Pagani is nu echt te ver gegaan, met deze Zonda Revo Barchetta.
Gebouwd volgens de visie van één man, een design dat straaljagers doet verbleken en een waanzinnige V12-sound. De Pagani Zonda heeft alles in zich om een klassieker te worden. Sterker nog: dat is ‘ie misschien al.
Het begon allemaal in 1999 met de Zonda C12, maar sindsdien zijn er talloze varianten gekomen. De looks werden daarbij steeds extremer. Nu kun de Zonda wat extra carbon en een gigantische taartschep prima hebben, maar je kunt ook te ver gaan.
Dat punt is nu heel duidelijk bereikt. Er blijven nieuwe one-offs gebouwd worden op basis van de Zonda en de meest recente is extremer dan ooit. Pagani heeft voor deze auto echt alles uit de kast getrokken. Het resultaat is de Pagani Zonda Revo Barchetta, die momenteel op Goodwood staat te pronken.
Als basis is de Zonda Revolucion genomen, wat de meest extreme versie van de Zonda is. Dat betekent niet alleen hele heftige aerodynamica, maar ook 800 pk en 750 Nm aan koppel. En het betekent nog iets: deze Revo Barchetta is waarschijnlijk niet straatlegaal.
Het grootste verschil met de Revolucion is het dak: dat schittert namelijk door afwezigheid. Dat niet alleen, ook de halve voorruit is verdwenen. Dit zagen we eerder bij de Zonda HP Barchetta, die wel gewoon straatlegaal was. Het voordeel van deze auto is: in een raceauto moet je sowieso een helm op. Dat je een halve voorruit mist is dan niet zo’n punt.
Ondanks alle spoilers, roof scoops en canards vond de eigenaar het ontwerp toch nog wat te rustig. Daarom heeft hij de auto ook nog eens laten voorzien van een drukke livery in drie verschillende kleuren. Naar eigen zeggen is Pagani daar twee jaar mee bezig geweest.
Het lijkt te gaan om een omgekeerde Russische vlag, maar er zit toch een ander verhaal achter. De livery is geïnspireerd op een Can-Am raceauto die in de jaren ’60 door Horacio is ontworpen. Vanuit die context is de voorruit ook helemaal historisch verantwoord.
Ook al zit er misschien een gedachte achter, de auto wordt er niet fraaier van. Integendeel, de auto is bijna niet meer als Zonda te herkennen. Misschien moet ome Horacio toch maar eens zeggen: het is mooi geweest met de Zonda.
giulia64 zegt
Snel wegklikken en terug naar die prachtige Miura….
bietje zegt
“Misschien moet ome Horacio toch maar eens zeggen: laten we het zo mooi mogelijk houden met die Zonda.”
Qua afwerking zijn die Pagani’s wel kunststukjes, maar mij kan het niet bekoren… té kitsch.
woudloper zegt
Horacio is geniaal. Ze hebben de laatste jaren zelf een groot deel van de zonda S en F opgekocht die te koop kwamen (marktprijs tussen de 2-4 miljoen) om dan op vraag van nieuwe klanten zonda 760 te bouwen (prijs van die kit apart is rond de 4 miljoen als je zelf een zonda aanlevert) en finaal te verkopen nu voor 10-15 miljoen.
coldzero zegt
Terwijl ik de S en de F eigenlijk de mooiste versies vind, op de Cinque na maar dat is een roadster. Zou toch zonde zijn als die opgeofferd worden voor deze kitscherige bakken.
Edge zegt
Leuk dat ook Pagani een speciaaltje maakt ter ere van het 50-jarige bestaan van BMW M!
srbb zegt
Ach, Porsche maakt na 60 jaar en een miljoen 911’s ook nog altijd maar nieuwere en lelijkere versies van dezelfde auto, maar wanneer die uitkomt springt het journaille een gat in de lucht.
Dat Pagani zou moeten stoppen met de Zonda is maar een flauw beetje Top Gear na-papegaaien, laat Horacio lekker doen waar die goed in is, beter dan die Huayra!