Er valt best wel wat te winnen met de titel meest efficiënte EV.
Vroeger draaide alles in de autowereld nog om cilinders, geluid, beleving, nodeloze warmte en loopcultuur, We staan nu op de vooravond naar een automobiele toekomst met zoemende elektromotoren die min of meer de zelfde rijsensatie bieden. Direct koppel, direct reactie. En dat vlakt dan vervolgens een beetje af. Hetzelfde als je te laat thuis komt van een nachtje stappen en afsluitend shoarma happen. Je eega zal heeft direct reactie, maar uiteindelijk vlakt het af. Maar dan zonder geluid.
Het gaat nu vooral om efficiency. Zo veel mogelijk voorwaartse drang creëren die vervolgens zo min mogelijk energie nodig heeft. Zoals jullie wellicht weten, heeft Tesla dit onderdeel altijd uitstekend voor elkaar. Die rijdende plastic bakken kunnen vaak meer kilometers rijden op een kleinere accu.
Lucid Air Pure: meest efficiënte EV (volgens Lucid)
Maar nu komt Lucid om de hoek kijken. Dei hebben – naar eigen zeggen – de meest efficiënte EV ooit. Het gaat om de Air, uiteraard. Die heeft nu een update gekregen. Althans, de instapper van de range, die ze de ‘Pure’ noemen, heeft een upte. En nee, ze hebben niet eentje die de ‘Milk’ heet.
De Lucid Air Pure is eigenlijk de perfecte variant. Als sportsedan is zo’n grote zware EV toch kansloos, maar als relaxte limousine is het wel een topper. Dan zijn de kleine wielen met ballonbanden voor dat laatste beetje extra comfort wel lekker. Maar die Pure heeft dus een nieuwtje.
Er is een nieuwe 84 kWh-batterij. Daarmee is het mogelijk om 675 km op één lading te rijden. Dat is meer dan voldoende, toch? Want even seriues, hoe erg wil jij je blaas pijnigen door meer dan 675 km op één stint te gaan rijden? Of zonder koffie?
Prijzen en de concurrentie
De aandrijving is de 442 pk en 600 Nm sterke elektromotor, waarmee je in 4,7 seconden naar de 100 km/u sprint. Alsnog snel genoeg toch? De prijs in Nederland is 87.400 euro. Uiteraard wil je ook weten hoe de Lucid Air Pure zich verhoudt tot de concurrentie:
- Xpeng P7 AWD Wing Edition (652 km) | € 71.188
- BMW i5 eDrive40 (582 km) | € 77.565
- Mercedes-Benz EQE 350 Sport Edition (687 km) | € 79.366
- Lucid Air Pure (675 km) | € 87.400
- Tesla Model S Long Range (652km) | € 93.990
- Nio ET7 100 kWh (580 km) | € 93.900
Kijken we naar de concurrentie, dan zien we dat de premium Duitsers gewoon goedkoper zijn! Wel moeten we aantekenen dat die nieuwe elektrowaggies allemaal compleet worden afgeleverd en bij BMW en Mercedes-Benz bestaat de mogelijkheid om flink in de weer te gaan met opties. Dus je zit in no-time op het niveau van de Lucid.
De Tesla Model S is nog altijd een steengoede EV, alhoewel de jaren nu echt beginnen te tellen voor dit 12 jaar oude model. Geen idee wie er geïnteresseerd is om 93 ruggen stuk te slaan op de Nio die nergens echt baanbrekend is. Dus zo’n slecht is die Lucid Air Pure niet. Alleen klinkt die naam als een toiletverfrisser. Ideaal als je het keramiek mishandeld hebt na 14 bier, een halve kilo kebab en 250 cl knoflooksaus.
Via: motor1.com
Hawkeye72 zegt
Voor dat geld ben je met een BMW 530 (bijvoorbeeld) echt beter af. De electrische auto waanzin is voor nu nogal op zijn retour en ik vermoed dat de restwaarde van je toiletverfrisser stinkend tegen gaat vallen na 3 of 4 jaar in tegenstelling tot die van de BMW/Audi/Mercedes die je voor hetzelfde geld had kunnen kopen….
papa zegt
Sprak gisteren nog iemand die had een Polestar nieuw gekocht, hij maakt niet veel kilometers en toch is de auto in 2 jaar 50% van zijn waarde verloren.
RutgerK zegt
Premium Duits voor rond de 100.000 euro met een ICE schrijft net zo hard af. Na 3 jaar voor de helft op te halen.
lowlow zegt
doen jullie überhaupt nog de moeite jullie artikels na te lezen? Zeker 5 schijffautten eruit gehaald
Allison Burgers zegt
Te druk met ranten.
anthwan zegt
Dat is met een accu die 100% geladen is. Maar de laatste 2 ev’s die ik heb gehad wilden niet verder dan 80%, want beter voor de accu schijnt.
Kon wel naar 100% maar na iedere lading niet verder dan automatisch 80%.
Dus valt die range hou je nog 80% wlpt range over.
Dus in de praktijk/realiteit nog maar 60%?
ronaldotour zegt
Dat kun je altijd ergens instellen, je had hem blijkbaar op 80% staan, maar 100% kan natuurlijk ook.
Trojan zegt
Bij Tesla springt de app bij mij sinds kort altijd weer terug naar 80% laden en kan je dat alleen maar steeds handmatig hoger zetten per laadbeurt. Ongetwijfeld goed voor de accu en +/- 300km range voldoet voor het reguliere rondcrossen in Nederland natuurlijk meestal wel prima, maar toch irritant dat ie je favoriete instelling niet wil onthouden.
mashell zegt
Dat heet “battery care” en kan uit. De mijne zet als je naar een snellader navigeert juist vanzelf het laaddoel op 100%.
pier zegt
Op aanvulling van bovenstaande reacties: de nieuwere lfp batterijen kunnen dagelijks tot 100% geladen worden zonder noemenswaardige degradatie. Sterker nog, het wordt zelfs geadviseerd om dat te doen. Zit onder andere in de model Y en de Mustang mach-e (let wel, alleen de voordeligste variant met achterwielaandrijving en 269pk).
Roskampies zegt
Dag is denk ik de kern van de afschrijving op ev’s. De ontwikkeling gaat zo snel dat techniek van model a naar 3 jaar al achterhaald is als model a’ uitkomt en die weer als a’’ uitkomt. Wet van Moore? Een beetje zoals de begin tijd van de mobiele telefoon. Nu moet je dus eigenlijk al de lfp modellen hebben…
Onehp zegt
De LFP zijn de basismodellen, hebben minder capaciteit per gewicht , goedkoper, wat minder vermogen. Dus niet echt. De gewone chemie kan je ook tot 100% doen, alleen niet zo laten staan want dan slijten ze.
Batterij is ook niet alles, de BMW i3 en i3s loopt nog steeds voor op zijn tijd ondanks oude batterijen en doet het relatief goed 2e hands.
De originele Tesla Roadster heeft nog geen equivalent en is ondertussen een verzamelobject.
En ik hoop dat een van de echt leuke EVs zoals de Ioniq 5 N begerenswaardig blijven ook al komen er EVs die 3x maal verder komen op een lading en 5min sneller volgeladen zijn….
anthwan zegt
Okey wel appart dat die dan alleen in de goedkopere modellen zit.
Dank u.
mashell zegt
Is deze Lucid niet veel groter dan de genoemde concurrenten?
V8Vantage zegt
Veel groter, ik rij er wel eens eentje voorbij in de file. Eenmaal voorbij de Lucid Air is de file opgelost, zo groot is ie.
Mooi ding vind ik het in het echt. Zou ik best een auto -cyclus kunnen rijden.
Richmond zegt
Volgens mij is de Lucid meer EQS niveau
volt zegt
Hier de huidige top 10 zuinige EVs.
https://cdn.motor1.com/images/custom/most-efficient-evs-epa-20240624.png
motorhead zegt
Misschien wel leuk om in een arrtikel over efficiëntie dan ook even het rendement of verbruik van de auto’s daadwerkelijk te noemen.
Onehp zegt
Lijkt me een heel fijne auto, je krijgt zoveel auto dat ik me wat zorgen maak of de fabrikant nog bestaat om 5 jaar….
Zelf heb ik (en vooral de familie) een pauze nodig na maximum 2 uur rijden, dus hebben we nu gewoon de minst efficiënte BEV…. die wel erg snel laadt… En misschien de leukste is….
vondick zegt
Raden…. Taycan?
Richmond zegt
Citroen ë-Ami
Onehp zegt
Goede poging. Maar is een Ioniq 5 N. Leuk als een Taycan variant sneller give or take, ruim (familie) en snel als een Cayenne Coupe Turbo GT zonder op hoge poten te staan en ze wegen allemaal ongeveer evenveel…. Maar de Hyundai is iets goekoper ;)
vondick zegt
Tof! Originele keuze, je ziet ze niet vaak. Maar zo inefficiënt is die toch niet?
Eduardo Cuvelier zegt
Lucid Air Pure Premium Presentable Precision Package – Score :
– Nat King Cole : ‘I’m an Errand Boy For Rhythm’
– https://www.youtube.com/watch?v=YRrfhkMqq0M