Kennen we de Mercedes C111 nog? Mercedes presenteert nu een ode aan dit legendarische prototype.
De jaren ’70 heeft een aantal übercoole concept cars en prototypes voortgebracht, die er vandaag de dag nog steeds modern uitzien. Een daarvan was de Mercedes C111, met zijn kenmerkende goudoranje kleur. Dit was niet zomaar een auto die mooi moest zijn op een beurs, maar een prototype waarmee Mercedes allerlei experimenten uitvoerde.
Een halve eeuw later brengt Mercedes nu een hommage uit aan deze auto, met de Vision One-Eleven. Qua vorm is het een hele andere auto, maar de neus en de achterkant zijn overduidelijk geïnspireerd op de C111. De kleur en de Gullwing-deuren maken eveneens een rentree, maar de klapkoplampen heeft Mercedes in de jaren ’70 gelaten. Toch jammer.
Er was overigens niet één C111, er waren verschillende versies, met andere koetswerken en andere motoren. De C111 kreeg eerst een Wankelmotor en vervolgens een vijf-in-lijn turbodiesel en een V8. Het zal je niet verbazen dat de Vision One-Eleven weer een andere kant op gaat qua aandrijflijn. Je raadt het goed, deze concept car is elektrisch.
Toch is ook de aandrijflijn van de Vision One-Eleven wat bijzonders. Waar bijna alle EV’s een zogenaamde radiale fluxmotor hebben, heeft deze auto een axiale fluxmotor. Die is lichter, compacter én krachtiger. Deze motor is ontwikkeld door het Britse YASA, wat in 2021 werd overgenomen door Mercedes.
Van de accu is ook werk gemaakt: dit is een “vloeistofgekoelde cilindrische celaccu met een op de Formule 1 geïnspireerde celchemie.” Klinkt indrukwekkend. Mercedes maakt het overigens nog niet concreet door specificaties te noemen. Maakt ook niet uit, want dit zegt toch niks bij een concept car.
Of we de flux capacitor axiale fluxmotor en de vloeistofgekoelde cilindrische cellen terug gaan zien op een productieauto? Dat is maar de vraag. De Wankelmotor en de vijf-in-lijn turbodiesel van de C111 hebben we immers ook nooit in productie zien gaan.
De Mercedes C111 is überhaupt niet in productie gegaan, wat toch jammer blijft. Het blijft namelijk een hoogstandje qua design, ongeacht de techniek. De C111 spreekt na 50 jaar nog steeds tot de verbeelding. Laten we eerlijk zijn: deze Mercedes Vision One-Eleven is iedereen over vijftig jaar al lang vergeten.
De auto staat op de IAA 2023 in München te schitteren voor het grote publiek.
lekkerlinksrijden zegt
Lekker met drempels
donjunior zegt
..een concept maken van een concept.. ik mis het nut hier van maar okee het ziet er wel tof uit.
Maar dat zien heel veel photoshop projectjes ook.
Het lijkt wel alsof men de designstudios moet bezighouden ofzo
jjcp zegt
Als het een moderne interpretatie van de Alfa tipo 33 zou zijn, had ik het ook geloofd. Mooi ding wel.
LoutervanPlezier zegt
Concepts zijn bedoeld, om dingen uit te proberen, of te laten zien wat de fabrikant kan en of er elementen zijn, die het produktiestadium kunnen halen en natuurlijk, wat vindt het publiek, inclusief de journalisten er van.
Daarom zijn concepts ook belangrijk, niet voor nu, maar vooral voor de toekomst. Lang niet alles ga je terugzien, maar soms wel in andere vorm, of in vervolgprodukt, of als technologische doorontwikkeling. Dus al lijkt het nutteloos voor de leek, voor de fabrikant is het uiterst bruikbaar materiaal en nuttig bovendien.
Edge zegt
Deels is dat ook zo, ja. Zoals LoutervanPlezier al zegt zijn er diverse andere redenen om een concept te maken, maar ook het bezig houden van je designers is een valide reden. Designers zijn creatieve mensen. Die zullen het ongetwijfeld geweldig vinden als ze een nieuwe E-klasse of AMG GT mogen ontwerpen, maar ze zijn ook verantwoordelijk voor het realiseren van een Mercedes-frontje op de Renault Kangoo, of het realiseren van een facelift voor een bedrijfswagen die om financiële redenen beperkt moet blijven tot een nieuwe plastic bumper. Als de ene helft van het team net die toffe auto’s ontworpen heeft en de andere helft twee van dat soort “kutklusjes” gekregen heeft, kan het voor het moraal van het team best goed uitpakken om die andere helft zo’n concept te laten ontwerpen waar ze hun creativiteit wel in kwijt kunnen.
neal zegt
Net zoals toen graag, met 4 rotor maar dan op waterstof voor de milieumannetjes
Robert zegt
Concept of niet, dit vind ik toch wel bijzonder geslaagd.
Wicos zegt
Laat de deuren maar dicht. Die vierkante gaten zien er niet uit om over het interieur maar te zwijgen.
harrie zegt
Mwah, ziet eruit alsof AI een herinterpretatie heeft gedaan van de C111.
Dutchdriftking zegt
Om een echt eerbetoon te zijn had hij dus eigenlijk een 8 schijfs wankel turbodiesel gehad moeten hebben.
Gulli zegt
Twee jaar geleden stond ik in Stuttgart in het Mercedes-Benz Museum oog in oog met de originele 111. Waar hij op de foto’s altijd bijzonder strak en futuristisch oogde was hij van heel dichtbij ten eerste kleiner dan verwacht, maar zag het er veel meer uit als een hobbyproject dan een echte ‘volwaardige’ auto. Desalniettemin ontging het belang van de auto me niet en om zo dicht bij dat model te staan was toch wel gaaf.
Ik ben totaal geen fan van het merk maar dat ze ons al zó lang vernieuwende technieken brengen ben ik ze toch wel dankbaar voor. Komende zomer sta ik overigens weer in het museum, dit keer met een autominnende vriend van me op sleeptouw :)
cossiekiller zegt
One – Eleven… tsss Renault heeft al een jaar of 20 een 2-eleven
machielvdd zegt
Bedoel je niet Lotus? En die hebben zelfs een 3-Eleven ;)
hakvo054 zegt
Vleugje Spyker, vleugje Hyundai, vleugje tribute, what’s not to like!