Opeens weet je het, je wil een Lexus LC kopen op Marktplaats.
Gisteren zaten voormalig collega @willeme en ondergetekende te mijmeren over welke auto’s we nog willen hebben. We kwamen tot de conclusie dat grote coupé’s met de motor voorin en achterwielaandrijving, eigenlijk dikker zijn dan middenmotor-gespuis. Zo kwam de gebruikelijke verdachten weer naar boven. BMW E9, Porsche 928, BMW F13 6-Serie, Ferrari 456 GT, je kent het wel. En toen opeens kwam daar iets anders opborrelen. Iets wat altijd onderbelicht blijft, een frisse wind uit het Verre Oosten.
Nog niet goedkoop
Die Lexus LC (rijtest), hoe zit het daar eigenlijk mee? Is dat een beetje betaalbaar inmiddels? Een zoektocht op Marktplaats leert dat het tegenvalt. Maar ach, voor jullie rijkaards onder de reaguurders hebben we ‘m toch maar uitgelicht. Dit is ‘m dan: de goedkoopste Lexus LC op Marktplaats. Keurig te koop bij de dealer (Louwman uiteraard).
Zonder ‘h’ nog leuker, maar ook duurder
Het is een LC500h en hij komt uit 2018. Dat verklaart ook de (relatief) voordelige prijs. 2018 was namelijk niet alleen het eerste productiejaar, maar er werden ook wat tweaks uitgevoerd aan het onderstel voor 2019 dat de auto fijner en minder stuiterig maakte. Daarna was het echt een extreem comfortabele GT. Maar niet getreurd, je kan dat allemaal ook laten doen op je 2018 unit.
Daarnaast is het dus een LC500h en geen LC500. Onder het mom less is more is de LC500 een gevalletje addition by substraction. Zonder de ‘h’ krijg je namelijk geen elektrogoodies, maar wel een briljant klinkende atmosferische V8. In de ‘h’ zoals dit exemplaar, heb je een V6 met hulp van Toyota’s bekende hybride-techniek. Je wil dus eigenlijk de LC500. Maar ja, die zijn dan ook wel (veel) duurder. De markt heeft gesproken en wil alleen maar dinosap.
Fijne, fraaie GT
Dat wil echter niet zeggen dat een LC500h knudde is. Je hebt gewoon een ordentelijke hoeveelheid pk’s (359) en een hele fijne GT. In het interieur luxe in Japanse stijl. Cynische staaltjes van kostenbesparing ga je hier niet vinden. De cabine is ook lekker stil. Deze premium kwaliteit en isolatie merk je helaas wel aan het gewicht. Ondanks toepassing van koolstofvezel in deuren en kofferklep (die daardoor erg duur zijn om te vervangen), weegt de auto een kleine twee ton.
Los van dit gewicht, een wat tegendraadse infotainment-unit, wat over-enthousiaste irritante waarschuwingspiepjes voor als je deuren niet dicht doet gordels niet aandoet en een vrij beperkte bagagecapaciteit, heeft de auto eigenlijk geen nadelen. Het is qua uitstraling bijna een soort Jaguar. Het is duidelijk dik en gaaf, maar niemand zal je een fluim toe spuwen door het open dak in de zomer uit haat en nijd. Het is geen matzwarte BMW M8 Coupé, om maar iets te noemen.
どの行為のうち
Wat kost dan dat gedestingeerde cruisen nog? Nou, 69.950 Ekkermannen. Heb je nog vier jaar over van de 10 jaar fabrieksgarantie. Niet dat je die nodig hebt uiteraard, want het is een Lexus, dus het gaat nooit kapot. どの行為のうち.
tenaci zegt
Ik vind niet veel auto’s mooi in een grijze jas. Maar deze kan het, zeker icm de achterlichtunits, heel goed hebben. Begeerlijke auto!
ttr6 zegt
Vaak over getwijfeld om er 1 te kopen, na de super Lexus IS250 ervaring. Maar vooral het onpraktische aan de LC maakt hem wat moeilijk voor een dialy. Maar wat een prachtbak. Vooral de V8.
martinus.tussengas zegt
Bij twijfelen gewoon doen. Flinke upgrade trouwens hahaha….
pignon zegt
Denk dat ik nu ook een beetje Japans kan: Koop Dan !!1!
OT: hebben veel auto’s van Aziatische herkomst. En ik kan er niet aan wennen: zo’n asymmetrisch interieur. Klokje uit het midden, knopjes niet gelijk L/R verdeeld, dikke draaiknop die uit het dashboard steekt. Ik ben jaloers op de kwaliteit, maar zal het niet/nooit kiezen.
pier zegt
Precies dit, interieur klopt voor geen meter. Daarbij is Lexus over het algemeen ook gewoon saai om te rijden.
jaapiyo zegt
Het is die andere, maar koop dan had ook op zijn plaats geweest.
hotze zegt
Het uiterlijk heeft ook wel wat issues zoals die extreem puntige achterlichten.
De dooddoener “poorman’s LFA” komt uit de doos, maar dat is toch wel een heel andere league (ca. 1 miljoen), is ook een redelijk hardcore sportwagen en met z’n Bilstein-dempers zal er weinig GT in zitten schat ik in.
WillemE, jammer dat ie is gepeerd, goed te lezen dat er nog contact is met de onderstelfetisjist. Zag volgens mij zijn oude dieselbeuker in een stukje van een concullega voorbij komen, naar het leek bij een onderstelwissel.
lennertg zegt
Doe mij maar een Japans interieur, moet allemaal niet zo symmetrisch zijn, dikt maakt het een stuk leuker en minder saai
lpgbarrel zegt
De LC500 in cabriolet, en dan in het groen met bruin leder/dak! Perfectie :-)
JelmerS zegt
Jaartje geleden was er wat meer aanbod in de prijscategorie. De LC kan echt veel kleuren goed hebben, dit is een beetje een saaie grijze muis
harrie zegt
De enige Lexus waarop de huidige design taal echt goed werkt, mooie bak.
outlook zegt
Meauie bak!
goodvibrations zegt
Geel graag!!!
Echt mooie bak! En vrij tijdloos verwacht ik.
De RC overigens ook.. maar net wat zwaar, onpraktisch en te weinig vermogen..
Hoop dat de “electrified sedan” echt komt.. die is wel weer mooi strak en eigenzinnig.
cdlop01 zegt
Recent maakte de LC nog gehakt van de Mercedes Sl in een vergelijkende test. De Lc was veel beter afgewerkt, veel mooiere materialen en ongeëvenaarde bouwkwaliteit. De Sl piepte, kraakte aan alle kanten en tordeerde….. volledig afgeserveerd door collega automagazine.
rotjeknor66 zegt
Ik heb zijn mindere broer de RC superfijne auto en idd heerlijk betrouwbaar, je kan er best leuk mee hoeken, maar het is meer een fijne cruiser. Minpunt is hij komt 100pk en 150Nm te kort dan zou hij voor mij echt af zijn. Een LC is erg mooi en erg gaaf maar voorlopig nog even buiten budget.