Ze hebben een Greatest Hits-album gemaakt! Dit om inspiratie op te doen voor de nieuwe generatie Lancia-modellen.
Als er een merk de moeite waard is om nieuw leven in te blazen, dan is het Lancia wel. Dat Italiaanse merk is nu op sterven na dood. In Nederland kun je al langere tijd geen nieuwe Lancia meer kopen en toen dat nog wel kon, waren het gek genoeg voornamelijke omgekatte Chryslers.
Zo kreeg de Sebring een iets andere neus en de naam ‘Flavia’ en de 300 een andere snoet plus de naam Thema. En dat was nog genereus! Bij de Lancia Grand Voyager werd de naam niet eens aangepast.
De grootste vijand van Lancia is dus eigenlijk Lancia zelf. Het merk heeft absolute drollen gemakt in het verleden. In de jaren ’80 waren de meeste modellen geplaagd doordat ze extreem onbetrouwbaar waren in de jaren ’90 zó ingetogen gelijnd, dat niemand ze opviel. Anonieme luxe scoort ook niet. Na het millennium was Lancia op het goede pad met chique retro-luxe in de vorm van de Lybra, Thesis de nieuwe Delta, maar toen was het leed eigenlijk al geschied.
Inspiratie voor nieuwe Lancia’s
Lancia is voornemens terug te keren. Alle merken in de Stellantis-groep hebben 10 jaar de tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden. Als je kijkt naar het merkportfolio van dat enorme concern, dan zie je dat er relatief weinig premium-merken bijzitten, terwijl dat tegenwoordig erg populair is.
Nee, premium is niet zo zozeer zeldzamer, beter of betrouwbaarder. Het is dat mensen een hoger bedrag willen overmaken voor een fraaier, luxer of hoogwaardiger aanvoelend product. Lancia moet dat voor elkaar zien te krijgen.
Lancia heeft aangegeven met drie auto’s te willen beginnen. De eerste is de nieuwe Lancia Ypsilon. Die auto is al jaren precies wat de New Mini Cooper was (een kleine luxe auto met puike wegligging), maar dan minder succesvol. De huidige Ypsilon is op dit moment de enige auto die Lancia bouwt en enkel en alleen voor de Italiaanse markt.
Nieuwe Aurelia!
In 2026 arriveert de Lancia Aurelia, dat wordt een grote elektrische crossover. Ja, dat is niet wat de purist wil zien, maar als zelfs Lotus elektrische crossovers verkoopt, dan kan Lancia niet achterblijven. Waar wij persoonlijk heel erg benieuwd naar zijn is de nieuwe Lancia Delta die voor 2028 op het programma staat. Volgens Luca Napolitano (in gesprek met carscoops) wordt dit een masculiene auto met rechte lijnen. Wij hopen inderdaad op een re-interpretatie van de Lancia Delta HF Integrale.
Op 28 november aanstaande is het Lancia Design Day. Ja, dat bestaat echt, voornamelijk omdat ze het zelf organiseren. Dan zal Lancia een eerste glimp van deze nieuwe modellen laten zien. We zijn heel erg benieuwd!
Check hier het filmpje van Lancia:
Meer lezen? Dit zijn 10 gave AWD superhatches op een rij!
Jantje_555 zegt
Ik vraag me af hoe de meerderheid van de Stellantis merken zich zal kunnen onderscheiden van elkaar. Geen motorgeluid ter onderscheiding met een EV, dit is eigenlijk nu al zo met allemaal dezelfde 4 cilinders, dan verder met het ICE in de auto’s dat allemaal hetzelfde is, zeker al met Android Auto dat overal gebruikt wordt.
Een Citroen, DS, Peugeot etc etc zijn nu al zo gelijk en gaat niet snel veranderen.
Edge zegt
Volgens mij overdenk je het. Het gros van de kopers geeft geen ene f*ck om motorgeluid en emotie. Het gros van de kopers ziet een auto als niks meer of minder dan een vervoersmiddel om van A naar B te komen, dus zolang het een beetje comfortabel rijdt en handige snufjes heeft is het al goed. Het zal puur aankomen op design, materiaalgebruik en merkbeleving.
Volkswagen laat al jaren zien dat dat hier in Europa prima werkt. De Polo, Fabia, Ibiza en A1 zijn technisch vrijwel identiek, maar met een ander jasje eromheen en wat andere materialen in het interieur weten ze daar toch auto’s van de maken die voor het grote publiek onderscheidend genoeg zijn om de business case te rechtvaardigen. Met de elektrische auto’s gebeurt nu hetzelfde. ID.3 en Cupra Born zijn dezelfde auto’s met een ander neusje en een andere marketingslogan. ID.4/ID.5 en Enyaq iV (Coupe) idem dito. Ik zou niet weten waarom Stellantis dat niet zou kunnen met de Europese merken en de kleinere modellen van Jeep. Overigens vraag ik mij wel af of je daar nog een Lancia voor nodig hebt als er al zoveel merken in het portfolio zitten.
Dutchdriftking zegt
Ik hoop natuurlijk dat Lancia het red, er zijn tenslotte nog maar weinig oude merken met een gave historie. Maar ik ben bang dat ze Alfa Romeo te veel in de weg gaan zitten. En ook dat zie ik nog wel eindigen. Jammer maar helaas.
Edge zegt
@dutchdriftking; Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo 1, 2, 3 geen bestaansrecht voor Lancia meer zie. Als je puur naar de Italiaanse merken kijkt is er wellicht nog ruimte. Maserati aan de top als Italiaans alternatief voor Porsche en de duurdere modellen van de Duitse drie, Alfa Romeo als een soort Italiaans alternatief voor BMW en dan Lancia daaronder met sportieve voorwielaandrijvers en vierwielaandrijvers als Italiaans alternatief voor Cupra.
Alls je dan kijkt naar de rest van de merken: Opel, Jeep, Citroën, DS, Fiat en Peugeot. Daar zit toch al genoeg in om de rest van de markt af te dekken. Opel voor de brave burger, Jeep voor de avonturier, Citroën voor de excentriekeling, DS voor de excentriekeling die van luxe houdt, Fiat voor mensen die graag een auto van het formaat schoenendoos willen. Maar dan heb je Peugeot nog. Peugeot probeert ook in te spelen op emotie, op rijeigenschappen en op sportiviteit. Dat zijn precies de dingen die je aan Lancia zou moeten koppelen. Heeft het dan nog wel zin om Lancia nieuw leven in te blazen als Peugeot precies dat doet Lancia zou moeten doen?
mashell zegt
Eigenlijk staat Lancia hoger in de hiërarchie dan Alfa. Maar al die merken, Fiat, Alfa, Lancia hebben geen aanbod in het C segment, het beste verkochte segment, daar zou ruimte moeten zijn voor een nieuwe Delta en dan meer sportief dan chique.
autodrome zegt
Ze lijken het gewoon niet te begrijpen, Lancia maakte ‘polariserende’ modellen de laatste 20 jaar, je haatte het of kon je er wel in vinden. Ze mogen wel eens kijken naar hun erfenis, want de concurrentie doet dat zeker. Kijk eens naar een Ioniq 5, als daar niet het een en ander van een Delta en VW Golf ‘creatief geleend’ is dan weet ik het ook niet meer. Die auto doet het best goed qua verkopen en ik vind het persoonlijk best te pruimen.
Ik zeg niet dat ze het 1 op 1 moeten gaan kopiëren wat er ooit was, maar je kan wel zeggen dat de modellen van toen een stuk beter verkochten dan nu. Je willen onderscheiden van de massa is 1 maar als je niet goed verkoopt in de rest van de wereld, in Italie verkocht Lancia redelijk, dan red je het als merk niet. Dus hopelijk krijgen we een moderne interpretatie van de Delta waar we weer van kunnen smullen. Voor nu is het een slappe, verouderde hap en dat verdiend het merkt niet gezien de rijke historie.(en dat geldt in mindere mate ook voor Alfa Romeo)
flyerbunch zegt
Ze hebben een rijke historie, zou zonde zijn als ze die kans niet met beide handen aanpakken om te overleven..
mashell zegt
“Volgens Luca Napolitano … wordt dit een masculiene auto met rechte lijnen.”
Dus niet stiekem een velours handtasje zoals de laatste Lancia’s van maken!
Hubert zegt
Ik heb een Beta coupe en Dedra SW gereden.
Beiden heerlijke auto’s die niet zomaar in een hokje waren te plaatsen.
Zelfs de Dedra (opgedirkte Fiat) voelde speciaal. Dashboard vol metertjes, stoelbekleding in aparte ruitjes/streepjes en ik kocht deze tweedehands, hij was uitgerust met een telefoonongebouwd uit de eerste generatie. Grote kast tussen de voorstoelen en een grote hoorn gemonteerd tegen hget dashboard.
Hopelijk dat Lancia onderscheidend weet te blijven.
Misschien dat ze mij dan ooit eens naar de showroom kunnen lokken.
Robert zegt
Een Greatest Hits-album voor NPO Radio 5 of zo. Op papier hartstikke leuk, maar oubollig in de uitvoering en niemand luistert er naar.
rollingstoned zegt
De Stratos en de 037, wat mij betreft nog steeds twee van de gaafste auto’s ooit gebouwd.
kevinc3 zegt
Waarom gaan ze niet net als Jaguar en Aston Martin van die “continuation” modellen bouwen. Mooie oude (race) modellen opnieuw produceren en voor miljoenen verkopen. Lekker cashen en het is direct een imago booster. Zouden Alfa en Maserati ook kunnen doen.