De Volvo EX30 kan zijn borst natmaken, want hier is de Kia EV3.
Een futuristische concept car presenteren en vervolgens een slap aftreksel op de markt brengen, daar doet Kia niet aan. Als Kia een concept car presenteert kun je ervan uit gaan dat de productieauto niet veel zal afwijken. Dat is ook met de Kia EV3 het geval.
De Kia EV3 is nu namelijk officieel onthuld en oogt net zo futuristisch als de concept car. Stiekem wisten we dat al, want de EV3 was vorige week al gelekt. Het grootste verschil met de EV3 concept is dat er nu deurgrepen aanwezig zijn en een extra raamstijl.
Het uiterlijk is dus geen verrassing, maar wat we nog wisten waren de specificaties. Laten we even beginnen met de afmetingen: met een lengte van 4,3 meter is de EV3 nog iets compacter dan de Niro. De EV3 is wel ietsje breder en hoger. Je zou het dus eigenlijk kunnen zien als het elektrische equivalent van de Niro. Die er ook al als EV is.
Desalniettemin heeft de Kia EV3 zeker wat toe te voegen. De EV3 Long Range heeft een 81,4 kWh accu, waarmee een range van maar liefst 600 kilometer mogelijk is. Dat is vrij uniek in dit segment. Het is zelfs nog meer dan de EV6. Snelladen van 10 tot 80% kan in 31 minuten. Naast de Long Range komt er ook een versie met een 58,3 kWh accu, maar de specificaties daarvan zijn nog niet bekend.
Ongeacht het accupakket krijg je een elektromotor die 204 pk en 283 Nm aan koppel levert. Daarmee zit je in 7,5 seconden op de 100 km/u. Op dat punt verzet Kia geen bakens, maar voor een compacte cross-over is dit natuurlijk vlot zat. De topsnelheid ligt op 170 km/u.
Qua technologie is de Kia EV3 helemaal bij de tijd. Zo beschikt deze auto – net als zijn grotere broers – over V2L-technologie. Ontgrendelen kan via je smartphone en inparkeren kan de auto volledig zelfstandig.
Al met al lijkt de Kia EV3 een potentiële bestseller, mits de prijs een beetje oké is. Maar daar gaan we wel vanuit. Helaas kunnen we de prijzen nog niet vermelden. Die worden in de aanloop naar de introductie bekendgemaakt, ergens in de tweede helft van het jaar.
KEV9 zegt
De Duitse premium merken worden meer en meer de hoek waar de klappen gaan vallen, ingeduwd. Als straks Toyota dan ook nog eens met de solid state accu gaat komen waardoor de range flink wordt verhoogt en de laadtijd flink naar beneden gaat, zal het nog moeilijker gaan worden voor diverse Europese autobouwers
Johanneke zegt
Op het moment valt er meer geld te verdienen met ICE auto’s dan met EV’s, dus nu nog geen problemen. Wanneer het kantelpunt daar is moet je zorgen dat je er bij zit en op grote schaal voor een lage prijs EV’s kan bouwen.
Friez zegt
Er moet toch wel veel gebeuren om mij weg te krijgen bij de Duitse premium merken. Ik vind dat Kia hele mooie auto’s maakt op dit moment, maar ik heb er 0,0 emotie bij.
MarcoM zegt
Kwestie van smaak, ik rij ook liever in een Mustang met V8.
Flutterbear zegt
Solid state accu is nog een grotere belofte dan autonoom rijden. Beide ook ongeveer net zo ver verwijderd van productie.
KEV9 zegt
October, Toyota and Japanese oil giant Idemitsu Kosan announced they would develop and build solid-state EV batteries. The batteries are expected to begin rolling out in 2027, with mass production following.
Vikram Gulati, head of Toyota Kirloskar Motor, confirmed the plans at an investment summit in India. “We will be rolling out our electric vehicles with solid-state batteries in a couple of years from now.”
It will power “a vehicle which will be charging in 10 minutes, giving a range of 1,200 km (750 miles),” Gulati said. According to Toyota’s India boss, the battery will also have a “very good” life expectancy.
Flutterbear zegt
Ze zouden ook al klaar zijn voor de olympische spelen in Tokyo.. Die loze belofte zijn alleen bedoelt zodat je nu niet naar de concurrentie rent. Solid state is het nieuwe waterstof.
HZW zegt
Is een solid-state accu ook kleiner en lichter dan de huidige accu’s, zodat het wagen gewicht omlaag gaat.
mashell zegt
Tegen de tijd dat Toyota solid state accu’s heeft dan heeft de rest van de industrie die ook. Het is immers een algemene ontwikkeling en geen Toyota only ontwikkeling. Toyota heeft een aankondiging gedaan omdat hun huidige EV’s ruk zijn en ze willen laten weten dat het beter wordt, de andere merken willen geld verdienen met de EV’s van nu en doen dus geen lange termijn aankondigingen.
duke3 zegt
Dit ziet er strak en doordacht uit.
Ik denk dat vooral Geely/Volvo hier last van krijgen. Een no-brainer om nu nog een EX30 of 40 te gaan bestellen.
utregcity zegt
Kan me niet voorstellen dat iemand, ik zelf b.v., die in de markt is voor de Volvo nu voor deze KIA kiest. Ik vind, en dat is subjectief en heel persoonlijk, hem te ‘over designed’. Hou meer van het rustige Scandinavisch design van de Volvo. Maar ieder z’n meug.
Gulli zegt
Ik vind de buitenkant van de Volvo mooi, strak en Scandinavisch. De binnenkant ziet eruit als zo’n Legotafel die je vroeger in winkels zag staan. Net zo kaal en glad.
Ik hou best van minimalisme, maar als je ALLES maar dan ook ALLES in het scherm gaat proppen om maar geen fysieke knoppen te hoeven gebruiken (los van de knopjes voor het raam) dan ben je wat mij betreft gewoon af.
lekkerlinksrijden zegt
Totdat je binnen zit of probeert te zitten. Materialen zijn matig, alles in dat scherm, totaal geen ruimte op de achterbank, verbruik van een zeecontainer. Ik zou toch even bij Kia gaan kijken of een leuke kleur misschien een beetje helpt, maar zelf ben ik ook geen fan van de Kia verlichting, het is idd een beetje te veel.
MarcoM zegt
Ik heb de EX30 een middagje gereden, rijden prima, verbruik hoog, ruimte achterin erg krap. Looks prima.
HZW zegt
Volvo’s zijn tegenwoordig ook gewoon verkapte Chinese auto’s
Dus dan ben je mijn inziens beter af met een KIA.
ericc zegt
Ik verwacht veel van de “neue klasse “ van BMW. Ook veel range tav het huidige aanbod. En de design taal van de Europese constructeurs bevalt me meer dan het design van het verre oosten!
Mocha Joe zegt
Niet slecht! Met die kleine accu zou hij nog ~430km WLTP halen. Ben benieuwd of je die ook op de leuker aangeklede versies kan krijgen.
Allison Burgers zegt
Dat is een mooi totaalpakket. Is al bekend of deze aandrijving heeft op de voor- of achteras?
sanderz28 zegt
Gaaf ding.
audirs3 zegt
Laadt alleen wel heel langzaam… De Ioniq 5 doet die 10 tot 80 procent in de helft van de tijd. Is dit een 400V accu?? Zou een gemiste kans zijn…
HZW zegt
Deze auto heeft een bespottelijk gewicht van 1950 Kg voor een auto van 4.30m