
Mercedes geeft ons een concreet voorproefje van de volgende generatie elektrische auto’s met de EQXX.
Of je de auto nu mooi vindt of niet, met de EQS heeft Mercedes eigenlijk al een toonaangevende EV neergezet. Deze auto heeft een range van maar liefst 722 km. Natuurlijk, dat is op papier, maar in de praktijk betekent dit gewoon dat range geen enkel issue is.
Vision EQXX
Kan het beter? Uiteraard, en daar is Mercedes ook druk mee bezig. De Duitsers onthulden zojuist de Vision EQXX. Dit moet de volgende stap zijn als het om elektrische auto’s gaat.
Aerodynamisch
De EQXX oogt behoorlijk futuristisch, maar tegelijkertijd ook best productierijp. Qua vorm doet de auto denken aan de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT, maar dan met een longtail. De EQXX is daarmee bijzonder aerodynamisch, met een Cw-waarde van slechts 0,17. Dat is nog een stuk beter dan de EQS, die met een Cw-waarde van 0,20 al de meest gestroomlijnde productieauto ooit is.
Accupakket
Bij de ontwikkeling van de EQXX draaide alles om efficiëntie. Dat zie je terug in de gestroomlijnde vorm, maar uiteraard is ook de aandrijflijn zo efficiënt mogelijk gemaakt. Het resultaat is dat de auto minder dan 10 kWh per 100 km verbruikt. Met 100 kWh is de accucapaciteit vergelijkbaar met die van de EQS, maar toch is het accupakket de helft kleiner en 30% lichter. Kijk, dat is precies wat we nodig hebben in EV’s.
Actieradius
Ook interessant: de actieradius. Mercedes claimt namelijk dat de Mercedes EQXX een actieradius van meer dan 1.000 km moet kunnen halen. En dan hebben ze het niet over de WLTP-cijfers, maar over de praktijkrange.
Zonnepanelen
Het dak draagt daar ook zijn steentje aan bij, want daarop zijn zonnepanelen te vinden. Deze kunnen tot 25 km extra range leveren. Op 1.000 km maakt dat niet bijster veel uit, maar alle beetjes helpen. Zo zijn er ook banden met minimale rolweerstand, lichtgewicht magnesium velgen en zelfs een lichtgewicht subframe afkomstig uit de Formule 1.
Kort tijdsbestek
Heel oneerbiedig gezegd zou je de Vision EQXX een haastklus kunnen noemen, want het prototype is een relatief kort tijdsbestek (anderhalf jaar) tot stand gekomen. Gezien de ontwikkelingen in EV-land is er geen tijd om het rustig aan te doen. Bij het project was ook Mercedes-AMG High Performance Powertrains – die verantwoordelijk is voor de (bijna) onoverwinnelijke F1-motor – nauw betrokken.
Praktijk
Iedereen kan natuurlijk roepen dat een concept car 1.000 km range heeft, maar de EQXX is meer dan een showauto. Het is een rijdend en functionerend prototype. Mercedes belooft dat ze in het voorjaar zullen bewijzen dat de EQXX in de praktijk tot een range van meer dan 1.000 km in staat is.
Productie?
Vraag twee is natuurlijk wanneer we deze technologie in een productiemodel terug gaan zien. Bij de presentatie doet Mercedes daar helaas geen concrete uitspraken over. Technologie-baas Markus Schäfer laat tegenover Autocar echter weten dat we deze technologie in 2024 in een productieauto kunnen verwachten. Dat klinkt misschien nog ver weg, maar vergeet niet dat het al 2022 is.
Voor zo’n extreem aerodynamische auto ziet hij er nog best leuk uit.
Ergens een tof apparaat … alleen niet echt MB!.
Ik zeg Kia EV6-esque front en back en dat rijdt dus gewoon al rond en zeer zeer fraai te noemen.
Bijzonder ding heeft wel wat weg van een combinatie van een Lightyear one en Volkswagen XL1 met die lampen zo
Bedoel je niet de Kia EVXX?
Zal lightyear al wat juristen hebben ingehuurd?
Nou sorry hoor, is dit een Mercedes of een Kia EV nummer zoveel met een Benz logo. Echt, dit kan niet, zo Mercedes onwaardig, foei, ga terug naar de tekentafel.
Die longtail verpest de hele auto, al is het nog niet zo wanstaltig als bij de Lightyear. Dan maar een iers hogere Cw waarde en een mooiere vormgeving. De 0.20 die de EQS heeft zal voor het verbruik ook niet zo heel veel uitmaken t.o.v. de 0.17 die deze haalt.
Wel een mooi interieur voor zo’n lichtgewicht. Straalt ook wel Mercedes-Benz uit.
@moveyourmind: 0,03 lijkt niet zoveel maar als je het vertaald naar % dan is het opeens wel veel (15%)
Cw-waarde an sich zegt niet niet zo veel zonder dat je het frontaal oppervlak (A) weet. Want de kracht die de wrijving op het voorwerp uitoefent tijdens de beweging F = (A*Cw*ρ*v2)/2
Ik vind hem gaaf. Die longtail is inderdaad bijna een 1 op 1 kopie van de Lightyear One, maar dat kan worden afgekocht. Of iets conventioneler worden vormgegeven op een productieversie.
Nonsens. De longtail maakt de wagen niet lelijk. Het is gewoon een iets andere vorm om aan te wennen.
Ik beweer nergens dat ik die longtail lelijk vind…
Het toepassen van zo’n styling element is overigens als sinds de vroege jaren zeventig een beproefde methode in de endurance racing om de aerodynamica van een auto te verbeteren. Die achterkant lijkt dus wel veel op die van de Lightyear One, maar die jongens achter dit merk zullen het patent erop niet hebben.
Die jongens van Lightyear One moeten zich meer druk maken om een claim van Citroen dat ze het CX design gestolen hebben dan om wat Mercedes doet.
Jep zet maar voor de deur neer!
Ik vind het een het een cool ding!
Eindelijk eens geen wanstaltige SuV onzin.
Maar nog eens een lage gestroomlijnde auto.
Ik vind het een cool ding, maar mercedes is roch een beetje de weg kwijt om hun wagens er chique uit te laten zien. Dit had inderdaad net zo goed een KIA sedan kunnen zijn. Doet audi toch wel beter met de nieuwste modellen. Maar dit is toch een pak beter dan die druppelvorm van de eqs!
Een druppelvorm blijft een druppelvorm he mensen. Dat in de toekomst meer voertuigen op elkaar gaan lijken is toch normaal met die EV boom. Persoonlijk vind ik hem het meest op de Ioniq6 lijken.
Een druppel? Meer een traan. Zo uit de richting van de F1-divisie….
Mooie claim, die range, maar die bestaat alleen op papier. Ben benieuwd wanneer deze gebouwd is, wat de praktijktesten uitwijzen, en of het inderdaad mogelijk wordt om binnen 15 minuten 300km range bij te laden.
Als je de foto van de zijkant ziet, kan je zien dat de neus van een andere tekentafel afkomt. Het is een beetje raar ontwerp van twee tekenaars, verkeerd aan elkaar geplakt.
Denk dat Dunning én Kruger hier aan hebben gewerkt ja…
1000 km….. kunnen de dieselrijders niet meer zeuren.