Hmm…zo’n swanky compacte roofkat als de Jaguar XE wil iedereen wel, maar hoeveel tel je nog neer voor de Britse BMW 3-Serie concurrent?
Het premium D-segment is al decennialang het domein van BMW’s 3-Serie. Net zoals de Golf doet voor het C-segment, is de Dreier het template dat de andere merken proberen te kopiëren. Soms gaat dat vrij letterlijk. De eerste Lexus IS bijvoorbeeld had zelfs zes-in-lijn motoren gekoppeld aan RWD. Maar vooral voor de liefhebbers van het sportieve rijden bleef de Bimmer de maatstaf. Een Merc is immers toch wat softer en wolliger en een Audi wil liefst alleen rechtdoor.
Maar BMW werd een beetje gemakzuchtig. De 3-Serie werd per generatie wat minder scherp, totdat we bij de F30 aanbelandden. Die was zo soft dat je geblindoekt zou kunnen zweren dat je in een Mercedes zat. Gelukkig kwamen Jaguar en later Alfa Romeo driftend om de hoek om BMW in te halen als rijplezier koning. Bij hun respectievelijk launches werden beide geroemd om hun epische stuurgedrag. @wouter was best onder de indruk bij de rijtest in 2015.
Helaas voor Jaguar (en Alfa Romeo) blijkt het erg lastig om een vuist te maken tegen gevestigde orde. Dan moet echt alles op punt staan en alsnog loop je waarschijnlijk best lang tegen de muur aan omdat het even duurt voor mensen door hebben dat jij nu de beste sportieve D-segmenter bouwt. Bij die tijd heb je de hoop al opgegeven, is je product verouderd en heeft het management geen zin meer om de volgende mega investering voor de opvolger.
In het geval van de Jaguar, was bijvoorbeeld de navigatie een beetje knaak. Bij de gefacelifte variant uit 2019 is dat al een stuk beter voor elkaar. Maar inmiddels is de rest van de Djèk ook al een beetje lang in de tanden. Nu nog nieuw rijden is vooral een optie voor de ‘fans van het genre’. Daar staat tegenover, dat zo’n XE wel een epische okkazie vormt.
De prijzen zijn namelijk al best lekker gezakt. Wij vonden op Marktplaats een dieseltje voor 15.000 extra ronde Ekkermannen. Het grijze exemplaar oogt misschien een beetje saai, maar deze Prestige is stiekem lekker uitgerust. Alleen ja, dat lichte grijs van binnen, dat blijft toch een lastige kleur als je het mij vraagt. Wordt snel poezelig en tegelijkertijd heb je niet de warme uitstraling van beige. Maar goed, each his own.
Deze vijf jaar oude Jaaaaaaag heeft nog maar iets meer dan een ton achter de kiezen en is volgens de verkoper dealer onderhouden. Koop dan? Of is diesel moord?
autodidact zegt
Een mooie en tijdloze auto, maar het interieur was en is een afknapper. Eigenlijk moet je er een hebben van na de facelift.
eklasse zegt
@autodidact: Zo tijdloos dat hij bij introductie eigenlijk al verouderd leek.
Voor mij is het model eigenlijk vrij karakterloos. Maar als occasion wel een een leuke optie ten opzichte van gevestigde orde.
steiger zegt
@eklasse: mee eens. Die XJ is tijdloos. Dit is gewoon saai en inspiratieloos design.
vaakbenjetebang zegt
Ligt dat kofferdeksel er nou zo slecht in of vertekent die foto?
Op zich wel een knappe auto, maar verdient een betere kleur dan dat grijs metallic. Ik heb hem wel eens zien rijden in een heel diepe blauw metallic, dat vond ik wel wat.
114i210pk zegt
@vaakbenjetebang: eerstgenoemde. Het is vaak passen en meten bij Jags. Not my type of car.
leonlampe zegt
Jammer dat de mooiste auto’s in het segment de slechtst verkochte zijn. Hopelijk beginnen bmw eigenaren bij jag te shoppen, nadat ze zijn bijgekomen van de schrik toen ze de nieuwe 3 serie zagen
mpgc zegt
@leonlampe: toen ik was bijgekomen van de schrik heb ik toch gewoon een G20 gekocht ?
leonlampe zegt
@mpgc: ja die is ook zeker heel mooi
grasvreter zegt
Toch 35k verdampt in 5 jaar. Das best wat.
rikr4 zegt
Ik zie toch echt een goedkopere op marktplaats hoor!
vbarchetta zegt
De berekening ex btw van de beste aanbieder klopt niet helemaal, er zit namelijk nog ruim €1400 rest BPM in.
Prijs ex btw is dan €12.642,- en geen €12.396,- zoals de aanbieder heeft voorgerekend.
Tenzij hij de prijs van de auto ex bpm adverteert (staat er niet bij) dan zou de auto €16.400 incl. Btw en bpm moeten kosten..
Turbo S zegt
@vbarchetta: 15.000€ min de btw is toch echt 12.396,70€.
SpiderIV zegt
@mercedesbenze350cdi: maar niet als er nog bpm in zit. Dan is de berekening 15.000 minus de rest bpm van 1400 ofwel 13.600 incl btw en daar dan de btw uithalen.
Turbo S zegt
@spideriv: dat is toch enkel van belang indien de auto wordt uitgevoerd. Voor bijvoorbeeld een Nederlandse ondernemer is de netto prijs toch gewoon correct.
SpiderIV zegt
@mercedesbenze350cdi: neen. Auto prijs bestaat uit netto bedrag. Btw over dat netto bedrag en het (resterende) bpm bedrag. Over bpm geen btw (nog niet, wordt over gesproken om dit aan te passen).
Dus om btw in aanschaf te berekenen factuurbedrag minus bpm en dat is bedrag incl btw.
Voor volledigheid: bpm bedrag is onderdeel aanschaf / investering. Daar wordt dus in administratie v ondernemer gewoon over afgeschreven.
sr20det zegt
Neem nooit geen 163pk diesel, die kettingen van dat ding zijn nog slechter dan die van je fiets van Decathlon.
Echt, doe het niet.
Ot92 zegt
Achterkant blijf ik niet kloppend vinden bij dit specifiek model. Voorkant van de XE is juist weer wel heel goed gelukt.
pindakoning zegt
Het gevoel van ‘net niet’ auto bekruipt mij altijd bij de XE. Bij de A4, C-klasse of 3-serie heb ik dat -gek genoeg- een stuk minder.
Taycan 4S zegt
Blijkt toch iedere keer weer een moeizame exercitie te zijn om op te boksen tegen de Duitsers. Hoewel dit toch zeker geen kansloze auto is!?
vacano zegt
WTF zijn Ekkermannen? Fries voor Euros?