Een McLaren met een V10, die zagen we niet aankomen.
Als je als autofabrikant een nieuwe hypercar of exclusieve supercar te onthullen had, was voorheen Genève het uitgelezen moment. Die beurs is er alleen niet meer, dus nu lijkt iedereen zijn pijlen gericht te hebben op Monterey Car Week. De hypercars buitelen namelijk over elkaar heen.
Verrassend
Dat Bugatti en Koenigsegg met iets nieuws op de proppen zouden komen wisten we al, maar McLaren komt nu verrassend uit de hoek. De Britten trekken het doek van de Solus GT, die compleet anders is dan alle andere McLarens.
Vision GT
De Solus GT is gebaseerd op de Ultimate Vision GT uit 2017, maar het verschil is: dit is een echte auto, geen virtuele concept car. De Solus GT ziet eruit als een raszuivere Le Mans-auto, dus het zal je niet verbazen dat deze auto niet straatlegaal is. Wel is het gewoon een auto die je als McLaren-klant kunt kopen.
Atmosferische V10
Het hoogtepunt van de McLaren Solus GT is de motor. Verrassend genoeg is dit géén V8, zoals we van McLaren gewend zijn. In plaats daarvan heeft dit circuitmonster een atmosferische V10. Om precies te zijn gaat het om een 5,2 liter V10 die tot 10.000 toeren draait. Dit hoogtoerige blok is goed voor 840 pk en 650 Nm koppel. Dit alles op een gewicht van nog geen 1.000 kg.
Prestaties
De McLaren Solus GT is daarmee in staat tot duizelingwekkende prestaties. Een sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 2,5 seconde in beslag. De topsnelheid van 320 km/u is misschien minder indrukwekkend, maar dat is bij een circuitspeeltje van ondergeschikt belang. Belangrijker: er kan een downforce van wel 1.200 kg gegenereerd worden.
Cockpit
Zoals het een echte raceauto betaamt is de Solus GT een pure eenzitter. Als bestuurder zit je in een straaljagerachtige cockpit, met een koepel die naar voren open klapt. Vervolgens kun je als eigenaar plaatsnemen in de kuipstoel die speciaal op maat gemaakt is.
Oplage
De McLaren Solus GT wordt gebouwd in een oplage van slechts 25 stuks. Als je interesse had, vis je helaas achter het net: ze zijn allemaal uitverkocht. McLaren vindt het daarom ook niet nodig om een prijs te vermelden. De eerste exemplaren zullen volgend jaar geleverd worden aan de klanten.
porker zegt
Waanzinnige machine. Lekker op gesmolten dino’s. Nu nog die F1 karren op de rit krijgen.
autogeak zegt
Hij kost 4 miljoen
rollingstoned zegt
Lijkt op de liefdesbaby van een Königsegg en een Formule E auto… 🥴
Bram750 zegt
Prachtig die budget-cap in de F1. Op papier zullen er heel wat mensen werken aan dit soort straatauto’s terwijl ze eigenlijk voor de raceauto’s bezig zijn. Althans, zo zou ik het doen.
ghini zegt
Heftig apparaat. Beetje Valkyrie 1 zitter en niet straat legaal.
Moet zeggen dat het qua design weinig zegt of weinig herkenbaars McLaren.
Mars2 zegt
Is dat een 5.2 Audi / Lamborghini V10 die erin ligt?
Edge zegt
Nee, dit is een door Judd geprepareerd blok.
shicomm zegt
Oeh dat geluid… hemels !
cossiekiller zegt
Misschien om in dezelfde raceklasse als de Huracan te kunnen uitkomen?
moondustfocus zegt
Toch wel opvallend dat er een motor wordt gebruikt, die bij Audi/Lamborghini vandaan kan komen.
cossiekiller zegt
Misschien om in dezelfde raceklasse te kunnen uitkomen als de Huracan?