Als het gaat om de goedkoopste Ferrari 550 Maranello, dan is dit de beste keuze.
Het is een van de absolute heldenauto’s van de afgelopen 40 jaar, de Ferrari 550 Maranello. Voor veel Testarossa fans was het even slikken. De Testarossa, 512 TR en 512 M werden namelijk opgevolgd door een compleet andere auto.
Opvolger 512M
De Ferrari 512M maakte in 1996 namelijk plaats voor de 550 Maranello. De Maranello was in alles anders. De motor was geen platte V12, maar een ‘echte’ V12. Het belangrijkste was dat de motor van het midden verhuisde naar voren. Daarmee kreeg de auto meteen veel fraaiere proporties. Wij gingen op zoek naar de goedkoopste Ferrari 550 Maranello van Marktplaats. Dat bleek een eenvoudige actie te zijn.
Goedkoopste Ferrari 550 Maranello
In Nederland is de auto mondjesmaat verkocht en dat zie je ook terug aan het aanbod op Marktplaats. De goedkoopste Ferrari 550 Maranello blijkt tevens de duurste (op een exemplaar waarop geboden moet worden, na).
De Ferrari 550 Maranello was een redelijk succes voor Ferrari, er zijn er tot 2002 namelijk meer dan 3.000 van gebouwd. Volgens velen is de 550 Maranello de heilige graal. Je hebt een atmosferische V12 (de Tipo F-133) met een handgeschakelde zesbak.
Slechts 71.500 euro
Zie het als een soort moderne interpretatie van de 365 GTB/4 Daytona. Ook was de 550 Maranello aanzienlijk beter dan zijn opvolger, de 575M. Je hoeft geen multimiljonair te zijn om een dergelijke bolide qua aanschaf te kunnen veroorloven. De goedkoopste Ferrari 550 Maranello van Marktplaats kost namelijk slechts 71.500 euro.
93.017 kilometer
Voor dat geld krijg je een hele hoop auto voor relatief weinig geld. Het is een zwart exemplaar met zwart lederen bekleding. Een tikkeltje saai, maar het is een Ferrari met V12, die zijn juist fraai als ze een beetje ingetogen zijn. Qua kilometers lijkt het alsof deze 550 Maranello nooit heeft stil gestaan: er staat inmiddels 93.017 kilometer op de klok.
4k per jaar
Mede daardoor is het de goedkoopste Ferrari 550 Maranello van Nederland. Maar deze 550 komt uit 1997, dus in de afgelopen 23 jaar is er gemiddeld iets meer dan 4.000 km per jaar mee gereden. Precies wat je wilt om te zorgen dat je er nog mee wilt en kunt rijden. Als er te weinig kilometers op staan, wil je waardevermindering voorkomen en zet je ‘m in de stalling. Zonde.
Rijden
Want rijden: dat wil je! De 550 Maranello is een sportievere GT. Strakker dan de 456 GT en serieuzer dan de 355. De 5.5 liter V12 (daar komt de naam 550 vandaan) levert een maximum vermogen van 485 pk bij 7.000 toeren en maximum draaimoment van 568 Nm bij 5.000 toeren. Mits je pookknop, koppeling en gaspedaal goed weet te bedienen, kun je in 4,4 seconden acceleren naar de 100 km/u. De topsnelheid begraat 320 km/u.
Onderhoud
Dat zijn nog steeds uitstekende waarden. Het enige waar je op moet letten is het onderhoud. Dat kan zeldzaam prijzig uitvallen bij twaalfcilinder Ferrari’s. Dermate hoog dat zelfs rijke mensen het niet meer leuk vinden. Met deze goedkoopste Ferrari 550 Maranello van Marktplaats lijkt het redelijk goed te zitten. De facturen zitten erbij en de boekjes zijn ingevuld. De laatste beurt was 500 km geleden uitgevoerd. De huidige eigenaar heeft de auto sinds 2003 in bezit, ook een prettige gedachte.
Interesse? Check hier de advertentie van de goedkoopste Ferrari 550 Maranello van Nederland.
E34M5Touring zegt
Prachtige auto, zou er graag eens een hebben. Maar deze zijn te klein voor mij. Wel echt een droom zo’n ding, geweldig geluid en looks en relatief betaalbaar.
poes zegt
@E34M5Touring: relatie betaalbaar..haha! Ferrari V12’s uit die tijd zijn gruwelijk duur om rijdende te houden. Toegegeven, de 456 schijnt nog veel erger te zijn, maar zo’n 550 loop je in the end ook goed op leeg.
E34M5Touring zegt
Haha! Wil je niet uit de droom helpen maar elke auto van dit kaliber, zeker uit deze periode, is teringduur om te rijden. Deze zijn in aanschaf relatief betaalbaar en het zijn geen hele slechte auto’s dus voor wat het is gaat het nog. We hebben een DB7 gehad uit deze periode, kan je vertellen, daar kun je ook emmers met cash tegenaan blijven gooien. Vantage, Diablo/Murcie allemaal hetzelfde.
550maranello zegt
@poes: hangt ervan af. Tuurlijk als de motor stuk gaat ben je aan de beurt, maar een koppeling is relatief eenvoudig en dus niet zo prijzig te vervangen in vergelijking met een koppeling van een Ferrari met dwars geplaatste middenmotor om maar wat te noemen. Én de V12 van de 550 staat bekend als een zeer betrouwbare krachtbron. Er zijn verder een aantal heel goede Ferrari specialisten die een behoorlijk lager uurloon vragen dan een gemiddelde Audi/ BMW/ Mercedes werkplaats.
Jochempie zegt
Helemaal waar. Als je gewoon heel streng bent met het onderhoud (wat inderdaad prijzig is, maar niet in verhouding staat tot het vervangen van onderdelen wegens achterstallig onderhoud) is het een ijzersterke motor. Ik heb vernomen dat je de bak niet moedwillig in z’n twee moet proberen te zetten bij de 456 wanneer ‘ie koud is, misschien dat dit ook bij de 550 zo is?
pa045 zegt
@poes: noem aub eens wat voorbeelden op wat nu zo duur is.
basjaski zegt
Ik ben jou lengte en ik pas er in….stoel staat best hoog dus wanneer ik er 1 koop zal ik wel een andere stoel erin zetten
rollingstoned zegt
Fraaie wagen, alleen jammer van al dat zwart. Donker metallic blauw of groen met een creme of cognac interieur was mooier geweest.
ericd zegt
Mee eens. Hoe verzin je het? Binnen en buiten zwart. Tenzij het natuurlijk de vakantie auto is van heer Batman.
degrotemuis zegt
Eens, vooral donkerblauw metallic met cognac staat schitterend. Maar ook in deze spec al een beauty. En de historie klinkt ook niet verkeerd.
misterBo zegt
Vond en vind het nog altijd een lelijk hok
Rudy zegt
De 550’s worden steeds fraaier imo!
Tijdloze klassieker in wording, technisch ook nog eens vrij goed ook geloof ik?
(punt is wel…als je er echt iets aan heb ben je de sjaak)
Volvo_440_turbo zegt
Jaren geleden zag ik een 550 Maranello samen met nog andere Ferrari’s tijdens een soort van gentlemen’s race in Spa meerijden. Het ding kon goed mee met meer hardcore modellen hoor! En telkens weer na elke ronde vroeg ik me af hoe het kwam dat die zijn remmen het niet begaven omdat ie toch wel als GT een pak zwaarder was…
maroksahbe zegt
Ik heb niet eens 715 euro !
kniesoor zegt
@maroksahbe: Daar is wat aan te doen, even op krantenwijk-dot-com kijken.
baklava zegt
Heerlijk! Ik zou er direct een kopen als ik het geld had.
davelepeef zegt
@willeme: waarom is de 550 beter dan de 575? Qua styling kan ik maar moeilijk kiezen…
autodidact zegt
@davelepeef: de 550 is sportiever, de 575 is een mixed bag om te rijden – zeggen ze (helaas heb ik er zelf nog geen ervaring mee)
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
tenaci zegt
Schitterend, maar nog veel liever zou ik de 456 hebben. Wat een tijdloze schoonheid is dat zeg. Natuurlijk veel meer een GT dan de 550, maar voor mij sportief zat (niet dat ik er ooit in gereden heb…)
gregorius zegt
Vroeger mijn droomauto. Naast alle 1:18 schaalmodellen die ik had van een F40, Diablo, 356 etc etc; vond ik de 550 stiekem het mooiste.
Maar ik zie de laatste tijd weer wat vaker rijden in midden Zwitserland en elke keer als ik m zie valt ie me toch tegen.
En dan de review van Jay-emm, word ik ook niet zoveel blijer van.
Beter om het bij een droom van vroeger te houden.
davelepeef zegt
@gregorius: ook alweer 25 jaar oud zowat. Dat telt ook mee!
osmo zegt
En op 100k km kun je hem binnenbrengen voor een beurt van 10.000 EUR:
Elk jaar of elke 10 à 15.000 km kost je dat 1.500 euro voor een kleine revisie.
Elke 50.000 km moet de distributieriem worden vervangen, met een kostplaatje van 4.000 euro.
De banden houden het doorgaans niet langer dan 10.000 km vol. Als je die vervangt, reken je op 1.000 euro voor een set van vier.
De vering vervang je elke 50.000 km en dat kost je tussen de 2.500 en 3.000 euro.
Hetzelfde gaat op voor de remmen en remschijven. Die vervang je best tussen de 15.000 en 25.000 km. De rekening daarvoor loopt op tot 1.500 euro.
Bron: https://www.vroom.be/nl/nieuws/wat-kost-ferrari-550-maranello-nu-echt (2015)
willeme zegt
@osmo: Alfa Romeo 159 bestuurders kijken helemaal niet op van dat soort bedragen ..
petroldrinker zegt
Your point being?
johnhert zegt
@osmo: Ach, dan rijdt je wel een prachtig mooie en klinkende Ferrari v12. Voor een gemiddelde Amg, M, of RS van 10 jaar oud ben je minstens zoveel kwijt…
pa045 zegt
@osmo: en de gemiddelde 911 is goedkoper?
christian85 zegt
Als je deze wagen nu voor dat bedrag gaat verkopen is het dan niet veel verstandiger om deze weg te zetten (gezien al het geld wat er waarschijnlijk aan onderhoud al is ingepompt)? Dan is de investering nog terug te verdienen over 15 jaar, of gaat dit nooit meer opleveren?
MaartenD zegt
@christian85: gaat nooit meer opleveren, zeker niet in deze kleurstelling en km stand
eaudi zegt
Er staat een 550 met minder km’s voor minder geld in NL te koop. Maar blijkbaar niet op marktplaats doch op mobile.de. Een zilveren met zwart, ook zo’n tijdloze combinatie. Die kleurcombinatie past prima bij het ingetogen karakter van dit model. Na dit model (en de 575) ging het qua design bergafwaarts met Ferrari. Maar dat is (naar mijn) smaak.
ttr6 zegt
In 2014 op het punt gestaan er 1 te kopen: zilvergrijs met rood interieur. Wat een plaatje. Toch besloten nog ff te wachten en poeffff, daar gingen de prijzen de lucht in. Na 1 jaar gemiddeld 30 % in prijs gestegen, daar ging mijn droom. Heb toen in 2015 een Modena gekocht, net op tijd. Zijn nu ook zo’n 40% duurder. Moraal van het verhaal: niet twijfelen en gewoon (op tijd) doen :)
MaartenD zegt
wel apart deze prive aanbieder (uit A’dam) zijn auto op mobile.de aanbiedt. https://www.mobile.de/nl/Auto/Ferrari-F-550-Maranello/vhc:car,srt:price,sro:asc,ms1:8600_33_,dmg:false/pg:vipcar/297413416.html
pa045 zegt
@ttr6: vers geïmporteerd en aangeboden in Amsterdam. 2 alarmbellen.
petroldrinker zegt
Geweldige auto, jammer van de ontiegelijk saaie kleuren combinatie
Ze zijn ook goedkoper te vinden binnen NL, maja niet op de website van jullie sponsor dus word het niet benoemd natuurlijk… zet het artikel dan onder “branded content”…
vaakbenjetebang zegt
Moderne interpretatie van de Daytona? Dat heb ik altijd veel meer in de 456 gezien.
powerblue zegt
Fantastische auto. Qua rijdend houden: elk jaar €5k begroten. Als het dan twee jaar meevalt, kan het derde of vierde jaar “opeens” €12k kosten, zonder dat dat een issue is. Een dergelijke auto wil je gewoon in topconditie houden en niet alleen “rijdend houden” zoals je doet met “gewone” auto’s van deze leeftijd.
MaartenD zegt
Dan vind ik deze 550 in prachtige donkergroene kleurstelling en dito interieur echt een stuk gaver https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/ferrari-550-550-maranello-nl-auto-485-pk-benzine/1b997805-2fef-4a7d-a857-a5e6a34a5626/?from=zoeken&index=1&sort=price&desc=0&safemake=ferrari&safemodel=550
basjaski zegt
Dew is van een maat geweest…was vroeger rood met beige interieur, en rode tapijt.
Geen schade auto btw, gewoon herspoten door nieuwe eigenaar toen