Brabus en ingetogen. Kan dat eigenlijk wel?
Het mag geen geheim zijn dat wij op de Autoblog-redactie fan zijn van snelle stationwagons. Een getunede snelle stationwagon is natuurlijk helemaal gaaf. Een ruime en snelle auto die net even wat sterker en dus sneller is, is helemaal mooi meegenomen. Een nadeeltje volgens ondergetekende is dat het het er meestal wel dik bovenop ligt. Een ABT RS6+ is natuurlijk erg gaaf, maar zelfs mijn oma kan zien dat het een snelle auto is. Dat gaat toch wel een beetje ten koste van het sleeper-gehalte.
Dat is bij deze Brabus veel beter voor elkaar. Ook bij Brabus kun je terecht voor hele dikke stationwagons. Als je een beetje zorgvuldig te werk gaat, kun je ook met iets stijlvols aankomen, zoals dit exemplaar. Deze Brabus CLS B50 Shooting Brake begon zijn leven als Mercedes-Benz CLS500. Met 408 pk is dat van zichzelf al geen stakker. Met de PowerXtra CGI-kit komen daar nog eens 92 paarden bij, waardoor je toevallig precies op 500 pk uit komt. Ook het maximum draaimoment ging omhoog: nu heb je 720 Nm tot je beschikking. Dat is toch even 120 Nm méér dan voorheen.
Deze krachten worden in dit geval verdeeld over alle vier de wielen. De sprint naar 100 duurt slechts 4,7 seconden. De topsnelheid is nog altijd begrensd op 250 km/u, maar deze kan opgehoogd worden naar 275 of zelfs 300 km/u. De verdere modificaties zijn allemaal redelijk subtiel gehouden. De bumperkit kan ermee door, de vier ronde uitlaatpijpen zijn nog enigszins subtiel en de 19 inch velgen staan uitstekend. Enige detonatie is de grote ‘B’ in plaats van de ster. Oh, en die instapverlichting is een beetje tacky. Het interieur is verder grotendeels standaard. Gelukkig maar, want dat was van huis uit al keurig. Qua uitrusting mis je verder helemaal niets, er zit zelfs een panoramadak op!
Dan komen we nu eigenlijk bij het grootste minpunt van deze auto: zijn prijs. Omdat het een exemplaar uit 2016 is met erg weinig kilometers (3.250) zijn de kosten voor aanschaf een dingetje. De aanbieder wil er graag 119.500 euro voor hebben. Voor de goede orde: een standaard CLS500 4-Matic Shooting Brake kostte vorig jaar 126.500. Kostte, want de ‘500’ is niet meer leverbaar (de CLS400 en CLS63 AMG nog wel, overigens).
Jij wilt deze ideale wintersportmobile kopen? De advertentie vind je HIER.
fabiotol zegt
Het interieur van de cls kan me niet bekoren. Dat doen bmw en audi toch veel beter met hun concurrerende modellen.
rovadepo zegt
@fabiotol: is dit niet het oude interieur
fabiotol zegt
@rovadepo: goed gezien! Ik heb in mijn reactie ook geen modeljaar genoemd.
rovadepo zegt
@fabiotol: maar volgens mij was er in 2015 al een nieuw interieur dus iets klopt er niet.
fabiotol zegt
@rovadepo: wat klopt er niet dan? Je kunt elke willekeurige merc naar brabus brengen, die er vervolgens een kuurtje overheen gooit. Bij een bepaalde vermogensgroei, (30% dacht ik) moet de auto opnieuw naar het rdw.
Oftewel gekeurd als ‘nieuwe wagen’ met een ander/hoger vermogen.
Overigens maken jouw korte antwoorden het erg moeilijk te begrijpen wat je bedoelt.
rovadepo zegt
@fabiotol: dat er 2016 staat, terwijl er een interieur inzit van een 2014> model. Dus ik denk dat het 2014 auto is die later naar Brabus is gebracht oid. Verder is het heus wel origineel.
aarsgewei zegt
@fabiotol: zat afgelopen weekend in een A7 en echt geweldig was dat niet hoor. Kraakjes en afgekraste bovenlaag op de kunststof delen, snap niet waarom dat altijd zo gehypt wordt.
hplh zegt
@aarsgewei: helemaal eens.
Interieurs van vag autos zijn zwaar overgewaardeerd.
Elke schakelaar in de auto is na 200000km kaal.
Terwijl een jap of een bmw er na 200 jaar nog als nieuw uitziet.
rufctr01 zegt
@hplh: pas maar op, er zijn mensen die je bijna lynchen na zo’n opmerking!
bitd zegt
@hplh: je bedoelt dat dan alle knopjes al vernieuwd zijn bij de BMW ;). Vroeger waren die knopjes net lego steentjes die los in het dashboard zaten.
cpp1 zegt
@hplh: dat valt wel mee, mijn 16 jaar oude rs4 is in nieuwstaat, niks gesleten in het interieur. De beleving in het interieur is ook hoogwaardiger dan in mijn full option bmw e91 uit 2011.
B00G1E zegt
Vind het om eerlijk te zijn een verschrikkelijk lelijke bak, vooral de achterkant.
Zal best een bruut ding zijn maar je kunt voor 120k toch wel iets leukers kopen denk ik.
drdre1 zegt
@B00G1E: helemaal mee eens. Kijk, een design neerzetten met 1 penseelstreek (zijn meestal de mooiste) okay,.maar dan moet die streep nog wel goed lukken en je niet het gevoel geven dat de achterkant ergens diep in het asfalt stopt.
gerjan zegt
Toch jammer dat je in zwarte auto’s altijd zwart leer ziet. Bijna nooit geen bruin leer. Verder erg mooie auto.
Dutchdriftking zegt
Liever een S6.
JelleEp3 zegt
Het model uit 2016 heeft toch andere koplampen?
rufctr01 zegt
Mooie auto, alleen jammer dat het interieur ook zwart is. Had liever cognackleurig leer gezien.
barteld zegt
Tering wat een lelijke en schrale uitlaten op dit zeg… Verder dikke wagen
v60polestar zegt
Een CLS en niet ordinair?…. dat wil niet zeggen dat ik hem niet dik vind!
nasty zegt
Ik ben erg Brabus-minded, maar blauwe ambient verlichting op het dash, gele voetverlichting vóór en rode voetverlichting achter mixt echt niet -_-‘
slickrick zegt
@nasty: ben ook best een fan van brabus behalve dat logo B, echt afschuwelijk en totaal inspiratie loos…..laat dan gewoon die ster erop staan
timt zegt
@nasty: kun je dat niet gewoon instellen en zijn deze 3 foto’s met verschillende instelling genomen?
redbee5 zegt
Boooaaah super gaaf. Ik heb dit zoveel liever dan een BMW of audi.
aJackie zegt
Ordinair wordt tie met de jaren, zeker met zulke emblemen!.
MaartenD zegt
Dat blauw oplichtend brabus logo..zoo goedkoop
rwracing zegt
Hoe zit het eigenlijk met de hoofdruimte achterin vanwege die aflopende daklijn?
banaan7 zegt
Als ik ooit een mercedes (laten we zeggen, een cls) had die ik naar brabus zou brengen, zou ik de performance natuurlijk een dikke boost geven maar het uiterlijk zo minimaal mogelijk laten veranderen.
gregorius zegt
Dit moet soort van Demo-exemplaar zijn geweest.
Het oude model en niet topmodel naar Brabus brengen en er dan vervolgens niet in rijden: dat doet geen weldenkend persoon.
En minder dan zeg 5000 KMs/jaar hebben op een relatief normale serie-auto, dat hoort de prijs ook niet echt te verhogen.
Kortom: een 2014 CLS 63 met 20-30 duizend km: is veel leuker, mooier, sneller en meer keus. Waarschijnlijk goedkoper ook.
El-Loco zegt
Deze auto heeft een tijd bij A&D te koop gestaan, heb de mannen er wel eens mee zien rijden op groene platen. Zullen vast 3250 soepele kilometers zijn geweest.