De grondig vernieuwde Porsche Panamera kan er zo weer een hele tijd tegenaan.
Het was een publiek geheim dat Porsche bezig was met de derde generatie Panamera, die intern als ‘972’ wordt aangeduid. De eerste generatie kwam in 2009 op de markt, de tweede generatie arriveerde in 2016 en nu zijn we aanbelandt bij de derde generatie.
Porsche zelf spreekt van een geheel nieuwe auto op een gemodificeerd MSB-platform. Maar ja, dat zei moederbedrijf ook over de Golf 8, dat toch echt een doorontwikkeling van de Golf 7 is. Het platform is op enkele essentiële punten aangepakt, maar alle hardpoints lijken nog hetzelfde te zijn.
Active Ride
Maar gebaseerd op hetzelfde platform betekent niet hetzelfde. Zo is er een compleet nieuw luchtveringssysteem voor de Porsche Panamera, het Porsche Active Ride systeem.
Deze systeem werkt samen met PASM (Porsche Active Suspension Management) en biedt een enorm breed scala tussen weldadig comfort en dynamische sportiviteit, mede dankzij de actieve schokdempers.
We gaan het uittesten, uiteraard. Het Porsche Active Ride-systeem houdt de auto horizontaal in de bochten. Heel erg cool. En nee, dit is niet wat de Citroen Xantia Activa had in de jaren ’90, dat was nog wat bijzonderder.
We zijn heel erg benieuwd hoe dit systeem gaat functioneren. In veel gevallen is het namelijk enorm capabel doch synthetisch, maar wellicht dat ze Porsche er een een beetje gevoel en communicatie in weten te krijgen.
Instapper
Het Porsche Active Ride systeem is echter een optie, speciaal voor de plug-in hybrides die Porsche E-Hybrid noemt. Het zijn doorontwikkelingen van de bekende aandrijflijnen. Goed nieuws voor de puristen, er is nog een Panamera met enkel en alleen achterwielaandrijving.
De 2.9 V6 is ietsje aangepast en levert nu 353 pk en 500 Nm. Dat is eigenlijk meer dan dat je nodig hebt, ook in Duitsland komt je goed mee. Van 0-100 km/u sprinten duurt 5,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 272 km/u.
De Panamera 4 heeft dezelfde motor en is sneller op de sprint (4,8 seconden naar de 100 km/u), maar ietsje trager op de A31: 270 km/u.
Vernieuwde Porsche Panamera Turbo e-Hybrid
Naast de twee basisversies heeft Porsche ook de topper uit de range voor ons: de Panamera Turbo e-Hybrid. Deze koppelt een vernieuwde 4.0 V8 aan een elektromotor (190 pk).
Dit zorgt voor een systeemvermogen van 680 pk en een systeemkoppel van 930 Nm. De prestaties zijn uiteraard niet voor de poes: 0-100 km/u duurt slechts 3,2 seconden en de topsnelheid is 315 km/u.
Bijna supercar prestaties, maar dan in een lekker ruime vijfdeurs limousine. Aan de andere kant is de Panamera Turbo E-Hybrid ook een duurzame keuze (kuch). De accu is 25,9 kWh groot en zorgt ervoor dat de Panamera 91 kilometer kan rijden volgens de WLTP.
Vernieuwde Porsche Panamera familie nog niet compleet
Uiteraard zijn dit nu de eerste varianten. Uiteraard zullen er meer (veel meer) volgen. De Sport Turismo keert NIET meer terug. In Nederland was die redelijk populair, maar in China (de grootste markt voor de Panamera) moet men er niets van hebben.
Ook komen er NOG drie hybride varianten aan, dus sowieso de Panamera e-Hybrid en Panamera 4S e-Hybrid. Wellicht dat de GTS vanaf nu ook een hybride zal worden? De tijd zal het leren.
Wat we wel weten is dat de Porsche Panamera vanaf NU te bestellen is bij jouw favoriete Porsche Centrum. Nu bestellen is rijden in maart 2024. Wanneer de prijzen bekend zijn, delen wij die uiteraard meteen met jullie!
En verrek, dat is nu!!! De Porsche Panamera 151.662 euro. Dat betaal je voor de instapper en die ziet er dan zo uit:
En vink je wat opties aan, ga je zo naar 225.000 euro en 250 mille lukt makkelijk als je wat meer tijd van je hoofdredacteur krijgt:
En als je een turbo pakt kun je dit krijgen. De prijs van de turbo is 201.980 euro.
Uiteraard zijn we benieuwd hoe duur jij de Panamera kunt maken. Bewijs aan ons dat jij veel te veel tijd over hebt en laat het weten in de comments!
Dutchdriftking zegt
Zo’n hybride bloedsnelle Porsche station is toch eigenlijk wel de ultieme daily. Maakt bijzonder hebberig!
kennone zegt
Heb hem liever langzamer en zonder hybride onzin. Zal ook wel een stuk beter sturen zonder dat extra gewicht.
MaartenD zegt
GAAP.
fransananas zegt
De sport turismo zou de enige zijn die ik wil
Robert zegt
Nu die niet meer terug komt zal die Sport Turismo wel eens een toekomstige klassieker kunnen worden.
str8six zegt
Daar zien we ook gelijk de toepassing vh nwe logo met grijze elementen voor de Turbo modellen op het stuur.
mashell zegt
Hmmm. Dat lijkt wel een van kleur verschoten logo. maakt de wagen niet extra begerenswaardig, integendeel.
Edge zegt
Ja, en het meest vervelende daarvan is dat je niet eens in de optielijst kunt kiezen voor de normale logo’s, zelfs niet tegen betaling.
singer zegt
Het begint steeds meer eenheidsworst te worden daar bij Porsche. Waar ik eerst nog het gevoel had dat ieder model echt wel op zichzelf stond maar genoeg design elementen had waardoor het duidelijk een Porsche was, heb ik nu meer het gevoel dat het een Porsche is omdat alles op elkaar lijkt. Dezelfde koplampen, dezelfde ledbalk achterop, het zelfde interieur… begint een beetje saai en voorspelbaar te worden helaas. Zal vast weer fantastisch rijden, maar ik ga steeds meer de oudere modellen waarderen
drdre1 zegt
Niet mooi die voorkant zo. En gebaseerd op nogal wat 911 kenmerken die afhankelijk van de versie nogal saai evolueren. Had er dan een 928 in verwerkt of zo.
Hoflander zegt
Deze systeem…. Dit systeem (begin alinea 4)
Kan nog steeds niet normaal een vide full screen zetten op jullie site, dan verdwijnt hij gewoon. Is altijd alzo. Iphone 11, niks bijzonders.
Polo Fun zegt
Heerlijk met de tijd mee zo moet het, Het lijkt – visueel echt HET GEZICHT – van de nieuwe Porsche. Hier is geen concurrentie voor.
beetec zegt
Deze systeem… deze flexe systeem weet je, je weet toch G
hotze zegt
Willem kijkt te veel MocroMaffia…
iphonistvongates zegt
Het begon als een full size normale Porsche Cayenne GT en 911 minuten later door een slomo dakwalsstraat….. odilatidodomo een langer gerekte, verlaagde Panameraverse.
intimrasiert zegt
Dit is met de beste wil geen nieuw model te noemen, maar gewoon een facelift, de 971.2 – zelfde verhaal als de facelift van de Cayenne. Het lijkt erop dat ze zo weinig mogelijk in ontwikkeling van niet-elektrische modellen stoppen, met uitzondering wellicht van de 911 en kauwen de bestaande modellen zo veel mogelijk uit. Qua design jammer van de drakenmuil, een schaamteloze knieval voor de Chinese markt – Europa doet er in dit segment blijkbaar niet meer toe voor VAG en BMW (zie de nieuwe 7) – de S-klasse is gelukkig nog wel prachtig.
vaakbenjetebang zegt
Oei. Dit was al geen auto waar ik graag naar keek en deze restyling helpt bepaald niet. Het front van die rode doet me zowaar denken aan een Mitsubishi ASX van, eh, 2011 of zo? Geen compliment.
Polo Fun zegt
Porsche kom het blijkbaar niet laten om er nog een te laten,
bmwadept zegt
Zonde dat Sport Turismo niet terug keert. Enige model dat de Panamera de moeite waard maakte.