De Hyundai i20 N belooft een waar bommetje te gaan worden.
Het is een klasse die met uitsterven bedreigd is: die van de compacte Hot Hatch. Oftewel een GTI in het B-segment. Nog niet zo lang geleden was dit een van de leukste segmenten die er is. Tegenwoordig zijn alleen Ford (Fiesta ST) en Volkswagen (Polo GTI) aanwezig. Maar niet getreurd, er is een nieuwe speler op de markt: de Hyundai i20 N!
Gewicht Hyundai i20 N
Uiteraard legt Hyundai de link bij de i20 WRC, de rallyauto. Nu is dat een behoorlijk heftige wagen, met vierwielaandrijving en 300 pk. Tevens is die auto nog een generatie ouder (gebaseerd op de vorige i20 Coupé). Er is overigens maar één cijfer dat overeen komt met de i20 WRC: beide auto’s wegen precies 1.190 kg.
In zijn klasse lijkt de i20 N heel goede papieren te hebben. Laten we beginnen met het uiterlijk. De Hyundai i20 N wijkt behoorlijk af van de gewone i20. Denk aan de bumpers, grille en sideskirts. Uiteraard is er ook een enorme spoiler. De velgen zijn 18 inch groot. De i20 N is extra herkenbaar aan de rode details op de voorbumper, skirts en achterbumper.
Performance Blue
Uiteraard kun je de Huyndai i20N ook krijgen in ‘Performance Blue’, een lichtblauwe tint. In combinatie met de matgrijze wielen en het zwarte dak ziet het bommetje er herkenbaar uit. Dat zwarte dak is overigens optioneel en er zijn ook andere kleuren mogelijk. Een erg leuk detail: de enkele ovalen uitlaatpijp. Geen gedoe met vier uitlaten of een gekke (centrale) positie, gewoon één dikke brompot.
Flat-power!
Dan de motor van de Hyundai i20 N. Dat is een ‘flat power’-motor, aldus Hyundai. Nee, het is geen boxermotor, maar een een viercilinder lijnmotor met turbo en intercooler. De 1.6 T-GDI heeft een maximum vermogen van 204 pk tussen 5.500 en 6.000 toeren. Het maximale koppel van 275 Nm is beschikbaar tussen 1.750 en 4.500 toeren per minuut. Dat ‘flat’ staat dus voor de platte top in de vermogens- en koppelkromme. De prestaties zijn dan ook prima. Van 0-100 accelereren is achter de rug in 6,7 seconden en op de Autobahn kun je 230 km/u halen.
Handling Hyundai i20 N
Naast het uiterlijk en de motor, moet de Hyundai i20 N een goede handling hebben. Daarvoor zijn er wel wat maatregelen genomen. De stuurinrichting is aangepast en directer gemaakt. Het onderstel is aangepast en de voorwielophanging is versterkt. Verder zijn er nieuwe stabilisatorstangen, veren én dempers.
Goed nieuws voor de petrolheads: je kan optioneel de i20 N uit laten rusten met een mechanisch sperdifferentieel. Hyundai noemt het het ‘N Corner Carving Differential’. Het is overigens een Torsen-diff. Ook aan de remmen is gedacht. De remschijven zijn 4 centimeter groter in diameter dan bij de standaard i20. De Hyundai i20 N zal leverbaar zijn vanaf het voorjaar in 2021. Nog eventjes wachten dus.
joki zegt
Als die rijdt als z’n grote broer wordt dat een leuke toevoeging aan het segment en het overwegen waard.
dalmore zegt
Kek ding!
De ‘flat’ vermogenscurve zie ik alleen niet meteen als iets positiefs ..
michiel_vandelft zegt
@dalmore: Ik ook niet, en de eerste drie keer lezen las ik “Fiat Power” #goeiesmoggels
allesmetturbo zegt
@dalmore: zal waarschijnlijk dan met een chipje wel een mooie bult power ipv flat power van te maken zijn
audibentley zegt
Ben benieuwd wat het gaat kosten
dotternetta zegt
Dit is toch gewoon de Kia C’eed GT?
lekkerlinksrijden zegt
@dotternetta: I20 is b-segment en de C’eed gt c-segment
sanderz28 zegt
@dotternetta: het is wel de motor uit de ceed gt onder andere.
lekkerlinksrijden zegt
@sanderz28: Ferrari gebruikt de V8 ook in tal van zijn auto’s, maakt het niet dezelfde auto’s
julian06 zegt
Ziet er mooi en strak uit. Zal ook wel goed rijden, net als de vorige generatie.
julian06 zegt
Ook prachtig in deze kleur, met die rode accenten
viezefreddyw zegt
Wat een leuk ding! Interieur ziet er ook zeer goed uit, mooi groot scherm ook. En zeker in een kleur als dit vind ik het een eyecatcher. Met de i30N heeft Hyundai bewezen goed rijdende hot hatches te kunnen bouwen, dus dit moet ook wel snor zitten. Ook prettig dat het ding gewoon een 4-cilinder heeft.
Dutchdriftking zegt
Dit lijkt mij nou een geniale auto om dagelijks mee op en neer naar het werk te crossen. Een praktische Octavia voor de vrouw, en zelf elke dag lol in een rappe B-segmenter.
tge2 zegt
Best een leuk ding! Inderdaad een voordeel dat het een viercilinder is.
kav79 zegt
Vergeten jullie de yaris gr ff?
tge2 zegt
@kav79: en de Yaris GRMN.
berlinetta zegt
Dat is een segment lager toch?
tge2 zegt
@berlinetta: Zeker niet. 212 pk uit een 1.8 met supercharger op 1135kg Yaris.
berlinetta zegt
Ja als je het zo bekijkt wel.
willeme zegt
@tge2: die is al een tijdje uit productie ;-)
escort77 zegt
@kav79: die zit qua vermogen, uitrusting en prijs wel in een heel andere klasse.
willeme zegt
@kav79: nee, die vergeten we niet. De GR Yaris staat (minimaal) een niveau of twee hoger. De bijzondere vierwielaandrijving, de enorme sterke motor, de aparte carosserie. Ik zie het meer als een soort Delta HF Integrale of Escort RS Cosworth dan een ‘hot hatch’.
Desalnietemin: het is een B-segment hatchback en een hete ook ;-). Dus daar heb je zeker een punt!
kav79 zegt
@willeme: terechte reactie had me de grmn in mijn hoofd qua spec. Die nieuwe gr is zéker ander niveau. Gaaf dat er toch nog van deze monstertjes uit worden gebracht
Ram-G-maN zegt
Dat is meer een Super Hatch.
tge2 zegt
Alleen jammer dat er weer een hoop geautomatiseerde rotzooi op zit.
toyotafortuner zegt
Ziet dr zeker niet verkeerd uit!
bullgod76 zegt
Ziet er leuk uit. Zou Kia dan ook met een bommetje komen van de Rio?
sanderz28 zegt
Ik vind hem tof, benieuwd of ze de prijs een beetje interessant kunnen houden.
JamesBond007 zegt
Hoop dat ze deze ook in het concern ombouwen tot een Kia Rio GT, superleuk bakkie!
berlinetta zegt
Hyundai kennende zal het een heel vermakelijke auto zijn. Met de I30N hebben ze laten zien dat ze het kunnen. Ik zou deze I20N echter nooit overwegen en dat is vanwege het simpele feit dat ik het erg lelijk vind. Mijn keus zou vallen op de Fiesta (of nog even wachten op de Clio RS).
viezefreddyw zegt
@berlinetta: De Clio RS inderdaad, die laat wel even op zich wachten zeg. Duurt erg lang voor mijn gevoel.
apenkop zegt
@viezefreddyw: helaas ! Die komt er
Niet.
viezefreddyw zegt
@apenkop: Niet? Jammer zeg! Kan ik dat ergens lezen?
willeme zegt
@viezefreddyw:
Maar natuurlijk! Het gerucht gaat dat de volgende Clio R.S. een Alpine Clio gaat worden:
https://www.autoexpress.co.uk/news/353505/upcoming-hot-renault-models-wear-alpine-badges
Beetje zoals Cupra het doet, dus.
viezefreddyw zegt
@willeme: Dat is niet zo’n heel gek idee.
EM zegt
Van binnen wel mooi zal leuk rijden maar die buitenkant vind ik echt lelijk.