De guitige meest recente Suzuki Jimny (JB64W) is nieuw niet meer leverbaar in Nederland. Tweedehands kopen is dus het devies. De goedkoopste van Marktplaats, is echter helaas ook niet goedkoop.
Suzuki is groot in kleine auto’s. De meest recente Suzuki Jimny is dan ook een geniaal concept. Het is net een stoere Mercedes G-Klasse. Alleen dan veel te heet gewassen met een agressief middel uit de jaren ’80. Het design is een stoere doos met ronde lampen en het gewicht slechts iets hoger dan dat van een Alfa Romeo 4C. Helaas is de Cw-waarde die van een baksteen en het verbruik daardoor relatief hoog. Ondanks de bescheiden vierpitter onder de kap, doet de Jimny 1.5 7,9 liter per honderd kilometer volgens de WLTP-cyclus. Daarom was ‘ie in Nederland eigenlijk vanaf het begin onbetaalbaar voor wat je krijgt.
Na een run van slechts vier jaar, is de Jimny als personenauto dan ook volledig van de markt verdwenen in Nederland in 2022. De Europese driedeurs Jimny is er alleen nog als ‘Professional’, met twee zitplekken. Elders wordt de auto nog wel verkocht, ook als vijfdeurs. Maar ja, daarvoor ben je aangewezen op (grijze) import. Voor een personenversie die al op Nederlands kenteken staat, ben je aangewezen op Marktplaats.
Tussen alle oudere Jimny’s, staan er momenteel 7 recente Jimny’s in personenvariant te koop op onze favoriete okkazie-site. Nu kostte de Jimny nieuw in Nederland minimaal 28.279 Euro en maximaal 31.279 Euro. Dus je zou verwachten dat daar inmiddels wat af zou zijn gegaan. Niets is echter minder waar, want de goedkoopste die we kunnen vinden kost 32.945 Euro. Het had dus geloond om zo’n wagg0l te kopen nieuw als investering.
Het gevonden exemplaar betreft een 1.5 ‘Stijl’, destijds de duurste uitvoering. Het uiterlijk is een beetje saai zwart, net als het interieur. Utilistisch, zullen we maar zeggen. Dat is natuurlijk toch al het toverwoord bij de Jimny. Verwacht hier geen rij-ervaring zoals in een BMW 5-Serie of Bentley Flying Spur. Het is een leuke auto als je houdt van een beetje offroaden of als je ergens achteraf woont met een modderpad als oprijlaan. Voor cruisen naar Italië zijn er andere betere opties. Sterker nog, bijna alle andere opties zijn dan beter.
Desalniettemin, de Jimny is een van de leukere auto’s die de afgelopen jaren op de markt zijn verschenen. Het is zelfs, wat bijzonder is voor een Suzuki, enigszins een stijlicoon. In deze uitdossing is het ook weer niet helemaal afzien. Je hebt gewoon een moderne infotainment-unit en -jawel- heuse klimaatcontrole en stoelverwarming.
De aangeboden unit is geïmporteerd uit Duitsland. Nu is ons adagium meestal dat je dat beter zelf kan doen dan een auto kopen bij een handelaar die het gedaan heeft. Maar goed, de onderhoudsboekjes zitten erbij en het is een redelijk recent exemplaar…Dus ogen open houden en goaan met die banaan. Tenzij je een kleurtje wil. Voor circa 2K meer staan er op Marktplaats ook nog een neongele en een lichtblauwe. Aankoopadvies kijken en kopen dan?
kniesoor zegt
Effe op mobilepuntdouweegberts gekeken : een geel- kenteken-versie (dus geen ‘NFZ’) kost om en nabij de 25/26K. Restant BPM erbij plus een beetje handelaarsmarge en dan kom je al in de buurt van de 30K. Dus in die zin is de vraagprijs van dit ding niet eens extreem ver uit de richting.
Robert zegt
“Ondanks de bescheiden vierpitter onder de kap, doet de Jimny 1.5 7,9 liter per honderd kilometer volgens de WLTP-cyclus”
Een verbruik van 1:12 is toch niet heel slecht voor een voertuig met de luchtweerstand van een zeecontainer. Ik zie via de aankoopadviezen hier regelmatig full size SUV’s passeren die de 1:10 niet halen.
Verder is dit vooral een leuke auto voor op de oprit van de buurman. Er zelf mee rijden grenst aan zelfkastijding. Als je toch per se opteert voor ‘een hoge zit’ in de asfaltjungle, kies je dan beter voor een comfortabele(r) cross-over SUV.
harrie zegt
Nee, want zo’n dertien in een dozijn Vinex SUV in lease grijs heeft de buurman en die ernaast ook al. En comfort is saai.