De goedkoopste rijdende middelvinger tegen de belastingdienst, oliemaatschappijen en vechtende Russen welteverstaan.
Het gaat er -terecht- al de hele dag over; de oorlog in Oekraïne. Over het leed daar zullen we het nu even niet hebben en ook over de hoge prijzen aan de pomp zullen we nu even niet klagen. Nee, want Autoblog komt met de oplossing. Voor het leed aan de pomp dan hè, we kunnen veel hier, maar niet alles!
Want wat kun je het beste doen als je niet de hoofdprijs wil betalen bij het tanken en dus op de goedkoopste manier van A naar B wil komen? Juist ja, je koopt deze rijdende middelvinger naar alle mensen die ervoor zorgen dat de energieprijzen de pan uitrijzen. Dat zal ze leren!
De Volkswagen Lupo 3L is echt een middelvinger
Jaren geleden was Volkswagen van plan om een zogeheten 1 liter auto te ontwikkelen. Dat wil zeggen, een auto die 1 liter op 100 kilometer verbruikte. Het was een lastig project en al helemaal een kostbaar verhaal. Want de XL1 die dit verbuik uiteindelijk ruimschoots haalde, kostte nieuw 110.000 euro.
En als je dacht dat deze auto gebruikt wat voordeliger is, dan heb je het mis. Tweedehands doen ze namelijk nog meer, laatst werd er eentje voor 111.000 aangeboden. Ja, als het zo moet kun je net zo goed je geld aan de pomp uit blijven geven.
Maar vrees niet, wij hebben een auto gevonden die ietsje meer verbruikt, maar wel heel veel goedkoper is. Namelijk de Volkswagen Lupo 3L. En we hebben ook nog eens de goedkoopste gevonden. Gewoon op Marktplaats.
3 liter diesel op 100 kilometer. Hahahaha!
De Lupo 3L was het betaalbare zuinigheidswonder van Volkswagen en werd begin deze eeuw geleverd. Alhoewel, betaalbaar, nieuw kostte hij bijna 19.000 piek. Maar degene die wij hebben gevonden kost maar een fractie, namelijk -zit je er klaar voor- slechts 850 euro!
Daarvoor krijg je een gele Lupo 3L met automaat uit 2001. Hij heeft wel flink wat kilometers gemaakt, 350.000 in totaal. Even snel rekenen leert dat dit dus net iets meer dan 10.000 liter diesel is geweest. Verder is er niet veel over de auto bekend, behalve dan dat hij rijdt en dat je dat mag uitproberen tijdens een proefrit.
Dus daarom, als jij de hoge brandstofprijzen ook zo zat bent en daarom echt de goedkoopste rijdende middelvinger richting de olieboeren, Russische megalomanen en de Belastingdienst wil hebben, dan kun je op de advertentie klikken en je slag slaan.
En niet te hard lachen aan de pomp hè?
Turbo S zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dutchneon zegt
Denk ook niet dat dit een middelvinger is naar de Beldienst… diesel mrb tikt toch gewoon door zelfs op zo’n klein koektrommeltje als dit…
nicolasr zegt
Het gaat meer om de Belastingdienst die de accijnzen en BTW op de brandstof int.
b088y zegt
@dutchneon: omslagpunt heb je bij 7.500-10.000 km
sportabgasanlage zegt
Is dat verbruik van vóór of na dieselgate?
boomhauwer zegt
@sportabgasanlage: van toen ze nog degelijke motoren mochten maken.
alcantara zegt
Dan koop ik nog liever een brommer dan dit…
T5Power zegt
Wanneer je iets tegenkomt onderweg dan zijn je overlevingskansen hierin groter dan op die brommer. Marginaal, dat wel.
potver7 zegt
Een Batavus is een stuk goedkoper hoor.
mc96 zegt
Nee, bedankt… Als ik dan toch zo veel moet betalen voor de brandstof geniet ik liever van het autorijden.
jaso013 zegt
Dit is toch gewoon superduurzaan?! Hoeveel verbruikt nu een nieuwe auto op benzine? 1:15 misschien 1:17? En niet oo papier maar in de praktijk natuurlijk. Dat doet die van mij ook en die is 12 jaar oud. Schiet mij mar lek
Aijelt zegt
@jaso013: Dat is de schuld van de overheden die maar weten van asfalt, steen en beton blijven maken in plaats van papier.
Aijelt zegt
@aijeltx: niet weten maar wegen…
Johanneke zegt
Als je nu echt zuinig diesel wilt rijden, twingo pakken met 1.5 dci. Chippen naar 115pk 260nm kost 400 euro zie ik. Kom je nog heel lekker mee ook. Op de snelweg ga je de 1 op 30 dan ook wel pakken hoor.
rogerzz zegt
Nou, de 1.2 liter benzine variant haalt de 1:15 lang niet dus die 1:30 op papier geloof ik ook niet direct. Wat een ongelofelijke nare auto is dat toch, meer kilometers ingereden dan ik zou willen. Zitpositie fout, spiegels waar je niks in zit door een rare plek en veel te rond, stuur op de verkeerde plek en niet goed verstelbaar, veel lawaai, stuiteren, zo goed als geen kofferbak, en zo kan ik nog even doorgaan. Hoe kun je een auto zo slecht maken, nog veel gedoe mee gehad ook.
Voor Twingo geld kun je vast een Up! krijgen, ik was enorm verbaasd toen ik daar voor het eerst in reed. Dat rijdt gewoon doable als je van A naar B moet, maar dan zonder de frustratie/pijn/lawaai.
Hubert zegt
@rogerzz
Ik heb jaar in Twingo DCI met 120pk gereden. En rustig op de cc op de snelweg reed ik 1 op 30.
Maar daarvoor had ik hem niet laten chippen. Dus met lekker stevig doorrijden en genieten van het hoge koppel in een licht autootje kwam ik op ruim 1 op 20.
Daarna 5 jaar UP gehad. Gedurende deze 5 jaar, met zuinig rijden, kwam ik tot 1 op 21.
De UP voelde een klasse degelijker maar de Twingo was veel meer lol.
mashell zegt
Als je zuinig wilt rijden moet je niet chippen. Als de motor meer vermogen kan leveren dan ga je dat ook gebruiken om vlotter te rijden en omdat meer vermogen = meer energie en dus meer verbruik schiet je jezelf in de voet.
willeme zegt
@mashell:
Jawel. OOK als je op vermogen tunet, zal het verbruik licht dalen. Natuurlijk, als je er constant aanspraak op maakt niet. Maar als je elke dag met het verkeer meekabbelt, is een gechipte auto VAAK WEL zuiniger. Je kan overigens bij veel tuners terecht om ‘m juist op zuinigheid te chippen. 10-20 procent zuiniger is vak mogelijk en vaak krijg je dan ook nog wat koppels en pk’s erbij.
karhengst zegt
Wat doen de fabrikanten dan fout in de afstelling van de auto? Zij hebben alle baat er bij een auto zo zuinig mogelijk te maken, is het niet vanwege marketing, dan wel vanwege het mislopen van CO2 boetes.
Of is dit weer een klassiek geval van minder verbruiken maar daarvoor meer zooi (stikstofoxiden) uitstoten?
willeme zegt
@karhengst:
Er zijn enorm veel variabelen die meespelen, naast verbruik en prestaties. Inderdaad, die stikstofuitstoot is een dingetje. Maar een fabrikant zit met nog veel meer dingen waar ‘ie rekening mee moet houden. Daarbij moet zo’n auto ook op veel locaties verkocht worden. Daarbij is een licht verval in prestaties bij een gechipte auto geen probleem, maar een fabrikant kan er serieus problemen mee krijgen.
Vanwege het grote aantal variabelen, zit er altijd een marge in zo’n auto/ Tegenwoordig zien we dat die marges groter dan ooit zijn.
Vergeet niet dat Nederland misschien wel het meest ideale land is voor chiptuning:
– We hebben geen bergen
– Hoge kwaliteit brandstof
– Hoge kwaliteit onderhoud
– uitstekende wegen
– Relatief lage temperaturen
– Relatief hoge luchtvochtigheid
Die ruimte heeft die fabrikant niet. De auto’s met de zelfde ECU moeten ook verkocht worden in de zandbak, Azië en de VS. Daarnaast maakt zo’n fabrikanten enorm veel motoren. Die gaan ze niet per stuk helemaal afstellen (wat een goede chiptuner wel doet). Zo’n fabrikant kiest tussen een compromis van enorm veel variabelen. Dit terwijl een chiptuner zich kan focussen op vermogen, betrouwbaarheid, verbruik et cetera.
karhengst zegt
Duidelijk en erg uitvoerig, hartelijk dank!
moveyourmind zegt
Zou zelf liever voor een Audi A2 gedaan, die is bijna net zo zuinig, maar wel meer auto en doordat het een buitenbeentje is dat destijds vooruitstrevend was kan je er nog mee weg komen dat je voor die A2 gekozen hebt omdat je liefhebber van bijzondere auto’s bent.
stradale888 zegt
Het enige leuke aan de Lupo 3L is het verhaal dat VW de ontwikkeling daarvan flink zou hebben versneld toen men het gerucht opving dat Renault ook bezig was met een 3 liter Clio. VW wilde per se de eerste zijn. Renault was echter heel wat anders van plan dan een zaaddodend hondenhok op fietsbanden. Het werd de Clio V6 met drieliter middenmotor.
Robert zegt
Weet je wat het allertrieste is aan dit zuinige en schone autootje? Ondanks dat deze spaardiesel bij de introductie in 1998 al iets van zeven jaar vóór liep op de regelgeving qua uitstootnormen (Euro 4), mag je met deze Lupo dus geen milieuzone meer in. Want onze onvolprezen politici hebben ooit bedacht dat ‘leeftijd’ een steekhoudend argument is om de uitstoot te klassificeren…
mashell zegt
Het zijn dezelfde politici die iets raars als provinciale opcenten hebben ingevoerd of het genoten voordeel over de privé kilometers met de auto van de zaak belasten over de cataloguswaarde.
In Duitsland worden de milieu zones op uitstoot klasse bepaald en dat gaat via een sticker op de voorruit. Dat systeem hadden we kunnen overnemen…
tjorque zegt
Mijn vader deed vroeger met zijn C3 1.4HDi ook 100km met 3liter.
Met een groot genoeg “fuck dat snel rijden attitude” hoef je dus helemaal geen dure lupo te hebben 🤣
Niks voor mij iig zo’n slakkengang :)
paulds65 zegt
Auto heeft niet de orginele 3L velgen. Heb er 2 gehad, daarna een stuk of 10 A2 1.2 TDIs. Inderdaad de betere auto.
imaginenl zegt
@paulds65: je kunt de asbak toch ook gewoon legen?
joshua85 zegt
@imaginenl: hahaah
cossiekiller zegt
Dit is de grootste middenvinger van Marktplaats
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-herenfietsen/m1812375398-opknapper
Calimero zegt
Tja diesel een voordeligere brandstof om te tanken, dat klopt. Maar dat je dan 3x zoveel wegenbelasting moet betalen (Ten opzichte van een zelfde auto in benzine uitvoering) om op diesel te kunnen rijden vertellen jullie er niet bij. En ook die wegenbelasting komt maandelijks dan wel jaarlijks terug, slik. Daar kun je best veel benzine voor tanken zeker als je budget beperkt is en je misschien toch niet dagelijks in je autotje hoeft te zitten. Vandaar dat een diesel auto voor partculieren oninteressant is als je niet meer dan 10.000-12.000km per jaar rijd.
De enige die heel hard lacht en dus een middelvinger naar jou op zal steken is de Belastingdienst. Niet andersom.
rulefollower zegt
ah, politiek.
Want de Russen willen ons geen olie en gas meer verkopen?
omeslo zegt
Ah, de Lupo 3L. Noodgedwongen een tijd in gereden nadat ik de gloednieuwe Alfa 147 van mijn werkgever in de poeier had gereden na een eenzijdig ongeluk destijds. Ik heb nog steeds een zwak voor het karretje.
Het interieur was best kek voor die tijd en 1 op 28 was in de praktijk haalbaar. Desondanks was ze nog redelijk rap in dagelijks gebruik. Meerdere malen probleemloos op en neer gereden naar het verre oost-Europa om mijn toenmalige geliefde en haar familie te bezoeken zonder problemen waarbij we regelmatig 200+ km/u hebben aangetikt op de autobahn (op de teller, wind mee, bult af.. die overdrive blijft gaan als je geduld hebt).
Zwak punt is wel de automaat in combinatie met het start-stop systeem. De auto is uiteindelijk afgeschreven nadat het start-stop systeem meerdere malen niet meer aansloeg en de VAG garage dit niet kon oplossen.
Als ik in de markt zou zijn voor een compacte auto die me zo goedkoop mogelijk van A naar B zou brengen met een fiks jaarkilometrage zou dit mijn keuze zijn!