De meest verstandige auto is nu schoner en heeft een automaat! Maar wat kost ‘ie eigenlijk?
Tegenwoordig zijn auto’s beleving, marketing, stijl, gevoel en karakter. Dat is in veel gevallen om te verbloemen dat je met een omgebouwde C-segment hatchback onderweg bent. Prima natuurlijk, als mensen het geld ervoor over hebben dan moeten ze het gewoon doen natuurlijk.
Maar gelukkig zijn er ook nog ‘verfrissende’ auto’s. Eentje daarvan is de Dacia Jogger. Deze is er nu ook als PHEV. Dacia had al verklapt dat ‘ie eraan zat te komen en dat ‘ie op de Salon van Parijs zijn debuut zal gaan maken. Nu weten we meer!
Hybride
Uiteraard is het gewoon een Dacia Jogger, maar dan met een iets andere aandrijflijn. De auto – de Jogger Hybrid 140 zoals ‘ie heet – krijgt stiekem best een interessante aandrijflijn, zeker voor ons land. Een atmosferische 1.6 viercilinder (de andere Joggers hebben turbo-driecilinders), twee elektromotoren en een ingenieuze transmissie moeten zorgen voor lage emissiewaarden.
Met de Dacia Jogger heb je dus een paar voordelen. Een viercilinder is vaak net wat prettiger dan een driecilinder. Dankzij de elektrische motor kun je een stukje puur elektrisch rijden en je kan ‘m laden. Handig voor de korte ritten. Nog een voordeel, in Nederland betaal je BPM over de CO2-uitstoot. Die is laag bij een PHEV, dus waarschijnlijk valt de meerprijs mee. Dan is er nóg een voordeel, want het is de enige Jogger met een automaat.
Meest verstandige auto
Natuurlijk, we hebben onszelf allemaal een C63 AMG Estate of Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio beloofd als gezinsauto. Maar als je een verstandige auto moet aanraden, dan zal dit ‘m weleens kunnen zijn. Alles valt en staat natuurlijk met de prijzen, maar meestal weet Dacia de producten wel relatief scherp ‘in de markt te zetten’.
Prijzen, prestaties, verbruik en dergelijke zijn nu ook beken! De Dacia Jogger heeft een 1,2 kWh batterij waardoor de zeven zitplaatsen behouden blijven. Daarmee is het mogelijk om zo’n 65 tot 70 kilometer elektrisch te rijden. De topsnelheid is 160 km/u. Gemiddeld verbruikt de Dacia Jogger Hybrid 4,9 liter per 100 km. Voor wie dat terecht een omslachtige manier vindt om het verbruik te duiden: dat is 1 op 20,41.
Prijzen Meest verstandige auto
Prijzen zijn ook bekend. Het is niet de goedkoopste Jogger. Dat komt namelijk doordat je automaat vastzit aan een zevenzits versie. Ook stap je in op het ‘Expression’-uitrustingsniveau. Deze kost 29.650 euro. Ga je voor de stoer uitziende ‘Extreme’, dan ben je 30.650 kwijt. Ter referentie, de gewone TCe110 kost 27.100 en de TC100-G kost 26.700 euro als Extreme. Inde hybrid heb je meer vermogen, een fors lager verbruik en je hoeft niet te schakelen.
Prijzen van de concurrentie zijn zinloos. Die zijn er namelijk niet. Er is geen hybride met zoveel binnenruimte. De enige auto die in de buurt komt is de Suzuki S-Cross, die al een paar duizend euro duurder is.
Meer lezen? Dit zijn alle primeurs op de Salon van Parijs 2022!
pomoek zegt
Niet eens een lelijk hok. Van mij mag het.
kniesoor zegt
Dit zou op termijn een uitstekende vervanger voor m’n ouwe Opeltje kunnen zijn, lijkt er qua lijnenspel zelfs wel wat op. Maar voordat-ie op de tweedehands markt voldoende in prijs is gezakt zijn we de nodige jaren verder. Benieuwd of m’n ouwe beestje het nog zo lang volhoudt 🤞🏻
HelldogBE zegt
Deze houden gewoon zo veel steek om nieuw te kopen, zeker nu op LPG. Je doet er makkelijk 15j mee als je een gemiddelde autobezitter bent (15dkm/jaar). In combinatie met betaalbare onderhoudskosten door goedkope onderdelen, simpele en robuuste uitvoering kan je m.i. niet goedkoper een betrouwbare auto rijden.
De afschrijving in absolute getallen is gewoon zo klein dat het het wachten niet waard is!
cossiekiller zegt
Moesten ze nog een iets sportievere versie uitbrengen met een kleine 200pk en hybride ben ik oprecht geinteresseerd.
drdre1 zegt
De Renault van d’n-Aldi. Maar ziet er idd prima uit. 😊
mashell zegt
Deze wagen is het zoveelste bewijs, onverstandige dingen zijn weliswaar onverstandig maar heel veel leuker dan verstandige dingen.
Overigens heeft deze Dacia stoere matzwarte spatbord randen, het kan dus niet anders dan dat er nog verstandiger auto’s zijn. In een Toyota showroom of zo.
Erik zegt
Het is wel duidelijk dat de focus van de redactie bij de (meer) duurdere merken ligt en niet zozeer bij Dacia. Met een beetje meer goodwill hadden jullie afbeeldingen gevonden van de Dacia met het nieuwe beeldmerk (logo) dat vanaf de Autosalon in Parijs op de hele lijn verschijnt van Dacia.
willeme zegt
@erik:
Het nieuwe logo staat aangegeven in ons ‘primeurs voor Parijs’-artikel!
Daarnaast is het ook behandeld in de aankondiging van de concept die daar staat.
Dacia heeft een vrij compact modelgamma, als er nieuws te melden is, pakken we het altijd op. Er is alleen niet zoveel Dacia-nieuws als nieuws over andere merken.
Daarbij zijn volgens mij overwegend positief tot hondsdol over de Jogger. Perfecte auto om aan te raden. Zeker in deze configuratie ;-).
Robert zegt
Kennis van me heeft een Sandero. Ziet er ook niet verkeerd uit. Je ziet en merkt wel duidelijk waar er op is bezuinigd. Met name in het interieur is het harde plastics galore, vrij matige stoelen en weinig geluidsisolatie, maar als je daar niet zwaar aan tilt, verder een prima wagen. Zal met deze Dokker niet anders zijn, vermoed ik.
Zo gunstig als de nieuwprijs is, zo verrassend laag is trouwens ook de afschrijving van die Dacia’s. Die kennis van de Sandero kocht deze nieuw, compleet met af-fabriek lpg-installatie. Kon eigenlijk niet uit, maar zelfs met een paar mille financiering was dit op een termijn van vier jaar toch goedkoper dan een 2 à 3 jaar oude tweedehands ‘met de kop eraf’.
Erik zegt
De Sandero vanaf 2021 en nu de Jogger vanaf 2022 zijn niet te vergelijken met de vorige generaties Dacia’s. Wij zijn overgestapt van een Logan MCV Bi-Fuel van 09-2020 naar een Jogger Extreme 1.0 B-Fuel 7p. Een wereld van verschil qua comfort, rijbeleving (ja, het is geen BMW/Mercedes), geluidsniveau en afwerking. Alles is aan de Jogger minimaal een/twee stappen beter dan de MCV. Zelfs personen van 1.85 mtr kunnen op de derde rij prima zitten zonder met de knieën de tweede rij te raken. De stoelen op de derde rij zijn volwaardig en niet van die ‘kleine’ kinderzitjes.
akranoplan zegt
Zal wel wat gelijk lopen qua prestaties en verbruik met de Renault Captur phev…
joejojo2012 zegt
Oprecht interessante auto. Veel ruimte en 7 persoon voor relatief weinig geld. Mits je de 1 liter koopt.
Benieuwd naar de prijzen. Als dat ook gunstig is dan tzt misschien de opvolger van mijn Passat B8 station diesel
por100 zegt
Oei daar ga je spijt van krijgen. Neem extra diesel kosten eerst maar voor lief
B00G1E zegt
Ziet er op de plaatjes uit als een erg geslaagde auto, jammer dat men bijna geen stations meer verkoopt hier in de VS. en al helemaal niets frans
por100 zegt
Ik vond hem te smal van binnen. Op zich goed om voor NL wegen een niet te brede auto te kopen, maar het is dus niet het ruimte voor een lage prijs waar ik op hoopte.
Dan liever een echt ruime youngtimer
crosske zegt
@willeme : is wel geen PHEV, maar Hybrid zoals de Clio V. Niet zoals de Captur. Stekkerloos dus
faalhaas zegt
Eigenlijk gewoon een “opvolger” van de Prius Wagon, ook een 5+2 zitter met hybride aandrijflijn.