Ja, de meest duurzame Bentley op deze planeet is nog duurzamer dan de al zeer duurzame Bentayga hybride.
De meest duurzame Bentley is hier! Dat klinkt heel erg tegenstrijdig. Nu weten we dat de bedoelingen van de Britten heel erg nobel zijn. Sterker nog, qua bedrijfsvoering zijn ze bijzonder duurzaam bezig. Het zijn vooral de eindproducten die je niet zozeer associeert met ‘duurzaam’.
Als je kijkt naar een protest van milieuliefhebbers, zie je ze zelden arriveren in een Bentley. Sterker nog, gezien hun ludieke acties van tegenwoordig zou je kunnen denken dat iets tegen Bentley hebben.
Odyssean
Om die milieurakkers, tafellijmers en Mona Lisa-besmeurders tegemoet te komen, is er deze Bentley Bentayga Odyssean Edition. Het is de meest duurzame Bentley Bentayga ter wereld, die tevens een blik moet werpen op de toekomst. Niet alleen qua aandrijflijn, maar ook de materialen zijn enorm duurzaam.
Zo is de bekleding van het interieur van de meest duurzame Bentley ter wereld niet alleen van 16 luxe runderen afkomstig, maar is het (deels) Tweed-bekleding! Ook het openporige Koa-hout is lekker duurzaam, want er wordt nauwelijks lak gebruikt, aldus de Britten. Wat er duurzaam is aan de 22 inch wielen, is niet bekend, maar ze zijn voorzien van Pale Brodgar-accenten en uniek voor deze Bentayga Odyssean Edition.
Motor meest duurzame Bentley ooit
De motor is uiteraard de hybride-aandrijflijn die we ook kennen uit de Porsche Cayenne, Audi Q7 en Volkswagen Touareg. Dat betekent een 3.0 V6 benzinemotor die gekoppeld is aan een elektromotor. Wel is er een nieuw 18 kWh-accupakket waarmee je 45 elektrische kilometers moet kunnen afleggen.
Het systeemvermogen is 462 pk en het systeemkoppel is 700 Nm. Daarmee sprint de meer dan tweeënhalve ton wegende Bentayga Odyssean Edition in 5,5 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 254 km/u.
Interesse? Goed nieuws, er komt er meer dan eentje van! Bentley gaat er namelijk 70 stuks van maken. De orderboeken gaan in december open en de eerste exemplaren arriveren in de lente van volgend jaar (2023) bij de betere Bentley-dealer.
Meer lezen? Dit zijn zeven dure auto’s met trekhaak!
pomoek zegt
Juist, minder lakverbruik op het KOA hout! Dat zal die boomknuffelaars leren. Die altijd en alleen aan het gillen waren over het overdadige lakverbruik van Bentley. Nu valt er dus niets meer aan te merken op deze met 3.0 liter V6 uitgeruste hybride met een verwaarloosbaar gewicht van iets meer dan 2,5 ton.
fanboy zegt
Haha. Heel goed dat autofabrikanten zich focussen op ander materiaal gebruik. Maar wat slaat het nergens op in een auto als dit.
Habanero zegt
Ik vraag me hierbij af of het grootste gedeelte van onze maatschappij wel zo onvoorwaardelijk ‘groen’ is als politiek, media en marketeers denken. Begrijp me niet verkeerd, quasi iedereen is begaan met de natuur en ecologie, niet in het minst ikzelf. Maar ‘groen’ anno 2022 staat vooral voor het onvoorwaardelijk aanvaarden van vreemde dogma’s. Bv. dat 100% elektrisch gaan leven 0% CO2 betekent, recyclage meteen alle ecologische zonden terug goedmaakt en we over een paar jaar pijnloos de stekker uit de volledige olie en gas-sector kunnen trekken. Dan is de planeet op slag gered. Bij een artikel zoals dit denk dat zowel Bentley als de Odyssean kopers vooral een bleekgroen statement willen maken. Zonder verder veel naar de echte ecologische waarheid te leven, anders zou die keuze nooit gemaakt worden en een mooie E-tron of zo ook volstaan. Alleen maar terzijde.
Hawkeye72 zegt
Maken ze em ook in groen?
Jagris zegt
Haha dit is wel heel erg spottend van Bentley hoor. Om duurzame materialen te stoppen in zo’n slurpende zeecontainer als de Bentayga.