Althans, het is heel erg afhankelijk van je definitie van vakantie.
Tuning is iets wat niet alle autoliefhebbers begrijpen. Waarom zou je in hemelsnaam gaan tornen aan een origineel ontwerp? Zowel in optische als technische zin is het toch zeker niet altijd een verbetering. Zeker niet als je kijkt wat voor gedrochten er soms voor geschoteld worden door de heren tuners uit binnen- en buitenland.
De reden daarvoor is eigenlijk vrij simpel. Een tuner maakt een model en monteert daar alle extra onderdelen op. Niet om juist die uitvoering veel te verkopen, maar als showmodel. Dan kunnen ze elk onderdeel uitlichten met een demo-auto. Vervolgens worden 99% van de onderdelen los gekocht. Een spoilertje, uitlaat, setje wielen en bumper worden zelden in een set verkocht.
Maar wij blijven die showmodellen dan? Welnu, we hebben er eentje gevonden. Het is een 19 jaar oude Fiat Punto. Normaliter gaan die enkel voor de oud ijzerprijs van de hand, maar dit exemplaar moet 12.500 euro kosten. Dat komt omdat het een wel heel bijzondere Punto is, het is namelijk de Novitec Punto X-One X-Treme. Novitec was vroeger tuner van Fiat, Alfa Romeo en Lancia, voordat men erachter kwam dat er meer geld was te verdienen met het tunen van Ferrari’s.
De Punto heeft werkelijk alle mogelijke accessoires gekregen. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook in het interieur. De blauwe schicht is zelfs voorzien van racekuipen en een rolkooi. Is het dan allemaal show? Nee, zeker niet. Novitec doet ook mechanische aanpassingen aan Fiats, dus de motor is flink onder handen genomen. Dit is de Novitec Punto X-Treme, die is gebaseerd op de Novitec Punto X-One, wat in basis een Punto HGT is met compressorkit. De X-Treme was het paradepaardje van Novitec om te kunnen laten zien wat ze in huis hadden.
Er zijn wat aanpassingen gedaan, waaronder NOS-injectie. Het maximum vermogen van de Punto bedraagt maar liefst 312 pk. In een oude Punto! De 0-100 km/u sprint stelt met 5,4 seconden niet zo heel veel voor, want de Punto heeft moeite om alle 312 paarden goed op de weg te krijgen. Eenmaal op de Autobahn kun je bijna iedereen het snot voor de ogen rijden. De Punto X-Treme van Novitec weegt namelijk zo’n 1.060 kg. Er is destijds voor zo’n 70.000 euro aan verspijkerd, maar voor 12.500 euro is deze bijzondere hot hatch van jou. De advertentie kun je HIER bekijken.
transaxleman zegt
Die motor is indrukwekkend maar het exterieur en interieur komt toch echt uit de tijd dat Fast & the furious/NFS Underground de shit was.
Helaas de tand des tijds niet echt doorstaan deze auto
str8six zegt
@transaxleman: beiden zijn nog steeds de shit.
emping zegt
@str8six: hulde
Forza zegt
Maar waarom is het dan zo’n verschrikkelijke vakantieauto? Tis een gebakje, zeker, maar je kunt er wel lekker vlot mee over de autostrada stuiteren.
T16 zegt
@forza: Stuiteren is het enige juiste woord in deze zin.
dondeboer zegt
Ah, jeugdsentiment. Uit de tijd dat ik groene neon onder m’n Charade een goed plan vond.
Poulusma zegt
@dondeboer: uit de tijd dat ik een Applause blok in m’n Charade monteerde ?
OT
Een Fiat Punto is sowieso al een verschrikkelijke auto ?
stupendo zegt
@poulusma:
Punto was de bestverkochte auto van Europa….en terecht. Gisternacht knalde deze jongen nog met eenzelfde exemplaar – maar dan met 80 pk – door de nachtelijke randstad. Met de automaat spuit dat ding nog aardig weg bij het stoplicht en de Fire-motor zal heel wat betrouwbaarder zijn dan die Charademeuk van u. De HGT-versie had trouwens 131 pk. Als je dat nog verlaagt moet je met aardig zwaar materieel aan komen zetten wil je dat op een bochtig traject kunnen bijhouden.
davelepeef zegt
@stupendo: dat Applause-blok is één van de grootste verrassingen uit m’n automobiele verleden. 16V, multipoint injectie, ruime 100pk, daar hoefde je je in 95 niet voor te schamen – en dat in een oerdegelijke verpakking. M’n meisje klaagde over trillende neus bij wegrijden, maar dat waren e voorwielen die aan het spinnen waren. Het was een dodelijk saaie auto met een erbarmelijke wegligging, maar dat motortje was top…
dondeboer zegt
@stupendo: Oei,fanboyalert. Ik vrees dat dit aan dovemansoren gericht is, maar de H-serie blokken van daihatsu zijn nagenoeg onverwoestbaar. En aangezien de Charade maar 800 kilo weegt en rondom onafhankelijk is afgeveerd, is de wegligging ook zeer goed. De Charade is ingezet in diverse rallycampioenschappen en is wereldkampioen geweest in de N-klasse en tot de dag van vandaag de weapon of choice in de rallycross vanwege de uiterst taaie techniek in een zeer lichte body. Dus de term Charademeuk lijkt me niet niet op de plek. Daarbij vind ik t uiterst respectloos om de passie van medeautoliefhebbers af te fakkelen.
silenro zegt
@dondeboer: mooi gesproken!
pa045 zegt
@dondeboer: ja..
en een Punto afkraken is heel anders..
dondeboer zegt
@pa045: Nee hoor, ook op die reactie heb ik gereageerd, maar aangezien daar iets minder fel van leer werd getrokken, heb ik ook iets minder fel gereageerd. Ik heb zelf een Punto gehad en dat was een topauto.
bimmert zegt
@stupendo:
Je doet je naam in ieder geval eer aan.
Speltip 7: als je met je afgebeerde punto aan het boenderen ben op een bochtige weg wil niet zeggen dat alle automoblisten tegen jou aan het racen zijn en het afleggen tegen jouw monster.
room850 zegt
@stupendo: je hebt nog nooit met een Charade gereden zeker.
dondeboer zegt
@poulusma: Heb ook een 1.6 in m’n g102 gehad, leukste auto die ik ooit heb gehad. Koni dempertjes en apex veren, veetpootbruggen voor een achter, en boederen maar. Niet stuk te krijgen, en verrassend zuinig. Overigens heb ik ook een Punto gehad en ook dat was een fijne wagen. 160k gereden zonder noemenswaardige problemen.
dailydriver zegt
@dondeboer: of neon bij de voeteindes in het Interieur. Deze had ik s’avonds aan.
nasty zegt
@dailydriver: hier ook, schuldig ☝?
jpsienen zegt
@dondeboer: dude! Was jij dat!
duderuud zegt
Ik sta zelden in de file. Vakantie is (voor mij iig) juist een manier om lekkere stuurweggetjes op te zoeken.
stefanos zegt
Terug bouwen naar origineel, behalve de performance upgrades uiteraard, lijkt mij de mooiste oplossing.
tjorque zegt
Ergens een groot uitgevallen kartcircuit zoeken (lees bergbaantjes in een verlaten streek) en gewoon loeihard knallen!
p3r0x zegt
Te lelijk gewoon, maar met ruim 300 pk dan wel weer lachen als je iemand het snot voor de ogen rijdt!
maferick74 zegt
65.000 euro aan cocaïne?
Dutchdriftking zegt
Haha, uit de tijd dat ik mij vader raar vond omdat hij geen bodykit wou, en ik mijn broer een setje angeleyes adviseerde.
moveyourmind zegt
Enige wat er verschrikkelijk aan is is dat ze er verschrikkelijk veel geld voor vragen. Maar er kan vast nog wel een beetje korting vanaf. Vind het juist wel een gaaf bommetje en het spul van Novitec kan hij goed hebben en de kleur is perfect. Hoewel geel ook erg goed zou staan.
rob5nismo zegt
Neemt me mee naar de tijd toen ik net 18 was en de autostyle catalogus het nieuwe sinterklaas boek was
nasty zegt
@rob5nismo: inderdaad. 1999. Het jaar dat ik een berg chroomstrips bestelde om het zwarte interieur van papa’s Nissan Primera op te leuken. Samen met booskijkers en blauwe neon onder alle stoelen…
rob5nismo zegt
@nasty: juist zulke dingen geweldige tijd
saxoke zegt
@nasty: waar is de tijd. 1998. Ik een hele audio installatie in pa zn auto getimmert, een heel klein Louisi sportstuurtje erin zette (van de Breese Autoshop) hele dikke 15″ wielen eronder stak (standaard was 13″ geloof ik). Een bodykit had t ďing toen ie m kocht, incl verbreedde wielkasten achteraan,…. en dat allemaal op een ……. Citroen BX Break :-)
nasty zegt
@saxoke: hahaha jaaaaa! De Breese autoshop :p
nasty zegt
@saxoke: haha ja! De breese autoshop!
vaakbenjetebang zegt
Hmm… iets in mij wil dit heel graag. Beetje ont-sjonnificeren aan de buitenkant en dan lekker heuvelklimmetjes gaan doen of zo. Word wel vrolijk van zo’n kauwgombalblauw doosje.
tinusdijksman zegt
Ben ik de enige bij wie de voorkant me doet denk aan een Opel Astra
autopetje zegt
Rolkooi, 312 pk , racekuipen.. 12k lijkt mij niet veel voor een unieke auto waar je zo het circuit mee op kan.