Met de meest versie Citroën C6 van ons land kun je er weer eventjes tegenaan.
De Citroën C6 is een van de meest bijzondere auto’s van de afgelopen 25 jaar. Ook een van de meest onbegrepen. Het was heel erg verfrissend om te zien hoe een fabrikant tegen alle conventies in, een enorm slagschip maakte met maar een doel: maximaal comfort!
Het behagen van de inzittenden was belangrijker dan welke vorm van dynamiek dan ook. Tegenwoordig zijn auto’s van alle markten thuis en compromisloos, alhoewel dat behoorlijk tegenstrijdig is. Zo rijden veel nieuwe auto’s tegenwoordig ook. Een compleet gebrek aan focus en visie zorgt ervoor dat je het gevoel hebt in een auto te rijden die niet weet wat het moet zijn.
Glorieuze berline
Dat was bij de C6 nooit een probleem. Je kon de Franse limousine destijds krijgen met een paar aandrijflijnen. De beste keuze was de V6 diesel met automaat. Die had iets meer vermogen en véél meer koppel dan de benzine.
Die 3.0 V6 benzine werd samen met Renault ontwikkeld en was te vinden in de Renault Laguna, Espace, Citroën C5 en Peugeot 406 en 607. Met die laatste deelde de Citroën C6 sowieso een hoop techniek.
Maar waar de 607 slechts enigszins een eigenwijze berline mocht zijn, kon men bij Citroen echt he-le-maal los. De basis was de Citroen Lignage Concept uit, eh, 1999. Pas 6 jaar later ging hew model bijna zonder aanpassingen in productie. Alleen een écht tijdloos ontwerp kan de tand des tijds goed doorstaan. Omdat de C6 vrij van modeverschijnselen was en is, komt de Citroën nog absoluut niet verouderd over. Ook nu nog steeds niet.
Meest verse Citroen C6 heeft een benzinemotor!
De meeste C6’en die verkocht zijn, hadden een zelfontbrander onder de kap. Logisch, want het was de beste keuze voor de C6. Anno 2023 is het niet de meest interessante aandrijflijn, want diesel is uit de gratie. Gelukkig komen we af en toe een benzinegestookte C6 tegen en dit is er eentje! Volgens de verkoper is het misschien wel de mooiste van Nederland.
Nu is de mooiste C6 nog altijd die van mijn schoonvader (V6 diesel, Ganache met beige interieur, afbeelding onder), maar deze mag er ook zijn. Het is een heerlijk eigenwijze conifugratie: beige met grijs velours interieur.
Nu had de C6 behoorlijk fraai leer aan boord (niet dat kippenleder van Audi en BMW), maar dit velours is ook wel geinig. Het USP van deze auto is de lage kilometerstand (minder dan een ton) en het feit dat deze een benzinemotor heeft.
Oh, en het is een origineel Nederlanse auto. Er was dus een Nederlander die destijds tegen de Citroen verkoper zei: doe maar de 3.0 V6 met velours en zonder navigatie. In een Citroen C6 gaat het om de reis, niet de bestemming. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Voordat je ‘m koopt, check hier ons Citroen C6 aankoopadvies:
Meer lezen? Check hier onze special over de Citroën C6!
Johanneke zegt
Prachtige wagens. Straat verderop van mijn huis heeft iemand er 1. V6 diesel, ding had pas 17k gelopen toen hij hem kocht vorig jaar. Kwam uit een collectie ofzo. Leuk om zo iemand aan te spreken, want de meeste mensen zien niet in hoe bijzonder zo’n auto is. Zijn zoon heeft zo te zien een Fiesta ST, dus dat zijn wel autoliefhebbers 👌
moveyourmind zegt
De auto met de mooiste kaartenvakken in de portieren ooit. Heb zo’n C6 gehad, heel fijne
auto, alleen dat veersysteem…
Verschrikkelijk gewoon. Het is veel te goed, zodat het in de volgende auto die je koopt het lijkt alsof je in een tank met vierkante rupsbanden door België rijdt. Mis na een jaar nog steeds het veercomfort van de C6.
dondeboer zegt
You had me in the first half, not gonna lie
3246cm252kw zegt
Als die er nog staat denk ik dat de meest verse bij de IVA in Driebergen staat bij de technieklokalen…
avocado zegt
Dat vind ik nou humor hebben. Net zoals de ethieklessen die Ali B geeft, als het voor de bühne er maar uitziet alsof dat het kan.
Otua zegt
Wat een bijzondere layout voor de pook. Maar denk dat ie in dagelijks gebruik erg intuïtief is. Als ik het goed begrijp: met een klein duwtje naar rechts schiet hij in z’n achteruit bij het wegrijden.
Als je niet achteruit het parkeervak uit hoeft doe je hem naar rechts en trek je hem naar beneden naar Drive.
Sta je voor de spoorbomen is een tikje naar boven voldoende om hem in N te zetten.
Vanuit Drive kan je met een simpel tikje naar links naar Manual gaan (al zal dat weinig gebruikt worden)
Als je parkeert hoef je vanuit Drive alleen maar naar boven te duwen en valt ie vanzelf op P.
Correct me if I’m wrong
GF zegt
Het ontbreken van leer en navi snap ik wel. Niet iedereen is fan. Zeker als je auto buiten staat is leer niet ideaal. Te koud in de winter (ok, stoelverwarming), maar vooral te heet in de zomer. En navi raakt snel verouderd, functioneel maar ook esthetisch. Dan liever een subtiel standaard radio schermpje.
Muis zegt
Hele fraaie auto’s. Jammer van de (weggepoetste) duplicaatcode op de voorste kentekenplaat. Achter hebben ze de originele plaat laten zitten zo te zien.
kniesoor zegt
Aan de velgen te zien is dit er één van de eerste generatie. In prachtige staat. Eén groot nadeel : het leeggewicht is dat van een mammoettanker, 1800 KG+. Een goede vriend, die een 240 peekaa tweede generatie V6 diesel reed, heeft ‘m vanwege de kolossale MRB toch maar weggedaan, hij reed er bijna lange na niet voldoende kilometers mee om die kosten te rechtvaardigen. Jammer, reed graag met ‘m mee, wegens ongeëvenaard veercomfort en verrukkelijke zetels. Het diametraal tegenovergestelde van m’n eigen stuiterbakken.
saxoke zegt
K zou er eigenlijk de tusse sprints eens van willen zien om ze te vergelijken met die van bvb een Audi A6 3.0TDI of BMW 530d uit die bouwjaren.
sabrerator zegt
Die MRB is de reden dat ik er nooit aan begonnen ben. Ook een C5 serie 3 is loodzwaar. Mijn S-Type met hetzelfde 2.7d blok weegt 1636kg en kost me al 160 euro per maand (Zuid-Holland). Dat vind ik wel genoeg.
saxoke zegt
De enige die ooit zonder navi geleverd is? Man man … Niet te snappen
randy zegt
Heel gaaf ding!
Het hoge gewicht en mogelijk toren hoge kosten hebben mij altijd weerhouden om een c6 te kopen. Blijft wel een geniale auto.
pignon zegt
Wat grappig. Met zo’n uniek wagentje staat te koop in Bourges, Frankrijk. Ook goed metallic, stoffen bekleding en V6 benzine. Meer gereden regen half geld. Koop dan!!1!
drsjeroen zegt
Kleurtje blijkt een wrap te zijn. Ben benieuwd / bevreesd wat er onder vandaan komt
escort77 zegt
Zwarte lak, kan je zien op de foto’s met geopende portieren en kofferbak en dit is ook de kleur die bij de RDW geregistreerd is.
Als de eigenaar slim is heeft ie voor het wrappen foto’s gemaakt waarop te zien is dat de auto geen schades had.
Robert zegt
Wat is het toch een schitterende wagen. Er staat er een op Marktplaats van 2009, voor goed 5 mille, maar wel met bijna 4 ton op de teller, van de eerste en enige eigenaar:
Citroen C6 3.0 V6 Ligne Business 1e EIGENAAR | LUCHTVERING |
€ 5.250,00
https://link.marktplaats.nl/m2059587944?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
tazmania zegt
Gewrapt, niet kloppende kentekenplaten…