Ja, dit plaatje klopt echt.
Je kijkt naar een polyester replica van de legendarische Mercedes 300SL, maar onderhuids is dit eigenlijk een TVR uit 1987. Hoewel het vreemd mag lijken om een TVR op te offeren voor een replica, is het eigenlijk best een goede basis. En ik zal je uitleggen waarom.
TVR’s hebben geen zelfdragend chassis, maar een buizenframe. Dit chassis vormt al sinds jaar en dag de basis van elke TVR en is in al die tijd slechts beperkt aangepast. Hoewel de verkoper alleen schrijft dat het om een TVR met Nederlands kenteken uit 1987 gaat én dat er een Rover V8 motor aanwezig is, doet vermoeden dat het om de techniek van een TVR 350i gaat. Het kan echter ook elk ander model zijn, want de buizenframes zijn krek eender. Of we in het geval van een 350i ook daadwerkelijk iets missen als deze is opgeofferd voor een replica? Bekijk de foto hieronder en oordeel zelf…
Zo’n buizenframe is niet alleen lekker stijf, je kunt er ook elke mogelijke koets op zetten die je zelf mooi vind, mits de wielbasis overeenkomt natuurlijk. De wielbasis van een klassieke 300SL bedraagt 240 centimeter, die van een TVR 239 cm, dus dat zit wel goed. Ook de breedte verschilt niet heel veel (en is tevens iets eenvoudiger aan te passen), waarmee je in theorie een replica kunt bouwen die qua verhoudingen zeer goed overeenkomt met het origineel.
Voor de buitenafmetingen is zo’n TVR-chassis (onder) ideaal. Voor het interieur is het suboptimaal, aangezien een TVR zijn stijfheid uit de dikke middentunnel haalt, daar waar het frame van de 300SL het sterkst is rondom de dorpels
Dan het slechte nieuws, los van het feit dat je de auto sowieso nog zelf in elkaar moet zetten. Chassis, aandrijflijn en koets zijn namelijk aanwezig, maar het interieur en de ruiten zul je zelf moeten opscharrelen. Die laatste zijn volgens de verkoper nog wel te krijgen bij de fabrikant van de replicakoets, het interieur wordt een uitdaging op zich. Het chassis van een originele 300SL (rijtest) is namelijk het stijfst rondom de brede dorpels, daar waar de stijfheid van een TVR vooral uit de brede middentunnel komt. Niet alleen wordt het daarom lastig het binnenste enigzins authentiek te laten ogen, ook zal het krap worden om met twee personen goed onder de smalle ‘koepel’ te kunnen zitten, zonder daarbij continu tegen de zijruiten te stoten.
Mocht je nog steeds jeukende handen krijgen van dit project, voor 14.500 euro pik je de kit op in Apeldoorn. En vergeet niet om hem niet naar Duitsland te exporteren als hij af is, daar zijn ze namelijk iets minder happig op 300SL-replica’s dan hier…
camber24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Erg leuk project, en een koopje. Zie veel liever een project als dit, met noeste arbeid, lekker klooiwerk, en hopelijk een mooi resultaat, dan een zwaar overgeprijsd origineel
viezefreddyw zegt
@camber24: Ben ik het zeker mee eens. Alleen is het dan wel jammer dat het halverwege vaak stopt wegens geld- of tijdgebrek.
Wat ik overigens ook altijd mooi vind om te zien is dat mensen geen replica bouwen, maar zelf iets tekenen en het proberen uit te voeren.
camber24 zegt
@viezefreddyw: beide idd erg mooi ja, en vind het ook echt zonde als het replicaproject voortijdig eindigt.
bassx zegt
@viezefreddyw: Het is toch ook vaak de motivatie en discipline die parten speelt. Het koetswerk van een auto of het nou maken van een replica, renovatie of restauratie project is geeft veel voldoening. Waarschijnlijk omdat je snel resultaat ziet. Toch is meestal slechts <5% van alle tijd die je kwijt bent aan zo'n project. Daarom hebben soms replica's slecht en lelijk afgewerkt interieur omdat het allemaal nog even afgeraffeld moet worden aan het einde van het project. Of worden bepaalde dingen voor bij een renovatie uiteindelijk niet meer gedaan. En soms gaat iemand van restauratie over naar renovatie gedurende het project. Heb al verschillende projecten gezien die nooit af kwamen, slecht afgerond werden of werden overgedragen aan anderen en allemaal zeiden ze dat ze er geen zin meer in hadden. Uiteraard zij die het project verkochten, boden het aan als tijdgebrek of financiële tekorten.
nvn1993 zegt
Blijft veel geld, tijd en moeite om in een neppe auto rond te rijden (ondanks dat het een van de mooiste auto’s ooit gebouwd is).
autoblog12 zegt
@nvn1993: Ik denk niet dat de mensen die die dit maken het daarom doen. Het is toch fantastisch om in je “eigen gemaakte” auto te rijden. Zal met een Rover v8 nog wel leuk rijden ook.
flevocarspotter zegt
Ziet er goed uit
tenaci zegt
Apeldoorn??? Laat maar, ik had er erg veel zin in, maar nu vertrouw ik het niet meer…. Er klopt vast iets niet, teruggedraaide teller, geen matching numbers, sterker nog het zou zo maar eens geen echte 300SL kunnen zijn. Daar is de prijs veel te laag voor ;-)
pinut187 zegt
Uitdagend project, ben benieuwd naar het eindresultaat!
dwersbongel zegt
Als het niet lukt om hem zo origineel mogelijk te maken, dan is het een uitstekende mogelijkheid om er een eigen draai aan te geven. Er wordt iig geen originele mee vernaggeld.
cossiekiller zegt
Mooi, ik kan dit wel waarderen!
De motor zal ook wel ok zijn aangezien het een TVR was. Met zo’n keverchassis en 52pk had het niks kunnen worden.
lekbak zegt
@cossiekiller: de rover V8 is niet de meest krachtige motor. Met iets meer dan 200pk houdt het meestal wel op (standaard halen ze geloof ik 170pk). Maar ze klinken geweldig en ze wegen echt geen drol want aluminium. Goede combinatie dus met een lichte auto.
w0o0dy zegt
@lekbak: tvr heeft ze tot 420 pk weten op te fokken (dat was wel als 5.0 L dus met heel veel aanpassingen) dus er is best veel vermogen mogelijk.
snorrie zegt
@lekbak: nou, dan was het origineel wel vééél krachtiger zeg.
lekbak zegt
@snorrie: ik leer net van @w0o0dy dat de 5.0 ook afgeleid is van de rover V8 (en de 4.5 dan vast ook) dus er is genoeg potentie.
w0o0dy zegt
@lekbak: de 390 we had 279hp (dankzij Roush en Cosworth) en de 420 Se/seac had zelfs 304 ps…
lekbak zegt
Leuke basis om weer op te bouwen tot TVR. Zo’n sl doet me echt helemaal niks maar een TVR daarentegen begin ik al van te grijnzen zodra ik er aan denk. Voordeel van zelf opbouwen is dat je de kwaliteit een beetje in de hand hebt. Nu nog een goede body scoren.
Dizono zegt
@lekbak: of gewoon zo’n hoekige TVR 350i bouwen op het chassis van een 300SL, gewoon omdat het kan ;)
lekbak zegt
@dizono: lol, goed idee dan is die gelijk belasting èn apk vrij! Nu nog een chassis scoren voor 10k. Help je ff mee met zoeken?
w0o0dy zegt
@lekbak: gevonden, heb je problemen met een chassis dat er uitziet als een wokkel?
lekbak zegt
@w0o0dy: shit. Eh, kan je dan ook nog ff helpen zoeken naar die 10.000 benodigde euro’s?
ehnl zegt
Zonde van de tvr; daar zijn er al zo weinig van…!
Design_Driven zegt
Ik ben niet zo van de replica’s maar deze is stiekem toch wel tof.
Lijkt me eigenlijk ppk wel erg leuk een zelf ontworpen body op een TVR te zetten.
cthijs zegt
Ik denk dat je met de ramen van een kever al een heel eind komt
e38ossie zegt
Heb wel eens gereden en gewerkt aan zon TVR 350. Wel een leuk wagentje.