We hebben weer een Bonus-aanbieding voor je, ditmaal gingen we opzoek naar de goedkoopste tweedehands Porsche 911 van ons land.
Net als bij de goedkoopste Ferrari, Lamborghini of Aston-Martin domweg de goedkoopste Porsche van Nederland zoeken is niet zo leuk. Voor een prikkie rijdt je in een afgetrapte 924 of in een 928 die de komende APK zeker niet door komt zonder een flinke kapitaalinjectie. Nee, we houden het een beetje op stand met de goedkoopste 911 van ons land en het toeval wil dat deze een lekker kleurtje heeft.
De tijden dat betaalbare Porsche’s de SC-modellen uit de jaren ’70 waren, ligt alweer even achter ons. Als er nu een generatie 911 niet geliefd is, dan is dat wel de 996. En dat terwijl Porsche nooit met een vernieuwender 911 kwam dan deze 996. Niet alleen was voor het eerst de gehele carrosserie nieuw, in het achterste lag een zescilinder boxer met vloeistof- in plaats van luchtkoeling. Melancholisch als we zijn, motten we hem dan nie. Tenzij hij een lekker spoilertje heeft en de letters ‘RS’ opgeplakt krijgt. Dan zijn ze duurder dan ze nieuw waren. En JIJ kan daar NU van profiteren.
Geen collectorsitem
Een echt collectorsitem zal deze paarse 996 niet zo snel worden, ook al is de kleurcombinatie er bijzonder genoeg voor. Het is vooral de combinatie van 242.000 kilometer aan ervaring en de op dat moment nog weinig verfijnde Tiptronic-automaat, die deze Porsche minder begeerlijk maken. Aan de andere kant, voor 13.750 euro rijd je wel in een échte Porsche, in een bijzondere kleurstelling, zeldzame velgen en met een motor die nog maar 110.000 kilometer heeft gedraaid. Halverwege het leven van de Porker is er namelijk bij Porsche Centrum Leusden een nieuw blok in gelepeld. Dat wil niet zeggen dat ons occasion-aankoopdavies voor de 996 even tot je laten komen, een overbodige luxe is.
Met een beetje knap onderhoud zal de auto ook niet minder waard worden, en waarschijnlijk zelfs nog wel iets meer. Ooit gaat men zelfs de 996, en dan vooral de pre-facelift met spiegelei-koplampen, nog wel waarderen. Mark my words. Verwacht alleen geen gouden bergen.
keeper1 zegt
Is toch nog wel duurder dan ik had verwacht… niet ten nadele van porsche hoor, maar toch
jobberns zegt
@keeper1: nog steeds goedkoper dan een Golf 6 GTI occasion, en ook wel een stukje sneller
henkhupelschoten zegt
om naderhand nog eens de nodige knaken er tegen aan te gooien voor onderhoud… nee ik sla deze over,
rikus zegt
Een 996.. What else.
Die dingen schrijven af als een malloot.
Misschien pingel je er nog wat van de prijs af en rij je voor 13.000 een freakin’ Porsche. Leuke kleur en dito wielen. Alleen eeh.. Ik hoef haar niet.
yves007 zegt
@rikus: een normale 996 schrijft weinig tot niks meer af en al helemaal niet een 4s of turbo die stijgen zelfs
jag00 zegt
Als een lelijk meisje met niks aan het lichaam, maar wel blond haar. ;)
theyoungsaablover zegt
@jag00: heb liever bruin hoor :)
gash zegt
De prijzen voor de 996 hebben hun laagste punt al bereikt. Zullen inderdaad niet meer dalen en de speciale versies zijn zelfs al flink in waarde gestegen. Echter een vieze rode als deze met automaatbak en o.a, van die lelleke velgen zou zeker niet mijn keus zijn.
parker zegt
@gash: niet waar, de prijzen kennen even een opleving in NL dankzij de 15 jaarsregeling in de bijtelling, daarna zakken ze weer in, zie onder
Dutchdriftking zegt
Het is denk ik ook precies de Porsche die je niet wilt hebben….
Rick-dos zegt
Motor vervangen? Dan zal dit ding wel de bekende euvel van de 996 hebben gehad; de plofmotor…
Mijn advies: 996 begin er niet aan…
johanhummer9 zegt
@Rick-dos: indd en aangezien die op de helft van deze km stand zit zal die binnenkort wel weer ploffen , 997 heeft er ook last van
nord zegt
Dit zijn nou de auto’s naar mijn hart. Kost je niet de wereld in de aanschaf, maar waarschijnlijk wel een rug of 2 per jaar in onderhoud bij regelmatig gebruik. Met de onderhoud kun je de auto ook finetunen en optisch naar je hand zetten.
Deze Porsche ziet er heel mooi uit met idd de zeldzaam mooie velgen. Tiptronic is de enige misser. Ik zou hem daarvoor wel laten staan.
Zo zijn is de maserati gransport ook heel leuk hebbeding, voor 30 rooie rij je in klasbak met ferrari V8! Top toch?
vr6audi zegt
Over een aantal tientallen jaren, is de generatie van de luchtgekoelde porno motoren ”weg”, en dan is dit ineens de auto die best eens meer waard kan gaan worden juist door die vernieuwingen. Omdat de geldbezitters van de toekomst nooit met luchtgekoelde porsche’s zijn opgegroeid.
De goede luchtgekoelde exemplaren houden hun waarde vast wel, maar goede exemplaren van deze generatie gaan echt nog wel omhoog.
Eentje zoeken met lage km stand, onderhoud hem goed en geef hem aan je zoon op zijn 21e (Eerst even een aantal jaartjes rijervaring). En je zou je zoon zo best nog wel eens een kapitaal kunnen nalaten. (Belastingvrij??)
baasbas zegt
Ik zou liever uit het ruime aanbod van 996jes met motorschade een keuze maken en dan hier wat onderdelen bestellen:
http://www.renegadehybrids.com/996/LS-1.html
En dan zou ik naar 911-meetings gaan en proberen zoveel mogelijk eikels over de zeik te krijgen. Gewoon omdat het kan.
Oh wacht, ik heb geen geld voor dat soort geintjes :-(
stephane8200 zegt
Ik zie een 996 prima zitten. Jammer dat het artikel nu anderen ook op het idee gaat brengen. Voor mij dan liever een C4S met handbak. Heb de 996 met automaat paar keer gereden, ook op circuit, en die is gewoon langzaam.
samasama zegt
Nog origineel Nederlands geleverd ook! Die schrijft niks meer af hoor.
gtwillem zegt
Ik heb zelf in een 993 en in een 996 gereden. En het is simpel: de 996 is zoveel beter. Die motor hangt veel lekkerder aan het gas, het interieur is ‘modern’ en niet Kever Plus, hij haalt moeiteloos en stabiel 280 en het geluid dat ie produceert is meer dan smakelijk.
Ik zou alleen nooit voor de goedkoopste 996 gaan. Zoals vaak met totaal nieuwe auto’s zijn er vaak kinderziektes, en de 996 had daar wel een handje van, helaas. Ondanks dat ik de spiegeleieren koplampen kan waarderen, zou ik een 996.2 aanbevelen: de 3.6 waar alle ziektes uitwaren. De GT3 is fantastisch, maar de 996 Turbo is episch: bloedjesnel, comfortabel, strak en heerlijk breed. Maar de beste uitvoering was toch wel de 996.2 Carrera 4S. De body en onderstel van de Turbo, en die heerlijke atmosferische 3.6 achterin. Qua looks ook een van mijn favoriete 911’s. Voor 30k heb je een goede.
Gezien het feit dat er nogal wat kinderziektes waren, kies er eentje waarvan de motor is vervangen of een model na 2000. Die zijn ontegenzeggelijk veel beter. De Tiptronic was een prima automaat destijds, beter dan wat de concurrentie aanbood, maar ga voor die heerlijke handbak. Tot de 997.2 hebben ze die nauwelijks gewijzigd. En terecht: de bak is precies, strak en biedt veel gevoel. Als je per se een automaat wilt is het prima, de concurrentie had inferieure’re’ automaten.
Deze 996 zou ik overslaan, vanwege de vak. Maar de kleur en de Carrera 4 velgen maken hem wel bijzonder. En ik vind die oranje knipperlichten met de dag mooier worden.
Ik heb diverse 993’s gereden, en ik begrijp de hype. Maar het is meer een goede Klassieker dan een respectable moderne auto. De prijzen zijn idioot hoog en het interieur is ruk.
Wil je de best sturende Porsche uit de jaren 90? Zoek voor 40k een nette 968 Club Sport en je hebt alle lol in de wereld. Wil je Fauchen als een malle en een beetje beleving? Dus rekening houdend met de tekortkomingen van je auto zonder dat he financieel gelicht word: zoek een 911 SC met 915 versnellingsbak. De G50 wordt zwaar overschat. Wil je het beste wat Porsche in de jaren 80 en 90 te bieden had? Voor 20k heb je een perfecte 928 S4/GT/GTS. Wel met handbak.
Ik zou deze 996 laten staan, maar als je de perfecte Porsche wilt terwijl je niet te veel kwijt bent: ga voor de 996 en laat alle reaguurders in hun Yarissen, Batavussen en OV jaarkaarten lekker gaar koken. Je hebt een van de beste Porsches aller tijden.
stephane8200 zegt
@gtwillem: wat ik zeg: de C4S. Mijn oom heeft een 993 C4 en het is een leuke auto. Net zoals zijn RS2. Door de hype rondom de 993 vind ik ze gewoon te duur. Staat een 993 Turbo te koop bij Carlink (Afrojack leverancier) voor €220K. Waanzin! De 996 Turbo heeft de Metzger motor en met de X50 optie is dat een klasse boven de standaard 996. Niet te vergelijken ook, naar mijn bescheiden mening.
jaapiyo zegt
@gtwillem: Het probleem met de motor is pas opgelost bij de facelift van de 997. Het gerucht gaat dat de geplofte motoren vooral vroege 3.4s zijn maar feit is dat het foutieve onderdeel nog jaren na 2000 geleverd is. In de VS heeft dat zelfs geleid tot een class action settlement ten bate van mensen met kapotte Boxsters van 2001-2005 (zelfde basis motor met zelfde probleem als de 911). Alleen de GT3 en Turbo ontspringen de dans omdat die de fameuze mezger motor hebben.
Als je dus een persoon bent die heel nerveus wordt bij de gedachte dat de motor er met wat grotere waarschijnlijkheid opeens mee op kan houden zou ik toch om de 996 heenlopen. Maar ja dan heb je voor dit geld ook weer geen andere 911; no risk, no fun.
Eens trouwens vwb de amber blinkers, vind dat ook wel wat hebben.
madvillain zegt
@jaapiyo: Je hebt gelijk vwb de problemen, pas met de 997 mk2 waren de problemen opgelost. Maar de 3.4’s hebben zelfs minder problemen gehad, om de boring een stuk kleiner was dan bij de 3.6’en en 3.8’s. De 3.8’s zijn trouwens de grootste probleemmakers maar dat weten heel veel mensen niet. Daar is de boring gewoon te groot, te weinig vlees, en dus problemen. Vaak schade aan de cilinderwand.
IMS lager hoeft geen euvel te zijn, het originele lager is superieur, alleen heeft Porsche 1 fout gemaakt: ze hadden de stofkap niet moeten monteren. Verwijder je deze stofkap, dan zitten de kogellagers altijd in de olie (en niet afgesloten in het vet) en zijn de problemen opgelost.
Verder: te weinig koeling op cilinder 6. Porsche heeft hier ook een ontwerpfout gemaakt. Er zijn bedrijven die hier een fix voor hebben, zoals Auto-resto in Nijmegen. Die heeft een grotere waterpomp laten fabriceren, andere thermostaat en de route van het koelwater wordt anders. Hierdoor wordt de 6de cilinder goed gekoeld en zijn de problemen over vwb koelproblemen.
996 is een ontzettend fijne wagen, comfortabel, snel als je wil. Het uiterlijk staat niet iedereen aan, maar ik vind hem persoonlijk mooier dan een 993 met zijn schele smoel. Maar dan nog kan het niet tippen aan mijn F- en G-model haha.
Wil je een echte bulletproof waterkoeler? Koop dan een 2.5 Boxster, die zijn niet kapot te krijgen.
flowdesign zegt
@gtwillem:
Als iemand nou een ombouwkit zou produceren met een in kleur gespoten(!) carbon voorklep en 997 koplampen, dan zou je best wat centjes kunnen verdienen en werd de 996 waarschijnlijk een stuk populairder ;)
Verder denk ik, ja leuk en aardig wat je schrijft, maar met het kopen van een 996 koop je dus flink wat risico dat de motor in de soep loopt als je de verkeerde koopt. Daarnaast zal ie niet of nauwelijks in waarde stijgen vanwege de motor en de lelijke koplampen.
M’n pa heeft een jaar of 10 geleden z’n eerste Porsche gekocht, een 911 Targa van 1978 ofzo. Die heeft ie 4 jaar geleden in München ingeruild op een 993 Targa en dat ding is nu al meer waard dan toen ie ‘m kocht. Had ie toen voor minder geld een 996 gekocht, dan was die nu een stuk minder waard geweest dan toen.
Als Porsche liefhebber ben ook ik van mening dat een 993 gewoon veel mooier is dan de 996. De 996 heeft een eerlijk gezegd tegenwoordig meer een Poor-mans-Porsche imago dan een wat nieuwer model Boxster. En nu we het toch over de Boxster hebben, als je voor wat minder geld een goed-rijdende Porsche wilt, neem dan een Boxster S of een Cayman S vanaf 2005. Dan heb je een modernere auto dan de 996, waar de meeste mensen meer rijplezier aan zullen beleven met middenmotor en geen lelijke spiegeleieren op je neus ;-)
StijnB zegt
@gtwillem:
Grotendeels eens. De 968 CS is inderdaad episch qua rijplezier met zoveel gevoel en grip in de bochten. De 993 is dan weer de beste cuiser om met die leuke roffel op de achtergrond en je meisje naast je richting de horizon te rijden.
Toch vind ik het klassieke dashboard van de 993 net deel van zijn charme. Die omvangrijke tellers als in een machinekamer, het knusse interieur met die voorruit vlak voor je neus waardoor je meer betrokken bent bij het rijden. Zo nostalgisch, zo heerlijk.
Als moderne 911, zou de 996 4S ook mijn keuze zijn. Als je prijs afzet tegen looks en rijplezier is dit een koopje. En wie weet ook een future classic…
toyotafortuner zegt
Nee, ik pas. Want ik wil geen 996. Zijn kleur staat me ook niet aan.
Liever doorsparen en naar @gtwillem zijn advies luisteren en een 928 kopen.
philipf zegt
@toyotafortuner: Die is wel een stuk lelijker.
roberto zegt
Even door sparen voor een 996 Carrera 4S, dag blijft een heerlijke auto ondanks de 996 niet de meest begeerlijke auto is. Liefst een donker blauw exemplaar met cognac interieur! Vooral het rouwe geluid krijg ik nog steeds kippenvel van!
Stefje zegt
Leuk artikel Dizono. Maar je voorspelling op het einde is een beetje te laat; de 996 is al een tijdje weer in prijs aan het stijgen. Kocht je ze af en toe bij een dealer onder de 20 de afgelopen jaren, intussen zitten ze er alweer een stukje boven.
Specht zegt
996 zou ik zelf altijd eentje kopen met kapotte motor. En daar vervolgens een revisieblok met modificaties en met koelsysteem upgrade in laten hangen.
Dan weet je zeker dat je iets fatsoenlijks hebt wat ook heel blijft en ben je net zoveel kwijt. :)
996 met kapot blok tik je al vanaf 7000 euro op de kop, dan nog 4000 euro voor bovenstaande revisie en modificatie en je hebt al een hele leuke basis om er een toekomstige klassieker van te maken.
jaapiyo zegt
@Specht: geen matching numbers.
stephane8200 zegt
@jaapiyo: wel als je hetzelfde blok opknapt. Staan nog steeds dezelfde nummers op.
parker zegt
@jaapiyo: lekker belangrijk, ook al zo’n overgewaardeerd dingetje en al helemaal bij een moderne auto, pffff
jaapiyo zegt
@parker: ik zeg niet dat ik het zo belangrijk vind, maar de klassieker markt wel.
cthijs zegt
@Specht: dat ga je niet redden voor 4 ruggen
norge zegt
Kan je zo’n ding een boob job geven?
Een auto die spiegeleieren als koplampen heeft mot ik namelijk niet..
e1000bmw zegt
@norge: beter spiegeleieren dan salamischijven…
E550 zegt
Moest even denken aan US-spec gezien de kleur en oranje knipperlichten. Heeft wel iets moois. Jammer dat veel eigenaren in Europa ze veranderen in witte (of zwarte).
jaapiyo zegt
Mooi kleurtje maar de tiptronic is een deal breaker.
Ik heb verder enigszins mixed feelings over de 996. Aan de ene kant vind ik ‘m wel tof als het zwarte schaap van de 911 familie met die spiegeleieren, aan de andere kant heb je dat motorprobleem…Mss is het idee dat het een gare motor is nog wel erger dan de realiteit dat ‘ie misschien stuk kan gaan. Porsche heeft toch een soort zweem van superieure betrouwbare techniek waarmee je flink kan boenderen zonder dat het kapot gaat, dat is een deel van de magie van het merk. Duitse gründlichkeit en precisie en dergelijke. Maar ja als je dan eenmaal weet dat er een tikkende tijdbom onder de kap ligt is die beleving foetsie. Ga je voor de lol naar de autobahn om even een stukje te blazen hoor je de hele tijd dat stemmetje in je hoofd dat roept AUSTAUSCHMOTOR.
parker zegt
Maar… Je vergeet één belangrijk aspect: hij is in Nederland…. BIJTELLINGSVRIENDELIJK!! Jawel, nergens pruimt men dit model, maar in ons kleine kikkerlandje zijn we er dol op, ‘omdat bijtelling’! 35% over 13 mille, voor een paar honderd euro bijtelling in de maand trap je op kosten van je zaak een 911 af. Niks milieu-muesli bijtelling of plugin-gepruts.. Waarschijnlijk ook precies de reden waarom deze zoveel km’s op de klok heeft.
Jochempie zegt
@parker: Op kosten van je zaak zijn toch echt ook je eigen kosten…
parker zegt
@Jochempie: klopt, maar wel aftrekbare kosten itt wanneer je ‘m privé rijdt..
parker zegt
@parker: ik vergat nog een belangrijker voordeel van dit model: hij is ook nog eens ZEEPBELVRIJ! ? in grote tegenstelling tot al z’n luchtgekoelde broeders..
parker zegt
Wel heel zielig fenomeen trouwens, al die elkaar na-kakelende kakkers die gaan roetoeteren dat een watergekoelde ‘geen echte 911 is’, net als dat geneuzel over die ‘alleen die moet je hebben’ G50 bak. Klinkt allemaal net alsof ze er dan verstand van hebben. Maar laat dat nou net iets zijn dat je niet met geld kunt kopen ?
Jochempie zegt
Ongeveer wat @gtwillem zegt… Houd je in… spaar door tot je 30k op zak hebt en koop dan een 996…. Haha grapje, koop dan een Cayman S!
MaartenD zegt
goedkoopste van Nederland? uhhh…neej, voor 13k staat deze 996 te koop
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/porsche/m941403767-porsche-911-3-4-carrera-coupe-2000-zwart.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=78069
sir_smokalot zegt
Sinds gisteren. We hebben natuurlijk geen controle over wat er na publicatie/schrijven van het artikel aan occasions bijkomt.
Dizono zegt
@maarten020: Die had ik wel gespot Maarten, maar dit zinnetje in de advertentie is een beetje misleidend: “Bieden vanaf 13.000 euro”. Anders dan de prijs bovenaan de advertentie doet geloven, is deze eigenaar vast niet tevreden met 13 mille rond. Vandaar dat we hem even buiten beschouwing hebben gelaten.
razzie zegt
Nieuw setje velgen en een glanswrap en je hebt een top auto!
hanzerrr zegt
Leuk detail is dat deze 996 c2 velgen heeft die exclusief voor de 996 c4 waren :-)
parker zegt
@hanzerrr: de hamvraag is: zijn ze echt of imitatie..
hanzerrr zegt
@parker: lijkt me wel; het zijn meestal de “turbo” velgen die OEM zijn.. deze velgen zie je niet zo veel.. heb recentelijk zelf een 996 c4 manueel gekocht de originele waren vervangen door 18 inch turbo’s (gelukkig heb ik de 17″ wel erbij gekregen aangezien ze bij de auto horen!).
schellekens006 zegt
Overspuiten in een mooie kleurtje en een paar nette wielen en je bent helemaal het mannetje (in de schilderswijk).
mashell zegt
Ik ben het met dizono eens, ooit gaan we de 996 zien als de redding van de 911. Daar waar de 911 fris en sexy werd ipv oud en achterhaald. Er is natuurlijk een reden dat Sally Carrera een 996 is en geen 993.
mrrallycross zegt
Het is inderdaad niet echt de mooiste Porsche maar toch leuk om te hebben
autoinfo zegt
Haha, zit net te zoeken naar een betaalbare Porsche. Kom waarschijnlijk toch uit bij een Boxster.