De nieuwe Audi e-tron S en e-tron S Sportback zijn los én super premium!
De Audi e-tron is een beetje een vreemd eend in de bijt als het gaat om elektrische auto’s. Het is een van de weinige EV’s die niet van de daken schreeuwt dat het een EV is.
Audi e-tron S
Sterker nog, het is in eerste instantie een Audi crossover. Praktisch, een zeer strak interieur en fraai dashboard. Zakelijk verantwoord, maar zeker niet te saai of te lomp. Voor wie nu ook een beetje meer pit wenst, is er een Audi e-tron S en omdat Audi in een goede bui is, doen ze de Audi e-tron S Sportback er meteen even bij.
Drie motoren
Met de e-tron S lost Audi de belofte van de e-tron Concept eindelijk in. De auto is namelijk voorzien van niet één of twee, maar drie motoren. Twee motoren op de achteras drijven elk een achterwiel aan en er is één motor op de vooras die de voorwielen aandrijft. Die motor aan de vooras is overigens niet een kinderachtige, want het is de motor die je normaliter vind op de achteras van de e-tron 55 quattro. Het systeemvermogen bedraagt 503 pk en een enorme trekkracht van 973 Nm.
Traagste Audi S-model
Dankzij het vermogen en de tractie knal je in 4,5 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u. Met die maximumsnelheid is de Audi e-Tron S het traagste S-model aller tijden (als het gaat om topsnelheid). Daarmee lost deze de Audi 100 S4 automaat uit 1992 af als langzaamste Audi S model, die ging niet harder dan 230 km/u.
Achterwielaandrijving?
De Audi e-tron is het tegenovergestelde van de Audi Q5 van gisteren. Waarbij die auto onder normale omstandigheden wordt aangedreven op de voorwielen, is de Audi e-tron standaard achterwielaangedreven. De e-tron S schakelt de voorwielen pas in als de achterwielen te weinig grip hebben óf de bestuurder het ‘gas’-pedaal naar beneden trapt.
Driften!
Kortom, dit komt heel erg premium over. Maar het wordt nog beter. De ingenieurs zijn aan de slag gegaan met Torque Vectoring. Dat is op zich geen nieuwe vinding, maar het systeem heeft een ‘party piece’. Zet het ESP in de sport-stand en kies de ‘Dynamic’-rijmodus. Op die manier is het mogelijk om de achterzijde uit te laten breken en zelfs gecontroleerde drifts toe te laten. Ja, je leest het goed. Audi laat in een persbericht weten dat hun producten dwars kunnen gaan als je dat wil!
Aangenaam dik
Qua uiterlijk is de Audi e-tron S aangenaam dik. De e-tron S heet iets meer présence dan het gewone model, maar het is niet zo over-de-top als met de Audi RS6 bijvoorbeeld. De wielkastverbreding is dusdanig uitgevoerd, dat de luchtweerstand er niet onder lijdt. Knap, want de dikke e-tron is namelijk 46 millimeter breder. De cW-waarde van de e-tron S is 0,28, die van de Sportback is zelfs 0,26. Mede daardoor heeft de Sportback ook een iets grotere actieradius: 385 km in plaats van 380 km.
Remmen
De Audi e-tron S heeft weliswaar geen enorme grille nodig voor de koeling van de motor, maar nog wel voor de remmen. Leuk detail: de koelopeningen voor de remmen zijn normaal gesproken gesloten voor een gunstigere luchtweerstand, maar als er koeling nodig is, gaan deze open.
S kenmerken
Standaard is de e-tron S voorzien van 20″ wielen met maar liefst 285 mm brede banden. Optioneel kun je zelfs kiezen voor 21″ jetsers. 22″ kan op een later moment. Eveneens standaard zijn de aluminium spiegels, sinds jaar en dag een kenmerk van een Audi S-model. Net als bij andere Audi’s is er ook een ‘optiekpakket zwart’ leverbaar, waarmee raamlijsten, grille en spiegelkappen in het zwart zijn uitgevoerd.
Oktober 2020
Ook zin in zo’n achterwielaangedreven Audi? Dan zul je moeten wachten tot halverwege deze maand. Dan is de auto te bestellen. Prijzen worden later bekend gemaakt. De auto’s staan in oktober bij de betere Audi-dealers.
Bekijk hieronder de bewegende beelden van de nieuwe rappe elektro-SUV’s:
roadronner zegt
Poah! Dit zijn toch wel gave karretjes hoor. Specs zijn veelbelovend, als het ook maar net zo goed rijdt.
ktm690sm zegt
@roadronner: vind de actieradius anders niet veelbelovend
grasvreter zegt
Rij er af en toe in. Rijdt heel goed. Actieradius is matig, laden gaat dan wel weer heel rap.
cossiekiller zegt
Moet zeggen dat die blauwe er heel goed uitziet voor een crossover. En dan nog achterwielaandrijving… Ze hebben daar zeker hun pilletje niet gehad in Ingolstadt.
Die velgen zijn wel voor verbetering vatbaar. Mooi, maar als ze nog een spaak minder zouden hebben gaan er mensen freaken :-)
berlinetta zegt
Ik moet zeggen dat ik de E-Tron van al die EV SUV’s toch wel de meest geslaagde vind, juist omdat het er niet zo futuristisch uit ziet als de rest. Gewoon een nette SUV. Merk dat ik m’n nek altijd draai als ik eentje voorbij zie rijden.
Loek zegt
@berlinetta: dat vind ik ook de kracht van de e-tron, van zowel binnen als buiten is het gewoon een Audi. Niet zo schreeuwerig om nieuw te zijn, maar toch wel een aantal zaken die hem net even wat specialer maken dan een Q5.
Deze S is zeer geslaagd! Ziet er strak uit en ook de specs zien er goed uit.
berlinetta zegt
Ja precies dit. Heb ook lang getwijfeld welke EV-SUV ik nou het mooist vind. De I-Pace heb ik nu vaak zien rijden en ik kom toch tot de conclusie dat hij vooral raar is, niet mooi. De Tesla X vind ik echt een opgeblazen zetpil op wielen en de ECQ of hoe die ook heet, klopt van geen kant. Volgens mij is dat sowieso geen succes, want die zie je echt nooit rijden.
Richmond zegt
Ik heb even gekeken in de bovag verkoopcijfers en daar wordt de ECQ niet genoemd, wel overige modellen en daarvan zijn er 3 verkocht over het hele jaar, waarvan 2 in Mei.
14 I-Pace’s in het hele jaar, 0 in mei.
252 E-Tron, 45 in Mei. Daarmee is na de Q2 en Q3 de bestverkopende Audi crossover. Beter dan de Q5 en Q8 bij elkaar.
pyrat zegt
@berlinetta: inderdaad, ik vind het qua design zelfs de mooiste Audi van het moment. Bijna alles klopt: mooie combinatie van elegant en sportief.
Poulusma zegt
Ja precies dat! En als S vind ik de Etron echt een hele mooie bak geworden! Daarbij vind ik die Sportback nogal afbreuk doen aan de uitstraling.
Sowieso die platgeslagen modellen kloppen van geen kant in mijn ogen, of dit nu een A7, 8 Serie GC of een CLA is.
Allemaal niet om aan te gluren…
str8six zegt
Die E-tron coupe ziet er toch wel erg smakelijk uit moet ik zeggen!
JamesBond007 zegt
Jaa precies, hij doet me nog het meest denken aan een E-Tron GT concept op hoge poten
mashell zegt
Sinds de Sportback er is oogt de gewone E-tron toch wat gewoontjes en saai, terwijl het daarvoor de knapste Audi was.
japiejo zegt
Niet zo lomp? Zo’n E-tron komt bij mij toch over als een behoorlijk bakbeest. Stond van de week nog een vrouwtje 20x heen en weer te steken om de wasstraat door te komen. Maar nu ik de afmetingen op zoek valt het idd wel mee (model S afmetingen).
Loek zegt
@japiejo: hij is ongeveer zo groot als een Q5. Maar ik vind wel dat hij wat lomper oogt dan wat hij daadwerkelijk is (vooral de enorme wielen helpen daaraan mee). Qua rijden ben je ‘gewoon’ in een SUV op pad.
tristan25 zegt
@720s: Een E-tron is bijna 25 centimeter langer dan een Q5, denk eerder dat een E-tron in de buurt komt van een Q7.
wimof zegt
Komt door die mannen die zeggen dat hun ding 25 cm meet.
flutterby zegt
Toch jammer dat de aandrijving standaard op de achteras is. Zeker bij een EV heb je juist de mogelijkheid om op de vooras een efficiënte motor te plaatsen en de performance motor(en) op de achteras. Wanneer je niet om performance vraagt is het bereik dan groter. Elk procentje winst is er één.
florisje zegt
@flutterby: Range mode zal dit wel doen neem ik aan.
flutterby zegt
@florisje: elektromotoren kunnen binnen enkele ms reageren, waarom zou je daarvoor verschillende modus hanteren? In principe kunnen ze die informatie prima uit het acceleratie pedaal halen.
florisje zegt
@flutterby: Ja klopt, maar dat is een zegen en een vloek. De instant response kan ook voor een overbodige hoeveelheid aan stroom leveren, het is efficiënter om de power geleidelijk op te laten komen. Dit ervaarde ik zelf in m’n Nissan Leaf die ik heb gehad; Als ik op normal mode op zou trekken, zou de motor 50kW gebruiken en de snelheid snel oplopen. Op Eco mode gaat de power geleidelijk met de snelheid omhoog. Daardoor voelt ‘ie trager aan, maar heeft het wel degelijk effect op het verbruik. Range mode op de E-tron S zal dit wel op een of andere manier toepassen, i.c.m. zo veel mogelijk de motor op de vooras gebruiken.
jasbelle zegt
Lijkt wel een Model 3 waar ze een Audi voor en achterkant op hebben gegooid.
Dutchdriftking zegt
Hij is gewoon best heel knap. Zo had de Q5 moeten zijn. En met de aandrijflijnen welke gisteren gepresenteerd werden ben je met volledig elektrisch waarschijnlijk toch beter af. Erg benieuwd wanneer de e-tron coupé komt. Die A5/A7 variant zag er als concept er goed uit!
mashell zegt
De E-tron GT? Ik hoop dat ze die wel een in het programma passende naam geven. Omdat de wagen een zusje van de Taycan is kon het wel eens een A9 worden.
marcus1963 zegt
Mooi maar waarom begrensd..? Kan het onderstel de snelheid niet aan ?
berlinetta zegt
Ik denk dat de accu dan veel te snel leeg is. Ben niet zo heel thuis in EV-techniek, maar volgens mij zijn die dingen niet geschikt om langdurig op hoge snelheid te rijden.
flutterby zegt
@berlinetta: het is geen temperatuur probleem maar een energie probleem. In een liter benzine zit ongeveer 8 kWh aan energie. Zelfs al gebruik je een derde daarvan om vooruit te komen dan moet tegenover een tank van 80 liter een accu staan van 213 kWh bruikbaar, ruim 215 totaal.
In een brandstoftank zit gewoon heel veel energie. Even los van dat de efficiency ruk is er heel veel energie nodig is om die benzine in de tank te krijgen, maar dat voel je alleen tijdens het tanken en niet tijdens het rijden.
Echter vind ik het maar kinderachtig om je klanten te beperken. Laat ze lekker de accu in 15 min leeg rijden, zeker voor een Duits “premium” merk.
florisje zegt
@marcus1963: De elektromotor heeft geen versnellingen. De meeste EVs hebben geen versnellingsbak omdat de de lijn van power in/power uit aardig lineair blijft over een groot bereik. Dat blijkt wel als je kijkt wat voor snelheden EVs kunnen halen. Ik denk dat de tradeoff van een lagere topsnelheid vs instant torque, minder onderhoud en minder krachtverlies het waard is.
Ram-G-maN zegt
Dat komt omdat de luchtweerstand exponentieel toeneemt. Dus de hoeveelheid kW die benodigd is om op 150 km/u te rijden en op 130 km/u is groter dan het verschil in kW tussen 130km/u en 110km/u. Het heeft daardoor veel invloed op de range.
Ik rij regelmatig met de Magn-e-tron tussen Huizen en Düsseldorf. In NL mag je overdag maar 100km/u rijden. Dus als ik met een volledig opgeladen E-tron 105km/u (op de GPS) in NL rij en 145km/u in Duitsland dan hou ik bij aankomst nog 110km range over. Ik laad het vervolgens in Duitsland volledig op met een IONITY-lader. Op de terugweg rij ik gemiddeld 145km/u in DE en 125km/u in NL en dan hou ik nog maar 30km range over.
mashell zegt
Klopt. Het rendement van een elektromotor is zo hoog dat je dit verschil in luchtweerstand echt merkt. Het rendement van een verbrandingsmotor is bij lage belasting zo hopeloos slecht dat het verschil niet zo groot is.
crepito zegt
Het leest een beetje als een advertentie..
thomasthomas zegt
Al zo’n ding nog een actieradius had van 600km altijd… dan nam ik er 1. Maar beetje de grens over en je staat steeds bij een laadstation. Misschien over 10 jaar dan maar.
florisje zegt
@thomasthomas: Begrijpelijk. Al zit je met deze Audi wel aan het juiste adres betreft laadsnelheid. YouTuber Björn Nyland doet 1000km challenges met EVs, en de E-tron staat bovenaan samen met Tesla M3. Waar de meeste auto’s veel laadsnelheid verliezen na mate de batterij voller wordt, is dit bij de e-tron een stuk minder.
ty5500 zegt
Ik vind hem best wel mooi.
jometdebanjo zegt
Mooi maar geen geluid dus geen emotie
florisje zegt
@jometdebanjo: Ja ik mis ook de emotie van een 3 liter diesel…
mashell zegt
Minder motorgeluid is meer ruimte voor muziek en dus meer emotie! Want emotie van een broem broem motor is niet van hetzelfde niveau van emotie dat Beethoven of Jan Smit je geven. Maar als je meer geluid wilt als je sneller gaat zet je gewoon het schuifdak open, op die manier worden er meer zintuigen geprikkeld en heb je meer emotie en beleving.
autodidact zegt
@mashell: het is uit bescherming voor mijzelf en mijn omgeving dat ik mij niet blootstel aan de emotie die Jantje Smit bij mij oproept
Jantje_555 zegt
nu nog wat motorgeluid en handen-voeten combo en we hebben een pas een leuke auto!
kevertje zegt
Uiteraard heeft Audi’s designteam hier het onderste uit de kast gehaald. Maar het is de zoveelste (te) elitaire EV waar 99.99% van de automobielmarkt in de showroom aan voorbij zal stappen vanwege veel te duur. In deze klasse bekoor je ook maar Eurokraten en kortom, al zij die vanuit een topfunctie een eco-signaal willen geven (nb. komt niet eens van mezelf, gelezen in het Franse Audi fanblad na een test van de e-Tron, ze noemden het zelfs een zinloze auto). Voor de verdere vakanties pakken ze wel het vliegtuig of rijden ze ‘undercover’ wel met één of andere topklasse diesel of benzine terwijl de e-Tron voor een paar weken af de stekker gaat en op die manier ook bespaart, natuurlijk. Bovendien valt het in deze premium-verpakking ook niet echt op hoe verschrikkelijk duur en beperkt deze technologie wel is. Het was een heel ander signaal geweest om met een heel sexy A3 te komen die een rijbereik had van 600-700km en beneden een investering van zeg maar 30k€ lag. Onmogelijk, natuurlijk, zelfs de iD3 lukt daar niet in.
ty5500 zegt
Nieuwe technologie is altijd duur en maar voor een beperkt publiek weggelegd. Kijk maar naar de eerste 4k tv’s, de blue ray speler, de eerste gsm’s,… Geef het een aantal jaren en de prijzen worden een stuk democratischer en het aanbod zal zich serieus uitbreiden.
Hier nog een interessante quote over de prijsdaling bij de 4k tv’s:
“Since 2012, the worldwide average price of 4K TV sets has declined by an extraordinary 85% from a 2012 average cost of $7,851 USD to a current average cost of $1,120.
The price decreases for the Chinese market have been almost as massive, with TVs sold in the country decreasing in price from a 2012 high of $4,501 to just $973 today. This is a 78% price drop for the World’s single largest 4K TV marketplace.”
ty5500 zegt
En die quote is uit 2014..
kevertje zegt
Ik denk dat weinigen beseffen hoe die prijsdaling gerealiseerd wordt. Vooral heel weinig met ecologie te maken heeft. En dat is ook met EV’s het geval.
jelmer zegt
@kevertje
Tsja, dit zou je natuurlijk over het volledige assortiment van Audi kunnen schrijven: te elitair, te duur voor bijna alle consumenten, alle particulieren. Om dat nu volledig aan de aandrijflijn te wijten…
Het valt me op dat er inmiddels een scala aan betaalbare, betrouwbare tweedehands EV’s is. Natuurlijk niet voor iedereen toepasbaar (“ik rij zes keer per week vijfhonderd kilometer!!1!”), maar onderschat niet de snelheid waarmee de elektrische auto democratiseert.
faithnomore zegt
Lomp gedrocht. Ik begrijp niet waarom ook dit weer een lompe zeecontainer moest worden, droevig.
Het model blijkt ook veel kinderziektes te hebben als ik collega’s mag geloven. Niet correct willen opladen of foutmelding geven dat Motorolie vervangen moet worden… niet-echt aanvaardbaar.