Kleine dikke BMW’s, wie houdt er niet van?
Met de komst van de 1M Coupé had BMW een uiterst vermakelijk bommetje ontwikkeld. Onlangs heeft Casper een rondje gemaakt met diens opvolger, de M2 (rijtest).
Het is de perfecte auto eigenlijk: praktisch genoeg om dagelijks te gebruiken maar voldoende potent om lekker mee te komen op een trackday. Het enige echte nadeel is dat ze een beetje aan de prijs zijn. Een nieuwe M2 kost je iets meer dan €85.000. Daarmee is het weliswaar het goedkoopste ‘M’-product, maar toch, het blijft een hoop geld.
Een 1M kiezen kan een oplossing zijn. Helaas had Casper in dit artikel gelijk en is juist die pretletter enorm in waarde aan het toenemen. Team AB heeft de oplossing voor je in de vorm van deze ‘gebruikte’ M2 Coupé. Deze stamt uit 2015 en is één van de allereerste exemplaren. De kleur is Alpinweiss, wat niet alleen historisch verantwoord is (de 2002 Turbo was ook in deze kleur leverbaar), maar ook de enige kleur waar de vorige eigenaar geen €1.050 (kosten voor metallic lak) voor hoefde te betalen. Sowieso is de M2 een auto waarbij opties nogal overbodig zijn. De wielen zijn, in tegenstelling tot de M3 en M4, altijd 19” en zwarte lederen bekleding is standaard. In Nederland krijg je de DCT transmissie zelfs standaard, door een hogere CO2-uitstoot zou de handbak toch duurder zijn.
Het enige nadeel aan de M2 is wellicht de motor, de N55B30T0 is in principe krachtig genoeg (370 pk bij 6.500 tpm en 500 Nm bij 1.450 tpm), maar het is geen raszuiver ‘M’-blok. Dat zou ons niet uitmaken, de prestaties (0-100 in 4,3 seconden, top 250 km/u) zijn meer dan uitstekend. Daarbij, ook de echte M-motoren hebben nu allemaal turbo’s.
In de afgelopen jaar en een paar maanden heeft niemand echt veel lol aan de auto kunnen beleven, want de kilometerstand bedraagt volgens de advertentie slechts 8 km. Alhoewel een blik op de teller leert dat er vijf bij zijn gekomen. Waarschijnlijk om te controleren of alles nog goed werkt. Dan rest ons alleen nog even de prijs te vermelden. Voor €77.895,- is deze bonnengarantie op wielen de jouwe. De advertentie check je hier.
87sandyd zegt
Het enige probleem is niet de prijs, maar het gewicht
aerotic zegt
Dan neem ik toch liever deze 1M: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=301343103 Als Casper gelijk verdien ik er wellicht wat aan.
shogun zegt
@aerotic: de juiste kleur en handgschakeld (dat is de M2 niet), ja! als ik het geld had stond die voor mijn deur.
camber24 zegt
Die meerprijs voor metallic lak, ik blijf dat zo’n rip off vinden.. Wit non metallic (of parelmoer) vind ik overigens ook veel mooier
badmat zegt
@camber24: ik zou er alles voor over hebben om m’n auto niet dezelfde kleur te geven als een bestelbus
bartsmit zegt
@badmat: de meeste bussen zijn tegenwoordig alles behalve wit.
donvincenzo zegt
@camber24: Als je parelmoer mooi vindt heeft je huis waarschijnlijk ook wielen…
camber24 zegt
@donvincenzo: je begrijpt me verkeerd. Ik zei het wellicht ook minder duidelijk. Ik vind non metallic wit het mooiste. Uiteraard ook veel mooier dan parelmoer.
wouter181 zegt
@donvincenzo: Parelmoer lak kan in sommige gevallen best mooi uitpakken. http://oi56.tinypic.com/10s679t.jpg dit was ongeveer de Alfa Romeo 156 waarmee mijn vader rondreed vroeger. En nee, ons huis had geen wielen. De 156 echter wel veel kuren.
badmat zegt
@wouter181: stond je huis wel op een vakantiepark??
wouter181 zegt
@badmat: Als je naar de foto refereert, dat is er zomaar een van het internet geplukt. En nee.
granlusso zegt
@wouter181: Deze is eerder blauw dan parelmoer wit.
vagtroep zegt
@donvincenzo: is alpinweiss III niet al standaard metallic? Ik dacht dat de mineralweiss juist parelmoer was. Of ik heb het fout.
hallobanaan zegt
Heeft een 1m dan een raszuiver M blok?
Donstil zegt
@hallobanaan:Nee.
berlinetta zegt
@hallobanaan: Volgens mij heeft geen enkele M meer een raszuiver blok.
donvincenzo zegt
Een klein dikkerdje, feitelijk dus de Danny de Vito van BMW.
misterdrogba zegt
Nu ik het eens van dichtbij bekijk mag BMW toch eens hun interieurontwerpers aan het werk zetten, misschien zelfs die van Alfa Romeo in dienst nemen.. Wat ziet dit interieur er goedkoop en saai uit zeg, en dat voor een M-model.
Donstil zegt
@misterdrogba: Dat is het verschil met Alfa idd. Alfa oogt goed maar raakt goedkoop aan. BMW oogt saai maar gebruikt veel betere materialen.
misterdrogba zegt
@Donstil:
des te meer redenen voor BMW om die Alfa interieurdesigners in te palmen! Kunnen ze met degelijk materiaal spannende en ook nog eens duurzame interieurs maken. Win-win!
zesinline zegt
@misterdrogba: Laat ze eerst maar eens duurzame alfa.s maken. check de pechstatistieken in zowel Nederland als Duitsland
50mchljn zegt
Wederom ; meisjes-auto ! ( net als die blauwe eerder )
banaan7 zegt
@50mchljn: jij rijd golf?
ghost zegt
Liever een importje uit Duitsland dan voor circa €60-65k.
wimbraber zegt
@ghost: en dan nog de importbelasting en bpm erbij, zit je weer op hetzelfde bedrag.. :)
ghost zegt
@wimbraber: nee hoor, voor €65k heb je er wel 1 op NL-kenteken, alles betaald en wel.
cossiekiller zegt
@ghost: Ik heb nog een beter verhaaltje. In België kost een kale nieuwe M2 rond de 60k. Als je naar Engeland gaat en daar een nieuwe besteld (linksgestuurd), en je voert hem in in België, ben je voor 50k in TOTAAL een nieuwe M2 rijker. En dat wordt effectief gedaan.
ghost zegt
@cossiekiller: haha dat wist ik niet, bizar weinig geld voor zo’n wagen. Ik was uitgegaan van een BPM bedrag van circa €9-10k in NL wat je nog betaald bij import en daarbij de aanschafprijs in Duitsland die ligt tussen €50-55k.
bogey zegt
@ghost: Bij ‘jullie’ is alles op wielen wat leuk is gewoon bizar duur volgens mij. Al helemaal als je die Mustangprijzen vergelijkt. (Hier voor 42k een GT).
stfu zegt
Gewoon een nieuwe voorraadauto op MP. Is dat nou echt een post waardig?
thomasthomas zegt
@stfu: tja samenwerkingsverband met Markplaats waarschijnlijk.
kareljansen zegt
Die “dingen” voor de gaten in de voorbumper. Zo in het wit niet echt top als het het mij vraagt..
robert110 zegt
Een lelijke kleur, geen handbak, en maar 8% onder de nieuwprijs. Ik zou direct voor een nieuwe gaan.
mashell zegt
@robert110: alleen de levertijd van een M2 is nogal lang.
sbmmaxx zegt
Ik vind de interieurtjes er bij bmw niet beter op worden qua materiaal en qua oplegjes
De E90 zag er wat mij betreft degelijker en knapper uit dan de F’jes. Einde mening.
henkhupelschoten zegt
Koop ik toch liever een 2002 Tii van. Zou dat lukken voor dat geld?
pexers zegt
@henkhupelschoten: ja hoor,
Wel goed zoeken maar moet lukken.
pinut187 zegt
Nee, met een witte blijfde zitte..
arias12 zegt
Wat een ongelofelijk dikke wagen met fantastische rijeigenschappen kleur past ook wel goed bij de auto alhoewel ik meestal niet hou van witte auto’s omdat ze snel vies worden is onderanderen een rede maar bij deze staat het super mooi!!
Nino zegt
@arias12: Witte auto’s worden niet sneller vies…
arias12 zegt
@nino: nee klopt bedoel dat je het sneller ziet als er viezigheid op zit
mashell zegt
@arias12: er zijn maar weinig kleuren waarbij dat niet zo is. Dan moet je een auto nemen in de kleur van het smeer zoals donkergrijs bijvoorbeeld.
viezefreddyw zegt
Doe mij maar de 1M. Ooit eens gereden. Man, wat was dat leuk. Al helemaal als je je bedenkt dat dat eigenlijk maar een bij elkaar geraapt zooitje was.
john4545 zegt
“Kleine dikke BMW’s, wie houdt er niet van?” met turbos downsize piffle? ME ME ME ME ME!
berlinetta zegt
Voor dit bedrag zou ik toch kijken voor een nieuwe. Wit vind ik sowieso niet mooi.
bartsmit zegt
Blote billen uitvoering. Moet wat zwart aan worden toegevoegd. M-performance goodies bijvoorbeeld.
Dutchdriftking zegt
En toch liever een 1M.