De splinternieuwe Mercedes S-Klasse druppelt langzaam maar zeker de showrooms binnen. Is dit dan de tijd om het vorige model tweedehands op de kop te tikken?
Zelfs de verstokte fanb0iZ van BMW en Audi moeten het eigenlijk schoorvoetend toegeven op een zeldzaam eerlijk momentje: De S-Klasse is de maatstaf in zijn klasse. There, I said it. Het voelde niet goed, maar ik deed het toch. Oké er was natuurlijk die korte periode. Die van 1998 tot 2001, waarin BMW de faceliftversie van de epische E38 leverde en Mercedes de prelift van de niet zo geweldige W220. Misschien waren toen de rollen eventjes omgedraaid. Maar im großen und ganzen, nu we toch even in hele Duitse sferen zitten König Kaiser Admiral.
Ster voor je neus
Onlangs is er een splinternieuwe S-Klasse gelanceerd, op een heel nieuw platform. De nieuwe topper uit de reeks zet zwaar in op moderne gadgets die je bedient via een touchscreen. Maar wat als dat nou niet helemaal je ding is, maar je wel zo relaxt mogelijk wil zoeven met een ster die voor je neus zweeft? Wat als je het daarbij ook niet erg vindt om een enorme bak afschrijving mis te lopen? Wel, wellicht is dan het uitgaande model een optie.
Nieuwe S was stiekem oude S
De W222 kwam in 2014 de W221 aflossen. Stiekem was de auto eigenlijk meer een ingrijpende facelift dan een heel nieuw model. Het platform was immers nog krek eender. Mercedes gaf zelf aan dat dat kwam omdat het niet zo zeker was van een nieuw koudemiddel dat het van de milieulobby zou moeten gebruiken als het een geheel nieuwe auto zou registreren. Dat middel was volgens Das Haus namelijk brandgevaarlijk. Tsja, het is in ieder geval wel een van de meer creatieve manieren die we gezien hebben om opgewarmde liflafjes aan je klanten te verkopen.
Omgedraaide banaan bleef
Maar goed, dat is waarschijnlijk ook te weinig eer voor de W222. Want ja, hoeveel zachter, comfortabeler en stiller kan je een platform op een gegeven moment nog maken? Het is nou ook weer niet zo dat een W222 een stuiterbak is in vergelijk met wat de concurrentie er tegenover stelde. Daarbij was, ondanks dat vastgehouden werd aan de omgedraaide banaan, het uiterlijk weer wat frisser en vooral het innerlijk ook hoogwaardiger.
Afschrijving is je vriend…als tweedehandskoper tenminste
Wat kost dat dan nu nog? Neem even een bedrag in gedachten waarvoor de goedkoopste uit 2014 op Marktplaats staat, aangeboden bij merkdealer Wensink, kilometerstand 144.000 en kleingeld. Ja? Oké, dan verklappen we het nu maar. Voor de zwarte S300 Hybrid Prestige betaal je 32.945 Ekkermannen. Een bak geld natuurlijk, maar had je ook niet meer verwacht? Oké, het is in dit geval wel een vierpits dieseltje met elektro-hulp, maar de lijst met aanwezige luxe goodies vullen alsnog een A4-tje of twee. Koop dan?
mopar zegt
Redelijk nette prijs voor een merkdealer. Zie ze in Duitsland voor niet veel minder te koop staan met dikwijls een tonnetje meer op de klok dan deze.
tortuga zegt
@mopar: voor deze prijs is het inderdaad merkwaardig lage km stand
Variomatic zegt
Dat met dat koudemiddel gold ook voor de E-Klasse W213 vanaf 2016 die ook de typegoedkeuring van de 212 gebruikte, maar die staat geloof ik wel op een nieuw platform.. Maar om de W222 een facelift van de W221 te noemen gaat wat ver, die W222 is echt een totaal andere auto en heel veel mooier/beter dan de W221, met name ook het interieur..
Anyways: over deze auto, zitten hier fiscalisten die meelezen? Check Finnik eens, dit ding is tussen maart en juli 2018 maar liefst 11 (!!!) keer overgeschreven van de ene naar de andere handelaar.. !? Dat stinkt toch? Witwas carrousel of zo? Wat is dit?
Ook leuk om te weten: hij staat al sinds 11-2019 in de handelsvoorraad van Wensink, altijd handig om te weten mocht je ze een bod willen doen…
saxoke zegt
@Variomatic: Mercedes noemde het zelf een uitgebreide facelift.
outlook zegt
@Variomatic: mooie vondst! 11x is wel opvallend veel. Gevalletje schade misschien?
Met dergelijke bedragen lijkt me witwassen niet echt interessant, al heb ik er niet heel veel verstand van.
13 maanden is één winkeldochter op leeftijd. Qua afschrijving nogal pijnlijk, ik schat 15% á 18% gedurende deze periode..
iz_person zegt
Met lichte schadeplekken en 1 goeie.
El-Loco zegt
Tsja. Korte S, 4-cyl, marge, amper rest-BPM dus voor de export wordt het niks. Staat al een jaar. Dan moet je wat met je prijs, ik snap hem wel.
wildbeest zegt
@aeroloco: de 4cyl moet veel te hard werken in deze combi, begint eigenlijk echt bij de 500 uitvoering.
viezefreddyw zegt
@wildbeest: Vele meters gemaakt met een verlengde 350d. Het is met dat blok geen snelheidsmonster, maar daar is de auto niet voor gebouwd natuurlijk. Maar met dat blok vond ik hem snel zat. Uiterst comfortabel en reed 255 op de teller. Meer heb ik niet nodig.
unknown32 zegt
@viezefreddyw: ik rij hem nog steeds. Prima auto met 4matic. Minder wil je niet. Die S300 hybrid heb ik 700km gereden, wat een kl..te bak:-( Veel te veel gewicht voor zon motor.
Nu ja, alles is relatief natuurlijk
dwfc zegt
Daarom ze er nu een 6 cilinder in plaatsen …
wildbeest zegt
@viezefreddyw: de diesel is perfect
imaginenl zegt
Zal ie zo goedkoop zijn omdat de vraag naar taxi’s helemaal is ingestort?
dwfc zegt
Jaap een goed artikel maar wat ik toch wel opmerkelijk vind is dat jullie toh geen aandacht besteden aan de nieuwe S !
willeme zegt
@dwfc:
Dat zou opmerkelijk zijn inderdaad! Gelukkig besteden we wel degelijk aandacht aan de nieuwe S-Klasse:
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-waarom-maybach-s-klasse-met-v12-nog-niet-bevestigt-189685
https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-maybach-s-klasse-is-decadenter-dan-ooit-189370
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-s-klasse-zoekt-binnenkort-zelf-een-parkeerplekje-op-181534
https://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-s-klasse-configurator-is-live-179328
https://www.autoblog.nl/nieuws/instap-prijs-mercedes-s-klasse-verklapt-178571
https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-mercedes-s-klasse-is-officieel-172640
https://www.autoblog.nl/nieuws/motoren-mercedes-s-klasse-nu-officieel-bekend-170465
Als er meer nieuws te melden is, behandelen we dat uiteraard ook!
SpiderIV zegt
@willeme: schaak mat. 😉
dirkv zegt
@willeme: Ik kijk er naar uit dat één van jullie er een rondje mee gaat maken.
(Ook in het donker)
rutgerg zegt
Dat stuur in vind ik zoooo lelijk zeg. Die vorm blegh, gewoon echt een vd lelijkste sturen ooit gemaakt wat mij betreft.
Charles Taycan 4S zegt
Als je een relaxte rijder bent heb je hier een superfijne en zuinige auto aan natuurlijk voor een redelijke prijs en toch een actueel model. De 6 en 8 cilinders lopen natuurlijk soevereiner dan een 4 cilinder diesel maar zijn ook weer iets duurder.
barry355gtb zegt
@Charles Taycan 4S: Als je overdag wel aardig mee wil komen, dan is deze prachtige auto een goede reiswagen. Die diesel is niets van te horen en de buren zijn erg jaloers hoor. Achterin ruimte zat voor een tweetal volwaardige volwassen personen. De rust in het interieur is heerlijk en zo komt de muziek goed in de oren. Ik vindt de prijs erg aantrekkelijk. Switchen naar deze prachtige auto is vast wel een goede te noemen als je voldoende over hebt voor de wegenbelasting, verzekering en onderhoud.
Charles Taycan 4S zegt
@barry355gtb, ik weet het…. superlimo’s!
Dutchcarwizard zegt
Mooie auto. Onderhoud kan in de papieren lopen.