Prinsheerlijk, zo’n S80.
Onze welbekende Koning werd op 30 april 2013 gekroond. Dit was een enorme operatie en voor de inhuldiging werd een vloot van 15 Volvo S80’s aangeschaft. De auto’s hadden als taak om koninklijke gasten op deze bijzondere dag vervoeren. Eén van deze Volvo’s staat nu op Marktplaats te koop.
De S80 uit 2013 heeft met een kilometerstand van 108.263 kilometer in de tussentijd niet stilgestaan. Het 163 pk sterke dieselblok is met dit aantal echter pas net ingereden. Het betreft een Executive uitvoering met onder andere een zestraps automaat en een waslijst aan opties. Het autobedrijf vraagt 29.900 euro voor de Volvo. De auto is in de tussenliggende jaren door een andere eigenaar gereden. De Koning en Koningin zijn zelf niet vervoerd in deze S80.
Met dank aan Nick voor de tip!
henkhupelschoten zegt
Kwam laatst een belg tegen met aa-08. Helaas wel jammer dat je niet rond kunt rijden met dat kenteken….
gt500eleanor zegt
Lekker cruisertje voor op de autobahn. Binnen mum van tijd ben je in Oostenrijk o.i.d.
bmw328ci zegt
@gt500eleanor: Hoezo? Topsnelheid 210 km/h…
viezefreddyw zegt
@bmw328ci: Gaat er niet om dat hij een hoge topsnelheid heeft, maar het gaat er om dat hij je in alle luxe en comfort je naar je eindbestemming brengt. Je stapt meer uitgerust uit dan dat je bent ingestapt.
bmw328ci zegt
@viezefreddyw: Het is een prima wagen daar niet van. Maar er wordt nu gesuggereerd dat het een autobahn cruiser is. Nou daar ben ik het niet mee eens. Het is een rijksweg A2 cruiser waar je 100 km/u mag. Een wagen die 210 km/u als top heeft kan niet in alle rust 160 km/u cruisen, daar geloof ik niks van.
drietand zegt
@bmw328ci: Zeker wel! Ik ben een paar weken geleden met een V70 D4 (zelfde motor) naar Oostenrijk gereden. Ongelooflijk hoe veel rust er in die auto zit, zelfs met 200 blijft het relaxed :)
davelepeef zegt
@bmw328ci: alsof de topsnelheid iets zegt over de omstandigheden bij 75% van die top… Onderbouw je gedachten eens?
bmw328ci zegt
@davelepeef: Jullie hebben gewoon een heel andere perceptie van een autobahn cruiser, daar gaat het mij om. Ik rij 2 a 3x in de maand naar Nurburgring en rij de hele weg 200 km/u + op cruise controle, geen enkel probleem. En dan nog zeilt er een M550d of een S500 (ik noem maar wat) voorbij in alle rust en kalmte met 250 km/u, dat noem ik een autobahn cruiser. Met alle respect, 160 km/u vind ik slapjes op de autobahn, typisch Hollands bovendien. En dan vooral ook links blijven rijden met je Volvo.
123bat zegt
@bmw328ci: Typisch Hollands is met 100 km/h vrachtwagens inhalen…
davelepeef zegt
@bmw328ci: goed dat je de cliché BMW mentaliteit even ondersteunt ;) maar je mist het punt; jij trekt het comfort bij 160kmu van een S80 in twijfel en vergelijkt dat nota bene met een 3 serie… Dát er dikkere auto’s betere “autobahncruisers” zijn lijkt me logisch.
davelepeef zegt
@bmw328ci: btw, misschien is het niet zo verkeerd dat NL’ers 160 rijden (de gemiddelde Duitsers gaat overigens niet eens harder) aangezien “wij” over het algemeen dergelijke snelheden totaal niet gewend zijn. Misschien doel jij met Hollandse mentaliteit op mensen die denken verstandig bezig te zijn, bekijk het eens van die kant?
mashell zegt
@bmw328ci: maar wat jij doet heet jakkeren en je verwart dat met cruisen. Om het in een een vergelijking te zetten jij verwart een speedboot met een cruiseschip. Cruisen is een een ontspannen relaxde manier van reizen. Dat kan met deze Volvo perfect!
Ik pendel 2 tot 3 keer per maand tussen Beieren en Nederland en rijd daarbij 140,150,160 niet sneller want dat rijdt niet ontspannen. Ik wil niet moe aankomen. Je rijdt een klein beetje sneller dan gemiddeld (het is vast opgevallen dat de meeste Duitsers gewoon de richtsnelheid van 130 rijden) zodat je zelf je positie kunt kiezen. Maar 200 dat kost gewoon brandstof als energie van de bestuurder. En onder aan de streep brengt het niet eens zoveel minuten tijdswinst.
Met 160 hoor in je in Duitsland al bij de snelleren, dus dat gezeur over links rijden lijkt me misplaatste agressie of frustratie bij jou.
bofkont zegt
@bmw328ci: Ja stoer man, 200 rijden op autobahn en dan nog een paar rondjes ring.
Ja het cliché afgetrapte oude 3 serie wordt hier weer helemaal waar gemaakt,
bmw328ci zegt
@bofkont: Met de drietweeacht rij ik geen circuit, daar heb ik een ander traphok voor. Het is zeker niet de jongste dat geef ik toe, maar afgetrapt? Ik zal binnenkort foto’s plaatsen op Autojunk anders, je zal je rot schamen over deze reactie na het zien van mijn 17 jaar oud beestje. 2e eigenaar, alles volledig orgineel en dealer onderhouden.
bofkont zegt
@bmw328ci: ja Dan Kom ik terug op mijn woorden, mooie auto zo te horen , zelf ook 3 stuks van gehad 2x sedan E46 328i en een coupe 328ci, heerlijke wagens zijn het, die M52 zes in lijn is een heerrlijk blok. Vanos revisie al gedaan ??
bmw328ci zegt
@bofkont: Heel nice. Dit is mijn 2e, hiervoor had ik een cabrio automaat, nu coupe handbak.
Vorig jaar zijn vanos-revisie ondergaan inderdaad. Jaar daarvoor subframe gelast. Grootste kwalen bij deze auto dus al achter de rug gelukkig..
bofkont zegt
@bmw328ci: Goed gedaan!
bofkont zegt
@bmw328ci: Rij er dan eerst eens in, het zal je verbazen hoe soepel en lekker dat gaat.
kliko zegt
@bmw328ci: Hard zat toch?
Over het algemeen heeft het toch weinig zin om boven de 160 te gaan rijden. Is het snelheidsverschil veel te groot met de rest van het verkeerd. Ga je harder rijden, dan kun je constant in de ankers.
Afhankelijk van de dag in de week kun je zelf met 160 dat al hebben…
bombaliali zegt
@kliko: onzin, op de Duitse autobaan, waar je lang rijdt als je naar Oostenrijk gaat, kun je makkelijk constant 200+ rijden zonder veel te remmen.
mmarzzz zegt
@bombaliali: bullshit, continu in de ankers voor een Baustelle. Wel eens naar Oostenrijk gereden afgelopen maanden/jaren?
bombaliali zegt
@mmarzzz: jazeker, ongeveer 4x per jaar.
mashell zegt
@mmarzzz: ik deed er 3 weken terug 3 uur langer over dan gepland. Die Baustellen bij München zijn gewoon hels.
ghost zegt
@mmarzzz: wauw het duurde even na alle haat naar een BMW 328 rijder maar wilde net zeggen, die hele weg naar Oostenrijk bestaat uit stukken waar je 60 / 80 km/u mag rijden op smalle stroken. Niet bepaald cruisen.
rolov zegt
@bmw328ci: 5 uurtjes dus ;)
bofkont zegt
@bmw328ci: yoh net of je harder zal rijden dan dat in de praktijk , heerlijk smeuig vlot diesel blok dit, cruise control op 160 en gaan, heerlijk ontspannen reizen, laat de haantjes en ego’s maar inhalen.
skinnybmw zegt
@bofkont: wat vaker in Duitsland gaan rijden op de stukken waar je harder mag dan 130…onder een autobahn-cruiser versta ik ook een auto die relaxt 200km/u op de cc rijdt, zoals mijn E61 530D met comfortstoelen, massage, stoelventilatie etc…daar kan deze Volvo nog een puntje aan zuigen. Doe mij m’n 6 cilinder in lijn met automaat maar.
730ld zegt
@skinnybmw: zo is dat. Je hebt gelijk. Die S80 heeft een geartronic die binnenkort de geest geeft bij 150k. Hakerig schakelen, niet smooth. Dus hoezo Executive. De prijs is royaal
bofkont zegt
@skinnybmw: Dan heb jij nog nooit in een S80 gezeten, die doet echt niets onder.
Daarbij constant 200 plus rijden is in geen enkele auto comfortabel , je moet zo goed opletten dan. Mijn eigen auto doet ook met gemak 250 en dat in relatieve rust en comfort, maar met 160 vind ik het veel fijner.
skinnybmw zegt
@bofkont: ik heb wel in zowel S60 als S80 gereden en rijd regelmatig autobahn. 160 is daar gewoon poeptraag en ja, comfortabel zo wel in een 5-serie als een S80…maar wel met wat vermogen graag want in zulke auto’s kun je prima en comfortabel 200-250 km/u rijden (het zijn geen opgefokte, snelle Impreza’s of andere auto’s die niet gemaakt zijn om 200+ te rijden), je moet het gewoon vaker doen dan eens in de zoveel tijd. Dan is ’t inderdaad minder relaxed en opletten moet je sowieso…bij 160 als ook bij 200 km/u. 163pk in een S80 is gewoon te weinig, daar ging het uiteindelijk om.
bofkont zegt
@skinnybmw: ach te weinig is 163pk zeker niet , rijdt lekker vlot door, daarbij met 160 ga je vaak al harder dan 90% van wat je tegenkomt op de autobahn, heb in het verleden in Duitsland gewerkt een aantal jaren.
Maar ik begrijp dat jij een tandje harder rijdt.
skinnybmw zegt
@bofkont: hmmm heb toch hele andere ervaringen op de Autobahn…op de linkerbaan rijdt iedereen toch echt tussen de 160-200km/u en een enkeling harder misschien maar 200 is echt een redelijk normale snelheid daar. Iedereen die tussen de 130-160 rijdt zit rechts. Hangt er misschien van af waar je in Dld. gewerkt hebt? En ik vind 163pk in zo’n auto echt te weinig tegenwoordig, vooral als je meer gewend bent…ik hou van grote auto’s met dikke motoren…dit blok hoort thuis in een C30 o.i.d.
bofkont zegt
@skinnybmw: noord Duitsland voornamelijk A1 Bremen / Hamburg.
mrrallycross zegt
@bmw328ci: cruisen gaat niet alleen om een massive topsnelheid… comfort enzo is misschien ook wel lekker
hammond zegt
@mrrallycross: als je kan slapen onderweg gaat het nog sneller
banaan7 zegt
@hammond: oftewel, een tesla is een beter keuze
Dutchdriftking zegt
Lijkt me een fijne vakantiekar.
Graafke zegt
Mooi dat bruine leer
123bat zegt
Jammer eigenlijk dat de koning overgestapt is naar VAG. Vond die Volvo’s wel wat hebben. Een nieuwe S90 in donkerblauw zou niet misstaan!
banaan7 zegt
@123bat: nu hebben ze audi toch?
2wheeler zegt
@banaan7: correct! Beatrix heeft ook nog Ford gereden (laten rijden)
123bat zegt
@2wheeler: Ah idd, die Scorpio die getekend was door een ontwerper die z’n liniaal niet meer kon vinden.. :D
pomoek zegt
Altijd een enorme misser gevonden dat hij na de kroning in zijn Volvo is gestapt en niet in zijn Spijker (type gouden koets) voor de inhuldigings- festiviteiten. Verder interesseert het mij geen r33t wat die man doet maar dit was toch een jammer moment.
pinut187 zegt
Mooie bak, voor mijn opa.
freeze zegt
Wel apart dat de nu aangeboden volvo een schildje op de achterstijl heeft en destijds niet. Ook zie ik dat de nu aangeboden auto geen “spatlappen” heeft en in 2013 wel?!
v60polestar zegt
@freeze: dat schildje heeft met het executive (of hoe je het ook schrijft) pakket te maken, als je een executive had dan zat dat schildje er standaard op.
flik2punt0 zegt
Zie wel wat verschillen tussen nu en 2013..? Wel leuk al die foto’s
vvti zegt
Wat is een s80 toch een mooie tijdloze verschijning,zelfs het type voor dit model is in het huidige verkeer een prachtige verschijning. Hopelijk staat er een ooit op de oprit. Wat is een aanbeveling, gas of diesel? Gaan er ongeveer 30000km per jaar mee rijden en gaat dan de opvolger van een altea xl tdi worden.Advies is welkom!
kennone zegt
Sta altijd versteld van de motor keuze van het koninklijkehuis. Niet dat dit verkeerd rijd. Maar een V8 had beter op zijn plek gezeten
Rick-dos zegt
Misvatting is dat AA voor het koninklijk huis staat. In het overgrote geval is dat inderdaad zo behalve als Prins Pils er in rijdt. Dan staat AA voor Anonieme Alcoholisten. Is namelijk onderdeel van de 12e stap;
12. Nu deze stappen ons tot spiritueel ontwaken hebben geleid, hebben we geprobeerd deze boodschap aan alcoholisten door te geven en deze principes in al ons doen en laten toe te passen.
True story…
potver7 zegt
@Rick-dos: Prins Pils is niet meer hè… ’t is nu Koning Koninck
koen0373 zegt
Ben ik de enige die het raar vind, dat je voor een huwelijk van 1 dag 15 auto’s aanschaft in plaats van huurt?
patrickklein zegt
Zie ik nou een trekhaakvoorziening!?
LaLancia zegt
Zo zonde dat ZKH in een Ponmobiel rijdt ipv een Volvo.
flos zegt
De 15 Volvo’s op de foto’s zijn verlengt en hebben andere velgen, probeert het autobedrijf een extra zakcentje te verdienen aan een “mooi verhaal?”
nasty zegt
@flos: er werd ook nergens over pantser gesproken?
730ld zegt
Ik vraag me wel af waar dat Executive voor staat want Inscription is iets anders. Weet iemand dat? Vroeger had je bij de S90 2 aparte stoelen achterin met middenconsole en een elektrisch zonnescherm. Enige apartere opties zijn geventileerde stoelen, verwarmbare achterbank, Intellisafe pakket en een schuifdak. Volgens mij een Summum Inscription.