Dat er überhaupt iemand op het idee is gekomen om van deze auto een replica te maken…
Dat je een Ford GT40 replica koopt, daar kunnen we inkomen. De real deal is onbetaalbaar en het wordt wel erg spannend als je daarmee het circuit op wil. Er zijn ook replica’s die we niet begrijpen. Bijvoorbeeld de replica die we op Marktplaats tegenkwamen.
Toegegeven, je ziet niet dat het een replica is. Maar deze Plymouth Prowler is dus géén Plymouth Prowler. Je leest het goed: er heeft iemand de moeite genomen om een replica te maken van een f*cking Plymouth Prowler. In plaats van er gewoon eentje te kopen.
Zoals praktisch alle replica’s is de basis een Pontiac Fiero. De auto staat ook op kenteken als ‘Fiero V2 Roadster’. Daarvan is het chassis verlengd en vervolgens heeft de auto zo’n beetje alle onderdelen van een Plymouth Prowler gekregen. Aan de buitenkant is ‘ie daarom niet of nauwelijks van een echte te onderscheiden.
Aan de binnenkant eh… wel. Het centrale paneel met de klokjes is overgenomen van de Prowler, maar verder is er een beetje geïmproviseerd. Een echte Plymouth Prowler heeft al niet het meest hoogwaardige interieur, maar dit is wel knaak in het kwadraat.
Net als het origineel heeft deze nep-Prowler een V6. Het is alleen niet dezelfde. In plaats van een 3,5 liter V6 met 217 pk heeft deze creatie een 2,9 liter V6 met 151 pk. De prestaties zullen dus een stuk minder spectaculair zijn dan de looks. Het gaat overigens niet om de V6 uit de Fiero, want die was 2,8 liter. Vraag niet waar de V6 dan wel vandaan komt.
Is dit je kans om voor een habbekrats een Plymouth Prowler op de kop te tikken? Nou nee. De vraagprijs op Marktplaats is €19.949, wat eigenlijk belachelijk is voor een replica met 151 pk. Toch is een echte Prowler nog veel duurder, want die dingen kosten tegenwoordig rond de €50k.
rogier_hentenaar zegt
Toch heel netjes gedaan. Bij de Ferrari-Fiero’s kun je direct zien dat het een replica betreft, maar niet bij deze.
ghost zegt
Het is dat jullie zeggen dat het interieur anders is bij een echte maar ik had dat niet eens geweten, goed uit de verf gekomen deze replica !
William zegt
Maar waarschijnlijk al bij al duurder dan een originele kopen? Zo gezien een nogal bizarre creatie.
William zegt
2,9 liter, ik dacht aan de PRV V6 maar die was 2,8 of 3 liter. Ben wel benieuwd waar ze voor dat idiote project de motor vandaan hebben gehaald?
harrie zegt
Volgens mij heeft deze knutselaar flink geshopt in Chrysler reserve onderdelen magazijn.
Zag er gisteren toevallig nog een rijden, bijzondere verschijning.
ponnie zegt
Een fiero heeft het blok achterin liggen, dat lijkt bij deze niet zo te zijn.
Ik vermoed dus eerder een v6 trans am oid als basis.
Resik zegt
Helaas klopt de beschrijving niet, het gaat hier om een zelfbouw auto (kitcar) van de fabrikant Fiero, beter bekend onder de naam Fiero Factory. Je kon bij hun ook een kit kopen om een Cobra te bouwen (05-HNT-9). Heeft dus niets te maken de Pontiac Fiero, die gebruikt wordt om panel kits te bouwen, zoals Ferrari-achtige.
Bij de Fiero Factory maakte veelal gebruik van Ford Scorpio onderdelen, dus aannemelijk is dat er een Ford 2.9 (efi) onder de motorkap ligt.
tenaci zegt
Dank voor de verheldering! Is ook een veel logischere setup dan de Fiero met middenmotor p
tenaci zegt
De Ford relatie zie je in het interieur nu ook trouwens. Stengels aan het stuur zijn duidelijk Ford.
ericbmw2000 zegt
Dashboard lijkt me origineel. Denk dat hier eerder iets anders aan de hand is, een prowler met een fiero VIN.
C and d autos zegt
Goedendag allemaal ,jammer dat machielvdd als autoliefhebber niet eerst even juiste info achterhaald bij de eigenaar vd auto die m als echte autoliefhebber graag alles over de replica had willen vertellen en foto’s van alles laten maken zodat er ook geen vage discussies onstaan over wat voor motor er in zit bv .
Mijn vraag als eigenaar is dan ook wat is er dan met hoofdletters absurd aan u geeft zelf aan niet van echt te onderscheiden en kost minder als de helft van een echte dus waarom dan de vraag met f*cking prowler ombouwen bv ?
Kom gewoon langs in de showroom met allemaal liefhebbers autos mustangs aston Martin Ferrari etc doe een bak koffie en vraag om alle juiste info die je wilt voor je artikel.
Mvg roland
DeWitteCondor zegt
Mooi, we maken volgens mij zelden mee dat de adverteerder de moeite neemt om te reageren. Hulde, wat dat betreft.
Het artikel is helaas wat ongenuanceerd. Wellicht voor de Autobloglezer leuk om te horen welke auto als basis is gebruikt?
XiPHiAS zegt
… dé reden waarom ik niet meer dagelijks op Autoblog kom. Een bende zelfverklaarde autoliefhebbers die heel erg vaak de bal mis slaan. Zelf uit de autowereld komende (online/print automagazines) kreeg een degout van hun artikels sinds een paar jaar al. Hun idee en kritiek was de enige juiste … lachen met correcte zaken (soms ook wel eens niet begrijpen van bepaalde tuning of styling). Als media dien je toch ergens wel een beetje neutraal te zijn. Kritisch zijn mag natuurlijk, maar dit is geen uitlach site (we hebben al genoeg uitlach TV) Kreeg deze doorgestuurd van een vriend (ben Prowler liefhebber), wist meteen waarom ik hier niet meer kwam. -peace-
Noordman zegt
Ben blij met mensen als @resik. Ik dacht bij het lezen al dit kan niet kloppen.
mc96 zegt
Inderdaad. Had ook al gezien dat het geen Pontiac Fiero basis kon zijn. De hardpoints kloppen niet en ook aan het uitlaattraject te zien is het duidelijk een auto met de motor voorin. Stuurcolom en handrem positie kloppen ook niet.
godfather zegt
Dit artikel is wel echt een dieptepunt voor Autoblog. Kom op jongens….
notsobig zegt
Na de titel gelezen te hebben hoopte ik datber iemand is geweest die een MR2 replica heeft gemaakt en een Ferrari als basis heeft gebruikt. Gewoon omdat het kan…
cossiekiller zegt
Ik heb een eerste generatie Boxster gekocht en zou hier graag een Pontiac Fiero van maken. Of heeft er iemand een beter idee?