De MP4-12C heeft een 3.8-liter V8 met “ongeveer” 600 pk.
Volgens McLaren heeft de auto de laagste CO2-uitstoot t.o.v. het aantal peekaas. Dus ben je op zoek naar een enigszins milieuvriendelijke supercar, dan is dit je keus! Men verwacht een uitstoot van ongeveer 300g/km.
De V8 met twee turbo’s is afkomstig van McLaren zelf en heeft de codenaam M838T. Het vermogen gaat direct naar de achterwielen en de koppeling is een seven-speed dual-clutch gearbox (er is geen handbak verkrijgbaar). Het gewicht van de auto is uiteraard zo beperkt mogelijk te gebleven. Er is oa gebruik gemaakt van een koolstofvezel MonoCell waaromheen de auto is ontworpen (die techniek is afkomstig uit de F1).
De sprinttijd van 0-100 is nog niet exact bekend, maar volgens McLaren zit die in de “three-point-something-second” range met een topsnelheid van ruim 200 MPH (320 km/u).
UPDATE: Op Autojunk staan video’s waarin Mclaren-bobo’s het een en ander uitleggen. En Jay Leno heeft ook een mening over de nieuwe McLaren MP4-12C.
Mr.X. zegt
Leuke wagen, maar ik had iets spectaculairders verwacht! dit kan een auto zijn van ieder merk, redelijk anoniem vormgegeven…..
Neptukker zegt
Wow, knap dat zoveel jaar naar dato de auto trekjes heeft van de vorige en toch modern oogt. Wordt vast een toppertje!
Pjotr zegt
Tegenvallertje, redelijk anoniem vormgegeven. Had net zo goed een nieuwe F1 kunnen zijn. Waarom hebben ze er niet ook een 3-zitter van gemaakt, net als de F1?
Pjotr zegt
Correctie, tweede zin had moeten zijn: “Had net zo goed een nieuwe Noble kunnen zijn.”
papa zegt
Ik vind dit echt niets toevoegen, er zijn tig andere auto’s die er beter uitzien (hoogstwaarschijnlijk minder kosten) en minstens dezelfde prestaties bieden.
Tieme zegt
Beetje Gallardo achtig.. Niet heel spectaculair. Wel mooi.
Merry zegt
Een eigen motor in de McLaren straatauto, Mercedes gaat belangen kopen in BrawnGP ik denk 1+1=2.
Die gaat uit elkaar en McLaren wordt een geheel zelfstandig bedrijf en autobouwer.
Mooi hoor en ergens zie je de F1 trekjes.
Hij had wat scherper gemogen maar er komen nog 2 modellen dus er zal vast nog wel een V12 middenmotor auto komen.
Tiger zegt
Ik vind dit nou niet echt Gullwing deuren… Hij ziet er goed uit maar de F1 was veel spectaculairder.
Sharp zegt
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Als je als bedrijf een icoon als de F1 hebt gebouwd, dan is alles wat daarna komt eigenlijk een beetje een teleurstelling. Dat heb ik eigenlijk hier ook wel mee.
Neemt niet weg dat het vast een fantastische auto zal zijn, maar toch.
LM zegt
Zijn uiterlijk is inderdaad anoniem maar Mclaren heeft nooit de bedoeling gehad om een spectaculair uiterlijk te maken. Ze willen een supercar maken zoals nog nooit iemand hun dat heeft voor gedaan.
Mr. V8 zegt
Die climate control zit wel op een vette plaats maar ik denk dat Gordon Murray compleet de plank mis slaat met dit model… Straalt niets uit, is compleet anoniem en echt mooi/exotisch? Nee, totaal niet!
Alex zegt
@Mr. V8: Murray heeft hier overigens niets mee van doen
Alex zegt
Lijkt erop dat Gordon Murray gelijk gaat krijgen met zijn eerdere opmerkingen. Ben nou niet bepaald kapot van deze Saleen/F430 kruising
Sjappoo zegt
Heel neutraal gehouden…
Wel jammer om na de F1 met zo’n model uit te komen.
De auto wordt waarschijnlijk niet goedkoop en voor dat geld heb je een ook een auto met wel wat meer een eigen identiteit…
Khadeem zegt
Geweldig, die automatische reclame in de eerste reactie. Zou de supercar MP4-12C de vergelijking met de minstens zo snelle X1 doorstaan…? Het zal een nipte overwinning zijn.
Rouge zegt
Waarom zit je niet in het midden? Dat is echt zonde!
frank zegt
@mr V8: volgens mij is gordon murray niet betrokken geweest bij dit ontwerp
de auto ziet er inderdaad uit als een kruising tussen een gallardo en een noble, niet opzienbarend, misschien dat de onderhuidse techniek dat wel is?
SummerSky zegt
It’s video time:
http://www.youtube.com/watch?v=WKuAP9jhrsI
York zegt
Vrij saai eigenlijk. Maar wel nog mooi. Maar toch.. Ik wil iets spannenders zien!
Mr. V8 zegt
@ Alex; maar wie dan? Ik dacht dat Murray McLaren runt. Ik weet wel dat Murray bezig is met dat kleine stadswagentje… Maar dit staat dus los van hem o.i.d.?
Alex zegt
@Mr. V8: Klopt wat Eric zegt. Murray werkt tegenwoordig via Gordon Murray Design. Hij is volgens mij al sinds 2004 weg bij McLaren, na het uitkomen van de SLR waarvoor hij wel de onderhuidse techniek leverde, maar de af-schu-we-lijke styling werd hem door Mercedes opgedrongen. Hopelijk brengt de T25 (of eerder het productieproces ervan) genoeg geld op voor een opvolger van de F1, één die er niet zo eenheidsworsterig uitziet.
CSL zegt
KWIJL, wat een bak.
@De V8 met twee turbo’s
Wie zei ook alweer dat een hoogtoerige motor met turbo’s niet samen gaan?
Als die evenveel weegt als een Mclaren F1 dan wordt het een monster.
Mairsil zegt
Die BMW reclame, “Echt vergelijkingsmateriaal heb je pas als je de ultieme proefrit met de BMW X1 hebt gedaan”, is hier toch wel een beetje jammer. Ik durf zo ook wel te gokken dat de MP4-12c niet echt met de X1 te vergelijken is…
rikkon zegt
@Mr V8: Murray en McLaren staan compleet los van elkaar
Mr. Opinion zegt
Leuk idee van McLaren om een straatauto te maken, maar wat een saai design! Het heeft de uitstraling van een pak vla… Het is net een Noble, of een Novitec TuLesto; hadden ze nu niet even bij een auto die toch niet gebouwd is voor snelheidsrecords, de auto een eigen smoel kunnen geven met een gedurfd ontwerp? Bijzonder teleurstellend…
Jochempie zegt
Lijkt me teveel op de Lotus Evora.
Eric zegt
Murray werkt in zijn eigen studiebureau en niet meer voor McLaren. Jammer dat ze de wagen in McLarenoranje hebben gespoten zoals de vroegere McLaren’s uit de jaren ’70. Ik zou hem de kleur van de F1 hebben gegeven en de foto’s getrokken in een witte studio.
@autoblog,
zijn er geen Hi-res foto’s beschikbaar. Nogal klein als wallpaper!!!!
Rob zegt
Dat valt tegen zeg, het lijkt wel een opgevoerde Opel Calibra!
StijnB zegt
De F1 ziet er vandaag de dag zelfs nog moderner uit, dit voelt aan als een conceptcar uit de 80’s…
Niels zegt
Lelijke kont
R77 zegt
“Het vermogen gaat direct naar de achterwielen en de koppeling is een seven-speed dual-clutch gearbox (er is geen handbak verkrijgbaar).”
iets klinkt hier onlogisch
Bert zegt
Valt echt tegen, zo anoniem…
Neusje lijkt iets op de F430,
de lijn lijkt weer op die van een Lambo,
tis net alles van niks en niks van alles.
Met als überdomper die kale oude man erin, nee dat verkoopt!
Ik zie de rijtesten wel tegemoet, niet dat die heel boeiend zijn van dit soort auto’s maar wellicht zit daar dan de saus.
J. zegt
Ik denk dat deze auto expres wat ‘ingetogen’ is ontworpen. Dit is de eerste volledig door McLaren ontwikkelde straatauto sinds jaren en ik denk dat ze met een wat ingetogen ontwerp er een makkelijke cashcow van willen maken.
Citrofiel zegt
Moet .. Me .. Beheersen .. Om .. Geen .. Vergelijkingsmongool .. Uit .. Te .. Hangen ..
Voor de rest niet heel spannend vormgegeven. Misschien door de bekende elementen..?
Waus zegt
Vindt dit een prachtig ontworpen auto. Niet te schreeuwerig inderdaad, maar zeker niet braaf.
Ascari zegt
Hmzz. de telegraaf schrijft:”Alleen voor de krachtbron, die onder een glazen motorkap hangt, doet McLaren een beroep op de know-how van een autofabrikant. Mercedes-Benz levert de 3,8 liter V8-motor met dubbele turbo en 600 pk/600 Nm aan McLaren, dat de enige gebruiker van het blok is.”
En hier hebben ze het over een eigen krachtbron…???!!!
donaldduck zegt
@Ascari:
Blok is 100% van McLaren zelf, (televaag verzint weer eens wat)
bakkerst zegt
@Ascari:
je bron alleen al, de telegraaf…
dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen.
daar komt bij, mercedes heeft geen 3.8 liter V8 in het gamma, dus van welk model had die motor moeten komen dan? en als ze een nieuwe motor in ontwikkeling hadden, dan hadden ze em echt wel in een eigen model gedrukt.
en wordt er niet expliciet geschreven dat MClaren dit model ZELFSTANDIG heeft ontwikkeld?
CowboyHenk zegt
Als er Geely op stond had waarschijnlijk iedereen deze auto uitgekotst.
CSL zegt
Gweldige Auto zo te zien
Hier nog twee foto’s:
)
)
Eric zegt
Ik wou ook nog even melden dat ik de velgen zou vervangen door iets mooiere exemplaren van H+R of BBS.
ook de zijsleuven hadden iets origineler gemogen. Nu wachten op bewegende beelden.
Eric zegt
Lijkt ook op de photoshop van de Lotus Esprit.
MattCurlew zegt
Tja niet spectaculier maar wel geslaagd. Dat mag ook wel weer eens na al die overdreven auto’s van tegenwoordig
Qash zegt
Alleen DSG? Laat maar zitten dan….
Schimanski zegt
Op de eerste foto van CSL in de comments zie je dat de MP4 toch wel dezelfde trekjes heeft als de F1. Ik zie er wel een duidelijke ontwerp vooruitgang in. Dit is volgens mij een auto die in het midden segment zit van McLarens plannen, dus er komt waarschijnlijk ook nog een monster aan. Ik zou zeggen, even geduld voor de echte F1 opvolger.
Duidelijk zegt
Oke… dit is dus gewoon een noble/gallardo leuk. Ik moet zeggen dat ze qua design geen moeite hebben gedaan.
Enkel zie ik op die plaatjes wel een toerenteller die pas vanaf 8500 in het rood gaat. Dat is natuurlijk wel weer zeer leuk :D
Burdy zegt
Plaatje en cijfers zeggen nog niet zoveel over hoe de auto rijdt. Maar heb wel vertrouwen dat Mclaren dat onder de knie heeft.
Freewarefreak zegt
Ik heb hetzelfde gevoel als iedereen hier. Erg saai, niet spannend, niet vernieuwend, teleurstellend. Je ziet er wat trekjes in van de oude F1, maar daar houd iedere spanning dan mee op. Zie liever die nieuwe Ferrari. En hoe werkt dat TFT scherm in het dash… cool… film kijken op zijn kant. ;)
M.J zegt
Iedereen lult maar over het uiterlijk, maar waar het om gaat is de rijkwaliteit en dat kan gezien de geschiedenis van MClaren alleen maar top zijn!
Ik wil zien wat Clarkson ervan vindt en hoe snel ie over het circuit gaat..
Wim zegt
Stuur en toerenteller…dashboard…doen me aan RX-8 denken
Wim zegt
Looks konden beter, oogt wat jaren 80-90… die achter spioler…
Ramshoek zegt
De liefde tussen McLaren en Mercedes is over!!!
Ze blijven nog even bij elkaar tot de kinderen de deur uit zijn (lees: SLR uit productie) en blijven nog even bij elkaar tot ze beiden een ander hebben (Mercedes is al druk aan het flirten met Brawn GP).
Hoelang Mercedes aan McLaren nog de jaarlijkse alimentatie blijft betalen (in de vorm van formule 1 torretjes) is nog even de vraag. McLaren lijkt nog niet toe aan sjans met een ander. Maar volgens mij is het allemaal een kwestie van tijd…
JanJansen zegt
@Ramshoek:
De liefde is inderdaad over, maar er is voer voor de roddelpers; McLaren blijkt zwanger te zijn van een Mercedes V8. Hoe lang weet niemand, naar het schijnt al meer dan 9 maanden. Er zijn zelfs mensen die beweren dat ie al kan lopen.
Zo zie je maar weer dat geld en macht erotiseert, hoe cliché.
vla zegt
Oh my god ik wil hem. Hoewel die versnellingsbak een beetje een minpunt is…
Kan niet wachten op het topmodel!! :D
Vincenzo zegt
haha tegenvaller dus. Lekkerste lijnen gejat van de anderen en er onstaat een ‘legendarische’ auto. Beetje triest is het wel, maar ja het is Engels :(
Blitz zegt
Ik weet niet of iemand dit al gezegd heeft maar zag het niet in de eerste posts… Gordon Murray heeft expliciet gezegd in meerdere artikelen op het net dat dit NIET de opvolger is van de McLaren F1 dus iedereen moet op houden met het vergelijken van de twee want ze hebben niks met elkaar te maken….
Willem zegt
Toch maar niet, ziet er plastic uit, doet me denken aan een opel tigra :O.o
Jo-zef zegt
Het staat buiten kijf dat dit scheurijzer rete-hard zal gaan, maar ik ben toch niet zeker of ik ‘m wel mooi vind! Net zoals bij de nieuwe Italia 458 hier ook de uitlaten centraal en hogerop in de achterpartij, nee man dat moet zo laag en zo breed mogelijk zitten! Verder oogt ie heel Japans (~Aziatisch) vind ik, als het ware een goedkoop plastieken conceptje van KIA of zoiets :?
Sjakie Peters zegt
Zoals velen al voor mij zeiden is het toch echt spijtig dat ondanks de mooi techniek dus auto weinig eigen identiteit met zich mee draagt. Dat is alleszins jammer te noemen omdat Mclaren toch niet bepaald staat voor het 13 in een dozijn gedachtegoed.
SimonMc zegt
In mijn ogen een zeer retro-design.
Me like !
GezondVerstand zegt
Als ik morgen de jackpot win dan staat ie op mijn shortlist :)
Timmie zegt
Aan iedereen die het design anoniem vindt: Hoe moet ie er dan uitzien? Zoals andere McLarens? Zo zijn er niet veel hoor!
Merry zegt
Ik weet even niet hoe ik hier foto’s in de post kan zetten maar er is dus ook een foto van deze nieuwe McLaren samen 2 andere auto’s die nog onder de camodoeken zitten.
Die foto staat er bij autoweek bij(ik weet het die site zuigt).
Dat is pas reden voor vragen!
Marck zegt
Had dan een mooi origineel uiterlijk uitgebracht mclaren,nou kan je de reputatie als mooie supersport wagens bouwer wel vergeten
Het doet me teveel denken aan andere wagens en niet aan nieuwe mclaren… eerlijk gezegd is dit echt een fail.
red-ax3993 zegt
Ik vind het een mooie wagen maar het interieur doet mij toch wel aan een Porsche Carrera GT denken.
SimonMc zegt
@red-ax3993: j
SimonMc zegt
@red-ax3993: ja, want die zwevende middenconsole heeft een Carrera GT ook…
Not
(vorige reactie mag verwijderd worden, was een foutje )
W115 zegt
Vind de SLR toch echt mooier, heel jammer dit.
Ik denk dat BMW en McLaren in de toekomst gaan trouwen, zal alleen maar ten goede komen :)
Henk zegt
zo zo spannende cijfers…
ivanadrive zegt
Doe mij wat aan Lotus denken qua stijl, om één of andere reden. Maar de Evora is toch een stuk spectaculairder. Net als de R8 en een hele resem andere sportwagens die een pak goedkoper zijn dan deze McL.
JanJansen zegt
Prof. Murray was ooit het brein achter McLaren.
Zijn visie en sturing in het F1 project maakten dat er iets speciaals werd gemaakt. Gelukkig heeft Murray aangegeven dat hij bezig is met een waardige opvolger van de F1… maar voorlopig niet met McLaren.
Ik mis een beetje een visie bij deze MP4-12C. De naam, layout en body zijn allemaal vrij behoudend.
No guts, no glory; deze gaat waarschijnlijk de geschiedenisboeken niet halen.
midasracer zegt
Wat een teleurstellend softe styling. De glimlachende grill, veel rond plaatwerk. Ik hoop dat hij spectaculair rijdt en klinkt, anders wordt deze auto geen succes. Bij de icoon status van de F1 komt hij zoiezo niet in de buurt. Als ik geld had voor een dergelijke auto, zou ik toch voor de Gallardo of de 430 Scuderia gaan.
Kees Koning zegt
hij ziet er een beetje te “saai” uit voor een supercar
paultje2small zegt
ik vind hem er heel vet uitzien mooier dan elke ferrari misschien is het geen recordbreker maar de vorige mclaren kwam met 620 pk to de 380 km/u en deze heeft 20 minder? dus ik voorzie een goede topsnelheid
arnold zegt
dit is slecht als ik mclaren was had ik een veyron killer gemaakt.
maar hij ziet er wel prachtig uit.
HDM zegt
Hij is lelijk. Tis teveel Farboud/360/430/etc/etc/etc, et ziet er ook uit als een nonbadged Farboud, en hij mist McLaren looks. Dit ziet er te saai uit en teveel van hetzelfde.
Voor mij een faal.
rwd zegt
ben benieuwd naar een vergelijking tussen deze McLaren en de Ferrari 458 ;-)
Tommy2 zegt
Wohoo wat een vette bak!:D Ziet er zeer gelikt uit, bruut!
Alleen jammer van die miniatuur V8, had best een 4,0-5,0 liter dik blok mogen zijn, liefst een 6,0 liter natuurlijk, klinkt veel machtiger dan dit! Daar dan turbo’s op en je hebt zo 700 pk’tjes. :P
w0o0dy zegt
@Tommy2: dit ding heeft een atmosferische 3,8 v8 die 8500 toeren draait en er 157pk per liter uitbraakt….
HALLO!! 157pk per liter! Worden we ff allemaal wakker? Its amazing!
Die motor moet waanzinnig lekker zijn zonder turbo’s en andere shit. Gewoon een “ouderwetse” atmosferische motor, en toch hypermodern, met supergoed gebalanceerde lichtgewicht componenten in een auto die grotendeels van carbon is…. dit wordt een “classleading” om niet te zeggen “competition beating” sportscar…
w0o0dy zegt
Video’s
Autocar “walkaround….”
http://www.youtube.com/watch?v=WKuAP9jhrsI
En Jay Leno mocht naar de fabriek en mocht zelfs even zitten in de nieuwe Mp4-12c
http://www.youtube.com/watch?v=cjsFhxqPCd0
Freewarefreak zegt
@w0o0dy: Die laatste zin van het tweede filmpje: “Ik zou als ik McLaren was een persoon van hoog aanzien uit Los Angeles het eerste exemplaar verkopen met nummer 001. Dat zou uit marketing oogpunt nou eens een slimme zet zijn…” Whahaha…. de fl*kk*r… die zit zijn eigen wagenpark al weer op te waarderen… ;)
w0o0dy zegt
@Freewarefreak: Geef jij hem ongelijk? Ik denk dat hij nog gelijk heeft ook en hij wil er vast ook wel redelijk voor betalen… (full price misschien niet, en hij wil zeker de eerste zijn).
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
Een Nissan R34 skyline draait toch ook een aardige berg toeren. Dacht ook zo´n 8000. Toch ben ik het met je eens dat dit zeldzaam is. In de racerij zie je het ook vrij zelden.
w0o0dy zegt
ehm sorry…. zat niet op te letten… twee turbo’s staat er? Maar dan kan het dign toch geen 8500 toeren draaien? WTF?
w0o0dy zegt
hmm blijft een amazing stukkie techniek, maar had liever geen turbo’s gezien…
Vraagje: welke productie v8 of welke motor überhaupt draait 8500 toeren terwijl er turbo’s op zitten? Anyone?
w0o0dy zegt
Moet ook geen 9-11 beelden en autoblog combineren…
BamBam zegt
Zal wel weer een fantastische wagen zijn….maar ik kan er niet warm voor lopen. Plak er een Lotus badge op en ik geloof het ook.
Eric zegt
Grote kans dat Jay de eerste in zijn garage heeft staan,dus. In zilver vond ik hem beter dan in dat oranje.
Nu er een persoon in zit krijg je een betere look van de grote van de auto. Ben benieuwd wie als eerste deze wagen over het circuit mag jagen.
Solstice zegt
Laat die nieuwe Esprit maar zitten, dit is ‘m!
ricardo zegt
UPDATE: Meer foto’s aan de gallery toegevoegd.
Nick zegt
@W0o0dy: Zo spectaculair hoeft het niet te zijn, ik moet eerst de compressieverhouding weten.
De Ferrari F40 haalde ook wel de 8500 tpm, maar de redline ligt al bij 7750 tpm.
Van de Audi BYH (4.2 V8 FSI) motor weet ik dat ondanks hij met compressieverhouding van 12,5:1 een flinke turbodruk aan kan.
Maar dit blok is ook doorontwikkelt met Mahle-Cosworth uit de DFR welke een afstammeling is van de double-four valve.
Cantago zegt
Ik zie veel stijlelementen van andere auto’s… Prestaties zijn leuk, maar beetje 13 in een dozijn en ja… Een supercar die let op CO2 uitstoot? Een compromis dus, en das nooit een geweldige supercar! En ja… het uiterlijk is nou niet echt spectaculair, het had het ruige broertje van een Lotus kunnen zijn, of is het de zus van een Noble? Ik wordt nou niet echt enthousiast…
w0o0dy zegt
@RenesisHp: en 8500 is de redline waar je em regelmatig vanaf mag laten stuiteren zonder dat ie stuk gaat. Het echte plafond ligt dan waarschijnlijk nog zo’n 300toeren hoger (of meer). De auto moet trouwens ongeveer 1350kg wegen (leeggewicht) dus rijklaar zo’n 1500/1550? Dat is heftig met 600pk en 550nm koppel… Ik zeg toppertje!
F355GTB zegt
Super!
Eindelijk weer een echte McLaren! Met middenmotor, zoals een echte sportwagen betaamt. En ook nog eens een ‘eigen’ motor…
Die afzichtelijke SLR was toch niet McLaren-waardig…
Ik vind deze erg geslaagd.
http://www.autojunk.nl/2009/09/mclaren-mp4-12c-ron-dennis
VonStroke zegt
Het design vind ik nogal anoniem en weinig spannend. Jammer dat er geen handbak is, strookt niet met de originele filosofie van de F1.
Tomaaas zegt
Hij is maar ong. 120.000 euro (heb ik uit filmpje van wOoOdy) dat is best goedkoop EN hij is best wel mooi ik zal hem wel willen hebben.
BananaFlip zegt
In een straatlegale McLaren wil je natuurlijk wel in het midden zitten…
MichaelPB zegt
12c? Ik verwacht dan 12 cylinders. En geen 8