Dat kan niet anders, zo puur en netjes als netste Mondeo ST220 van Nederland is.
Het is bijzonder hoe snel de automarkt kan veranderen. Gevoelsmatig is het maar een paar jaar geleden dat de beste gezinsauto die je kon aanraden (die ook een beetje leuk stuurt) een Ford Mondeo is. De Mondeo deed namelijk eigenlijk alles goed. Ze waren bijzonder ruim, niet al te duur en reden uit de kunst.
Het is moelijk voor te stellen, maar qua stuurgevoel (behoorlijk direct, met feedback), schakelen (trefzeker) en bijzonder prettig onderstel (stabiel, weinig onderstuur, toch nog comfortabel) ging er vrij weinig boven een Mondeo. Daarom hebben we ook nooit begrepen wat mensen tegen de Jaguar X-Type hebben. “Ja, dat is technisch gezien gewoon een Mondeo!”. Eh, dat is dus eigenlijk gewoon een compliment…
Van de Mondeo zijn ook een paar sportieve varianten geweest. Helaas niet zo heel erg veel en al helemaal niet zo sportief of extreem als had gekund, maar dat is niet erg. Van de eeerste twee generaties was er een ‘ST’, wat staat voor Sport Technologies. De eerste Mondeo ST200 had een 205 pk sterke V6, deze tweede generatie die je hier ziet (een ST220), heeft zelfs 226 pk.
Sneller dan een BMW 316i (en 318i, 320i, 325i)
Deze auto’s werden destijds bijna niet verkocht. Iedereen bestelde een 316i met M Sport pakket en bagde-delete, zodat ze niet konden zien dat je een kale trage BMW reed. De Mondeo ST220 was voor mensen aan de andere kant van het spectrum: die wel willen genieten maar dat niet hoeven te showen aan de buurman. Het is dus nog best lastig om een net exemplaar te vinden.
Nou, hier staat er eentje! Het is werkelijk een pareltje eerste klas. Uiteraard is het een import: in Nederland zijn ze al helemaal zeldzaam, dit soort snelle Mondeo’s. Deze Mondeo ST220 komt uit Keulen, dus zó ver is het ook weer niet. Ook goed om te weten, de eerste eigenaar hield alle techniek goed bij bij de Ford-dealer, al deze documentatie is ook gedocumenteerd.
Netste Mondeo ST220 van Marktplaats
Volgens de advertentie is het vermogen een ‘bescheiden 220 pk’. Alsof je op je Tinder-account zegt dat je het met een bescheiden 9 cm moet doen. Maar in tegenstelling tot de meeste beweringen op het internet, is de verkoper gewoon bescheiden, de Duratec V6 levert namelijk 226 pk. Daarmee is deze snelle Mondeo geen extreem racemonster, maar nog altijd lekker vlot.
Je moet sowieso kijken naar de totaalbeleving van de ST220: die heerlijke zingende V6, het uitgebalanceerde onderstel en verijfnde besturing maken de Mondeo ST220 nog altijd tot een fijne rijdersauto. Tegenwoordig rijdt de huisvader met sportieve aspiraties in een Ford Kuga PHEV ST-Line en die zijn waarschijnlijk sneller, maar wij denken dat deze ST220 leuker is. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Gele Koplamp zegt
Heerlijk, die stoelen alleen al!
kniesoor zegt
En dan wordt het belangrijkste nog vergeten : de motor is een halve Aston Martin V12 😃
doublechevron65 zegt
Bijna 15.000€ voor een automobiel van 22 Jaar is een beetje veul…
sleeperking zegt
DIt soort opmerkingen snap ik nooit. 15k voor een auto van 22 jaar is veel. Het gaat er toch om wat je koopt voor dit geld, niet hoe oud het is? 15k voor een E39 M5 van 22 jaar oud lijkt me een koopje.
willeme zegt
@doublechevron:
15K is het nieuwe 10K. Inflatie. Het is een originele onverprutste ST220 met 51.000 km. Niet dat ik de mensen ken die ‘m verkopen, maar dat lijkt mij een redelijk faire prijs. Een nette 330i of 156 GTA met deze kilometers is niet heel erg veel duurder of goedkoper, toch?
johnhert zegt
156 gta sportwagon met 50.000 kilometer vragen ze 25 á € 30.000 voor vandaag de dag…
Dutchdriftking zegt
Toch wel de ultieme uitvoering van de ST220. Nooit geweten dat deze er ook met zo’n mooi fris interieur leverbaar was. Dit maakt serieus hebberig. Is er geen Britse tuner met een compressor kit in de aanbieding?
schedel1 zegt
Heb nog een tijdje in de ex demo van Ford Nederland gereden. De 21-LK-ST met datum ten naam stelling 03-03-03. Was idd een heerlijke oto
sleeperking zegt
Leuke auto als je een Ford liefhebber bent en houdt van (veel) vermogen op de voorwielen. Persoonlijk zou ik dan toch eerder voor een 535i of Audi A6 3.0T gaan. Al zal je voor een vers exemplaar als deze wel dieper in de buidel moeten tasten dan.
Estate_of_mind zegt
Plus dat een 5-serie of een a6 een klase hoger zijn. Dit is een Passat/a4/3serie/vectra concurrent.
papa zegt
Goede herinneringen aan, de motor klinkt fantastisch
ttr6 zegt
Leuke young timer, lijkt mij.
Ultimora zegt
De verkooptekst krijg je als je chatgpt vraagt om de advertentie voor je te schrijven…
awaxxx656 zegt
Jammer dat het een pre-facelift is, mijn broertje heeft een face-lift model.
O.a. 6 bak i.p.v. 5 bak en moderner dashboard.
Heerlijke rappe koppelrijke V6.
Laatste productie maanden is er zelfs nog een final-facelift geweest,
met o.a. dikkere sideskirts, rode stiksels in de bekleding en moderner ogende achterlichten.
Robert zegt
Zo’n zesbak zou voor mij wel een dealbreaker zijn. Maar verder is deze Mondeo door de jaren heen mooi opgedroogd.
dailydriver zegt
Biinenkort op youtube bij een man uit Best.
Jan zegt
Een 316i met een origineel geleverd M pakket, die is nog zeldzamer dan deze Ford, dus je hoe je daar bij komt Willeme.
Leuk ding hoor, maar de 156GTA is de wagen die je wilt hebben in deze klasse en jaren.
of nog beter een E46 330i.
vbarchetta zegt
Misschien een leuke auto voor Rick de poets miljonair zo’n ST(ipt)…
alper zegt
Ik herinner met de heren van Grand Tour (Jeremy Clarkson & co), dat ze unaniem eens waren (ja ja, drie heren op één lijn), dat deze Mondeo de beste allrounder is qua prijs/kwaliteit. Toch wel een dikke veer in de reet van Ford.
EnthousiaST220 zegt
Sinds 3 jaar eigenaar van een ST220 en ik denk er geen minuut over om de auto te ruilen voor iets moderners. Ja, je doet wat concessies m.b.t. tot technische snufjes. Ja, hij slurpt veel benzine voor “slechts” 226 pk. Ja, hij is 21 jaar oud en dat merk je van tijd tot tijd het geld dat je achter laat bij de garage. Toch geniet ik elke seconde, of het nou een trip naar oosternrijk is of een rondje supermarkt. Het is een hele uitgewogen rijervaring en de smeuiige V6 schiet in geen enkele situatie tekort.