Dit is waarschijnlijk de goedkoopste nieuwe auto van Nederland. En ook nog eens een dikke 4×4!
Vierwielaandrijving, hoge en lage gearing, volledig lederen interieur en hageltje nieuw! Buitenkansje dus? Nou dat valt nog wel te bezien. Wat voor auto het is vraag je? Het is een X6! Maar niet van BMW…
Het is de Landwind X6. Hagelnieuw dus. Wel uit 2007. Maar goed, waar koop je nog een nieuwe auto met amper kilometers op de teller voor minder dan 6.000 euro. Nou hier dus.
Volgens de advertentie is de auto voorzien van een 2.0 liter 116 pk sterke benzinemotor. Maar op de zijkant staat toch echt duidelijk 2.4 dus wij vermoeden dat er een 125 pk sterke 2.4 liter benzine onder de kap woont.
Goed voor een energielabel G. Dat wordt dokken dus in de belasting. Tenminste als je hem op kenteken kunt krijgen, want voor dit geld is er natuurlijk een addertje onder het gras. Autopapieren zitten er namelijk niet bij… De verkoper meldt: hij kan niet op de openbare weg.
De vraag is ook of je dat moet willen. Toen het Chinese Landwind met de X6 een poging deed om de Europese markt te betreden leek het een goed idee voor ADAC om hem eens tegen een muur te zetten in een crashtest. Resultaat: LEVENSGEVAARLIJK!!!!!
De ANWB die met zusterclub ADAC toentertijd de crashtests uitvoerde omschreef het als volgt:
In de meer dan 20 jaar dat de ANWB over crashtest publiceert heeft nog nooit een auto zo slecht gescoord als deze. Bij de frontale botsing wordt het compartiment van de bestuurder totaal samengedrukt. Na de botsing zit de testdummy volledig klem tussen dashboard, stuurwiel en autostoel. Het stuurwiel schiet via het hoofd van de bestuurder tegen het dak.
Maar goed, dit was in 2007, dus toen bleef de verkoper die de Landwind uit deze Marktplaats advertentie heeft ingekocht er waarschijnlijk mee zitten.
De ANWB vond toen sowieso dat een zo onveilige en vervuilende auto niet in aanmerking mocht komen voor een Europese typegoedkeuring. In de Europese Unie worden veel inspanningen gepleegd om de verkeersveiligheid te verbeteren en het milieu in stand te houden. Een nieuw autotype toelaten met een technisch niveau van meer dan 30 jaar geleden doorkruist die inspanningen, aldus de ANWB. Dat was in 2007, dus we hebben het nu over een veiligheidsniveau van 46 jaar geleden.
Terug naar de Landwind X6 uit de advertentie. Hij heeft wel airco, parkeersensoren achter, metallic lak en mistlichten voor. Een radio CD speler zit er ook in. Oh en een airbag voor de bestuurder, die komt bij een aanrijding samen met de voorkant van de auto en het stuur dan wel dwars door het hoofd tegen het dak volgens de crashtest.
Heb je een eigen ranch met veel onverhard en weinig ander verkeer en ben je avontuurlijk ingesteld, dan is deze goedkoopste nieuwe auto van Nederland misschien wel iets voor jou. Verder studeren op het koopje van de week kan in de originele en volledige advertentie.
Dank voor de tip Martijn!
lekkerlinksrijden zegt
U bent de kreukelzone
weekert zegt
DE kans voor iemand die zijn oude geliefde blauwe Landwind X6 nieuw leven in wil blazen… kwestie van deze kopen, nummerplaten omschroeven en de oude laten verdwijnen…
rikv99 zegt
Dat is feitelijk omkatten natuurlijk. Goed idee tot je een klapper maakt en politie onderzoek gaat doen.
schuimbekje3 zegt
We moeten er wel bij zeggen dat de Opel Frontera waarop deze auto is gebaseerd, die voor veel geld door toenmalig Opel verkocht is aan Jiangling getest werd bij 50km/h en toen al niet jofel was… Maar daar klaagde toen niemand van Opel…. Of ADAC…
Toen Jiangling besloot deze auto ook in Europa te verkopen, heeft Opel bij ADAC een Jiangling (landwind) laten testen, om ervoor te zorgen dat Landwind niet voor 1/3 van de prijs verkocht kon worden en zou laten blijken dat Opel dus een factor 3 te duur was (met die bud-kwaliteit van hen toen).
Dat hebben ze echter niet met 50km/h gedaan maar met 64km/h… En niet frontaal maar met een offset.
Verder heb je nooit iets gehoord over de resultaten van de fiat punto, kia picanto, suzuki s-presso, dacia duster, nissan en mercedes B250 welke allemaal een slechtere score hadden dan de landwind…
Richmond zegt
Nou ja de Frontera was niet te koop in 2007, die eisen ten tijde van dat de Frontera nieuw verkocht werd waren anders dan in 2007.
schuimbekje3 zegt
de importeur in nederland heeft deze nog laten testen door de tuv en is met vlag en wimpel goedgekeurd..
kniesoor zegt
Qua de laatste alinea : de Punto is een bekend geval, maar de anderen bij mij niet. Hebbie daar ook een bron/link voor ?
slowland zegt
Ik zou er hier wel een bestemming voor weten!
Strippen, deuren eruit, dak er gedeeltelijk afzagen (is toch ladder chassis), alles wat gewicht heeft eruit. Een lift van een inch of 4 en taaadaaaa:
De perfecte lol-wagon em mee te crossen door het bos
erce zegt
In je eigen bos dan wel.
slowland zegt
Hier in Canada is bod zat…. :):)
sntial zegt
In Canada vind je toch beter dan Chinese Crap?
PunicaOase zegt
Deze kwaliteit krijg je al total loss met slecht ‘inparkeren’..
wimof zegt
Kunnen we vanaf nu enkel over alles behalve Chinese wagens praten, zeker nu ze de kant van Rusland gekozen hebben.
(moest ze voordien ook niet)
E550 zegt
Okay. Gaan we dan ook niet meer praten over Amerikaanse auto’s, omdat de Amerikanen Iraq, Afghanistan, Servië etc. hebben gebombardeerd?
sanderkomnogeensergens zegt
Ik heb naar zo een Landwind gekeken. Er in gezeten. En toen wist ik genoeg. Snel uitstappen.
mc96 zegt
Volgens mij was Peter Bijvelds (ex rallycoureur en ondernemer) degene diecLandwind in Nederland wildecgaan verkopen. Tegenwoordig zit hij achter Ebusco. Dat is een heel stuk succesvoller 😀