Lexus bedient de coupéminnende autoliefhebber op de Tokyo Motor Show met de alleraardigste RC. Het fijne aan deze auto; het is geen experimenteel concept, maar een voltooid productiemodel dat over iets meer dan een jaar bij de dealers komt te staan.
De vormen van specifieke elementen zoals Lexus’ spindle grille op de RC hebben we hier al uitgebreid beschreven, nu duiken we in het motorenaanbod, dat twee varianten beslaat. Als eerst is er de RC350. Uitgerust met een 3,5 liter V6 levert hij 314 pk bij 6.400 tpm en het koppel komt uit op 380 Nm. Dit vermogen wordt via een achttraps automaat (Sport Direct Shift) met stuurflippers richting de achterwielen gestuurd. Leuk detail: in M (manueel) gaat de koppelomvormer vanaf de tweede versnelling ‘op slot’ waardoor er schakeltijden van slechts 0,2 tellen mogelijk zijn.
De tweede aandrijflijn is een potentieel bijtellingsvriendelijke optie. In de RC300h vormt een 2,5 liter viercilinder de basis, ondersteund door een 105 kW sterke elektromotor en gekoppeld aan een CVT-bak. Het totaalvermogen van deze semi-elektriekheid komt uit op 223 pk. Uitstootcijfers ontbreken nog.
En ja, de RC komt er ook als vierwielaangedreven model, maar Lexus is er nog niet uit in welke markten ze dit zullen aanbieden.
tupperware zegt
Wat een schoonheid, daar bij Lexus durven ze tenminste hun nek uit te steken.
toyotafortuner zegt
My god! Wat een beauty! De rode kleur staat hem erg goed.
sjeppie156 zegt
Super mooi alleen jammer dat de dikke wielkasten achter weg gelaten zijn had echt iets weg van een AM one-77. Of haal ik nu modellen door elkaar bij lexus
julez zegt
Oh wow! Wat een geile auto… Interieur is ook echt prachtig!
eklasse zegt
Eindelijk weer eens een mooie auto uit Japan. Mocht even duren!
Simpson zegt
Mooie wagen, maar ik vind hem wat te braaf, op de een of andere manier.
Als er had gestaan dat dit een nieuwe opel calibra was geweest, had ik het ook (bijna) geloofd.
bsxc2 zegt
Jammer dat hij pas tegen 2015 bij ons is, anders konden we hem al als sneeuwschuiver gebruiken.
woot zegt
Heel erg mooi!
agera zegt
In een woord WOW beter dan de Duitse premium top-3.
berlinetta zegt
Inderdaad eindelijk weer eens iets moois uit Japan. Dat komt niet vaak voor in mijn ogen. Ben benieuwd naar de prestaties van die V6!
mashell zegt
Doe maar niet. Verschrikkelijk lelijk front en voor de rest uiterst onsamenhangend design (de scherpe lijn die eindigt bij het achterlicht begint ergens midden op de deur heeft met de voorkant van de wagen blijkbaar geen enkele binding). Nee, Lexus zo blijven de mensen de Lexus showroom voorbij gaan en BMW 4 series kopen, dat kan en moet beter.
pikes83 zegt
Prachtige auto!!!! Ik voorzie ook nog een 2liter turbo in de toekomst.
burninrubber zegt
Ik vind het interieur prachtig, de achterkant prachtig en ook het zijaanzicht prachtig. Maar die voorkant kon echt veel beter
gregorius zegt
Lijkt me een gevalletje Amerikaanse markt.
Zeker met het topmodel wat minder dan de 100pk/L doet; dat soort dingen kunnen nog in Amerika.
Hier in EU zal het ook wel weer voor een premium prijs in de mark gezet worden. Dan ga je t vervolgens met een 428i of 435i vergelijken en dan heb je een grote kans dat je toch bij de BMW aan gaat komen.
In dat geval heeft de Hybride meer kans in NL; wie weet dat ze er nog 14% of 20% bijtelling uit kunnen slepen.
a3z67 zegt
Check de video… Knap stukje commercial…
‘► 2014 Lexus RC – OFFICIAL Trailer’ bekijken op YouTube –
https://www.youtube.com/watch?v=fH3nCEJkHSw&feature=youtube_gdata_player
d15b2 zegt
Ben ik dan de enige die denkt dat dit op basis van de GT86 wordt gebouwd?
tupperware zegt
@d15b2:
Ja, deze coupé op basis van de IS.