Na het artikel van @willeme wil je natuurlijk alsnog een Maserati Ghibli. Wat kosten ze nog, op Marktplaats?
Collega @willeme en ondergetekende praten tegenwoordig niet alleen meer over D66, complottheorieën en XHP mods, maar ook over de Maserati Ghibli. Onze waarde collega die niet toevallig op dezelfde dag jarig is als Jeremy Clarkson (gongratz) bestrijkt daarin het hele spectrum. Van mij proberen te overtuigen dat het interieur echt serieus knaak is, tot mij proberen te overtuigen dat ik er absoluut een moet kopen. En eigenlijk ga ik zo zelf ook een beetje heen en weer. Het is een bizarre auto in dat ‘ie heel veel dingen heeft die extreem gaaf zijn. En dat zijn precies de dingen die ondergetekende belangrijk vindt. Maar tegelijkertijd ook wat dingen waarvan je denkt ‘oef, is het de moeite’.
Nu wordt de Ghibli steeds goedkoper. Dat helpt natuurlijk altijd. Het goedkoopste exemplaar dat we vonden op Marktplaats, doet nu 23.945 Euro. Het betreft uiteraard een diesel, wat in dit geval de 3.0 liter grote unit van VM Motori is. Een grotendeels prima blok dat dankzij wat kunstmatige trucage in de uitlaten ook nog eens aardig klinkt. Het is alleen niet zo zuinig als een Duitse zespits diesel (je doet 1:12 volgens spritmonitor). En…het is een Maser dus er is dat aspect ‘wil je een diesel’.
Aan de andere kant zijn de briljant klinkende V6 benzina’s ook relatief dorstig (1:8). En de ‘Hybrid’ die stiekem geen hybrid is maar de 2.0 heeft uit de Giulia met wat lichte elektrische ondersteuning, is 1) een vierpitter 2) doet ook maar 1:10 en 3) is nog relatief nieuw en daardoor duurder. Daarbij heeft een vroege Ghibli nog wat andere voordelen.
Hoewel de eerste versies bekritiseerd werden omdat ze niet de rijhulpen hadden van de Duitsers, wil een echte autorijder die hulpen juist niet hebben natuurlijk. Daarnaast is er nog iets belangrijkers: de vroege Ghibli’s hebben hydraulische stuurbekrachtiging. Later is dat geruisloos over gegaan naar een EPAS systeem. Dat heeft Maserati weliswaar goed uitgevoerd, maar hydraulisch is bijna altijd beter.
Dit (fraaie) blauwe exemplaar heeft ook het pindakaas interieur. En het open porie hout op de middentunnel. Dat maakt een van de grotere kritiekpunten op de Ghibli, het interieur, een stuk minder ernstig. Sowieso verschillen daarover de meningen nogal. Ja, je hebt een paar harde Chrysler knoppen. Maar in de juiste uitdossing is het verder best puik. De zwarte velgen kunnen natuurlijk niet. Maar dat is een easy fix. Dus, advies kijken, dan kopen en laat mij na een half jaar even weten hoe het bevalt, in de comments!
kniesoor zegt
Een Maserati met een diesel. Dat is als (knetterhard !) vloeken in de kerk. In zo’n oto hoort een benzinemotor. Liefst een ottocilindri.
Gele Koplamp zegt
Klopt! En toch zal dit fantastisch rijden. Vloekend en wel
techniekmeneer zegt
Ik heb wel eens een ritje van +/- 25km mogen doen met zo’n Ghibli diesel. Het rijd inderdaad echt niet verkeerd, genoeg koppel ook, maar ik heb toch wel de hele rit met de radio op hoog volume gereden. Het geluid van een dieselmotor past écht niet bij het rijgevoel in zo’n auto.
sleepyj zegt
Auto
pignon zegt
Dit is gewoon een puike aanbieding. Goede kleuren (behalve velgen). Relatief lage kmstand en NAP. Maar vanwaar het hoge aantal eigenaren?
Otua zegt
Waarschijnlijk omdat ie geen brrrrp doet zoals z’n benzine broertje en men zich dan al snel gaat afvragen waarom hij/zij/het niet gewoon een betrouwbare kilometervreter heeft aangeschaft.
MaartenD zegt
Een diesel Maserati….man man man…
alcantara zegt
Mijn moeder noemt deze altijd Maseratie Gibbelie.
En eerlijk gezegd klinkt dat ook veel beter.
JelmerS zegt
+1 voor moeder, de meeste komen niet verder dan in dit geval: ‘die blauwe’
cossiekiller zegt
168.000km dus. Dat mocht er nog bij vermeld worden. Niet dat het veel is voor zo’n motor.