Aston Martin komt met leuk speelgoed voor op het water.
Zo nu en dan maken autofabrikanten een uitstapje op productgebied. In het zuiden van Europa is deze week de Monaco Yacht Show aan de gang. Een show waarbij nieuwe modellen worden gepresenteerd en uitgetest. Je kunt het zien als de Top Marques van het water. Aston Martin is hier ook aanwezig en komt met de AM37.
Het betreft hier een fraaie powerboat, gebouwd met de meest chique materialen. Er komen twee varianten van het model. De reguliere AM37 en de snellere AM37S. De S-versie gaat volgens de Britse fabrikant harder dan 50 knopen. In gewone autotaal is dat dik 92 km/u. Aston Martin heeft twee jaar gewerkt aan de boot. Medewerkers die zich voorheen bemoeiden met de ontwikkeling van de One-77, de Vulcan en de DB11 mochten nu losgaan op de AM37. In het interieur zien we hier dan ook een kleine invloed terug. Het project is een samenwerking tussen Aston Martin, Mulder Design en Quintessence Yachts.
De powerboat is van alle gemakken voorzien. Een tafel kan bijvoorbeeld worden omgeklapt tot een bed. Verder beschikt het model over airco, een magnetron met ovenmogelijkheid (jawel!), een ijskast, een koffiemachine en een toilet. Er kunnen tot acht mensen aan boord. Het thema van de boot is een combinatie van hout, leder en carbon.
De AM37 wordt leverbaar met een 370 pk sterke Mercury dieselmotor of twee benzinemotoren met 430 pk. De AM37S beschikt over twee benzinemotoren met 520 pk.
misterdrogba zegt
Meh.. doe toch maar die fluogele speedboat van AMG.
123bat zegt
@misterdrogba: of een klassieke Riva Aquarama, met twee (!) Lamborghini V12 motoren!
http://oldtimerblog.nl/wp-content/uploads/2015/06/Lamborghini-350-GT-V12-engines_1-Foto-Riva-World.jpg
misterdrogba zegt
@123bat: heerlijk! Die kende ik nog niet.
rolov zegt
@misterdrogba: die cigarette. Dat is een machine.
madmarky zegt
Jammer hoor, niet eens een Aston Martin V12 voor de aandrijving.
granlusso zegt
@madmarky: een V8 is veel histiger, naar mijn idee veel geschikter. Bovendien zijn het er twee he ;)
rickvanbuuren zegt
Dat is nog eens een mooie badkuip!
ahs1979 zegt
Net waar het mogelijk is om een beetje de designtaal van AM te laten zien in relatie tot hun auto’s zijn er weer geen foto’s van, ik kan namelijk niet zien hoe de achtersteven eruit komt te zien.
En die leveren de dubbele benzine motoren samen of elk apart het opgegeven vermogen? Dat wordt niet heel duidelijk in de tekst.
Michiel1 zegt
@ahs1979: reis ff naar Monaco en vraag het daar even na?!
Dutchdriftking zegt
Pittig fijn bootje!
leaper035t zegt
Snelle wagens en snelle boten, luxe huizen met grote garages…het glamoureuze wereldje van de redactieleden van AB? :)
redneckdarian zegt
Leveren ze hem ook met de stuur aan de juiste kant? :)
dwersbongel zegt
@redneckdarian: Stuurboord?
pinut187 zegt
Lijkt me een krappe boel allemaal. Wel een mooi sexy ding verder..
gregorius zegt
Mijn schoonmoeder liet laatst los dat ze een boot voor haar verjaardag wil. Aangezien ik in Zwitserland woon en de familie niet Nederlands is, werd ik in dezelfde mededeling tot boot-expert uitgeroepen omdat ik ooit eens een keer heb gewakebord en omdat er boten liggen in de grachten van Amsterdam.
Nadat we (ik) haar verteld hebben dat je aan onderhoud en ligplaats van de boot waarschijnlijk meer kwijt zou zijn dan aan de boot zelf; ging ze vrolijk door. Op de vraag of ze dan ook haar boot-bewijs ging halen; dat zouden de mannen in de familie wel doen.
Goed, vervolgens kreeg ik boottrader advertenties uit NL, Polen en het bekende botenland: Oostenrijk in mijn inbox. ‘Kijk deze is echt mooi en goedkoop’… en dan ben ik de lul als ik haar teleurstel omdat de speedboot geen motor had.
Anyway, misschien moet ik dit ding eens voorstellen. Met het basismodel ben ik ook tevreden.
E34M5Touring zegt
@gregorius: Probeer maar eens een ligplaats te krijgen… Die ouwe heeft ook een boot aan het meer liggen in Pully. Daar heeft ie wel bijna 8j voor op een wachtlijst gestaan. Lausanne en Vevey zijn nog erger.
lekbak zegt
@E34M5Touring: Zwitserland, daar rijden ze toch allemaal dikke auto’s? Gewoon traileren joh. Er zal vast wel een helling zijn. En als je daar een beetje handig in bent is het ook maar tien minuutjes werk.
E34M5Touring zegt
@lekbak: Ding wat die ouwe heeft gaat niet zo maar achter je SUV. Daar is ie te groot/zwaar voor. Bovendien moet je dan alsnog dat ding ergens stallen.
gregorius zegt
@e34m5touring: PS: Lol @ Zurich website:
Je nach Schiffsgrösse muss für Standplätze auf Stadtgebiet mit Wartezeiten zwischen 1 und weit über 20 Jahren gerechnet werden.
:)
E34M5Touring zegt
@gregorius: Like i said ;)
lekbak zegt
@E34M5Touring: tja, daar ging ik dan weer niet vanuit. Al zou het je nog verbazen wat voor enorme dingen je nog achter de auto kunt hangen.
Overigens lijkt me dat stallen een minder groot probleem. Er zijn meer schuren in Zwitserland dan jachthavens…
E34M5Touring zegt
@lekbak: Jawel maar dit wordt echt te groot. Pa mag er dan sowieso niet mee rijden op z’n rijbewijs en ook zal er dan iets van een Ford F350 Diesel moeten komen om het geheel te trekken. Een Landcruiser oid kom je al niet meer mee weg. Bovendien woont hij in een piepklein plaatsje op een steile bult, dat wordt lastig steken met zo’n ding vrees ik ;)
gregorius zegt
@e34m5touring: Als ze zo gek is om die AM boot te betalen, kan ze ook wel een private ligplaats regelen gok ik zo.
Goed, ik stop met dromen.
unknown32 zegt
@gregorius:
Ik ken iemand die nog wat boten te koop heeft staan: Performance 1107, Performance 1407, Silvestris Blower en Silvestris. PM me indien interesse.
Erg zacht prijsje want ze liggen in de weg.
1107 en de silvestrissen liggen in BE, de 1407 in Z-Frankrijk.
fmgarcia zegt
@gregorius: Zwitserland moet je een Boesch hebben. Geweldig mooie boten. Zelfs mooier dan de Riva junior.
gregorius zegt
@fmgarcia: Hij hoeft maar 20km verder op te liggen. Misschien dat ze valt voor het ‘lokaal’ gevoel.
tvr1974 zegt
Leuk maar komt niet in de buurt van een echte “powerboat” zoals bijv de AMG. Die loopt 135mph (das meer dan 215km/h) ! heeft dan ook wel een stuk meer power.. Dit is meer (om het in autoblog termen te houden), een snelle cruser (zeg maar een GT) en geen supersportwagen a la Mc Laren/La Ferrari/Porsche GT2(3)-RS oid. Meer een concurrent van Riva..
desjonnies zegt
Eigenlijk.
Vind ik die Speedboten much ado about nothing als je naar het origineel kijkt
http://woodyboater.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/04/Riva-Ariston-2-Photo-Courtesy-RM-Auctions.jpg
Edge zegt
Toen ik de foto op mijn telefoon zag dacht ik “da’s best een klein bootje!”, maar nu ik hem fullscreen op de PC zie en zie hoe klein de bestuurder is valt mij dat echt reuze mee. Flinke boot zelfs!
Mooi ding ook. Lekker moderne vormgeving, en aan de foto te zien is het interieur ook prachtig. Het oogt een stuk minder ‘boot-achtig’ dan je bij andere boten ziet.
mrB zegt
@edge: Die 37 zal vast iets met de lengte te maken hebben, ik gok 37 foot. Dat is toch al een dikke 12 meter!
B00G1E zegt
Tja als je dan toch wat geld wil stukslaan op een boot zou ik de 118 Wallypower kiezen
https://www.wally.com/wally-is/heritage/118-wallypower.html
3 x DDC TF50 Gas Turbines (16.800 hp) om het tot 65knopen te maken
en 2 auxiliary x Cummins 370 hp diesels voor in de haven:)
je kunt 22000 liter peut meenemen dus hopelijk een klein stukje varen voor het op is.
lekbak zegt
@B00G1E: een dieselmotor van dit vermogen zal net iets meer dan 3000 liter per uur verstoken. Dit soort motoren heeft minder rendement dus 4 kuub per uur zal er al snel doorheen gaan. Dan is 22 kuub nauwelijks genoeg voor een dagje spelen.
bfvo zegt
Wat kost dat? (inderdaad, ik vraag het dus ik kan ‘m sowieso niet betalen)
mrrallycross zegt
1 diesel van 370 of 2 benzine motoren met 430pk? Moeten die diesels er ook niet twee zijn?
lekbak zegt
Sommige klassiek gelijnde speedboten ziet er wel aardig uit, zo ook deze. Maar wat varen betreft is het gewoon net niks. Een leuke reguliere boot is een genot om naar te kijken als deze door het water glijdt, een genot om naar te luisteren als je deellast vaart (mits je een een leuke motor in zet) en heeft tenminste comfort tijdens het varen.
desjonnies zegt
De beste boot
Is die van een vriend.
Neem proviand mee en betaal de whiskey betaal, de benzine al is het 400 Ekkermannen lachend.
Want dit alles is NIETS vergeleken bij de kosten van zo’n kreng.
Een klassieke Ferrari x 3
lekbak zegt
@desjonnies: als je een boot wilt om mee te varen moet je geen boot kopen. Een boot moet je willen vanwege het werk wat er aan zit en/of vanwege de techniek.
Wij varen ook maar een paar keer per jaar, maar ik ben er toch ontzettend vaak op te vinden. Heerlijk!
unknown32 zegt
Dan toch liever een performance 1407… of 1107… Meer pk’s (ook mercury), mooiere vormgeving en wellicht goedkoper!
jeroenwz zegt
Wat. Een. Schitterend. Ding!
lincoln zegt
Een Amerikaanse Glastron uit de jaren 90 ..
Origineel hoor ..
bruinbeer zegt
Erg gaaf! Maar toch gaat er niks boven Riva
thomas_baak zegt
Review incl. stukje varen
https://youtu.be/kVlXPmzwUAI