Alleen als tuinornament al de moete waard.
Peugeot heeft zich enkele jaren toegelegd op het maken van vrij saaie auto’s. Om ruimtelijke auto’s te bouwen koos het merk voor cab forward design en naarmate de jaren vorderden werden vooral de koplampen steeds groter. Hopelijk leidt de komst van de nieuwe Peugeot 508 een nieuwe periode in voor het merk, die terugrijpt naar betere tijden. Je zou het haast vergeten, maar vroeger maakte de Franse leeuw bij vlagen immers behoorlijk begeerlijke bakken.
Een daarvan luistert naar de naam 406 coupé, of gewoon ‘coupé’ als je in Engeland woont. Dit Pininfarina design werd dankzij zijn slanke design medio jaren ’90 ook wel beschouwd als de Ferrari voor Yann Modale. Ondanks de voorwielaandrijving waren de proporties best puik, mede omdat de Europese Unie Gemeenschap voetgangersveiligheid nog niet zo belangrijk vond. @dizono heeft er ook een.
Maar de combinatie Pininfarina en Peugeot had nog meer te bieden in het laatste decennium van het vorige millennium, namelijk de Peugeot 306 cabrio. Qua styling was deze bíjna net zo mooi als de 406 coupé en dankzij zijn bescheiden basis was ‘ie minstens net zo bereikbaar, zeker als okkazie met de kop eraf. Man man man, wat heb ik er destijds veel gezien als klein menneke op vakantie.
Hoe diep de destijds begeerlijke auto gezakt is blijkt uit het feit dat er nu drie stuks op Autotrack staan voor minder dan een rug. Op deze zweterige zomerdag hebben we eens uitgezocht hoeveel open Peug je krijgt voor 400 Euro. Het gevonden exemplaar is groen en betreft de gewilde ‘Roland Garros’ uitvoering. Er staat nog geen twee ton op de klok. Nadelen zijn ook direct zichtbaar. De kekke bekleding van de voorstoel is getroffen door instapschade. Tevens zie je wat roest op de dorpel als je instapt. Verder meldt het Carfax-rapport dat vorig jaar juli dit is aangetroffen:
- Remkrachtregelaar werkt niet goed
- As of wielgeleidingselement ondeugdelijk
Een veilige aankoop in alle opzichten dus. KOOP DAN?
moveyourmind zegt
Geen geld voor zo’n leuke cabrio.
Je zou het bijna vergeten dat het ook wel eens regent en een nieuw dak is geen overbodige luxe. Helaas wordt goedkoop dan ineens duurkoop.
joostie zegt
@moveyourmind: Zomer rijden voor 400 euro. Daarna weer verkopen of een bloembak van maken…
tmenges zegt
Komen die wielen niet onder een 205 gti vandaan?
rufctr01 zegt
@tmenges: volgens mij zaten deze velgen standaard onder een Roland Garros uitvoering
Ekrachess zegt
@tmenges: de speedline wielen zijn destijds volgens mij ook af fabriek op de 306 beschikbaar geweest. Mijn broer heeft die ook op z’n 306 xr uit ‘94 liggen, toen optioneel. Auto kostte €150 overigens, beste koop ooit 5 jaar geleden
rogers zegt
@tmenges: klopt maar deze speedline velgen zaten ook standaard op een 306 Roland Garros uitvoering. Zowel op dichte versie als de cabrio.
wimof zegt
Ik ken iemand die er ondertussen tientallen heeft , alle kleuren, bijna alle chassisnummers.
Gewoon om te hebben.
techniekmeneer zegt
Lekker laten staan, voor 400,- haal je je een hoop ellende op de hals met zo’n ding.
awesome zegt
Een facelift-model graag! In het donkerblauw met cognac-kleurig leer en de cyclone 5-Spaans velgen er onder <3
Yzord zegt
Voor mij geen peugeot meer. Zeldzame rommel ?
superfred zegt
Ik had er een. Een late 2.0 16v in zilvergrijs met zwart leer en zwart dak, alles erop en eraan. Die auto mis ik nog regelmatig… voor Franse rommel was dat namelijk een verdomd goeie en probleemloze auto…
gerrelekker zegt
Mijn vader had ooit zo’n ding, mijn god wat een ellende. Alles wat normaal gezien niet kapot gaat, ging kapot. Na 10 jaar en er zorgzaam mee om te gaan zag dit ding er gewoon niet meer. Uiteindelijk voor 250 euro met bestemming export verpatst…
Donar zegt
Ik heb nu zelf bijna een half jaar een 306 cabrio. Het facelift model, donkerrood, zwarte kap (handmatig, gaat ie ook niet stuk. Elektrische kappen zijn een drama). Heerlijk genieten met deze zomer. Nog geen enkel probleem gehad.
Zodra het kan gaat de kap open en dan heerlijk touren, Genieten met de hoofdletter g! Doordat deze auto geen rolbeugels heeft, heb je wanneer de cabrio open is een prachtig gelijnde auto. Die van mij blijft nog wel een aantal zomers in mijn bezit!