Je voelt hem al aankomen: Peugeot heeft er ook veel te weinig van gemaakt.
Als er één carosserievariant bijzonder is, is het de Shooting Brake wel. Mercedes heeft er twee in het gamma op het moment (alhoewel het bekend is dat de CLS-versie geen opvolger gaat krijgen), maar dat zijn natuurlijk gewoon stations met een lage daklijn. Precies zoals Audi met de 100 Avant al deed in de late jaren ’80. Maar ja, de CLA en CLS ‘coupe’s’ zijn natuurlijk gewoon sedans. Marketing, mooie woorden, hoge meerprijzen: kan niet mis gaan. Maar de échte shooting brake komt niet zoveel voor. De Ferrari GTC4Lusso is eigenlijk de enige die je op dit moment in de prijslijsten kunt vinden. De BMW Z3 Coupe en M Coupe zijn natuurlijk de beste voorbeelden: een coupe met een soort van stationwagon daklijn erop.
Toen de Z3 Coupe geïntroduceerd werd, was niet iedereen erover te spreken. De M Coupé versie was zeker bruut, maar de instap 2.8i was, ehh, nogal wennen. Had misschien ook een beetje te maken met de Audi TT die ook net op de markt was en qua ontwerp (terecht) insloeg als een bom. Volgens BMW was de Z3 Coupe een geval ‘vorm volgt functie’ en dat de praktische eigenschappen zich lastig met het esthetische lieten combineren.
Daar dacht Peugeot kennelijk anders over. In 1999, op de Salon van Genève, lanceert Peugeot de 306 HDI ‘Break de Chasse’. In het Frans klinkt Shooting Brake gewoon nóg beter. Het was een waanzinnig strak ontwerp, de wielbasis was weliswaar iets groter, maar de auto toont geenzins uit proportie. De 306 Break de Chasse was er om de laatste facelift van de 306 aan te kondigen. De 306 was al een paar jaartjes oud en de dagen begonnen een beetje te tellen. Daarbij was het een showcase voor de nieuwe dieselmotor van Peugeot: de 2 liter grote HDI motor.
In de jaren ’90 waren de diesels nog niet op het niveau van hoe ze nu zijn. De TDI’s van Volkswagen waren een stap in de goede richting, maar nogal rauw en rumoerig. Alfa was in 1997-98 pionier met de JTD ‘Common Rail’-turbodiesels. Deze waren sterker, maar bovenal soepeler en stiller. Terug naar deze Peugeot, de eerste 2.0 HDI motor werd dus in deze concept gelepeld. Qua prestaties is het wellicht wat achterhaald: 90 pk en 205 Nm. Dat resulteerde in een topsnelheid van 180 km/u en 0-100 km/u sprint in 12 seconden. En dit alles bij een verbruik van ongeveer 1 op 20. Geen strepentrekker, maar een fijne metgezel voor elke dag.
De reden dat deze auto er nooit is gekomen, is eenvoudig. De 306 stond op het punt om vervangen te worden. Het was werkelijk een fantastisch idee, maar enkele jaren te laat bedacht. Anderhalf jaar later staat op de Salon van Parijs de Peugeot Promothee, een concept die aangeeft welke kant het met de 307 opgaat, ook een beetje Shooting Break achtig, maar niet zo fraai als de 306 Break de Chasse. In vergelijking met dat de Promothee is de 306 Break de Chasse een stuk mooier oud geworden.
shibby zegt
Van achteren lijkt ie best wel op de Alfa 147
granlusso zegt
@shibby: Eerder op de 607! Duidelijk dat Peugeot deze designelementen al langer op de schappen had liggen.
danmar zegt
@shibby: ik zie er juist wat van de 145 in, door de vorm van achterruit en achterklep.
allesmetturbo zegt
@shibby: dat is ook het eerste wat ik dacht! Toch is de 147 wel mooier en beter in verhouding maar deze kont had zo in productie gemogen :)
kennone zegt
@shibby: met een bumper van de Alfa 145
oemplus zegt
Gelukkig nooit in productie gegaan.
PeugeotGTI zegt
sorry @willeme, maar daar ben ik het toch echt mee oneens. Ik heb de 306 altijd een mooie auto gevonden in hatchback vorm. Juist die mooie brede en ronde kont met die laag doorlopende achterruit en de prachtige c-stijlen maken het zo’n mooie auto. Er zit bijv aan beide kanten een tankklep, waarvan er maar één werkt (zie foto’s). De standaard achterlichten vind ik trouwens ook mooier. Na 100k met een 306 S16 van voor de facelift heeft deze echt een plekje in m’n lijst van all-time-greats veroverd en dat komt mede door de styling. De stoere brede neus, de mooi gevulde wielkasten, de slanke dorpellijn, de ronde kont, de achterruit, de ouderwetse Hella mistlampen, allemaal even mooi. Deze break de chasse (awesome naam) vind ik wel een geslaagde concept car, alleen niet de mooiste 306.
Mijn 306:
https://www.autojunk.nl/2011/12/peugeot-306-s16
Pallas zegt
@PeugeotGTI: Helemaal gelijk, designtechnischgewijs maakt de 306 gehakt van de Golfjes,Astra’s en ZXjes van die tijd.
mashell zegt
@pallas: en helaas ook van de 307 en 308en die er na kwamen.
E34M5Touring zegt
@PeugeotGTI: Als cabrio nog steeds een fraaie auto vind ik. Vooral in het blauw met cognac interieur.
coffeecup zegt
@e34m5touring: ik heb een donkergroene 1.8 met zwart leer gehad. Wat een heerlijk lichtvoetig dingetje was dat zeg…
E34M5Touring zegt
@coffeecup: Ja ook mooi, dat donkergroen? Lijkt me een toffe bak voor de zomer. Zoveel kosten ze niet meer en je vind ze soms nog met lage km standen.
desjonnies zegt
@peugeotgti:
Auw je beschrijft een auto die bij mij altijd eerder meer functioneel en als gebruiksvoorwerp te boek stond.
Maar je hebt gelijk.
Best een bevallige verschijning zo.
Arnoud zegt
@peugeotgti:
Ik vind vooral de 3-deurs XSI erg mooi.
En dan zeker in dat hele lichte blauw.
thomassnelweg zegt
@PeugeotGTI: Idd ik heb recentelijk een 306gti gehad als 2e auto. Toen ik m net gekocht had heb ik nog behoorlijk lopen vloeken toen die tankdop maar niet open wilde !
Homer55 zegt
@PeugeotGTI: De x06 modellen van Peugeot vind ik allemaal stuk voor stuk mooie auto’s met als topper de 406 Break. Hele fijne HDi diesels en ze hebben allemaal een boos kijkende voorkant wat ze toch wel een stoere uiterlijk geven. De generaties daarna vind ik toch stukken minder.
LaLancia zegt
De achterlichten lijken inderdaad bijna een-op-een overgenomen te zijn op de 607.
Ik vind het overigens een leuke kar, maar vind de boel niet helemaal bij elkaar passen.
sulobb zegt
@lalancia: het geheel past idd. niet bij mekaar en het blijft een raar idee om een auto samen te stellen waarvan de helft het productiemodel is de helft het/een concept. Oogt heel raar als je het in 3d ziet…maar misschien is dat ook een beetje het experiment.
moondustfocus zegt
Schietende rem, rare naam voor een carrosserie
Pallas zegt
@moondustfocus: De herkomst van het woord brake (break) is zelfs Nederlands! Een brek (brik) is soort compact rijtuig voornamelijk gebruikt tijdens de jacht.
bitd zegt
@pallas: cool; vandaar ook het interieur.
kasvanblarenbosch zegt
Volgens mij hebben ze van de 407 ooit ook een shooting break concept gebracht, imo ook best geslaagd!
https://nl.pinterest.com/pin/573294227549197032/
https://nl.pinterest.com/pin/194710383869260745/
cpp1 zegt
Achterkant is veel te strak en gladjes in verhouding tot de strontsaaie standaard voorkant.
Jaymz zegt
306 cabrio voor mij. Schitterend apparaat
maferick74 zegt
@jaymz: of de 2.0 xsi in het baby blue maar ja de cabrio is nog steeds erg mooi
sracert zegt
Mooi zeer mooi. De 306 vind ik nog steeds een mooie auto.
blo3to3t zegt
Wat een lelijk gedrocht, gelukkig nooit in productie geweest .
tenaci zegt
Sorry hoor @willeme maar Mercedes heeft echt niet twee shooting brakes in de showroom. Het feit dat ze die naam erop plakken wil nog niet zeggen dat ze het zijn. Voor echte shooting brakes hebben ze twee portieren teveel. Dit zijn gewoon wat sportievers gelijnde stationwagons. Voor de rest is het marketinggelul.
willeme zegt
@tenaci: wat jij zegt staat letterlijk in de tekst. Eerste alinea. Zelfs het marketinggeneuzel :-).
tenaci zegt
@willeme: oh kak, nu heb ik me er ook schuldig aan gemaakt…. Sorry chef, we zitten gelukkig op één lijn.
mmot05 zegt
Elke keer als het over shooting breaks gaat moet ik aan de 88er Accoord Aerodeck van mn oude buurman denken. Mannn wat een geile auto’s waren dat zeg, vooral in de schemer als de mooie grote achterlichten aan waren.
bmwfreak038 zegt
Knap…
Lelijk
marinepower zegt
Volgens sommigen is een driedeurs station wél een echte shooting brake. Maar hoe zit het hiermee dan?
http://www.opelkadettc.net/media/6191/caravan-c2-groen_250x134.jpg