Er ligt een Audi V8 in, maar het is géén Audi R8.
Je hebt aan de ene kant lichtgewicht sportauto’s met een klein motortje en aan de andere kant supercars met een dikke V8 of V12. Die zijn allebei op hun eigen manier heel leuk. Maar wat dacht je van een auto die én heel weinig weegt én een dikke V8 heeft?
Dit is een categorie auto die bijna niet te vinden is, maar wel degelijk bestaat. We kwamen er namelijk eentje tegen op onze favoriete occasionwebsite (Marktplaats). Daar troffen we een Ultima Can-Am Spider aan. Een auto die nog geen 1.000 kg weegt, aangedreven door een 4,2 liter V8. Als dat geen recept is voor een sensationele sportauto weten wij het ook niet meer.
De Ultima Can-Am is een kitcar, dus deze auto is – oneerbiedig gezegd – door de eerste eigenaar zelf in elkaar geknutseld. De V8 is afkomstig van Audi. Het betreft de 4,2 liter V8 uit de eerste generatie RS6.
Dit blok levert standaard al 450 pk, maar is in dit geval ook nog gekieteld. Volgens de advertentie zou de V8 nu zo’n 500 pk moeten leveren en zou de auto in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen knallen. Als dat klopt is deze Ultima net zo snel als de 840 pk sterke Novitec 812 waar we eerder vanavond over schreven. Dat is vrij extreem dus.
Het is bijna niet te geloven, maar dit apparaat mag gewoon de openbare weg op. Sterker nog: er zit ook al een Nederlands kenteken op. Je kunt er dus zo mee wegrijden. Als je durft.
Voordat we het vergeten: er hangt wel een stevig prijskaartje aan deze Ultima Can-Am Spider. Op Marktplaats wordt er €86.500 voor gevraagd. Dat is een hoop geld voor zo’n basale auto, maar je hebt wél een auto die qua snelheid en sensatie menig supercar overtreft.
eelco106gti zegt
Er is dan wel heel flink geknutseld want dit blok lijkt totaal niet op de 4.2 V8 BiTurbo uit de Audi RS6 C5.
laptom zegt
Een 4.2 bi turbo?
Je bedoelt de 4.0 bi turbo denk ik. Dit is inderdaad een totaal ander blok. De 4.2 NA is een van de fijnste blokken gemaakt door Audi. Veel leuker dan de turbo blokken.
vaakbenjetebang zegt
@eelco106gti: Nu ben ik niet een ontzettende Audi-kenner, maar de laatste keer dat ik een BCY-motor buiten de auto zag, zonder de kunststof delen bovenop, leek die in mijn ogen toch behoorlijk op wat er in deze Ultima ligt. Waarom is dit volgens jou totaal anders?
mashell zegt
Gezien de kleur kan het ook een motor uit een Ferrari Testarossa zijn.
mx5wijf zegt
Knutselen is het zeker, zoals de aanzuigbuis(?) op een kleppendeksel is bevestigd geeft niet heul veel vertrouwen. Lelijke las, en aan de andere kant een boutje getapt in een (dun?) alu kleppendeksel. Hoe lang blijft dat goed gaan?
vaakbenjetebang zegt
@mx5wijf: In dit kleppendeksel zit toch standaard een soort torentjes met een draadgat? Eentje is gebruikt voor die buis (kan overigens hast niet anders of het is een uitlaatbuis), eentje is nog open en bloot te zien. Die las verdient niet de schoonheidsprijs, maar vast is vast, toch? Overigens denk ik wel dat dat kleppendeksel, wat waarschijnlijk een bros gietdeel is, gaat bezwijken als er verder geen goede ondersteuning voor die pijp is. Dus heel best lijkt dat niet voor elkaar te zijn.
Wel jammer dat er niet meer foto’s van de motor te zien zijn want ik kan nu bijvoorbeeld niet goed zien hoe het inlaattraject loopt. Volgens mij zit het gasklephuis normaalgesproken midden voorin de V, en het is nu amper te zien wat er in dat hoekje allemaal gebeurt.
078spotter zegt
Heel gaaf,jaren geleden woonde er 1 in Dordrecht , heb m paar keer gezien dat was een oranje exemplaar
Dutchdriftking zegt
@078spotter: Klopt, daar zit inmiddels een V10 van Audi in, het kan dus nog gekker.
JanJansen zegt
Als je hier nou een mooie aluminium body op maakt heb je echt iets speciaals.
ggj1987 zegt
Een fatsoenlijk dashboard zou al een heel verschil maken. De buitenkant hoeft niet per se anders
Benny_Weisz zegt
En het dashboard lijkt rechtstreeks bij de Hornbach vandaan te komen.
Bijzonder extreem apparaat maar de afwerking en de bouwkwaliteit lijkt flink te wensen over te laten. Ik pass.
bobje zegt
Wat is er mis met een mooie plaat triplex? Daar maak ik nu een kastje van voor in de car-à-van.
mrrobot zegt
Oei dit wordt wat lastig qua gewichtsverdeling ben ik bang.
Thrillseeker
fanboy zegt
Volgens mij ben ik wel eens door zo’n ding afgesneden op Zandvoort, maar dat was een witte.
En tja, hij ging zoveel harder dat ik er ook niet heel erg last van had :)
kniesoor zegt
Grappig ding, vast leuk om mee te rijden. Maar het zit in de motorruimte zo hier en daar wel wat slordig / halfbakken in elkaar. Inderdaad de slordig gelaste beugel waarmee de rvs buis aan het kleppendeksel vastzit. Ook ontbreekt er zo hier en daar een boutje, o.a. bij de bobines.
Ben niet bekend met de markt voor dit soort oto’s, dus misschien is de vraagprijs niet overdreven. Maar gevoelsmatig lijkt-ie aan de hoge kant voor een slordig in elkaar geschroefde kitcar.