Voor minder dan twintig mille ben je helemaal het baasje met deze fijne S8 [update: -retrofit].
Vond je die rijtest van Wouter in de Donkervoort D8 GTO Performance ook zo jaloersmakend? Dan kun je of heel hard doorsparen/je vermogen beleggen en voor 100.000 tot 150.000 euro jezelf zo’n D8 GTO aanschaffen. Je kunt ook de hand iets meer op de knip houden en opzoek gaan naar de goedkoopste Donkervoort van Nederland. Of eigenlijk: de goedkoopste Donkervoort van Nederland kopen, dat zoeken hebben wij al voor je gedaan.
Op dit moment staan er in ons land twee Donkervoorts te koop voor 19.995 euro. Aangezien de andere kandidaat de langgerekte voorspatborden heeft (zoals op deze Caterham) en ondergetekende die niet bepaald fraai vind, kijken jullie nu naar dit groene exemplaar. Die is overigens om meer redenen interessant. Wat dacht je van die kleur bijvoorbeeld? Of dat Spartaanse interieur met Chesterfield-sportkuipjes?
Onder de kap van deze Donkervoort S8 een tweeliter Ford-motor met 140 pk. Dat is weliswaar een heel pak minder dan de 340 of 380 pk in de D8 GTO, maar op een wagengewicht van nog geen 600 kilo is het nog altijd genoeg om het de 911’jes van deze wereld bijzonder moeilijk te maken. Naar een radio zoek je tevergeefs, maar rondom instelbare vering is gewoon standaard.
Update 03-07: Donkervoort liet ons zojuist weten dat het hier om een niet helemaal originele S8 gaat. Onder andere de rollbar en het interieur zijn naderhand aangepast, maar verder is het wel een eckte eckte Donkervoort.
jeroen13 zegt
Die gele ophanging aan de voorkant.. Dat kan je toch niet maken op zo’n auto.. :(
gtwillem zegt
@jeroen13: dat zijn de Gele Koni’s. De enthousiastelingen en trackday rijders zijn er gek op. Dat zijn de meest sportieve dempers voordat je naar echt serieuz remote-reservoir spul gaat werken.
MARS zegt
De ophanging @gtwillem: niet de schokdempers! Ennuh alleen de veren zijn geel.. ?
gtwillem zegt
@mars: koniveren ?
Het is wel bewonderingswaardig dat Joop Donkervoort koos voor Nederlandse leveranciers. Ik weet niet of ze nog steeds Vredestein banden standaard monteren, maar dat deden ze vroeger nog wel altijd, volgens mij.
MARS zegt
Koni maakt geen veren ?@gtwillem: ze gebruiken Eibach en H&R.. En voor de dempers heb je keus uit Intrax, WP en Koni.
MARS zegt
En als ik mij niet vergis rollen ze tegenwoordig op Toyo’s @gtwillem:
d15b2 zegt
@gtwillem: Nice try, maar dat is toch echt een KW schroefset. De paarse verstelringen geven het weg.
gtwillem zegt
@d15b2: waar zie je die dan? Op mijn telefoon kan ik het niet zo goed zien, eigenlijk.
Daarbij was/is Koni jarenlang leverancier voor Donkervoort.
d15b2 zegt
@gtwillem: Die verstelringen? zit eigenlijk onder de veer, niet goed zichtbaar op de fotos nee. hier even een voorbeeld. Komt als bonus nog bij kijken dat bij Koni de schokdemper geel is, dit lijkt op een KW Inox variantje ;-)
Koni:
KW:
MARS zegt
Nice try @d15b2: *kuch* zijn toch echt van Intrax!
gwnbmw zegt
@jeroen13: beste jeroen, pak een spuitbus met carbon fiber kleur en klaar!
ahs1979 zegt
Zie ik daar trommel remmen achter??
ej20g zegt
@ahs1979: ja, dat zie je goed. Meer heeft zo’n ding ook niet nodig op de achteras.
gtwillem zegt
@ej20g: inderdaad. Met 600kg heb je echt niet meer nodig. Sterker nog, veel auto’s die af fabriek schijven rondom hebben, kunnen het prima meg trommels doen.
pikkie zegt
Voor dat geld kan je natuurlijk veel praktischere dingen kopen, zoals de goedkoopste Aston Martin-occasion van Nederland (als je even doorspaart), maar dat neemt niet weg dat het een lekker speeltje is voor ‘erbij’!
gtwillem zegt
@pikkie: ja, dat zou je kunnen doen. Maar zo’n Donkervoort is in onderdhoud spotgoedkoop vergeleken met een DB7. Daarbij zijn Donkervoorts behoorlijk robuuste auto’s (laag gewicht, dus weinig belasting en ze zijn gewoon goed gebouwd).
Dan heb je nog de kosten voor verzekering, brandstof en wegenbelasting. Je kan een prima Jett 1.9 TDI van een paar haar oud erbij kopen voor de dagelijkse kilometers en deze Donkervoort voor de lol en je bent nog altijd goedkoper uit.
freezzr zegt
@gtwillem: zo’n ding is leuk om op feestjes te vertellen dat je een strak sturende grote kart hebt, maar alle praktisch nut is echt 0. Daarom zie je ze ook zo vaak denk ik… Naast dat je er een garage voor nodig hebt en er 3x per jaar mee rijdt…
motoragent zegt
@freezzr: Ik zie het precies anders om, een Aston Martin koop je omdat je het leuk vind om op feesten en partijen te vertellen dat je een Aston Martin hebt. Zo’n Donkervoort koop je juist voor jezelf, omdat je van écht rijden houdt.
Voor anderen hoef je een Donkervoort niet te kopen, die vragen toch alleen maar of je ‘m zelf gebouwd hebt…
freezzr zegt
@motoragent: kan ik mij ook wel in vinden eigenlijk :)
jobberns zegt
@freezzr: ik kan je uit ervaring vertellen dat ie wel iets meer dan 3 keer per jaar uit de garage zal komen…
thebob zegt
Zeker leuk, maar voor dat geld koper ik liever een E46 m3 waar mee je het een 911 ook aardig lastig mee kan maken.
thebob zegt
@thebob: -mee*
gtwillem zegt
@thebob: ja, dat kan ook. Maar de kosten om zo’n M3 rijdend te houden zijn erg hoog. En hoe leuk een M3 ook is, het is niet het ongefilterde rijplezier dat een Donkervoort kan bieden.
baardmijt zegt
@thebob: Saaaaai.
toniominestrone zegt
@thebob: rare vergelijking
bassx zegt
@thebob: voor dat geld bouw je er ook één zelf met een mooie zes in lijn onder de kap
norge zegt
Die”lelijke” lange spatborden houden de steentjes veel beter weg…
Marijn90 zegt
Is dat donker voort in..? Nu weer donkergroen laatst in de rijtest donkerblauw. Oke laatmaar tijd om naar bed te gaan..
r32turbo zegt
@marijn90: doe het licht maar uit, dan is het ook Donker.
clarkson zegt
Ik vind hem leuk! En die spatborden ook
gash zegt
Kek houten sportstuurtje…
rainman zegt
Mooi die grote sticker achterop
donvincenzo zegt
Best veel geld voor een auto die niet geschikt is als enige auto. Aan de andere kant zijn ze wel behoorlijk waardevast – je zult er nauwelijks op afschrijven. :-)
Frankypanky zegt
Het is overigens oppassen met de S8 en zijn Cosworth-motor, want giftig!
Een foutje en je raakt makkelijk de controle (en mss. je leven) kwijt.
Wel een leuk ding voor erbij op deze zomerse dagen.
motoragent zegt
@FrankypankyV8: Dat Cosworth blok was pas te krijgen in de D8, niet in de S8. Maar dat blokje is gevaarlijk inderdaad, en niet alleen voor je rijbewijs…
wimbraber zegt
Gaaf ding, zou alleen wel gelijk dat ‘bootstuur’ vervangen door een iets sportiever ogend stuurtje
frtje16 zegt
Ook al kopen mensen veel liever iets anders voor dat geld, ik blijf Donkervoort echt gaaf vinden!
gtwillem zegt
@frtje16: voor 20k heb je veel leuk spul, maar dit is wel zuiver exotisch. Een 996, 3200GT, DB7, XKR, Corvette C5, M3 E46 en CLK55 AMG kun je ook krijgen voor dat geld. Maar die hebben allemaal dezelfde voordelen (zeer snelle GT’s) en vooral dezelfde nadelen (kosten om het rijdend te houden).
Zo’n Donkervoort is goedkoop in de wegenbelasting, redelijk te doen in de verzekering, onderhoud valt mee, brandstofverbruik is gunstig en de afschrijving is bijna positief te noemen!
rolov zegt
@gtwillem: dan zou ik liever een Westfield zelf in elkaar zetten met een Hayabusa blok.
gtwillem zegt
Dit is dé oplossing!!! Vrouwlief mag een Q3 van een oaar jaar oud als handtasje, zakelijk gaat gtwillem met een strontsaaie Octavia rijden en in het weekend dít!!!
Helaas, ik pas er met mijn lengte (flink over de twee meter) nooit in. Maar anders zou ik het zeker overwegen. Een leuke kleur, goede velgen, geinig interieur met dat hout en een Donkervoort is net als een Lotus en Caterham een vrij risicoloze investering. Er zijn voldoende liefhebbers te vinden die er eentje zoeken.
991gt3rs zegt
Is dit nou investeringsmateriaal?
scottishcarspotter2000 zegt
@991gt3rs: als je een auto zoekt die grandioos in waarde gaat stijgen: denk t niet. Als je n auto zoekt die zijn waarde houdt (dus geen afschrijving): ja.
philipf zegt
Leuk speelgoed!
Esprit_de_Flandre zegt
“Update 03-07: Donkervoort liet ons zojuist weten dat…”
Leest Donkervoort Autoblog… ?
mrrallycross zegt
Ik wil hem hebben