Italiaanse Audi R8 occasion? Wat voor spul heeft ondergetekende nou weer opgesnoven? Om onze minister-president te citeren: dit moet ik uitleggen.
Een beetje een Lamborghini-shift deze avond. Na het onthullen van de Huracán STO en het bekendmaken van de nieuwe CEO van de Italianen, zou het toepasselijk zijn om dan ook eens in de Marktplaats zoektermen te duiken wat betreft het Italiaanse merk. Om toch nog een beetje de afwisseling erin te houden, presenteren wij vandaag liever een Lamborghini die stiekem helemaal geen Lamborghini is.
Audi R8
Al 13 jaar houdt de Audi R8 het vol. Audi verraste vriend en vijand toen zij in 2007 ineens een middenmotor-sportauto onthulden. Dikke motor en quattro-vierwielaandrijving als sterke kant. De motor in kwestie was een 4.2 liter V8. 420 pk: niet slecht, maar ook niet op het niveau van de dikste der diksten op supercar-gebied in 2007.
V10
Daar kwam in 2009 verandering in. De toen kersverse Lamborghini Gallardo kreeg een nieuwe 5.2 liter V10 aan boord. Zonder turbo’s of andere ongein. Omdat Lamborghini zeer grotendeels afhankelijk was van Audi, konden de Gallardo en R8 makkelijk uitgewisseld worden. Zo ook de motor. De 5.2 liter V10 verscheen ook in de R8 met 525 pk. The rest is history: de V8 verviel en de R8 is nu V10 or nothing.
Lamborghini voor een duppie
Door de Lamborghini-motor en de – helemaal bij de huidige generatie – sterke overeenkomsten tussen de Audi- en Lamborghini-versie van het concept, durft ondergetekende de Audi R8 als occasion van de avond prima in het Lamborghini thema te zetten. R8’en zijn er zat voor hele nette bedragen. Let wel dat je voor iets minder en rondom de 50 ruggen enkel op de V8 bent aangewezen. Kun je iets meer uitgeven? Dan kun je de Lamborghini V10, omringd door een wat meer ingetogen supercar, zo meenemen.
V10 Spyder
Zoals je kunt zien gaat het om een Spyder. De dakloze R8 kwam in 2010 op de markt. Zo ook dit exemplaar. De eerste of vorige eigenaar hield niet van kleur. De auto is zwart, met alle accenten in het zwart, velgen in het zwart, voorruit-omlijsting zwart en een zwart stoffen klapdak. ‘Sinister’ dan wel ‘gangster spec‘ terzijde: wij vinden juist dat een kleurtje de R8 prima staat.
De 525 pk sterke V10 leverde in de Spyder een topsnelheid van 313 km/u op. De kilometerstand van dit exemplaar is een nette 57.000. Het ziet er allemaal niet slecht uit, wat gebruikssporen terzijde. Durf jij met de goedkoopste genoegen te nemen als het gaat om een Audi R8 occasion? Dan kun je je slag slaan voor 69.500 euro op de advertentie van de zwarte R8 Spyder.
Jochempie zegt
Met handbak een droomkar… Maar toch meer iets voor tijdens de wintermaanden, als coupé. Ferrari in de zomer, R8 in de winter… Dat lijkt me nou wat.
Dizono zegt
Doet u mij maar een V8 met dak én handbak. De gerobotiseerde handbak met enkele koppeling uit deze serie wil je eigenlijk niet. De R-tronic met dubbele koppeling van na de facelift is beter.
poeperman zegt
@Dizono: de R-tronic met dubbele koppeling bestaat niet. Dat is de S-Tronic
Dizono zegt
Ja, dat dus. S in plaats van R.
Jochempie zegt
Ja, heel fijne variant die je daar opnoemt. Voor mij is de v8 of de v10 een beetje om het even. Maar dat het een coupé met handbak moet zijn, staat vast.
flatsixx zegt
Ziet er uit als een prima deal
frank2b zegt
Joh! Bijna 70.000 euries stukslaan op een R8 die op het punt staat de motor te laten vastlopen …..
Livin’ on the edge!
911targa zegt
@frank2b: hoezo dreigt de motor vast te lopen? Serieuze vraag. Ik vind het wel een bijzondere auto met een niet bijzondere badge.
frank2b zegt
@911targa: De motor lust wel een slokje olie https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-r8-2006-2015-type-42-occasion-aankoopadvies-159104 Controleer je dat niet tijdig dan ben je de spreekwoordelijke sjaak. Dit is een erg leuke review van deze wagen, maar uiteraard meteen weer een olie-issue: https://www.r8talk.com/threads/my-first-r8-v10-impressions-of-my-ownership-and-issues.93730/. Je kunt dan ook redelijk snel aan een nieuw blok toe zijn: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/audi-r8-42-fsi-2008-252549-km-klokje-rond/
Rudy zegt
Eea wordt sterk overdreven. Mijn vader heeft nu bijna 10 jaar een R8 4.2 v8 (handbak uit 2007 (een van de eerdere auto’s dus) met zo’n 70k op de klok.
De auto loopt niet olievrij maar meer dan 0,5l tussen de beurten door hoeft er zeker niet bij.
erikabarth zegt
@frank2b alles kan stuk en van elke oudere auto kun je wel zaken vinden op internet die potentieel stuk zouden kunnen gaan, beetje onzinnig om te stellen dat deze motor vast zou lopen. Jij kunt beter gaan fietsen weet je zeker dat je geen autopech onderweg krijgt ;)
frank2b zegt
@erikabarth: Koop dan!
fmgarcia zegt
En de Lamborghini Urus is in principe de duurste suv van Audi.
goodvibrations zegt
Ik vraag me altijd af hoeveel meer lol je nou met zoiets hebt ten opzichte van een Cayman of 4C of iets tamer een fiat abarth spider..
Net iets te kostbaar om op eigen kosten achter te komen ?
911targa zegt
@goodvibrations: het is anders. Een Porsche Cayman is meer een stuurmansauto. Dit is logger, maar het geluid en motorkarakteristiek van een V10 is natuurlijk uniek. Kon weleens een klassieker worden.
ouwedibbes83 zegt
@goodvibrations: op t circuit of een bochtig weggetje heb je vast meer lol met de Cayman of 4C. Qua beleving lijkt me deze spider meer indruk maken dan een Abarth Spider, je wordt wss meer beloond als je eens lekker toeren gaat maken of m op de snelweg gaat uitlaten.
thestino zegt
Wat ik jammer vind aan de T8 van die generatie dat het eigenlijk een dure TT lijkt, behalve de motor dan. De stoelen, het stuur, de klimaatregeling. Net hetzelfde als in de TT.
thestino zegt
@thestino:T8 is R8 natuurlijk. -geef ons een edit knop-!
toyotafortuner zegt
@thestino: dr is een edit knop. Alleen niet in de app
z4coupe30si zegt
@thestino: zie je doorgaans bij ieder merk met supercar wel gebeuren. BMW deed het met de Z8 wel goed daarentegen. Daar is de versnellingspook vrijwel het enige dat mij bekend voorkomt van andere BMWs.
Maar ben het helemaal met je eens dat de R8 qua interieur een hoog TT gehalte heeft. Wat mij betreft een van de weinige nadelen van de R8, want exterieur is prachtig.
thestino zegt
@z4coupe30si: Ja vanbuiten is hij top, behalve de led kerstverlichting vooraan. Nu ik er nog meer naar kijk, de knopjes onderaan de poon zijn ook dezelfde. Trouwens Ik heb zelf een TT en de stoelen geven niet genoeg zijdelingse steun tijdens het sturen.
thestino zegt
@thestino: pook* ?
Jochempie zegt
Het stuur van een RS4 van die generatie kwam zo uit een Gallardo.
quincy zegt
@autoblog: Ik kom.met plezier op jullie site en begrijp dat jullie dmv advertenties inkomsten genereren. Vanwege de filmpjes ben ik al over gestapt van de app naar de browser variant op mijn mobiel. Niet zo soepel en fijn als de app, maar het doet wat het moet doen.
Nu is er sinds een paar dagen een reclame van Spa toegevoegd die bij het openen van Autoblog en artikelen mijn browser over zijn nek krijgt. Hierdoor loopt alles even vast of heel stroperig. Ik gebruik Android met Chrome.
Ik snap dus dat reclames nodig zijn, maar mijn inziens is deze reclame teveel. Zowel omdat het blijkbaar teveel voor de browser is, maar ook omdat ik eerst alleen maar reclame zie voordat ik iets van Autoblog zie (bij de site en bij ieder artikel weer). Het doet zoveel afbreuk aan de gebruikerservaring en maakt dat ik Autoblog minder vaak open dan normaal. Just to let you know.
michaelras zegt
@quincy We duiken even in de Spa, dank voor het melden.
Dutchdriftking zegt
Blijft een wijs ding zo’n R8. De V8 klinkt overigens bijna net zo goed als de V10, de automaat is drama dus liever V8 handbak dan V10 en automaat.
generaalalfa zegt
Ik zou even langs beter horen gaan. Bijna net zo goed….
Alfarobert zegt
Supercars how the’re made s’avonds op tv. Audi motoren voor de R8 komen blijkbaar uit Hongarije.Laat Lamborghini hun blokken daar ook bouwen of zijn die nog wel echt Italiaans?
petroldrinker zegt
Blijft gaaf de R8, al zou ik de V8 willen (staat op lijstje voor als mn M3 eindelijk verkocht is). De V10 betaal je gallardo prijzen, zonder dat je het stiertje voorop hebt. Als ik toch Lambo prijzen moet betalen wil ik ook in de Lambo zitten ipv een Audi……
ghost zegt
Eerste waar ik bij deze importje altijd naar kijk is het afgetikte BPM-bedrag. Vooral omdat ik der al heb gezien met bedragen onder de €1000,-..wat toch klinkt alsof die op z’n dak langs de RDW is gegaan .. maar goed bij deze was ik alles verbaasd over dat bedrag. Klinkt niet als een frikandel..