
Als zelfs ettelijke rondjes Google geen soelaas bieden, moet er iets vreemds aan de hand zijn.
Je kijkt naar de Ferrari F50 Bolide, een one-off die door designhuis Pininfarina speciaal voor de Sultan van Brunei is getekend. Onder de twijfelachtige koets bevindt zich “gewoon” een F50. Volgens collega Dizono is de gewone F50 een gedrocht van een auto, volgens ondergetekende een beauty die de legendarische F40 misschien wel overtr(o)eft. Maar goed, bij de eerstvolgende AB-borrel zullen we ons meningsverschil ongetwijfeld uitvechten met een hete dance off.
Overigens is niet iedereen het erover eens dat dit in feite een F50 met een andere koets is. Sommigen beweren weer dat het wel zo is, anderen menen dat het slechts een designstudie zonder interieur en aandrijflijn betreft. De sultan zou in elk geval niet blij zijn geweest met het resultaat -kunnen we ons iets bij voorstellen- en annuleerde zijn order. Dat verklaart wel enigszins waarom er nauwelijks afbeeldingen te vinden zijn van deze F50 met een beetje meer én waarom de ruiten en koplampen zwart zijn.
Zoals je al vermoedde ben ik persoonlijk niet heel erg gecharmeerd van deze creatie. Als je een écht bijzondere F50 wilt, kun je wellicht beter achter een heuse F50 GT1 aan gaan. Maar die zijn zo zeldzaam, dat het je waarschijnlijk niet gaat lukken om er eentje te bemachtigen. Dan maar een gewone doen? Neem wel een flinke zak met geld mee.
Ik ben het met dizono eens
@janmetdelangeachternaam: lijkt wel een mislukte kitcar, en dat vindt jij dan mooi?
@goodolddays: waar zie jij staan dat dizono dat vindt?
@janmetdelangeachternaam: fijn, hoef ik niet meer te dansen.
Ik vind hem zeker niet mooier dan een Ferrari F40 of F50
Wat een vreemde verhoudingen heeft dit ding zeg ..
@ MauritsH: Maar wat is je mening nou? “Volgens collega Dizono een gedrocht van een auto, volgens ondergetekende een beauty die de legendarische F40 misschien wel overtr(o)eft.’ of “Zoals je al vermoedde ben ik persoonlijk niet heel erg gecharmeerd van deze creatie.”
Vind hem ook niet mooi, die neus is goed vernaggeld.
@danmar: mijn mening ging over de gewone F50 maar helaas liet m’n gevoel voor interpunctie me nogal in de steek. Is gefixt, thanks!
@MauritsH: Ah, duidelijk! :-)
@MauritsH: F50>F40 all day every day. Beter geluid, betere looks. Hij had alleen 150pk meer moeten hebben
@bernardoo: dat en Ferrari had dat ding bij de introductie niet zo krampachtig weg moeten houden bij de pers.
@MauritsH: ze wisten dat ie langzamer was dan de F40.. Maar wel marketen als een F1 race engine furrrr the rooaaadddd
@bernardoo: true, maar op Fiorano was de F50 sneller toch? Niet dat een journo met matige skills daar wat aan heeft, maar toch ;)
@MauritsH: 0-200km/h
F40 11,0s
F50 11,6s
Enzo 9,5s
@danmar: de eerste zin slaat op de F50, de andere op dit hok ;)
Voor die Sultan zijn überhaupt een aantal Ferrari’s met looks van twijfelachtig niveau gebouwd. De eerste knapperd moet ik nog zien…
@davelepeef: en ook een aantal zeer wanstaltige Rolls-Royces en Bentleys…
Als er meer van werden gemaakt vonden wij het nu waarschijnlijk allemaal een beauty!
@dutchcorvette: laat maar…
@dutchcorvette: verstandig ;)
De F40 is zekers te weten fraaier dan de F50! Veel meer een cult status wat mij betreft. Zo’n auto die je vroeger 1:18 op ’t schap had staan te glimmen.
@borrelnoot: hoezo vroeger…die staat bij mij nu nog steeds op ’t schap te glimmen..
@cpp1: Bij mij staan er twee, de ene met werkende bagageruimte en de andere met werkende klapkoplampen.
@mercedesclk350: een werkende bagageruimte? Vet
@mercedesclk350: ?
@cpp1: ?
@borrelnoot: smaken verschillen. Ook ik vind een F40 er beter uitzien dan een F50, maar op YouTube circuleert een vergelijkingsfilm tussen die twee en dan zou het zomaar kunnen zijn dan de looks ineens minder van belang zijn (mits, tenzij, als, indien je ooit de keuze zou hebben).
f50 opzich zou een design van het hededaagse peugeot kunnen zijn, maar vergeleken met de f40 is ie gewoon hondslelijk…
Dit lijkt niet op iets wat kan rijden
De F40 is een cult-held, en heeft iets magisch, maar die F50 is technisch wel heel uniek; bijna 9000 rpm uit de v12 op 1230kg…. Ben nou echt benieuwd welke gevaarlijker is!
@guusboum: even op youtube: Chris Harris F40 vs F50. Die legt het vrij goed uit. Met wat leuke bewegende beelden erbij. Aanrader!!
@e34m5touring: leuk, Chris Harris altijd mooi, dank!
Ik vind dit geen mooie creatie maar ook ik vind de F50 mooier dan de F40. De F40 is wat mij betreft overgewaardeerd (ja, het is een gaaf ding) terwijl de F50 het vanaf het begin al moeilijk had. Daar komt nog bij dat de F50 nóg een stuk puurder schijnt te zijn dan de F40 en vind ik de F50 gewoon veel mooier dan zijn oudere broer. En dat geluid van die V12, daar kan de geblazen V8 van de F40 nooit tegenop.
Wansmaak is ook smaak
Maar welk ontwerp was er eerst? Deze of die van Mosler?
Is het niet F50GT (zonder 1) hoe dan ook dat is de eerste auto die ik zou kopen als mijn rekening ineens unlimited was.
Het ding ziet er uit als een wannabee-Ferrari-imitatie, zo eentje die is gemodelleerd met heel veel purschuim en een laagje polyester aan de buitenkant.
@RRRobert: pontiac fiero met creatieve baas bedoeld u
Had een Pontiac Fiero kunnen zijn van een creatieve eigenaar
Sorry, niet mooi. Net een bestuurbare auto van de Intertoys.
In de loop van de jaren extreem veel gelezen over de Sultan zijn wagenpark.
Deze wagen is nooit verder geraakt dan dit studiemodel. Er is nooit een rijdend exemplaar van gemaakt.
F50 bolide
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F50
Het lijkt wel een geheel uit plastic opgetrokken speelgoed auto.
Ik snap wel waarom Ferrari dit soort mormels diep in de kerkers wilt laten staan en het daglicht niet meer willen laten zien. Man man man, wat een lelijk hok.
Vraag me af of ie sowieso niet de shredder in is gegaan…