







Na de introductie van de A8 is dit de volgende dikke nieuwe Audi die het levenslicht ziet.
De tweede generatie A7, dit is ‘m dan! In 2010 begon het allemaal voor de Audi die samen met de Q7 voorlopig het grootste oneven nummer draagt in het modelgamma. De eerste A7 was het antwoord van de boksbeugel op de Mercedes CLS. Twee jaar later zette BMW er ook nog de 6-serie Gran Coupé tegenover. Als je het spelletje ‘welke van deze drie is niet als de andere twee’ zou spelen, kozen de meeste mensen waarschijnlijk voor de A7 als de vreemde eend in de bijt. Niet alleen omdat de Audi baseerde op een FWD-basis, maar ook omdat de A7 een liftback is terwijl de andere twee sedans zijn. Hate it or love it: het geeft de A7 wel iets unieks.
Aan dit concept wordt niet getornd, maar qua looks verandert er toch wel wat. Waar ze bij sommige andere merken roepen dat ze streven naar onderscheidend design voor de verschillende modellen in het gamma, spreekt Audi’s persbericht over de A7 trots over de familiegelijkenis met de A8. Uiteraard is de grille im Großen und Ganzen (vooral Großen in dit geval) min of meer hetzelfde als bij de A8, maar ook aan de achterkant volgt de A7 echter het voorbeeld van de grote sedan. Rondere lampen vervangen de oude hoekigere units.
Sowieso is de hele achterkant wat ronder dan voorheen. We zagen in 2014 overigens al een voorproefje op deze nieuwe styling van Audi met de Prologue concept. Ik graaf deze vernieuwing wel, die we ongetwijfeld ook terug zullen gaan zien op de kleinere Audi’s in de toekomst. De stoere, dikke wielkasten zijn volgens Audi overigens een eerbetoon aan de Ur-Quattro. En wij maar denken dat de Audi Sport Quattro concept dat was.
Dat ze bij Audi ook af en toe autoblog lezen, blijkt wel uit de volgende passage uit het persbericht:
Het zijaanzicht van de A7 Sportback wordt gedomineerd door een lange motorkap, grote wielbasis, korte overhangen en een aflopende daklijn.
Halleluja! Korte frontoverhang! Nou ja, relatief kort dan. Het is een mooi streven van Audi om de modellen een beter geproportioneerde RWD-look te geven, maar ik wil de technische tekeningen zien. Hoe lang is die neus nou echt? Dat staat er helaas niet bij.
Wel geeft Audi ons wat andere afmetingen van de A7: 4.969 millimeter lang, 1.908 millimeter breed, 1.422 millimeter hoog. De wielbasis meet 2.926 millimeter. De bagageruimte biedt plaats aan 535 liter, en als je de achterbank opklapt kan je de hele IKEA opkopen. In de 1.390 liter kan je vast wel wat pakketjes kwijt waarmee je thuis Bostraks, Kviknes en Brimnessen op kan bouwen.
Lampjes
Nog even twee speciale puntjes waar Audi zelf veel aandacht aan besteedt. Ten eerste, altijd belangrijk bij een nieuwe Audi: wat hebben de engineers nu weer bedacht op het gebied van kekke armaturen? De A7 stelt niet teleur. Er zijn drie soorten koplampen leverbaar: LED, HD Matrix LED en HD Matrix LED met lasergrootlicht. De achterlichten zijn opgebouwd uit dertien verticale segmenten, die aan iedere zijde worden verbonden door een LED-strip. LEDs, Matrices, Las0rz, het is er allemaal. De lichtshow op de snelwegen bij het woon-werkverkeer wordt dus weer wat spannender nu de ‘R’ weer in de maand zit.
Kunstmatige intelligentie en (autonome) techniek
Net als bij de A8 zet Audi zwaar in op moderne snufjes. De cockpit is helemaal Bladerunneresque opgezet waardoor je je al in 2019 waant. Net als in de A8 bestaat de middenconsole feitelijk uit twee schermen. Het bovenste scherm meet 10,1″, het onderste 8,6″. Maar ook qua autonome techniek is de A7 up-to-date, dankzij maximaal vijf radarsensoren, vijf camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner.
Mocht je interesse hebben in de A7, hoef je niet heel lang te wachten. Vanaf november is de auto in Nederland te bestellen. Filmpje!
Helaas nog geen en profil foto’s. Maar de achterkant stelt me al teleur. Het onderscheidende is voor een heel groot deel weggepoetst. Jammer.
@original_arnoud: Te vroeg gemiept. Na m’n post staat de gallery er ineens ook.
Maar blijf bij m’n eerdere conclusie. Dit is veel meer een grote A4 dan de vorige A7 dat was.
@original_arnoud: Ik ben het met je eens, behalve de achterkant dan. Die doorlopende lichten geven een zodanig anders uiterlijk dat ik niet anders kan concluderen dat Audi qua billenvormgeving het light heeft gezien.
@b00m3rang: De vorige A7 was juist onderscheidend tov de andere Audi’s vanwege de afwijkende kont en achterlichten. Deze achterkant is veel anoniemer dan voorheen omdat hij nu verdomd veel weg heeft van de nieuwe A8.
@alcantara: ja maar hij had daarmee zo’n depressieve ‘blik’ dat ik altijd een beetje medelijden met ‘m had. Een soort Iejoor…
@alcantara: alleen die doorlopende lichtgevende balk is hetzelfde. De achterlichten van de A8 zijn veel rechter. Juist die schuine lijnen i.c.m. die rchte balk geeft mij een fris gevoel.
@b00m3rang: Precies dat wilde ik zeggen. Eindelijk een beetje een onderscheidende achterkant. Ik ben er blij mee.
@Original_Arnoud: helemaal juist, tevens eveneens met je eerste commentaar. Hetzelfde als bij de eerste Benz CLS, die auto had een goed design, nu een volledige mislukking. Goed bij de A7-2 is het minder erg geworden, maar toch is het unieke “staartstuk” verdwenen…
Wat een prachtig ding!!!
@honeyhanger: inderdaad! als ze hier nou een elektromotor in stoppen zou ik hem ook nog willen hebben.
@janjansen: foei!! Enkel petrolheads hier ;)
@peke: dit soort zware auto’s ga je gebruiken voor woon-werk verkeer, niet om lekker te vlammen. Dan zie ik het voordeel van een ICE niet.
Om te genieten van autorijden pak ik wel mijn Caterham.
@janjansen: Het gerucht gaat dat de RS7 komt met een hybride aandrijflijn. Goed voor ruim 700+ pk. Ik kijk nu al uit naar de rijtest ;)
Mooiere kont dan de huidige! Goed werk.
Ziet er nu al super uit van achteren!
Zozo, best wel een geslaagd design. Eindelijk een grote verandering in het design aan de achterkant. Ik vind het een best grote verbetering t.o.v. het huidige modellengamma. Vooral die doorlopende lichten doen mij denken aan de shiron op de een of andere manier.
Voorkant is dan weer een iets grotere A5. Wat jammer is aangezien ik de A5 niet erg mooi vind, in tegenstelling tot de orginele A5, die prachtig was.
Mooie kont. Mooie heuepn. Zag je goed bij de laatste teaser.
Die achterkant had Saab in 2011 al met de laatste 9-5.
Maar dat gerust als compliment opgevat worden, want dat is nog steeds een schitterende bijdetijdse auto.
@tenaci: van een mooi bord kan je niet eten, de meeste hier op AB zijn lyrisch over merken als Saab maar kopen ho maar, en zie wat ervan komt, een hoop nostalgie.
@tenaci: en de kont van de eerste A7 had dankzij de lage opzet mijn inziens veel weg van een moderne interpretatie van de classic 900. Ik vind dit de enig mooi en redelijk creatief vormgegeven Audi.
@coffeecup: ik had vanochtend een drol gedraaid die me deed denken aan een Saab. Glom een beetje hetzelfde.
@tenaci: denk even terug aan de Audi 100 bijvoorbeeld.
Oeh een nieuwe achterkant, best heftig design voor Audi begrippen.
Wat een woest apparaat
Interieur helemaal geweldig. Buitenkant uitermate teleurstellend als in A5+2…
Ben ik de enige die dat interieur gewoon echt niet mooi vind?
@v60polestar: ja.
@honeyhanger: nee
@v60polestar: Nee gelukkig niet
@v60polestar: lekker als je bij de Mc bent geweest en je ff nav en clima moet instellen. Lekkere vette vingers… Nasty.
@str8six: gebruik je die servetjes dan nooit?
@str8six: gewoon in een echt restaurant gaan eten, nergens last van
@lekkerlinksrijden: mc, friet, chips, stukje worst whatever, kijk eens naar je telefoon als je iets vettigs met je handen hebt gegeten. En dat dan op 2 schermen in je auto. Daar helpen servetjes ook niet tegen. Nee bedankt.
@str8six: die meuk moet je gewoon niet eten. Hoeft ook niet als je zo’n auto kunt betalen.
@janjansen: lul niet man, leaserijders zijn gek op de Mc.
Prachtige auto! Erg mooie combinatie van sportiviteit en elegantie, en dat in combinatie met een erg modern en mooi interieur.
Pas bij gebouw T3 raakte overtuigd… Maar dankzij T3 ben ik ook helemaal om: Prachtige auto zowel van binnen als van buiten. Audi is weer terug op het juiste spoor.
Prachtig is het geworden! In een donkerblauw kleurtje zou het nog mooier staan denk ik. Ietwat saaie kleur voor een persfoto.
Interieur is simpelweg genieten, doet Audi toch altijd heel goed vind ik.
Achterkant, voorkant en interieur: prachtig. Zij aanzicht: nog steeds spuuglelijk. Hij klopt nog steeds niet, hij is niet af.
Ok vooral het interieur. Maar hoe ziet de standaard kale versie eruit?
Lijkt wel of ie last heeft van down, koplampen sluiten totaal niet aan op de rest. Nou was ik al geen fan van de neus maar die koplampen verpesten het gewoon. Interieur ziet er een beetje fugazi uit en laat staan de achterkant. Wel vraag ik me af wat die avant doet op de laatste foto? Audi A6 avant?
@henkhupelschoten:
Audi Prologue Avant.
https://www.audi.nl/nl/web/nl/voorsprong/conceptcars/audi-prologue-avant.html
Wat een prachtige machine! Zou de A7 anytime boven de A8 kiezen.
Ik vond de oude a7 echt lelijk. Deze ziet er al een stuk beter uit, maar nog steeds niet heel mooi.
Meer van hetzelfde. Maar dat zijn we gewend van Ingolstadt.
@str8six: toch echt heel anders dan eerst hoor, maar het is maar net wat je graag wilt zien.
Wat een saai en sfeerloos interieur…
@itiswhatitis: Hoe kun je dit interieur nou saai noemen!? Dit is toch gewoon prachtig en strak!
Zeeeeeer fraaie evolutie. De neus oogt beter dan de A8. Ik vind een stap voorwaarts. Hij mag de oprit opsieren
Misschien een gekke vraag. Maar mag dat wel hier in nederland zo’n mono-achterlicht?
@clarkson: Ja.
Buitenkant vind ik mooi. Strak, en 739959662 keer beter dan de vorige. Dat interieur kan anno 2017 alleen écht niet meer… Kijk naar die kieren! Vooral bij het dashboardkastje en dat vakje links. Kun je een fiets tussen parkeren man.
@svenska_aeroplan_ab: wat een grap. Kijk even de filmpjes van de nieuwe a8. Ze worden geroemd door het super strakke interieur. Kan zelfs Mercedes niet aan tippen.
@87sandyd: Ik ben er even in gaan zitten. Werkt toch beter dan een paar filmpjes. @Svenska_Aeroplan_AB heeft namelijk een punt. In vergelijking met de vorige twee generaties valt het namelijk enorm tegen. Het is té strak geworden. Het hout voelt aan als plastic. De goedkope Android-achtige infotainment schermpjes voelen aan als plastic. Alsof ze een Asus tablet erin hebben geramd. Het leer staat zo strak om de stoelen, dat het ook plastiekerig aandoet. Het allerergste was nog: dit waren Audi Exclusive exemplaren, dus met alle extra luxe goodies erop. Ik houd mijn hard vast voor de standaard A8. De nieuwe A8 zal moderner dan ooit zijn, maar de ambience in de cabine is bijzonder matig. Zowel op het gebied van design als materiaalgebruik. Het is letterlijk een grote Audi A4.
In vergelijking met de Lexus LS/LC, BMW 7, Mercedes S-Klasse en zelfs de Jaguar XJ staat de nieuwe A8 op de 5e plaats. Beetje op het niveau van de Cadillac CT6: heel erg goed, absoluut. Maar geen topklasse.
@svenska_aeroplan_ab: Komt doordat de contouren met zwart zijn omrand om ze te accentueren.
Lijkt van de zijkant wel op een Volvo s90…
Zo lelijk als ik de A8 vind, zo mooi vind ik deze! Erg benieuwd naar de (R)S7!
Wat zo fraai was aan de vorige A8 en de A7 was hun cleanheid en kracht die de subtiele lijnen ze meegaven. Met de nieuwe A8 hebben ze dat al wat verminderd, maar met deze hebben ze het echt volledig omgedraaid. Nu lijken een overdaad aan vouwen en plooien het allemaal te moeten doen, tewijl ze de basislijnen hebben behouden. Ik vind het een zootje en die “ruwheid” past wat mij betreft niet bij Audi.
@tkoote: kijk naar die Q2, of wat is het?? Kieren en vouwen genoeg. Lelijk…
EDIT: EDIT: oké, je hebt toch een punt. Fixed!
Elk voorwielaangedreven heeft met een motor voor de vooras te maken met dito overhang ipv alleen Audi waar jullie t steeds over hebben.
Mooi hoor, mooier dan de vorige ook.
Maar wat ziet mijn oog nou ergen achteraan in die fotogalerij?
Het lijkt wel een A8 Avant!!
Of is dat de nieuwe A6?
Of een concept?
Of heb ik iets gemist?
Kan hoor, ben ook niet zo heel erg thuis in de Audi’s (lijken ze veel op elkaar, hihi)
@nicolaaz: https://www.audi.nl/nl/web/nl/voorsprong/conceptcars/audi-prologue-avant.html
@misterdrogba: Aha! Dank je!
Moet hem nog in het echt zien natuurlijk, maar zo ziet ‘ie er (de achterkant dan) niet echt passend uit.
Is te radicaal voor een Audi… Dit is niet enkel negatief, maar de lampen trekken volledig de aandacht i.p.v. de hele auto… (Is mijn mening natuurlijk. Jullie reactief zijn een stuk positiever, dus het zal wel aan mij liggen :/ )
Vind het echt een mooie auto. Ziet er stuk volwassener uit.
Ik ben teleurgesteld door Audi te vergelijken met een BOKSBEUGEL, ik weet dat men nu gaat vertellen dat het de vergelijking is met de 4 ringen.
Zeg gewoon 4 ringen of verzin anders van die negatieve boksbeugel.
BMW ?
Mercedes ?
Porsche ?
Enz…
Wat is dat toch met die rage van fake-uitlaatsierstukjes?
Net stond ik naast een nagelnieuwe (nog niet te verkrijgen) VW Tiguan Alltrac. Deze had 2 knoerten van nep-uitlaatstukken. 2 zielige pijpjes zaten verstopt achter de bumper.
Wat een schande. Niets zo mooi dan een set knappe uitlaten.
@narcotic: da’s om te wennen aan elektrische aandrijving. Dan gaan ze het optioneel aanbieden als een retro-gadget.
@davelepeef: Daar dacht ik eerlijk gezegd ook aan. Toch begrijp ik de designkeuze niet.
@narcotic: Men vergelijkt het toch met het mannelijke fallus, dat gaat achteruit dus moeten de uitlaten groter worden.
Eenvoudig toch.
@wimof: Als ze dan nog eens echt de uitlaten groter maken kan ik er nog inkomen, maar wat plastic dat ons zou moeten tricken in het feit dat dit potten van uitlaten zijn?
Dacht dat dat meer iets was voor Mercedes.
@narcotic: Normaal zou ik zeggen: er zijn geen waarden meer.
Maar erger, men merkt steeds minder meerwaarde, dus lapt men er maar plastic onder.
Ik heb me al jaren geleden tegen deze trend verzet, en weet je hoe ze (de marketing boys) me noemden: naief.
Ik vergeleek het altijd dat elk model de ruitschakelaars minder waard waren, ze keken me aan alsof ze een koe zagen.
@narcotic: inderdaad.. zelfs de nieuwe SQ5 heeft een neppe uitlaatsierstukken. Kan niet vind ik op een auto van 110k EUR.
@narcotic: smaken verschillen. Ik vind die uitlaat eindstukken bepaald niet mooi. Zeker niet als het er veel zijn en ze loshangen van de bumper. Ziet er gewoon knullig uit. Dan zijn de moderne sierstukken in de bumper een stuk mooier.
Er moet wel standaard lane departure warning en anti collision systeem opzitten met zo’ n slaapverwekkend interieur ..je moet al een overdosis koffie gehad hebben wil je niet in slaap vallen als je s’ochtends er naar toe loopt.
@deboes Normaal bekeken kijk je voor je, veel veiliger dan naar en al dan niet slaapverwekkend dashboard.
Deze A7 heeft niet het byzondere, enigszins controversiële uiterlijk, dat zo kenmerkend is voor z’n voorganger. Dit is meer een Audi voor aardappeleters. Maar er zijn meer aardappeleters dan fijnproevers, dus zal Audi meer van deze nieuwe A7s kunnen slijten. Is belangrijk voor een volume-producent, begrijp hun keuze wel.
Ik vond van de vorige generatie de s8 plus echt vele malen mooier dan de s7 maar nu is de a7 de mooiste vd 2
Wat is dat voor heerlijke station op foto 18?
Wat een ongelofelijk mooie auto!! Prachtig harmonisch ontwerp!!
Ik vind hem zeer geslaagd. Hij is mooier dan ik had verwacht op basis van de spionagefoto’s. Zeker in vergelijking met de A8 die ik veel te veilig vormgegeven vind.
Ik vind hem beter dan de ouwe. Hij deelt een hoop *kuch stylingelementen met de A5 sportback, die ik in eerste instantie nogal duf/same old vond, maar in real life best een knappe verschijning is.
Heel erg mooi dit! Was een beetje bang voor een front als de A8, maar dit is erg netjes!
Wat een gave bak. Met name de achterkant en achterlichten en het interieur. Voorkant weet ik nog niet, maar zal in het eggie ook wel mooi zijn.
Ik vind hem wel dik! Sjoemeldiesel er in, chassisnummer kopiëren, klasse 5 alarm er op tegen de ramkrakers en gaan!
Wat doet die gekke profilering op de zijportieren? Doen wmb afbreuk aan het strakke geheel. Achterkant is puik.
Nee, wordt ‘m niet joh….
Ziet er goed uit, hebben ze de auto ook daadwerkelijk betrouwbaarder gemaakt?
Bij de eerste foto dacht ik: wauw een anders uitziende achterkant ten opzichte van de nieuwe a8, toen ik de voorkant zag heb ik niet verder gekeken…
Ben ik de enigste die de achterkant op een 6 GT vind lijken ?
@damians: weet ik niet. Misschien we de enige.
Gewoon dik. Erg mooi.
Mooi! Ik vind de carrosserie van de vorige generatie niet mooi. Deze vind ik zeer geslaagd! Ok leuk dat Audi steeds weer iets anders verzint voor de verlichting. Leuk om dat op foldermateriaal te zien.
In het voorjaar heeft interieurdesigner Andreas Mindt toch nog wel beloofd dat er meer verschil in de modellen zou komen. Het blijft subjectief, maar ik denk dat het verschil A8-A7 minder zal zijn dan A7-A4. En de A5 zal dan van beide werelden iets moeten hebben.
http://www.caradvice.com.au/531070/audi-design-to-become-more-differentiated-from-model-to-model/
Nee hij blijft helaas lelijk. Te patserig, en van de zijkant gezien lijkt het nog steeds op een hond die zijn grote boodschap aan het doen is.
Ik vind hem mooi.
Ik vind het zo jammer dat veel fabrikanten maar blijven opteren voor touchscreen. Ik vind het totaal niet prettig werken, vooral rijdend niet. Systemen als iDrive vind ik weergaloos werken.
De auto zelf vind ik niet eens zo heel lelijk. Maar hij is niet echt elegant te noemen. Ik vind hem niet heel mooi gevormd.
Saai!
Teleurstellend.
Nou 1 lichtpuntje vind ik de achterichten.
Ik hou er nou eenmaal niet van als lijnen worden onderbroken, en word afgeweken van tijdsloosheid.
Zat andere automerken die wel mooie auto’s op de weg zetten.
Ja wat een bak! Geweldig weer Audi. Top.Dit is pas een echte auto.
kunnen we die velgen van foto 35-36 ook bestellen?