De goedkoopste nieuwe X5 M kost namelijk iets meer dan 100.000 euro. En nee, de auto heeft nul schade en nul kilometers op de klok staan.
Een enorm dikke bak rijden heeft wel iets. Heel vermogen, heel veel luxe, heel veel prestige en vooral heel erg veel belasting. Want hard werken en dat uitgeven om de economie draaiende te houden moet natuurlijk wel ontmoedigd worden.
BMW X5 M Competion
De BMW X5 M Competition (F95) is zo’n auto waarvan de potentiële klant denkt: die van alles maar het beste en het duurste. Rationeel is de keuze voor zo’n auto niet verklaren, maar rationeel is er ook reden dat kipcorns, Roelvinken en scripted reality shows bestaan, maar ook daar is kennelijk animo voor.
Surplus aan belastingen
Er is gelukkig een oplossing voor om het surplus aan belastingen voor de BMW X5 M Competition te omzeilen. Als je naar dit bedrijf in Nederland gaat, zullen zij de auto voor je ombouwen naar bedrijfswagen specificatie. Jazeker, maak je BMW net zo functioneel als een Volkswagen Caddy.
Aanpassingen
Er zijn wel een behoorlijk aantal aanpassingen gemaakt. De auto moet immers wel voldoen aan alle eisen die de fiscus stelt aan een bedrijfswagen. Er is geen achterbank meer, maar wel een tussenschot. Gelukkig is het tussenschot in deze X5 voorzien van een ruit, waardoor je alsnog naar achteren kunt kijken.
Serviceluik
De vloer is nu helemaal opnieuw aangelegd in deze X5 M Competition. Via een serviceluik kun je alsnog bij de accu komen. Die bevindt zich niet bij de motor. BMW bekommert zich om een ideale gewichtsverdeling, dus ook bij een enorme performance SUV moet dat voor elkaar zijn. Alle ruiten lijken geblindeerd te zijn, maar het gaat iets verder dan dat. Ze zijn niet dichtgeplakt, het zijn nieuwe panelen die exact dezelfde vorm hebben van de ruiten. Aan de buitenkant lijken ze er sprekend op. Alleen de ruit rechtsachter kan doorheen gekeken worden.
S63B44T34
Het leukste in dit geval is de motor, uiteraard. Onder de kap treffen we de S63B44T4-motor een. Een V8 met blokhoek van 90 graden, 32 kleppen, variabele kleptiming, 2 turbo’s en een maximum toerental van 7.200 toeren. Het maximum vermogen bedraagt 625 pk bij 6.000 toeren, de maximum trekkracht is 750 Nm vanaf 1.800 toeren.
105.000 euro
We gaan ervan uit dat de prestaties gelijk zijn gebleven met de goedkoopste nieuwe X5 M van Nederland. De 0-100 km/u sprint duurt slechts 3,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Sinds de wijzigingen in de BPM is de BMW X5 M Competition al een kleine 15.000 euro goedkoper geworden dan voorheen. Maar alsnog valt er veel te winnen. De BTW is namelijk dik 22 mille en de BPM is een bizar onredelijke 69.000 euro. Als je de X5 M Competition op de zaak zet, kun je die twee wegstrepen en blijft er dik 105.000 euro plus de kosten voor de ombouw over.
Met dank aan Bart voor de tip!
ghengiskhan zegt
Je kunt ook besluiten ‘m niet te kopen. Houd je nog veel meer geld over voor, ik noem maar wat, een leuek auto.
stekel zegt
amen
ty5500 zegt
Ik snap zo’n auto’s niet. Het leuke aan een X5 (M) is dat je een grote snelle auto hebt waarmee je met het hele gezin op uitstap/vakantie kan. Je wilt vervolgens (enorm veel) belastingen besparen met de ombouw maar dan kan je de auto niet meer met meerdere personen gebruiken waardoor het nut van de auto wat wegvalt. En als je toch maar met 2 bent zijn er toch goedkopere sportievere alternatieven die weliswaar minder besparen maar zou ik zo verwachten toch ook een stuk minder kosten (ik vermoed dat de restwaarde ook een redelijke knauw krijgt)
berlinetta zegt
Maar je betaalt dus meer dan een ton voor een tweedehands X5M die je dan ook nog moet laten ombouwen tot een onpraktische auto, anders betaal je nog meer?
2wheeler zegt
@berlinetta: noem het maar onpraktisch, je bent de baas van het Ikea parkeerterrein.
ktm690sm zegt
@berlinetta: de x5m is gloednieuw! Eerste alinea.
berlinetta zegt
Daar had ik overheen gelezen. Dan scheelt het wat wat inderdaad!
mashell zegt
Dit is een Nederlandse auto, je moet dan ook denken aan onze export producten. Op de lijst van de belangrijkste nederlandse export producten staat voor tulpen en voetbaltrainers en maar net achter DJs: drugs. Deze pak je helemaal vol met pillen, gras en snuifspul en je maakt een run naar Frankrijk, Spanje of Duitsland. Als het je lukt ben je binnen, als ze je dreigen te pakken heb je met zo’n wagen net nog een kansje om te ontsnappen.
rbou zegt
Dan gewoon maar een tweedehands stelvio Qv. Al vanaf ca 80k. Volgens mij veel leuker om te rijden.
ty5500 zegt
En gewoon 5 zitplaatsen. Zo’n mastodont met twee zitplaatsen komt ook redelijk lullig over
wildewesten zegt
@ty5500: ik zie het al voor me. Ga je ergens heen met een groep en wordt gevraagd of jij kan rijden omdat je de grootste auto hebt. Ja uh… ik heb geen achterbank…
bsxc2 zegt
Autoblog, dit is nou de ideale vakantieauto voor deze zomer. Achter een matras er in & je bent nog sneller dan wie dan ook op bestemming.
soundgarden zegt
Heeuu weer een bmw met een volledig smaakloze zwarte voorkant. Ik pas
vopo zegt
Vind het altijd iets sneu’s hebben.
mashell zegt
Yep, met zo’n B of V op de kentekenplaat is het stoere er meteen vanaf. Gewoon op de rechterrijstrook er mee blijven, tussen de andere vrachtwagens.
2wheeler zegt
Ik vind deze gen X5 niet zo heel erg verschrikkelijk en snap de keuze als je een dikke SUV wilt hebben maar slechts met zijn tweetjes bent. Waarom dit sneuer of zieliger is dan een X5 met een achterbank snap ik niet, maar dat dergelijke auto’s zielig zijn is volgens mij een terugkomend thema bij dit soort berichten. Maar goed, ik heb zelf een (kleine) station en in principe niets tegen SUV’s dus ik kan de ruimte en deze auto an sich best wel waarderen, zeker met dit blok.
E34M5Touring zegt
Iedereen zeikt op de belasting en hoeveel men moet betalen maar als je dan via zo’n constructie dat kan omzeilen ben je een schraper. Zo werkt het. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook altijd een beetje ‘wil wel maar kan net niet’ vind. Maar dat is nergens op gebaseerd. Gewoon een (te grote) onderbuik denk ik. Maar goed, als je die stoelen niet nodig hebt, prima oplossing dit. Scheelt vast nog wat gewicht her en der. X5M Superleggera
2wheeler zegt
@E34M5Touring: ik snap de gedachte wel maar mis inderdaad vaak de onderbouwing. Ik zi het eerder als een geval wil wel en wil niet. Wil wel de dikke bak rijden, wilt niet de belasting betalen. Maar goed, de waarheid zal in het midden liggen. Jij hebt van deze gekke belastingen geen last in de US of A, alles goed daar?
E34M5Touring zegt
Kan er nog niet in. Immigratiestop tot Jan 2021 dus er wordt niks verwerkt. Zit nog steeds te wachten. Gezeik. Had deze vakantie die kant op gewild maar gezien de Covid records elke dag lijkt me dat nu ff niet slim.
VeniVidiVici zegt
Nee, dan liever een X5 45e
raoufff zegt
Handig als mobiele martelcontainer.
VeniVidiVici zegt
@raoufff: Klinkt als een slechte pornofilm.
dikkereinier zegt
Ideaal voor mensen met een grotere hond.
2wheeler zegt
@dikkereinier: van 0 naar “boris de labrador tegen de achterklep” in 3.8 seconden!
Dutchdriftking zegt
Op zich best een goed idee, misschien is DHL dan wel een keer op tijd…..