Met deze Ferrari 360 die te koop staat op Marktplaats maak je de blits voor peanuts.
We leven in bijzondere tijden als het gaat om prijzen voor occasions. Vorige week schreven we er ook al over: onder andere het gebrek aan aanbod van nieuwe auto’s, drijft de prijzen van gebruikte auto’s enorm op. Bijzonder genoeg zijn sommige huis-tuin-en-keuken auto’s daardoor het laatste jaar of twee in prijs gestegen in plaats van gedaald.
Een E9x 325i met een redelijke kilometerstand bijvoorbeeld, was verkrijgbaar voor ruim onder de 10K in Duitsland. Maar kom daar nu nog maar eens om. Een Macan op benzine, toch alweer maximaal zeven jaar oud, vind je niet voor minder dan 30.000 Euro. Zelfs de Italiaanse afschrijvingskoningen van weleer zijn er niet meer. Zo’n begerenswaardige Giulia of Ghibli zakt namelijk ook al tijden niet in prijs.
In dat licht bezien, is deze Ferrari 360 Spider een heus koopje te noemen. De Ferrari uit 2001, heeft namelijk een vraagprijs van slechts 64.950 Euro. Zeg nou zelf, heb je liever dit of twee Macans met veel kilometers op Duitse platen? Precies, dat wilde ik maar even zeggen. Eigenlijk is dit een beetje blasfemisch om te opperen. Maar je profiteert in dit geval misschien nog net van het feit dat de 360 als oude maar nog geen klassieke Ferrari een beetje in die ‘foute fase’ zit. Voor zover Ferrari’s die net als dikke Duitsers überhaupt hebben natuurlijk.
De Ferrari 360 kwam vlak voor het huidige millennium op de markt als opvolger van de legendarische Ferrari F355. Die laatste staat en stond te boek als een prachtige uitvoering van de ‘middenmotor-instapper’ modellijn van het steigerende peerd. Daarbij braakte de V8 motor met vijf kleppen per cilinder een bijzonder gaaf geluid uit.
De 360 is volgens velen net wat minder fraai. Vooral de voorkant met die jaren ’90 koplampen, is het ‘net niet’. Een lelijke auto kan je de 360 echter ook zeker niet noemen. Persoonlijk vind ik ‘m in ieder geval een stuk fraaier dan de F430, om maar wat te noemen.
Daarbij heeft de 360 een ander groot voordeel ten opzichte van zijn voorganger(s). Ferrari had nu extra haar best gedaan om triviale zaken als ‘betrouwbaarheid’ en ‘onderhoudskosten’ (iets) beter onder de knie te krijgen. Voor een grote beurt hoefde nu niet eens meer de hele motor uit de auto verwijderd te worden. Daarom kost zo’n beurtje op een 360 nog maar een paar duizend Euro.
Als het goed is, heeft deze zilvergrijze (Argento Metallizzato) 360 Spider al de nodige van die beurtjes achter de Italiaanse kiezen. De cabrio heeft namelijk al ruim 100.000 kilometers verorberd. We durven niet te zeggen hoeveel peerden er daardoor uit de motor ontsnapt zijn. Maar ach, 300 pk is ook voldoende om te flaneren door het Gooi op een budget, niet?
Helaas moet je wel het ouderwetse ‘kloenk-kloenk’ van de versnellingsbak missen. Het is namelijk een ‘F1’ met flippers achter het stuur. Het kloenk-kloenk is er dus niet in de zin van een auraal en tactiel genoegen, alleen soms als een hakerige klap in je nek. Maar ach, je kan niet alles hebben. Vlei jij jezelf binnenkort in de Daytona-zetels van deze Fezza? Of koop je liever een Alfa Romeo 4C? Laat het weten, in de comments!
ghost zegt
Sommige delen aan dit soort Ferrari’s gaan gewoon stuk door stil te staan, dus vraag mij altijd af of je nou juist goed eraan doet een goed gebruikte te kopen of juist niet..
Cuprafan123 zegt
Ik denk dat je er juist goed aan doet dat alles goed is ingereden in plaats van een garage queen. Ik vind dat je een auto koopt om te rijden, niet om te stallen.
knapzuur zegt
Met die wijsheid neem je greenwheels abonnementje en koop een mooie poster van je droomauto, misschien zelfs een schaalmodelletje doe eens gek!
maotje zegt
@ghost: welke delen zijn dat?
rutgerg zegt
Ooit wel eens iemand horen zeggen: iedereen kan een Ferrari kopen, aan het onderhoud ga je failliet…
SpiderIV zegt
@rutgerg: tja ik heb ook wel eens horen zeggen VAG is Duits dus goed en betrouwbaar…………… mensen zeggen vreemde dingen.
rutgerg zegt
@spideriv: niet ‘alleen’ omdat ze onbetrouwbaar zijn hoor. Het onderhoud is gewoon schrikbarend duur.
knapzuur zegt
Net zoals een goedkoop in aanschaf, duur in onderhoud Koreaan.
vbarchetta zegt
@rutgerg: Valt wel mee, maar je moet wel een beetje geluk hebben. Heb zelf 3.5 jaar een Ferrari gehad, aan onderhoud was ik gedurende die periode ongeveer €5000 kwijt en 12.000km gereden. Dit was inclusief distributie, banden, airco etc.
maferick74 zegt
@vbarchetta: na 3,5 jaren was je er flauw van?
vbarchetta zegt
@maferick74: Nee hoor, maar mijn vrouw was in verwachting van de eerste, dan is zo’n 2 persoons auto toch knap lastig en het weekend wordt dan iets anders ingedeeld dan de ritjes met de F. Wellicht dat er ooit wel weer een “speeltje” komt, maar tot nu toe heb ik geen spijt gehad van de verkoop ervan
polpol33 zegt
@rutgerg: Tenzij je het onderhoud zelf doet.
Dat is voor de hobby. Heerlijk de garage in en sleutelen. En een Ferrari is gewoon een auto. Nadeel is dat de onderdelen vreselijk duur zijn. Maar ook daar zijn met lang zoeken oplossingen voor te vinden.
Ik ben nu bezig met een Aston Martin V8 vantage. Een onderste draagarm voor kost je al zo’n 700€. Nu een gebruikte uit Litouwen voor 250€. Dat is deel van de lol.
Je Ferrari afgeven aan de dealer is financiële zelfmoord bij zijn 360.
rijnooit zegt
@polpol33: Klopt, maaaaar, ik als ik zo’n auto zou halen, dan kijken ik naar de dealer onderhoud. Hoewel je misschien minstens zo netjes werkt, lijkt het op papier altijd “zo zo” als iemand er thuis aan heeft zitten sleutelen.
polpol33 zegt
@rijnooit: Mee eens. Daarom bewaar ik alle rekeningen en houd ik een logboek bij.
Een deel van de potentiële toekomstige kopers valt inderdaad af. Aan deze groep valt overigens ook niet uit te leggen dat een vol dealer onderhoudsboekje vaak niets zegt.
Doe mij maar een auto van een liefhebber met veel kilometers op de teller en een map rekeningen.
petroldrinker zegt
@polpol33: wat is de lol aan dat zoeken dan? Toegegeven ik doe zelfde om mn autos rijdend te houden, maar om dat nou lol te noemen…. uren kwijt zijn om een simpel onderdeel wat geeneens een upgrade is..
polpol33 zegt
@petroldrinker: Ieder zijn plezier.
Als je veel onderdelen moet vervangen dan lopen de rekeningen erg snel op. Na even zoeken een stuurstang vinden voor 21€ in plaats van 280€ bij de dealer is dan voor mij lollig.
Het zelf klussen en de uitgaven laag houden is deel van de hobby. Zo kan ik er een Aston Martin vantage, Porsche 911 sc en Boxster voor de fun er naast hebben.
rijnooit zegt
@polpol33: De quest naar parts snap ik volledig. Speel ook met soe gedachte inderdaad. Eigen logboek etc inderdaad geen gekke haha. Mij heb je overtuigd.
AlfaGTA zegt
Onze sinds 2017 gekochte 4C Spider zal ik er niet voor inruilen. Een tijdje terug voor een paar dagen een 360 gereden. Leuke auto hoor, maar toch niet zo leuk als onze 4C. Wel vind ik het soepele en hoogtoerige van de Ferrari V8 lekkerder. Maar als geheel bevalt me de 4C beter, specialer, spartaanser. En vooral ook zeldzamer.
hotze zegt
De 360 en 430, prachtbakken. Daarna is het rap minder geworden met de schoonheid van de Ferrari’s.
maotje zegt
@multy: wat versta je onder stilstand? 2 weken? 2 maanden? 1 jaar?
petroldrinker zegt
Samen met se F430 reeks, de laatste mooie mid V8 ferraris! Helaas is dit nog net buiten budget
grandmasterb zegt
Flauwekul, de 458 ziet er veel beter uit dan een 360 of 430.