Groen is in. Koop jij de goedkoopste groene Alpina van Marktplaats?
We moeten nog maar zien wat er van Alpina gaat worden nu het een divisie van BMW wordt. Misschien kan je op je toekomstige Neue Klasse premium Lavalina leder kopen als optie. Dat zou overigens wel welkom zijn naast het kippenleder en de Veganza-extravaganza. Maar ja, wat je natuurlijk echt wil is zo’n oude blepper met zespitter onder de kap.
Dat kan, als je opteert voor de goedkoopste groene Alpina van Marktplaats. Het is een 3-Serie van de E46 generatie. Om precies te zijn eentje van voor de Life Cycle Impulse. Dat betekent dus de mooiere koplampen met ’traanoogjes’ die doen denken aan oude ronde pitten. En de mooiere achterlichten zonder die gekke rechte balk erin. In dit geval is het nog eens extra premium omdat de knippers amber zijn, in plaats van wit.
De E46 sedan is een bijzonder geslaagd ontwerp. Het is nu nog net ‘een oude BMW’. Maar in mijn ogen, gaat hij rap richting youngtimer/klassieker status. Zeker met zo’n gerse I6 onder de kap en (dus) een dubbel uitlaatje achter. Wat natuurlijk allebei zaken zijn die deze Alpina B3 3.3 ook heeft.
Onder de kap huist Alpina’s E4/4 motor. Echte kenners weten dat het daarbij in de basis gaat om de motor van de US Spec E36 M3. Deze had een gietijzeren blok dat sterker is en Alpina gebruikte als basis voor aanpassingen. Destijds behelsten deze nog niet alleen een chippie en een dikke turbo. De krukas, zuigers, cilinderkop, inlaat, uitlaat én ECU werden aangepast. Ook de oliepomp komt van de US Spec M3 en de radiator van de E46-jes die geleverd werden in hete landen. Echte premium dus nog.
Deze unit in Dunkelgrün metallic met gouden striping is origineel geleverd in het Alpina-gekke Japan. Hij is grotendeels origineel, hoewel er een Sony Apple Carplay/Android Audio systeem inzit (de originele radio is aanwezig). De verkoper meldt dat de auto in goede staat is, maar wel nog wat verbeteringen kan hebben hier en daar. Dat is wel eerlijk. De vraagprijs bedraagt 17.950 Euro. Niet mals, maar als we nog met brandstofauto’s mogen rijden in de toekomst, wellicht over 5-10 jaar een koopje. Koop dan?
e36thuglife zegt
Als die voor Japan was waarom zit de stuur dan aan de goeie kant??
jaapiyo zegt
Dat doen de Japanners vaker, vinden ze premium. Vandaar ook de waanzin dat BMW gekke designs maakt voor de Aziatische markt. Wat ze daar willen is een premium Duitser met Duits design.
mjpamsterdam zegt
Ben geen Bimmer-fan maar deze “ hachel “ ik wel. Maakt zelfs een beetje hebberig!
sportevo zegt
‘ Destijds behelsten deze nog niet alleen een chippie en een dikke turbo.’
Ben je van mening dat Alpina tegenwoordig de motoren zo tuned?
In mijn F31 zitten behoorlijk wat andere onderdelen dan van de standaard 340i waar deze vanaf stamt.
jaapiyo zegt
Een beetje gechargeerd, maar ja, het is allemaal wel wat minder bespoke. Voor de gein kan je de serie kijken van M539 over de Al Pina B7 E65. Die heeft een speciaal ‘H1’ blok. Maar het blijkt gewoon letterlijk de N62B44 te zijn, met een supercharger erop en een thermosstaat die de motor laat opereren in een hogere temperatuursrange, wat de betrouwbaarheid nóg slechter maakt.
Begrijp me niet verkeerd: in principe fan van BMW en Alpina. Maar dat heeft me wel een beetje de ogen geopend. Het is niet allemaal topspul.
mikespek zegt
Dan heb je toch een andere m539 aflevering gezien als mij, ja het basis blok is een n62b44, maar basis van dit blok is ook maar een s50, alleen bijna alles wat in het blok zit is Alpina specifiek, krukas speciaal gemaakt voor Alpina, zuigers en drijfstangen speciaal Alpina, nokkenassen speciaal Alpina, dus ja basis blok is een gewone saaie n62b44 maar is echt niet zomaar een supercharger op gegooid en klaar, zit met blok en supercharger echt super veel Alpina specifieke en speciaal gemaakte onderdelen.
En ook vandaag de dag is een Alpina niet simpel alleen ff gechipt, we weten dat op zijn minst er andere turbo’s op een Alpina zitten, maar wat er allemaal in het blok veranderd is houdt Alpina altijd stil
sportevo zegt
@mikespek tenzij je de onderdelenboeken erop naslaat en deze zijn online te vinden. Je weet dan alleen niet met wat voor materialen, maar wel wat er anders is, en dat is echt genoeg.
jaapiyo zegt
Ook dat valt nog tegen als je weer een stapje dieper graaft. Vaak zijn het ‘dezelfde onderdelen’ met Alpina-branding. Zoals Alpina remmen…maar dan komen ze gewoon van Brembo en hebben dezelfde spec als BMW gebruikt. Vering dempers vaak ook van de gekende toeleveranciers. Nogmaals niet het idee hier om te haten op Al Pina. Vooral hun vroege spul is geniaal en nu nog steeds wel. Maar het is wel ook een beetje minder bespoke en speciaal geworden.
sportevo zegt
Over de E65 durf ik niet veel te zeggen maar bijvoorbeeld Amerikaanse Alpina’s zijn BMW’s met wat Alpina aanpassingen die bij de dealer uitgevoerd worden hebben dus ook geen eigen chassisnummer hebben. Ik ken die m539 niet, misschien beoordeeld hij een Amerikaanse Alpina?
Maar kijkend naar het onderdelenboek van mijn B3 zie je toch dat er enorm veel onderdelen Alpina onderdelen zijn:
https://www.alpina-automobiles.com/fileadmin/user_upload/SERVICE_Workshop/02_Parts_Catalogues/english/B3_BITURBO_F3x_LCI_Englisch.pdf
Alle korte nummers zijn specifiek Alpina en alleen via Alpina te bestellen. Alle langere nummers zijn BMW nummers maar dan van andere modellen dan het basismodel. Oordeel zelf of Alpina zich er gemakkelijk vanaf maakt.
Hier het onderdelenboek van de B7 E6X, ook best een aardig boekwerk: https://www.alpina-automobiles.com/fileadmin/user_upload/SERVICE_Workshop/02_Parts_Catalogues/english/B7_E6x_Englisch.pdf
stefanham zegt
Fraai hoor!
maotje zegt
Waarom zouden we in de toekomst niet meer met brandstofauto’s mogen rijden?
jaapiyo zegt
In Mogadishu wellicht, maar in nederland niet met onze grote partijtjes.