







Daar is ‘ie dan!.
Het grootste deel van de zweverige marketingpraat laten we even voor wat het is, want jij wil natuurlijk alleen maar weten hoeveel pk’s en Nm’s er onder de kap van deze SQ5 huizen. Wel: de 3.0 TFSI is goed voor 354 pk en 500 Nm. Een en ander is mogelijk gemaakt door hocus pocus met de compressie. De compressieslag wordt namelijk verkort en de arbeidsslag verlengd, wat een hogere compressie mogelijk maakt. Als de tijd daar is kunnen we hier best eens wat dieper op in duiken.
Wakker worden, we hebben prestatiecijfers voor je! 0-100 km/u duurt 5,4 tellen en de top ligt op 250 km/u. Dat alles bij een testverbruik van 8,3 l/100 km en een uitstoot van 189 gram CO2/km. Nog even kort over die motor. De mechanische compressor heeft plaatsgemaakt voor een vette twin-scroll turbo die bovendien tussen de cilinderbanken in ligt, net als bij een Hot-V het geval is. Verder is het blok gekoppeld aan een 8-traps tiptronic.
Audi belooft een spannend weggedrag en dynamisch bochtenwerk. Bij het insturen zou de SQ5 langer neutraal blijven in plaats van ondersturen, dus die grappen kunnen de prullenbak in. Adaptieve Continuous Damping Control-dempers zijn standaard, luchtvering staat dan weer op de (ongetwijfeld gepeperde) optielijst.
Wut. Geen sjoemeldiesel meer?
@bram95: zucht…
@bram95: Get over it
@bram95: zo 2016…..zucht
Geen diesel meer?
@jobberns: in de vs was de oude SQ5 als leverbaar als TFSI. Nu dus ook in Europa. Misschien komt er in de toekomst weer een TDI versie
@ko4n: ja ik wist inderdaad dat de SQ5 er ook is geweest als benzine (maar niet in Nederland), maar daarom verbaasde het me dat de benzineversie nu wél naar Nederland komt!
Ik vind hem er nog redelijk saai uitzien voor een S!
@keesieboy2: S-versies van Audi zien er nooit uitbundig uit. Dat is echter wel net hetgeen wat ik aan S-versies kan waarderen.
@keesieboy2: daar heeft Audi patent op.
Ik vind hem toch wel echt geslaagd! Mag ik er 1?
@teundelaat: ja, maar eerst betalen! ;)
Dit was toch een diesel?
@kraakensmaak: In Nederland was enkel de diesel leverbaar, maar Audi maakte zowel een benzine als dieselversie van de vorige SQ5.
Deze was vanochtend toch al officieel hier? #VAGrapje
@vonklausenburg: goh, alweer zo’n slim grapje. Had van een man met een oude s klasse wat meer klasse verwacht.
@vonklausenburg: Ok, dus ook nog het voorlaatste model? Klopt precies bij het plaatje. U zou toch niet meer reageren?
@MaurtisH wordt de dieselvariant niet meer geleverd?
Wat een lelijk gezapig ding lijkt het! Totaal niet strak. Een beetje hyundai 2007 design ofzo. Ik ben er niet weg van, verre van zelfs.
Echt een zeer geslaagde wagen. Gelukkig kan ik hem ook duidelijk onderscheiden van bijvoorbeeld de A5. Goed bezig Audi, alleen nog even de Diesel erin hangen aub!!
Als ik dan toch een midsize SUV moet uitzoeken laat ik deze staan. Ik ben er niet zo kapot van. Dan kies ik liever een Macan of een volle F-Pace. Vooral die laatste, prachtige auto vind ik dat.
@viezefreddyw: Zeker! De Jag kun je beter mee voor de dag komen (minder proleterig), de Macan lijkt me eigenlijk net iets gaver…
Blijft een mooi ding. Nu ook weer met dikke diesel graag!
Beter die uitlaten zo!
Die uitlaten vind ik wel netjes weg gewerkt in de achterbumper. Zeer fraai gedaan. Verder vind ik het ook wel een mooie SUV, alleen de nieuwe grille vind ik niet zo geslaagd.
@berlinetta: Het valt me overigens nu op dat Audi heeft gebroken met de traditie om S-modellen 4 ronde uitlaatpijpjes te geven. De SQ7 beschikt over vierkantige uitlaatpijpjes en ook deze SQ5 heeft andere uitlaatpijpjes.
Ik denk dat ik liever een knappe GLC 43 zie
Wat een lomp uitziende voorkant heeft dat ding.
Meh, 4 ronde uitlaten bij een S heeft juist wel zijn charme.
Rood staat de wagen goed. Maar zal wel weer niemand durven bestellen.
Sjonge wat een verandering weer ten opzichte vd oude
@theyoungsaablover: als dit geen sarcasme is dan mag je mooi een bril aanschaffen..
Sq5 Geen diesel meer ?
Lijkt wel een Golf Plus..
De vraag is meer, zijn de remmen nu wel ok? Zit er een mechanische diff ipv een softwarematige variant?
Lekker zo een sterke Diesel
Vind hem zelfs voor een Audi er zeer klinisch er uit zien. Weet niet wat ik er van moet vinden. Eerst in het echt eens bekijken…
Ik kan het wel waarderen die snelle versies van Audi’s Q-modellen. Dan zijn die vliegende containers tenminste vlug uit je zicht verdwenen.
Wat is het toch met Audi. Elk model dat laatst is uitgekomen vind ik minder mooi dan de voorgangers.