modellen 4 ronde uitlaatpijpjes te geven. De SQ7 beschikt over vierkantige uitlaatpijpjes en ook deze SQ5 heeft andere uitlaatpijpjes.
El-Loco zegt
Ik denk dat ik liever een knappe GLC 43 zie
HZW zegt
Wat een lomp uitziende voorkant heeft dat ding.
mikkeloentje zegt
Meh, 4 ronde uitlaten bij een S heeft juist wel zijn charme.
mashell zegt
Rood staat de wagen goed. Maar zal wel weer niemand durven bestellen.
theyoungsaablover zegt
Sjonge wat een verandering weer ten opzichte vd oude
audijob zegt
@theyoungsaablover: als dit geen sarcasme is dan mag je mooi een bril aanschaffen..
divided zegt
Sq5 Geen diesel meer ?
pinut187 zegt
Lijkt wel een Golf Plus..
werf76 zegt
De vraag is meer, zijn de remmen nu wel ok? Zit er een mechanische diff ipv een softwarematige variant?
mrrallycross zegt
Lekker zo een sterke Diesel
leaper035t zegt
Vind hem zelfs voor een Audi er zeer klinisch er uit zien. Weet niet wat ik er van moet vinden. Eerst in het echt eens bekijken…
osmo zegt
Ik kan het wel waarderen die snelle versies van Audi’s Q-modellen. Dan zijn die vliegende containers tenminste vlug uit je zicht verdwenen.
martijndh zegt
Wat is het toch met Audi. Elk model dat laatst is uitgekomen vind ik minder mooi dan de voorgangers.