We kijken naar misschien wel de belangrijkste Mercedes in jaren, de EQS is dan eindelijk helemaal officieel.
Het is lastig om een onthulling helemaal achter gesloten deuren te houden. Het lukt bijna geen één fabrikant om niet te lekken. Ook bij Mercedes is de onthulling van de EQS niet een grote verrassing. Toch hoeft er nu niet meer geheimzinnig gedaan te worden: dít is de EQS.
Varianten
Laten we gelijk beginnen met de twee varianten waarin de Mercedes EQS initieel aangeboden wordt. Dit was ook al bekend. De instapper is de EQS 450+. Deze heeft 245 kW (333 pk) en 568 Nm en sprint naar 100 in 6,2 seconden. Het huidige topmodel is de EQS 580 4MATIC: deze heeft 385 kW (524 pk) en 855 Nm, met een sprinttijd van 4,3 seconden. Er komt nóg een motor, deze zal boven de 580 komen te zitten. De naam is nog niet bekend, wel dat deze 560 kW (762 pk) gaat krijgen. De EQS 450 heeft twee motoren op de achteras, de EQS 580 4MATIC heeft, zoals de naam al zegt, een extra motor op de vooras.
Actieradius en laden
De Mercedes EQS krijgt de reeds bevestigde actieradius van 770 km mee. Dat komt mede dankzij een accupakket wat 107,8 kWh groot is. Deze lading naar 770 km krijgen moet in 31 minuten te doen zijn. Mocht je met iets minder genoegen kunnen nemen, dan kan 300 km bijladen in 15 minuten. Dat komt dan weer door snelladen met 200 kW. De EQS is gebouwd op een 400 volt architectuur. Laden kan uiteraard bij zowel een openbare snellader als een wallbox. Waar Mercedes ook nog stappen in heeft gemaakt: zoals vele EV’s kun je elektriciteit regenereren in de EQS. Met een aantal programma’s, in te stellen met de flippers achter het stuur, kun je elektriciteit terug te motor in sturen door te remmen. Terugsturen kan trouwens ook letterlijk: de EQS kan de laadrichting omkeren en met zijn accu andere bronnen voeden. Deze feature lanceert Mercedes alleen in Japan.
MBUX Hyperscreen
Het interieur van de nieuwe S-Klasse was al een technologisch hoogstandje, maar de EQS doet hier een forse schep bovenop. Blikvanger is het ook al onthulde MBUX Hyperscreen. Een gigantisch glaspaneel wat van uiterst links naar uiterst rechts in het interieur geplaatst is, vormt het gehele dashboard. Zowel het centrale scherm als het scherm wat de rol van tellers overneemt, naast een scherm voor de passagiers, zitten allemaal achter hetzelfde glas. Houd dat glas dus heel als je jezelf niet financieel wil kapotmaken.
Exterieur
Dan nog even naar de buitenkant, waar de Mercedes EQS duidelijk een andere auto is dan de S-Klasse. Qua afmetingen is het een forse wagen: 5.216 mm in de lengte en de wielbasis is 3.210 mm. De EQS is 1.926 mm breed en 1.512 meter hoog. Qua proporties en details is het een hele andere auto dan de S-Klasse, een soort EQC sedan. De details mogen er ook zijn: aan de voorkant is gekozen voor een zwart paneel wat de rol van grille op zich moet nemen. Met licht- en 3D-effecten kan dit paneel zich omtoveren naar een bijzonder geheel. Ook de Mercedes-ster zal dan in 3D verschijnen. Het Black Panel maakt deel uit van ofwel het AMG-pakket ofwel het Electric Art-pakket.
De vorm van het exterieur is gekozen om zo een Cw-waarde van 0,20 te realiseren, volgens Mercedes de laagste waarde die een productieauto ooit heeft gekend. Dan weet je waarom de styling alles behalve conventioneel is.
Techniek
Technisch kun je de Mercedes EQS niet samenvatten in een paar zinnen. De meeste zaken kennen we van de nieuwe S-Klasse, daar hebben we het al over de belangrijkste nieuwe zaken gehad. De gaafste zaken zijn bijvoorbeeld de koplampen met 1,3 miljoen LEDs die symbolen op de weg kunnen projecteren. De auto kan zelf rijden op snelheden tot en met 60 km/u. Mercedes suggereert dat je dan tijd hebt om je email bij te werken of te surfen op het internet. Wij suggereren dat je je ogen op de weg houdt, maar de auto kan wel voor je remmen en bijsturen.
Nu we het toch hebben over afleiding achter het stuur: op je smartphone kun je de Mercedes-me app configureren voor het Plug & Charge systeem. Dan hoeft je niet meer te betalen aan de paal. Stekker erin en hij gaat laden. Mercedes zegt dat de EQS opladen ‘vergelijkbaar is met het laden van je smartphone’.
De EQS kan optioneel besteld worden met een meesturende achteras, die een draaicirkel van 10,9 meter mogelijk maakt. Mocht je dit nou niet hebben besteld en daar spijt van hebben: elke EQS heeft de voorbereiding voor deze techniek ingebouwd. Je kunt deze optie achteraf bestellen via een OTA-update. Sowieso worden veel zaken via een OTA-update beschikbaar om de EQS up to date te houden in de toekomst.
Prijzen en beschikbaarheid worden op een later moment verstrekt.
neymar zegt
Holy shit wat een gedrocht op wielen!
hotze zegt
Je bent Robben by the way.
dutchneon zegt
Achterkant kan ik bijna mooi vinden, de voorkant redelijk, het zijprofiel…. man om man wat verschrikkelijk, dat is echt enorm lelijk, die symmetrie is verschrikkelijk. De Two tone versie is naar mijn idee het toppunt van wansmaak
vondick zegt
Holy shit, wat een gave wagen! Ik ben blij dat er nogsteeds bedrijven zijn in Europa met moed, in staat zijn de allerlaatste technologisch ontwikkelingen neer te zetten en het ook nog in en fraaie verpakking weten te proppen. Hulde!
maarteno zegt
De two-tone vind ik niet echt wat, maar dat vind ik het zelden, verder vind ik het gewoon een ok sloep hoor.
mashell zegt
Het model is even wennen maar zeker niet verkeerd. Maar die two-tone… alleen bij de Daihatsu Gran Move was dat net zo misplaatst als hier.
knapzuur zegt
Dat en hoeveel moeite had het gekost om even een fatsoenlijke lijn door te trekken bij de wielkasten voor.. I dunno, volledige in metallic beige of baby blauw misschie wel ok maar deze mix is net niks.
Robert zegt
Ik denk toch dat in de markt waar deze auto voor is bedoeld, de meeste eigenaren zich zullen laten rijden.
flutterby zegt
@RRRobert: in de VS schijnt de S klasse best goed te verkopen. Dit is dan zeker een goed alternatief met een veel verfijnde aandrijflijn waar een brandstofmotor niet aan kan tippen.
petroldrinker zegt
@flutterby: hahahahahahahahaha, ice is toch echt superieur
SimonMc zegt
hahahahahaha, max 42% rendement voor ice tegenover 90% voor elektrisch
petroldrinker zegt
Dus alleen rendement is leidend of iets beter is dan de ander? volgens mij gaat dat om veel meer…
flutterby zegt
@petroldrinker: in wat precies..?
thjvanvlerken zegt
Super dat er een mb ev komt met een dikke range, maar had graag gezoen dat het jasje dan stiekem gewoon een normale e klasse was. Deze dak lijn oogt wat raar als je het mij vraagt.
ouwedibbes83 zegt
@thjvanvlerken: geen knapperd idd, maar die 0,20 Cw waarde vraagt dus om zulke drastische vormgeving. Eigenlijk zonde.
alfapeter zegt
Het draagt waarschijnlijk in grote mate bij aan het rijbereik.
henkiebb zegt
Doe mij de S-klasse maar in PHEV
flutterby zegt
@henkiebb: op basis van mijn ervaring met diesel, long range EV, PHEVs en een EV met kleine batterij durf ik te garanderen dat je deze minder vaak zult laden dan een PHEV. Het voordeel van een dag (of week) rijden en ‘s nachts thuis opladen is véél luxer dan ouderwets tanken.
petroldrinker zegt
@flutterby: ja, 30min wachten om te laden is echt luxe…. NOT
Pascal zegt
Iedereen die in deze prijsklasse shopt kan wel thuis laden. Als je een real-life range hebt van een kilometer of 500, hoe vaak sta je dan werkelijk nog ergens onderweg te laden?
pier zegt
Ouderwetse vooroordelen, met meer dan 700km bereik kan je gewoon rijden zonder overdag op te hoeven laden, tenzij je naar zuid Frankrijk gaat.
flutterby zegt
@petroldrinker: na 500-600 km weer naar 30 minuten de weg op vind ik zelfs vlot. Bij een fatsoenlijk wegrestaurant is de auto eerder klaar dan jij.
rikus zegt
@flutterby: precies dit
b00st zegt
Die 60+ die dit kopen moeten toch om het uur pissen, dus in 1 trek naar de Provence rijden zat er zowiezo al niet in.
Paul58 zegt
@b00st: persoonlijk zou ik zowel een ice of elektrisch kunnen kopen en ik ben dan geen 60+ (wel een lichte voorkeur voor een mooie 6 cilinder ice). Echter valt het mij op dat juist de jeugd lovend is over elektrisch rijden. 60 plussers zie ik juist eerder in oude vertrouwde ice rijden zoals een Toyota Avensis, uitgevoerd in lichtgrijs met extra stoelhoezen op de voorstoelen.
b00st zegt
Ben zelf net geen 40 en heb de switch al gemaakt voor dagelijks vervoer. Maar ik had het specifiek over dit model, waar 30 jarigen niet echt tot de doelgroep behoren lijkt me. Combi +400km echte range en snelladen geeft trouwens geen enkel probleem om lange afstanden af te leggen. Aan de Tesla Superchargers was de auto altijd eerder vol dan dat ons gezin klaar was met benen strekken, wc en eten.
Teerdz zegt
Doe in ieder geval maar niet in dual-tone kleurstelling. Lijkt trouwens eigenlijk vrij compact als je die mannen ernaast ziet staan, zouden die er niet misschien gewoon in gephotoshopt zijn ofzo?
Edge zegt
Ik zie aan de bestuurderszijde iets vreemds zitten. Het lijkt een ooort laadklepje te zijn, maar het is te klein voor de oplaadpoort (en die zit rechtsachter). Enig idee wat het is? Aan de bijrijderskant ontbreekt dat ‘klepje’
alfapeter zegt
Een brievenbus, verwacht dat de meesten hun huis moeten verkopen om er mee te rijden en dus in hun auto zullen wonen.
kroon zegt
Opening voor het vullen van ruitensproeiervloeistof en nog iets. De motorkap kan enkel open door monteurs.
mashell zegt
Plug and charge is natuurlijk niet echt een innovatie meer.
flutterby zegt
@mashell: de EQC heeft het ook al..
pyrat zegt
Ik snap dat je een andere vorm hebt voor luchtweerstand en layout, maar oef dit is geen schoonheid. Die two tone en rare eq grille maken het alleen maar erger.
Wel prachtige techniek en qua luxe en comfort de benchmark.
ghengiskhan zegt
Er was eens een Prius. Zij kwam een S-klasse tegen. Zij vonden elkaar leuk. En 9 maanden na deze zwoele nacht werd er een liefdesbaby geboren. En ze noemden hem (haar?) EQS.
potver7 zegt
Een fabrikant die roept dat je tijdens het autonoom rijden wel even je email kan gaan checken? Daar mag wel even een boete van een paar miljoen op staan vind ik. Zoiets heet ‘aanzetten tot het plegen van een misdrijf’…
545e60 zegt
@potver7: Sinds wanneer is je mail checken achter het stuur een misdrijf?
r3fl3x zegt
Sinds de eerste laptop met WiFi, daarvoor was het science fiction.
545e60 zegt
@r3fl3x: Waar heb je het over? Je email checken achter het stuur is gewoon een overtreding en daar krijg je terecht een boete voor. Maar het is zeker geen misdrijf.
r3fl3x zegt
Je hebt helemaal gelijk, ik was even in de war met misdaad/misdrijf ipv misdrijf/overtreding.
dirkv zegt
Ziet er voor een elektrische auto best goed uit.
Ben benieuwd naar de prijzen.
dwfc zegt
AMS spreekt vanaf 110.000 € voor het instapmodel..
Maar tel er dan 20.000 € bij voor een paar extra’s.
axietaxie zegt
En dan zeggen ze dat Chinese auto’s lelijk zijn 😂
kareljansen zegt
@axietaxie: Voor welke markt denk je dat het grootste deel van de auto’s tegenwoordig wordt ontworpen? Die paar auto’s hier in Europa?
vaakbenjetebang zegt
Lang niet zo fraai als het concept, maar hij valt me zo op de foto’s ook lang niet tegen. Op de een of andere manier doet hij me driekwart van achteren aan de NSU Ro80 denken, terwijl hij er niet echt op lijkt. Zal wel aan mij ligggen. Wat Mercedes met de grille probeert staat me wel aan. Niet zozeer omdat ik van lampjes houd, maar omdat er gebruik wordt gemaakt van extra mogelijkheden die de EV biedt. Die zwarte plaat die een grille moest voorstellen op de eerste Model S was wat dat betreft het omgekeerde van dit. Ook lijkt dit op basis van de cijfers een heel wat serieuzere EV te zijn dan alles wat er tot nu toe uit Duitsland is gekomen. Dat zal ongetwijfeld een prijskaartje hebben, maar goedkoop was een echte Mercedes toch al nooit. Benieuwd hoe het rijdt. Hopelijk ook als een echte Mercedes.
alfapeter zegt
De RO80 had net zo’n gladde vorm en voor zijn tijd ook een héél goede CX-waarde.
r3fl3x zegt
Dat is een originele associatie, zie m wel!
Specs van deze zijn wel imposant en dat op 400V. Bijzonder ding om te zien van binnen en buiten, ben wel benieuwd hoe het er in het echt uit ziet. Ook benieuwd hoe snel al die schermen verouderd aan doen.
banderas zegt
Knap zo’n range, maar bij een EV heeft het lang niet zo’n grote rol als bij een brandstofauto. Mensen die dit kopen hebben een eigen oprit/garage en hebben met laden thuis elke dag een volle lading. En voor die ene keer per jaar ver weg is een paar keer stoppen geen ramp.
flutterby zegt
@banderas: Zelfs mijn eGolf laad ik niet dagelijks… Met een grote accu ervaar je juist dat je soms een week zonder te laden door komt. Elke keer die stekker aansluiten kwam met een PHEV goed mijn neus uit voor eigenlijk een minimale besparing.
Pascal zegt
Herkenbaar, ik laad gemiddeld ook maar een stuk of 2x per week.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: Wen er maar aan, range is wat dat betreft de nieuwe topsnelheid: een stukje voertuigspecificatie waar je in de praktijk niks mee doet of kunt, maar waaraan je op de een of andere manier in één oogopslag het hele kunnen van een auto kunt afschatten.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: range is iets waar veel brandstofrijders zich zorgen om maken bij een EV, maar in de praktijk heb je het eigenlijk niet nodig. Eens per maand snelladen is ook goed te doen, meer zou ik zelf niet aanraden.
Hubert zegt
Indrukwekkend!
Maar op foto 20 komt de auto erg klein over.
En vind het model niet echt iets voornaam uitstralen.
alfapeter zegt
Ik vind hem niet mooi maar niet zo lelijk als een andere waar hier al eens lyrisch over gedaan wordt. Je mag dit eigenlijk niet vergelijken met wat je al je leven lang kent, andere techniek vraagt eennmaal een andere vorm en ik denk dat we gewoon er moeten aan wennen. De two twone mogen ze voor mij achterwege laten.
Licht en 3D-effecten in de grille, is dat dan ook nog een scherm?
kroon zegt
Best weer een tegenvaller. Opnieuw een banaan model van Mercedes. De zoveelste.
Het design is hiet krachtig, niet elegant, niet stoer, niet modern.
En alle EQ modellen van MB hebben een mislukte voorkant tot nu toe.
mashell zegt
@kroon: ik vind juist de voorkant van de de EQ modellen heel sterk. Glad, duidelijk geen nep grille proberen na te doen maar wel herkenbaar als auto voorkant.
tourannetje zegt
De mooiste S-klasse ooit wat mij betreft. Niet dik, wel gestrekt ( waarom doet mij dit aan een Citroën C6 denken ?)
Dizono zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dwfc zegt
Die Kapazität des Lithium-Ionen-Akkus aus eigener Produktion liegt je nach Ausführung bei 90, beziehungsweise 107,8 kWh netto
arne zegt
Noem me misschien ouderwets hoor maar dit slaat toch nergens meer op.
Mooi dat dit model een zeer grote actieradius heeft. Maar zijn al die schermen en feestverlichting aan zowel de binnenzijde als buitenzijde nou nodig? Zorgen alle schermen en lampen niet juist dat er meer stroom/elektriciteit benodigd is?
Dat dashboard, lees glasplaat of spiegel, gaat bij zonnige omstandigheden zorgen voor zoveel reflecties en verblindingen van zowel bestuurder als passagiers. ik ben erg benieuwd of ze daar ook eens wat aan kunnen doen!
flutterby zegt
MKBHD had hier al een review van geplaatst. Mooie techniek en klinkt als een topper, maar het infotainment is serieus traag. Geen iPhone achtige ervaring zoals bij Tesla, helaas..
PunicaOase zegt
Ondanks dat ik bijna alles aan deze auto lelijk vind. Ben ik wel zwaar onder de indruk hoe ‘futuristisch’ hij is.. alsof het een studie/concept is voor over 10 jaar.. Vooral dat display is wel echt bijzonder..
petroldrinker zegt
Gaaaaaaaap, lelijk, en saaie techniek (in mijn ogen)
utregcity zegt
Het online event was net een Apple presentatie van een hudge iPhone op wielen. Wacht eens… 🤔
arta zegt
Ik vind het een vet ding!
Goede range, prima lader aan boord en ultieme luxe.
Hoe meer elektrische auto’s er komen, hoe beter!
Meteen de EQE er achteraan.
dwfc zegt
Goed artikel van Loek.
AMS gaat er nog uitgebreider op in.
Voor diegene die iets langer willen lezen kan ik je dit aanbevelen.
Ik kan enkel maar concluderen dat das Haus met dit apparaat de koppositie heeft ingenomen in EV land.
En dit zonder te twitteren :-)
vondick zegt
Wtf is AMS?
dwfc zegt
Haha je bent nog een bleuke …
Auto Motor und Sport, je kan gerust stellen dat dit één van de topbladen is in de autowereld.
De redactie van AB zal dit zeker niet tegenspreken.
mlo zegt
Ik vind het een erg fraaie koets. Echt met een blanco papier begonnen. Hopelijk ziet de klantenkring voor deze luxe auto’s het ook zo gaat het ze een hoop nieuwe klanten opleveren.
ukbob zegt
Windtunnel-foto is waarschijnlijk gemaakt toen de pro’s al naar huis waren..? Wél een tuigje voor de meneer zodat ie niet weg waait, maar wel een muts op…?!?
Ok, nu maar weer ff opnieuw t artikel checken en dit keer op de Mercedes letten.
ericc zegt
C- stijl geeft goedkope indruk.
Charles Taycan 4S zegt
Mmmm, ik moet er ff aan wennen nog, vind hem niet echt fraai eerlijk gezegd. CW -waarde van Taycan is 0,22 en die vind ik persoonlijk wel fraai. Die heeft ook 800V accu en laad sneller. Hij zal zeker ook in dit prijssegment gaan zitten. Goed iig dat er meer aanbod komt in dit segment!👍
545e60 zegt
@Charles Taycan 4S: Totaal andere auto natuurlijk. Hier kan je in alle comfort ruim met 4 personen zitten. Veel luxer en veel comfortabeler, echter ook veel minder sportief.
Pascal zegt
Geeft wel aan dat het in geval van de Taycan toch mogelijk is om een auto wat meer een eigen ontwerp mee te geven zonder veel in te leveren op cw-waarde. Ik had ook graag gezien dat Mercedes er net een iéts inspirerender design van had gemaakt.
Dat 800V klinkt trouwens vast leuk op feestjes, maar genoeg andere EV’s laden gewoon met 250kw ten opzichte van de 270kw van de Taycan. In real life gebruik merk je daar dus precies niks van, alles behalve een unique selling point waar je nou echt wat aan hebt.
mpgc zegt
Van voor en achter gaat het wel, maar van opzij is ie erg lelijk
sonnybonds zegt
van opzij is ie niet mooi nee. Maar van binnen nog veeeeeel lelijker!!! Arghhh wat vreselijk dat interieur.
Dutchdriftking zegt
We hebben hem hoor, de Mercedes Breedbeeld. Maar eerlijk is eerlijk, hij is erg netjes.
remarkable zegt
Bizar hoe Koreaanse merken nu hele strakke auto’s maken qua lijnen spel. En Mercedes en andere Duitse merken nu juist meer Aziatisch design toepassen. Die zijkant is zo onrustig met de handvatten en tankklep. Bijzonder jammer
blikmetwielen zegt
Manmanman.
Had net zo goed hyundai op kunnen staan.
Ziet er niet uit
sjeemsbond zegt
Lelijk hok. Audi hoeft zich geen zorgen te maken.. kijken wat BMW gaat brengen.