Irmscher, het gekke tunertje uit Duitsland met een vreemde voorliefde voor Opels. Ook zij hebben plotseling last van de algehele elektrotiefus, en komen daarom met deze elektrisch aangedreven variant aanzetten. Hij is gebaseerd op de Irmscher Seven Turbo, die weer gebaseerd is op een Lotus Seven.
Lenen lichtgewicht auto’s als de Lotus Seven – wellicht beter bekend als Caterham – zich eigenlijk wel om er een EV van te maken? Het geringe gewicht is juist datgene wat deze wagentjes zo ontzettend leuk maakt. Zware accupakketen er aan toevoegen kan wellicht een domper op de feestvreugde zijn. Toch denkt Irmscher er mee weg te komen en stelt de 7 Selectra aan ons voor. Geheel verbrandingsmotorloos, en met een vermogen van 238 pk en een maximum koppel van 800 Nm.
Op het aanstaande autofeestje in Genève zal men deze conceptwagen onthullen. De auto moet zo’n 200 km ver kunnen komen en bovendien zijn de batterijen gemaakt van lithium iron phosphate, dit houdt in dat je amper vermogensverlies hebt bij koude temperaturen, en dat is natuurlijk een groot voordeel bij een roadster die gemaakt is voor mooi weer.
De accu’s en de 144V DC elektromotor zijn vloeistofgekoeld, en hierdoor is flink jagen op een circuit goed mogelijk, aldus Irmscher. Eens snellader kan de 7 Selectra in 60 minuten weer tot 80% opladen. Irmsher houdt een richtprijs van €90.000 aan, en aangezien de CO2-uitstoot van dit roadstertje aanzienlijk laag zal komen te liggen, hoeven we in Nederland vast en zeker geen BPM over de 7 Selectra te betalen.
realhustler zegt
Wat weegt ie?
Freewarefreak zegt
@realhustler: DE meest cruciale vraag in alles wat er over deze auto gezegd kan worden. Zie de opmerking van Ricardo..
“Lenen lichtgewicht auto’s als de Lotus Seven – wellicht beter bekend als Caterham – zich eigenlijk wel om er een EV van te maken?”
Dit zal het bepalen.
ricardo zegt
@realhustler @Freewarefreak: Een vrij essentieel gegeven bij dit soort auto’s en toekomstplannen idd, maar ben de cijfers over het gewicht nog niet tegengekomen, helaasch…
Griffin zegt
Hoe verhoudt de massa van accu’s + electromotoren zich tot die van benzineblok + versnellingsbak + brandstof? Ik denk dat ’t wel meevalt eigenlijk… leuk dingetje dit om in de garage te hebben staan voor d’r bij.
mrB zegt
met 800 NM kun je die extra kilo’s ook nog wel mee slepen. Even de autowiki er bij zegt dat een normale superlight r300 slechts 176 NM heeft
besaram zegt
Geweldige bandjes met veel grip.
Leuke kleurtje nu :D
RickB zegt
@besaram: Jank er dan meteen Toyo R888 bandjes tegenaan!
promotieelektrischvervoernederland zegt
Elektrotiefus kun je beter omschrijven als doorontwikkelen en vooruitzien.Prima dat ook Irmscher met een elektrisch exemplaar komt. Zo zie je maar we gaan van benzine naar elektrisch!
Laue zegt
@promotieelektrischvervoernederland:
Mensen die op deze manier adverteren houden het meestal niet zo heel lang vol. http://www.motomedia.nl/producten.html
Nico94 zegt
Leuk!
Esprit_de_Flandre zegt
Denk wel dat ze het gewicht zullen drukken. Anders heeft het helemaal geen nut.