De goedkoopste Lamborghini van Marktplaats komt inclusief de handtekening van een beroemdheid in de dorpel.
In 2003 kwam Lamborghini op de proppen met de Gallardo. Het was in zekere zin een sprong in het diepe voor het merk met de stier. De komst van de Gallardo betekende dat er voor het eerst sinds de productiestop van de LM002 in 1993 er weer iets anders naast het V12-topmodel in de showroom stond. Vorige pogingen om het modelgamma uit te breiden, waren niet per se uitgelopen op belachelijk succes.
Gallardo opvolger van Urraco, Silhouette en Jalpa
De Gallardo moest echter afrekenen met de nalatenschap van onder andere de Urraco, Silhouette en Jalpa. Want natuurlijk, als je tegenwoordig zo’n ding in de garage hebt staan, is dat gaaf. Maar in hun eigen tijd, zijn die auto’s feitelijk geflopt. De Gallardo had echter een voordeel. Lamborghini was nu van Volkswagen Audi en de boksbeugel maakte flink werk van het merk.
Eerste Lamborghini van Audi?
In zekere zin was de Gallardo de eerste Lambo die ‘écht’ onder de auspiciën van Audi ontstond. Het is maar net hoe je dat bekijkt. Sommigen beschouwen de Diablo 6.0 of de Murciélago als de eerste Audi-Lambo. Die eerste bestond echter in de basis al toen VAG de zaak overkocht en de tweede heeft nog steeds veel van de eerste in zich, waaronder de basis van de motor. De V10 motor van de Gallardo daarentegen werd grotendeels gemaakt bij Audi’s fabriek in Gyor, Hongarije. De latere 5.2 liter versie deelt nog meer Audi-techniek en is technisch gezien zelfs een FSI-tje.
Overeenkomsten met R8
Destijds werd veelal keihard ontkend dat de Gallardo en de Audi R8 ‘dezelfde auto’ zijn. Een Audi-bons beweerde zelfs dat ‘het enige wat de twee auto’s delen de remmen van Brembo zijn’. Feit is echter dat beide een aluminium spaceframe hebben, hoewel dat van de Lambo door Thyssen Krupp gebouwd werd en dat van de R8 door Audi zelf in Neckarsulm. Feit is ook dat ze in de basis beide vierwielaandrijving met een Visco-koppeling hebben en dus geen quattroesque Torsen-diff. Enfin, maak hiervan wat je zelf wil.
Uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Was je een tikje flamboyant, ging je voor de Lambo. Was je een tikje saai, dan kon je de R8 kiezen. De uitzondering op deze regel geldt voor grotere mensen. Zij passen namelijk geheel in stijl van het merk maar moeizaam in de vechtstier. Flamboyante grote mensen konden dus gaan voor een knalpaarse R8, of zoiets.
Succes
Ondanks het gebrek aan ruimte, werd de Gallardo het succes waar Lamborghini op hoopte. In tien jaar tijd werden er een dikke 14.000 gemaakt. De goedkoopste die daarvan op Marktplaats staat, is dit vroege exemplaar uit 2004. Het is een gele unit met zwart leder dat opgefleurd wordt door gele stiksels. Geschakeld wordt met flippers aan het stuur, wat de prijs ook enigszins drukt. De markt waardeert Lambo’s met een handgeschakelde versnellingsbak voor mannen (m/v/i) met haar op de borst over het algemeen wat hoger tegenwoordig.
Koop dan!
Relatief gezien is dit exemplaar dus niet echt speciaal. Maar wat ‘m leuker maakt, is dat niemand minder dan Valentino Balboni zijn handtekening in de dorpel heeft gekliederd. Als we het toch hebben over mannen met haar op de borst, is Lamborghini’s meest beroemde testrijder natuurlijk wel een schoolvoorbeeld. Ongetwijfeld zorgt deze pennenstreek voor minimaal vijf pk extra. De Lambo kopen kan je doen voor 80.000 Ekkermannen. Koop dan?
barchettadriver zegt
Dat versla ik, mijn identiek gekleurde barchetta heeft de handtekening van Zapatinas, de ontwerper en Bruno Maggiora, de eigenaar van de fabriek waar de auto gebouwd is aan de binnenkant van de passagiers-deur.
Overigens ook zwart leer met gele stepnaad, en als je een handgemaakte Italiaanse bella hebt, is het aantal cylinders ineens een stuk minder relevant.
fanboy zegt
@barchettadriver: Nou ja, wel relevant zodra je vol gas geeft.
setz zegt
@fanboy: of wanneer je hem probeert te verkopen…
barchettadriver zegt
Grappige: Zo’n identiek gele Gallardo probeerde een tijdje terug me los te rijden. Het lukte m gewoon niet. Was in de bebouwde kom op een rustige avond. Ding is zo breed en weinig wendbaar dat ik m met de barchetta met weliswaar met enige moeite, gewoon bij kon houden.
Pascal zegt
@barchettadriver echt een goed idee ook, proberen elkaar ‘los te rijden’ binnen de bebouwde kom.
barchettadriver zegt
Was nogal onschuldig, door alle wegversmallingen en bochtjes ging het niet heel hard of zo. Dat was ook de reden dat ik de Gallardo kon bijhouden. Die moest met veel moeite overal omheen. We konden er beiden nogal om lachen.
ghost zegt
Het zal wel, voor deze vage 2de hands bubbel die gaande is, waren de goedkoopste gallardo’s 60-65k. Nu ineens 80k…wappie prijzen.
kromatic zegt
Inderdaad. De F430’s gaan zelfs langzaamaan weer over de ton heen..
ouwedibbes83 zegt
@ghost: voor mijn gevoel lag de bodem voor een “e-gear” nog lager, dacht dat ze tussen de 50-60K hebben gedaan iets voor Corona uitbrak.
Dat lijkt een aanleiding geweest te zijn voor een groeiende vraag naar leuke speeltjes, een hoop sportauto’s van pakweg 20 jaar oud zijn nu in trek.
Speelt nog meer mee natuurlijk, zoals diegene die m bij introductie als poster aan de muur hadden, zijn nu in de positie om m te kopen. Denk dat die trend veel vaker langs is gekomen, je jeugd droom wordt bereikbaar, dus stijgt de interesse.
Tot slotte zijn dit nog aardig analoge, atmosferische auto’s. Hydraulische stuurbekrachtiging, infotainment speelt een bijrol, deze generaties zijn meer op t rijden gericht. Dat nog één keer kopen en rijden, is aantrekkelijk. Kan er zelf over meepraten ;)
boomhauwer zegt
Hetzelfde dashboard als mijn Ibiza 6L.
Pascal zegt
Voor een Lambo oogt het best wel plastic-fantastic inderdaad
stinos zegt
sterker nog.. de sleutel is gewoon VAG maar dan met een rare uitstulping eraan..
trek bij de Seat maar eens het logo van de motorafdekplaat bovenop, eraf.. 9/10x zit er een VW onder
petroldrinker zegt
Bizar, 4 jaar terug ofzo kocht je nog een gallardo rond de 50K, nu zijn ze minimaal 80K echt te bizar hoe snel alle leuke autos stijgen in waarde (waarvan we altijd hoopte dat als ze 15+ jr oud zijn eindelijk te kunnen betalen, maar helaas niet in deze tijden)
Hubert zegt
Dan heb ik voor net geen 80.000 liever deze :
https://www.autotrack.nl/a/lamborghini-urraco-benzine-1976-50305868
Misschien minder alledaags, maar meestal heb je er toch wel 2 of 3 andere auto’s erbij.
rogers zegt
Altijd al graag willen hebben. Wat mij heeft tegenhouden, om er een tweedehands te kopen, is niet de aanschafprijs maar de onderhoudskosten……