Koooooooooooop deze groenste Audi RS6 van Marktplaats dan…
De Audi RS6 is inmiddels een begrip in de autowereld. Ondergetekende kan zich nog zeer goed de dagen herinneren van het manueel spots goedkeuren. Je wil niet weten hoe vlug ik de termen ‘RS6, A6, Audi, station, avant, C7, grijs, parkeergarage’ kan typen. Meestal was de bijgaande tekst iets van ‘blijft dik’ ofzo. Toegegeven, klein beetje monotoon werd het wel…
Inmiddels lijkt de RS6-hype in al het EV geweld een beetje onder te sneeuwen qua aandacht. Uit eigen huis heb je concurrentie van de e-tron GT, panamera en een plethora aan SUV’s. Bij de concurrentie bouwt men ondertussen nog een zeecontainer die naar de naam M5 luistert. Die heeft momenteel de hype in ieder geval even mee.
Het komt wellicht ook omdat de RS6 op een parabolische grafiek lijkt te balanceren, waarvan het hoogtepunt al geweest is. Dat was natuurlijk de C6 RS6, met die waanzinnige V10 onder de kap en wild uitgeklopte wielkasten. Sindsdien is het weer wat decenter geworden, in ieder geval qua motorengeweld. De nieuwste heeft een best lekker bulderende V8. Maar ja, ten opzichte van wat is geweest, is dat niet ‘wow’.
Immers had de RS6 vóór die legendarische V10 ook al een dubbelgeblazen V8 onder de kap. Het was tevens de eerste RS6, namelijk die van de ‘C5’ generatie, of zoals de échte kenners zoals @willeme zouden zeggen, Typ 4B. Het was eigenlijk ook de eerste A6, want de eerste A6 (C4, dan wel Typ 4A), was nog een omgekatte Audi 100. Dit is waar het allemaal begon dus voor de plofkrakers. Boem met semtex, vroem met RS…
De C5 RS6 die we op Marktplaats tegenkomen is echter veel te sjiek voor dat soort taferelen. Het exemplaar is namelijk uitgevoerd in Goodwood groen, met een besmettelijk licht interieur. De Recaro’s (rest in piece) zijn bekleed met ivoor-kleurig leder. Het ingetogen strakke interieur uit Audi’s beste dagen op dat vlak (om en nabij) vaart er wel bij.
Onder de kap uiteraard dus die 4.2 V8 met twee turbo’s die er 450 pk uitbraakt. Destijds kon je als zakenman die ook door sneeuw en hagel moest kiezen: doe ik een bulletproof 996 Turbo of toch een RS6? Lastige keuze. Maar met deze kleurstelling…misschien toch de Auwdi? Zo ja moet je wel in de buidel tasten, want de verkoper wil voor dit gerse exemplaar met een kleine 90K kilometers achter de rug een kleine 50K hebben. Mjah, mwah…Enfin, laat het zoals altijd weten in de comments wat je er van vindt.
Rudeboy01 zegt
…wat een beauty!
eelco106gti zegt
Dit exemplaar is prachtig!! Heb deze plaatjes afgelopen jaar al vaak bekeken. Kopje koffie zetten, mp/as/gp aanslingeren en genieten van de beelden: groen van buiten en wit leer van binnen icm hout. Mooi chique! (Wel veel geld)
ouwedibbes83 zegt
Mooie combinatie van interieur en exterieur, al had zo’n pindakaas interieur er ook heel goed bij gepast. Tikkeltje verder verlaagd dan af fabriek dunkt mij. Had niet gehoeven, centimeter (of 2) teveel denk ik. Wat ik bij deze Typ 4b achterzijde esthetisch niet zo knap vind, zijn die rode lichten boven het kenteken. Die misstaan. Kontje van de A4 uit die tijd is dan strakker.
eelco106gti zegt
Ja die rode lampjes boven kenteken zijn vreemd gepositioneerd…
anthwan zegt
Een kleine toevoeging de
Audi RS6 Plus die had inderdaad 450 pk
De “gewone” had er 420. Waren jullie dit vergeten AB? Had er best even bij mogen staan.
Thomas20vt zegt
De “normale” RS6 had 450pk, de RS6 Plus had 480pk.
jaapiyo zegt
Precies. De 996 turbo daarentegen had wel 420 horse en daarvoor kon je een upgrade af fabriek kopen waarmee hij naar 450 ging.
eelco106gti zegt
Nee fout. De Audi RS6 C5 4B “normaal” had 450pk en de “plus” versie 480pk. Die extra 30 pk kwam dmv ecu aanpassing waarmee de rev limit wat omhoog ging en de koppelkromme wat breder werd (niet hoger dus zelfde max koppel). Met tevens verbeterde koeling dmv 2 extra fans. En de topsnelheid ging van 250kmh naar 280kmh (elektronisch afgeregeld).
William zegt
Bijna shockerend om een stuur te zien zonder knoppen! Mooie traditionele handrem, en geen onnodige poespas. En zeer gave kleur.
eelco106gti zegt
Dat is oprecht een zaligheid, geeft veel rust tijdems het rijden. Stuur zonder knoppen icm infodisplay en navischerm uitschakelbaar = perfect. Volledige focus op het gaspedaal en de V8BiTurbo en de weg 🤓
Robert zegt
Wow, die kleur… 😍
Je moet je bij deze auto wel realiseren dat de gebrekkige beschikbaarheid van service- en reserve-onderdelen inmiddels serieuze kopzorgen vormen voor veel eigenaren.
eelco106gti zegt
Nee daar heb ik geen last van. Veel spullen zijn gewoon verkrijgbaar via de reguliere kanalen van de garage. Specifieke spullen via specialisten of onderdelen websites – vaak binnen enkele dagen thuisbezorgd. En superspecfieke spullen kan je bestellen bij Audi Heritage Duitsland. Dus nee geen kopzorgen na bijna 3 jaar en 80.000 km.
Robert zegt
Audi Tradition is mooi, maar peperduur. Ik wilde destijds voor mijn Audi 100 een nieuwe Klima controlepaneel hebben: 1600 euro NOS. In die tijd was eBay zo’n beetje wekelijks de reddende engel; daar vond je nog wel eens zoiets voor 100-150 euro… En dan had ik nog de mazzel dat mijn Typ44 nog jaren nadien in China werd doorgebouwd, zodat ik uit die contreien nog wel eens wat knock-offs kon scoren.
Michel-GR zegt
Goed te zien dat het een oud beestje is en bovendien als je hem koopt moet je eerst nog langs een wrapper want die kleur is echt afschuwelijk!
sanderz28 zegt
Blijft dik.
Dutchdriftking zegt
Geniaal apparaat. De eerste twee generaties RS6 zijn technisch (en zeker dynamisch) niet op het niveau van de laatste twee. Maar de understated looks kan ik veel meer waarderen.
Nu iedereen en zijn moeder weet wat een RS6 is, en iedere Youtuber er eentje heeft is de charme er wel een beetje vanaf. Mocht ik er ooit eentje in de droomgarage parkeren dan een blauwe C6. Met wit leder uiteraard en een MTM krachtkuur.
pietertje123 zegt
Dit model begon toch met de S6, zelfde 4.2 als eeuwig. Was de S4 een 100 met dat blok? En dat blok ging ook in de A8 (de eerste aluminium) toen het nog geen S8 werd toch? Ging eeuwig mee, blok had niks te doen en je reed al sneller op alle oppervlakken dan alles wat er rondreed.
Toen de R in de naam kwam werd het steeds ordinairder met grotere stortkokers en allerlei ’tuners’ die er aggressie op en aanplakten.
Dan is dit exemplaar echt nog een nette dagelijkse auto die moeiteloos snel kan zijn. Precies zoals ooit bedacht met de Avant-veel vermogen combinatie.
MarcoM zegt
Ergens compleet fout die kleuren groen met beige leer en hout, maar het past wel eigenlijk.
mashell zegt
Dat is eigenlijk overal fout, maar ergens is het wel passend: in Groot Brittannië.
406_v6 zegt
Gave kleur! Alleen had het interieur saddlebrown moeten zijn wat mij betreft.
Snelle zegt
Fantastische auto, heb er zelf eentje gehad. Is denk ik leuker om te rijden dan de huidige generatie. Alhoewel hij mega indirect stuurt. Full Quattro systeem is wel top waardoor ik toender tijd met vier wielen in de slip de bocht door kon driften.. in de huidige is dat bijna onmogelijk om te doen.