Momenteel is het de Chiron die de headlines pakt en da’s zeker terecht. Lang geleden viel Bugatti nog niet onder de Volkswagen-groep en ook toen werden interessante auto’s gebouwd.
Voor wie het gemist heeft: de eerste Chiron staat inmiddels op Nederlands kenteken. Bugatti is echter een merk dat, hoe zeggen we het netjes, met vallen en opstaan heeft “overleefd”. In den beginne maakte het van origine Franse merk furore met wonderschone auto’s als de welbekende Atlantic 57SC, die we tegenwoordig kennen dankzij Ralph Lauren.
Het chassis waar deze klassieker op gebouwd werd zou uiteindelijk worden doorontwikkeld. Van dat doorontwikkelde chassis, genaamd Type 101, zijn zeven stuks gebouwd, allemaal met een ander koetswerk. De Type 101 was het platform dat het merk er na de oorlog weer bovenop moest helpen. Helaas liep het anders, al heeft deze Type 101C Roadster daar weinig mee te maken.
De 101C staat namelijk op het aller- allerlaatste Type 101-chassis dat in de oorspronkelijke fabriek werd gebouwd. De koets is een ontwerp van Virgil Exner en de auto werd in 1965 gebouwd door Ghia. Onder de kap ligt een 3,3 liter acht-in-lijn met een vermogen van zo’n 200 pk. Omdat de diverse Type 101’s stammen uit de jaren ’30 en ’50 (met een kleine break vanwege WO II), is deze auto dus een nakomertje.
Op de autoshow van Turijn moest de cabrio genoeg geld bij investeerders los weten te peuteren om de productie op gang te krijgen. De reacties op de Type 101C waren behoorlijk positief, maar helaas niet positief genoeg om het eens roemruchte merk nieuw leven in te blazen. Sund, al is het, met wat hordes op de weg, allemaal goedgekomen met Bugatti.
E34M5Touring zegt
Nou weet ik gelijk waar Exner z’n inspiratie voor de Stutz heeft gehaald. Veel van zijn designs volgen deze lijn. Vind het niet echt mooi eerlijk gezegd. Eerder apart.
Rob zegt
@e34m5touring:
Je doet Exner wel een beetje te kort als je deze Bugatti en de Stutz er uit pikt als hét voorbeeld voor zijn ontwerpen.
Zo introduceerde hij in 1955 bij Chrylser de “Foward Look”. Begon redelijk clean met de eerste Chrysler 300 uit de Letter Series. Maar in 1961 was dat geëvolueerd tot de Chrysler 300G. Flink veel overdaad en gigantische vinnen, maar wel een ontwerp dat vanuit elke hoek klopt. En lijkt in de verste verte niet meer op de eerst 300 uit de Letter series. Heel erg knap, en dat in slechts 6 jaar tijd!
Ook heeft hij prachtige concepts op zijn naam staan: Desoto Adventurer II, Dodge Firearroq, Plymouth XNR, Chrysler Diablo.
Nee, hem enkel herinneren van de Stutz Blackhawk zou jammer zijn…..
E34M5Touring zegt
@rob: Ik ben bekend met z’n werk, was niet m’n bedoeling om hem ’tekort’ te doen. Maar je ziet bepaalde designelementen in veel van z’n werk terug. Daar doelde ik meer op. Van deze Bug totaan de Stutz.
ramshoek zegt
Die laatste zin ‘dat het allemaal toch nog goed is gekomen’ – Onbegrijpelijk!
De merknaam is gewoon gekaapt door een of andere megalomane VAG manager. Het huidige Bugatti heeft geen bips te maken met het HISTORISCHE Bugatti.
Esprit_de_Flandre zegt
@ramshoek: En? Het huidige VW heeft ook niets te maken met het HISTORISCHE VW. En dat geldt voor elk merk…
berlinetta zegt
@esprit_de_flandre: Volgens mij bouwt Volkswagen nog altijd wagens voor het volk. Je ziet ze massaal rijden.
ramshoek zegt
@esprit_de_flandre: Volkswagen is nog steeds een voortzetting van het bedrijf dat in de 30’er jaren is opgericht door dat mannetje met dat gekke snorretje…
Zelfs merken als Aston Martin en Maserati zijn, ondanks dat ze door de decennia heen meermaals zijn overgenomen, nog steeds een voortzetting van het originele bedrijf. Bugatti niet.
simppa zegt
@ramshoek: het ‘HISTORISCHE’ Bugatti was al jaren ten onder gegaan als VAG het niet onder hun vleugels had genomen.
bofkont zegt
@ramshoek: Zouden ze dan nog steeds maar vooroorlogse auto’s moeten gaan produceren?
Ik vind het zeer respectabel wat VAG heeft gedaan met Bugatti, het was vroeger al een merk voor de allerrijksten en dat is het nog steeds, in die zin past het precies weer.
Rob zegt
@ramshoek:
VAG heeft een prima werk geleverd met de reïncarnatie van Bugatti. Uitstekend werk zelfs!
De Veyron en Chiron doen namelijk de extravagante art-deco periode van Bugatti (niet hun racewagens dus) herleven. Het is überhaupt niemand (maar dan ook echt niemand!) ooit gelukt om het jaren 30 art deco sfeertje, wat er heerste in de auto-industrie toen, te doen herleven.
Behalve Volkswagen dus. Zij doen dat “eventjes”. En dat is echt ontzettend knap.
PeugeotGTI zegt
@ramshoek: Net zoals Spyker . .
berlinetta zegt
Ik vind het design maar een onsamenhangend geheel. Alsof het een Amerikaanse musclecar moest worden maar om het toch nog een beetje classy te houden, schroeven ze er whitewalls op. Bovendien is het een Bugatti dus er moet hoe dan ook een Bugatti-grille op.
Gulli zegt
Lijkt wel op de 60’s batmobile
willeme zegt
Leuk artikel, @MaurtitsH!!
toyotafortuner zegt
Schitterend ding zeg!
viezefreddyw zegt
Als ik zijn neus wegdenk en de auto alleen vanaf de motorkap bekijk, vind ik het een prachtig ding. Zeker op de foto waarbij staat “beautiful side view!”
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: ja de neus is echt zum kotzen.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit in de jaren ’60 wel mooi is.
viezefreddyw zegt
@rufctr01: Bekijk het eens van de andere kant. Tot en met de jaren ’70 werden auto’s nog een beetje ‘ontdekt’. Designers mochten volledig hun gang gaan. Zij hoefden zich toen nog geen zorgen te maken om veiligheidsvoorzieningen of kentekenplaathouders. Dan krijg je vaak creaties die we tot op de dag van vandaag meer dan mooi vinden. Kijk bijvoorbeeld naar een Jaguar E-type. Ook krijg je dan creaties die we heel erg gek vinden maar toch wel mooi is, zoals een Cadillac Eldorado uit 1959.
Maar soms, echt heel soms, werd er wel eens iets gebouwd wat we minder mooi vinden. Zoals dus bovenstaande. Maar toch weet ik het dan weer te waarderen. Het ding heeft wel iets, toch? Alleen de grill had wat mij betreft wat anders gemoeten. Als dat anders was geweest, dan vond ik het een schoonheid.
retsok zegt
Lijkt wel een wacke racer mobiel.
martingtv zegt
“het van origine Franse merk “, klopt niet. Bugatti is opgericht in Duitsland door een Italiaan.
Dutchdriftking zegt
T heeft wel wat.
e1000bmw zegt
Dit krijg je als je een auto laat ontwerpen door een Amerikaan en bouwen door een Italiaan…
Rob zegt
@e1000bmw523i:
Dit krijg je als je een auto laat ontwerpen door een Amerikaan en bouwen door een Italiaan…:
http://www.conceptcarz.com/images/DeSoto/54-DeSoto-Adventurer_II_DV-10-GG_d01.jpg
Denk wel de mooiste auto ooit. En dat is ook Exner – Ghia combinatie ;-)
e1000bmw zegt
@rob: Ik zie toch liever Italiaans design met Amerikaanse techniek en bouwkwaliteit…
desjonnies zegt
Leuk, een Bugatti met de koplampen van een Ami6……
http://www.delest.nl/images/aanbod/415/img/9910_1478586170.jpg
Rob zegt
Virgil Exner uiteraard, het eerste waar ik aan moest denken bij het zien van de titelfoto.
Erg leuk voor de verzamelaar/liefhebber van dit soort concepts, voor de rest van het autowereldje niet echt eigenlijk. Past bijvoorbeeld wel mooi in de Bortz Auto Collection. Hoewel Joe Bortz met name GM verzameld, gaat hij deze Exner Bugatti zeker mooi vinden denk ik.
grandmasterb zegt
Ziet er een stuk beter uit dan de huidige, te dikke, lompe en zeker niet mooie, VW-Bugatti’s met aan elkaar geplakte vwgolfjesmotoren, die niet in de schaduw kunnen staan van de originele Bugatti’s van vroeger.
lincoln zegt
Unmistakeble Exner ..
Ben geen fan van zijn hand maar snap de filosofie wel ..
Hoort zeker niet bij de toegankelijke designers ..
Heeft bij Chrysler een flinke stempel gedrukt op de mainstream meuk iig ..