Uitbreiding voor de Picanto-familie!
SUV’s en crossovers verkopen als een trein en met de X-Line probeert Kia daar een graantje van mee te pikken. De populaire A-segmenter die hoog op de pootjes staat heeft 15 millimeter extra bodemvrijheid. Om het avontuurlijke karakter te onderstrepen krijgt deze editie skidplates, sportieve 16 inchers en lime green elementen rond de befaamde tiger nose grille.
Verder is deze versie nagenoeg gelijk aan de standaard Picanto. De bagageruimte meet 255 tot 1.010 liter en kan de achterbank in delen worden neergeklapt. MAar er is meer! De X-Line wordt namelijk de eerste Picanto die leverbaar is met de 1.0 T-GDI benzinemotor. Deze driecilinder is goed voor 100 k en 172 Nm. De standaardsprint zit er in 10,1 seconden op, wat behoorlijk netjes is in deze klasse.
Standaard is de X-Line voorzien van LED-dagrijverlichting, mistpitten, keyless entry en een afgeplat stuur. Het infotainmentsysteem is ondergebracht in een 7 inch touchscreen met 3D kaarten en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Je smartphone opladen kan draadloos of via de USB-poort en parkeerschades behoren dankzij de achteruitrijcamera tot het verleden.
De verkoop van deze nieuweling start in Q4 van dit jaar.
dawwg zegt
Nog 15mm hoger; rijdt dus nog slechter dan de normale Picanto ? Ik zal wel oud worden, maar de auto doet met denken aan 80s cartoons waar mens & machine muteerde tot freakshow door radio-actief afval; een beetje zoals De Hulk. Die koplampen-ogen helpen niet mee in dat opzicht. Maar goed; in ieder geval niet saai zullen we maar zeggen …
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dawwg: Als je NOG ouder word, val je precies in de doelgroep van dit ding ;)
dawwg zegt
@svenska_aeroplan_ab: Dat duurt nog bijna 30 jaar hoor :)
Forza zegt
Eigenlijk zijn het enige mooie hiervan de foto’s zelf. Maar in semi-avontuurlijk en sterk vergrijzend Nederland zal ie wel lekker gaan verkopen.
berlinetta zegt
Het nut achter deze versie ontgaat mij volledig. Die 15 mm extra bodemvrijheid heeft geen enkele toegevoegde waarde. Het zorgt er nauwelijks voor dat het instappen gemakkelijker gaat. Als je je reet vanwege je broze botjes niet kan parkeren in een normale Picanto, dan zul je hier ook moeite mee hebben. Daarnaast zorgt de bodemvrijheid ook niet voor betere rijeigenschappen. Die worden er alleen maar slechter van.
janmetdelangeachternaam zegt
Natuurlijk…
Onehp zegt
Licht en monter driecilindertje, lijkt me een leuk karrertje om mee te gaan scheuren op krappe boerenwegjes :)
jaso013 zegt
En de prijs is??? Zeker rond de 16k… dan laat maar zitten.
El-Loco zegt
@jaso013: ik dacht exact hetzelfde. Met een kleurtje, trekhaak en afleverkosten zal het apparaat vast in de buurt van de 20 komen
noosaheads zegt
@el-loco: De rijklaarmaakkosten zitten alweer een tijdje wettelijk verplicht in de vanafprijs.En ik heb veel picanto’s verkocht maar onder geen een zat een trekhaak.
poes zegt
Wat een negativiteit hier zeg…
Lekker boeiend dat ‘ie 15mm verhoogd is. Alsof je dat direct merkt. Dat zou ook inhouden dat je door puur het verlagen van je auto met 15mm een veel betere wegligging krijgt. Onzin natuurlijk.
Verder vind ik het een – voor het segment – leuk wagentje. Het heeft gewoon net iets meer body gekregen. Iets dat al deze autootjes goed kunnen gebruiken, ze zijn immers van nature vrij klein.
dawwg zegt
@poes: Een lagere auto betekent een lager zwaartepunt; dat doet best veel op de wegligging im bochten (bij een sportauto); niet bij deze auto die toch al hoog op de poten staat en op comfort & voorspelbaarheid afgesteld is …
dawwg zegt
@dawwg: Nu vergeet ik punt 2 nog: een iets lagere afstelling (mijn auto gaat b.v. vanzelf 15mm omlaag op snelwegen snelheid) zorgt ook voor een lagere luchtweerstand; dat tikt bij 100+ km/u best aan; in stadsverkeer doet het eigenlijk niets…
poes zegt
@dawwg: 15mm zonder verdere aanpassing doet echt bijna niets. Niet bij een Picanto, niet bij een Golf, niet bij 911, etc.
Andere banden, een ander onderstel, een andere gewichtsverdeling (!), zulk soort zaken hebben veel meer invloed dan puur 15mm verhoging of verlaging.
2wheeler zegt
Prima karretje, voor iemand anders.
davelepeef zegt
Standaard voorzien van een afgeplat stuur… Eeh… Is dat anders een optie? Wat moet ik ermee? Heeft het nu?? Meer ruimte voor dikke poten??
dawwg zegt
@davelepeef: Ja, de zitpositie is zo hoog dat het vermoedelijk (!) zo ongeveer een vereiste is. Kweenie of het stuur zelf ook in hoogte verstelbaar is, maar anders is dit een goedkoop alternatief :)
knapzuur zegt
@dawwg: vind je het gek met de adviesprijs die (jullie?) Kia hanteren voor een afneembare trekhaak én kabelset want die zijn blijkbaar seperaat te bestellen.
Overigens is dit hele pakket ‘nodig’ om te verdoezelen dat het stiekem toch best een vies motortje is en dan in de prijs van een hoog plastic opsmuk nog goed te praten valt.
De huidige ongeblazen 3-cilinder is in de test dan nog wel aardig maar een geblazen Clio 3-cilinder verbruikt echt beduidend minder wanneer de snelheid de 70 km/h overschrijd.
kilum zegt
Ik vind hem wel grappig. In deze klasse ziet het er goed uit. Ik zou niet zo snel iets uit dit segment weten wat ik liever in plaats van deze zou kopen.
Dutchdriftking zegt
Picanto X-line, je verzint het toch niet….
david36254 zegt
I’m driving in a lime-greeeeeen kia!